Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP.internett på to pc-er


Anbefalte innlegg

hei.

JEg har en nabo som har stasjonær pc og barbær og han har adsl fra telenor.

Han har kjøpt trådløs router fra phillips og problemet er at han ikke kan ha internett på begge maskinene samtidig.

 

Når jeg var inne på routeren for å kikke på det måtte jeg velge "dynamisk ip adresse" på routeren for at den stasjonære skal funke. Da måtte jeg ringe opp med passord og brukernavn. og da fungrte ikke internett på den trådløse.

 

Men hvis jeg valgte ppope ADsl på oppsettet til routeren og skrev inn passord og brukernavn fra telenor så fungerte kun den trådløse.

 

har dere noen forslag til løsning.

 

Han har xp pro på stasjonære og XP home på barbære.

 

Ent ing til, han har kabel mellom routeren og satasjonære mens det er trådløst mellom barbære og routeren.

 

Virker nesten som om når jeg velger dynamisk IP så lagrer ikke routeren passord og brukernavn fra "PPOE ADSL"...og jeg kan selvsagt ikke ringe opp samme forbindelse fra begge maskinene samtidig.

 

HJELP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du velge dynamisk ip adresse om han har adsl modemet speedtouch (3 lys på midten som lyser grønt når alt er ok) fra telenor som har router funksjon. Denne har all oppkoblingsinfo og du skal dermed ikke bruke noe oppringningsprogram på pcen, da modemet er pålogget hele tiden, og routern vil da få infoen automatisk om du setter dynamisk på den.

 

Har han det "gamle" modemet, der han bruker oppringningsprogrammet på pcen må du sette PPPOe. Så legger du inn all oppkoblingsinformasjon.

 

Så under ingen omstendigheter skal du bruke oppkoblingsprogram på pcen lengre.

 

Oppkoblingsprogramet må også fjernes på den pcen som det ikke skal brukes lengre på.

Lenke til kommentar

ok..takk for det.

jeg mener at det ar speedtouch, lys midt på routeren og en knapp midt på foran på routeren.

Men hvis jeg valgte dynamisk så skjedde det ingenting, han måtte ringe opp da via dette telenor programmet eller Xp sin egen.

 

Men kan det hende at den infoen ikke er lagt i routeren da?

Hva er ip adressen til den routeren slik at jeg kan gå inn og se om det er lagt inn?

 

Men jeg prøvde jo å bruke ppoe og da fungerte bare den trådløse...høres det ikke unaturlig ut at det ikke fungerte via kabelen?=

Lenke til kommentar

hei.

Ja, det er koblet riktig til

 

Og b. ja, jeg satte opp ppoen tikrig da den kobler seg opp, og som sagt fungere den trådløse forbindelsen, inkludert internet, helt fint når jeg setter opp ppoen, mens koblingen med kabelen, altså kabel fra port 1-4 på routeren til stasjonære maskinen fugerer ikke. Bedre sagt forbindelsen er der men den har ikke internett. mens den trådløse fungerer helt fint.

 

Dvs at jeg må switche mellom det dynamiske oppsettet på routeren og den PPoen for å ha internett.

Dynamisk for den kablede forbindelsen, mens ppoe for den trådløse.

Men ingen av de fungere for begge forbindelsene samtidig..

 

Meget irriterende.

Kunne tatt med routeren min eventuelt, har en eldre Belkin sak og nextgetel som har fungeret prikkfritt siste halv annet år.

 

Det jeg tenket på er at når jeg bruker PPOE da skriver jeg selvsagt passord og brukernavn, men burde ikek routeren huske det, eller ha et annet sted i programvaren sin slik at det paoordet og brukernavnet huskes uansett.

Meget rart..men skal kasnkje prøve å gå inn påtelenor sin router og prøve å se om jeg kan legge den info der, slik at jeg kan bruke dynamisk uansett.

 

Noen andre forslag gutter?

Lenke til kommentar

ved å bruke ppoe kobler den seg opp men da fungrere ikke internett via kabelen til stasjonære.

Mens via dynamisk fungerer kun den via kabelen og ikke til den trådløse.

Vel å merke at jeg må ringe opp fra oppkoblingprogrammet men brukernavn og passord på winxP på den stajonære for å ha internett på den stasjonære.

jeg har vært inne på routeren og den kobler seg opp.

Det er det som er rart, den burde fungere knirkefritt når jeg bruker PPOE .Hvis den fungere trådløst så burde den absolutt fungere via kabelen også.

Lenke til kommentar

Misforstå meg riktig..

Modemkabelen går inn i switchen?

 

Hvilken switch?

 

Han har modem fra telenor og en philips router.

Routeren har 5 kontakter.

4 port kontakter og en for som skal kobles inn fra modemet..

Og det har jeg sjekket, og der hadde han koblet til riktig.

 

Men det jeg skal prøve er å gå inn i telenor routeren og legge inn passord og brukernavn hans i modemet fra telenor istedet for den trådløse routeren han har kjøpt.

Kanske det vil gjøre noe utslag.

 

BTW; har også prøvd å restarte rotueren og modemet.

 

BTWBTW: hva er ip adressen for å komme inn på telenor modemet?noen som har den i hodet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...