Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 (endret) Har et lite problem her som jeg håper noen kan hjelpe meg å løse litt raskt.. Jeg har en maskin med AMD +2500 cpu, ASUS A7N8X-Delux HovedKort og to Sata disker, en på 80GB og en på 200GB. Jeg har Award BIOS. Jeg skal sette in to eldre og helt vanlige ATA HD'er, men jeg får de ikke til å virke sammen. Enten leses bare Sata diskene, eller så leses bare ATA diskene, og jeg får selvfølgelig "NTRLD (eller hva det nå var) is missing, insert system disk", noe som ikke er så rart da det ikke er noen windows system på de diskene. Disse to hd'ene er blitt brukt på en annen XP maskin som også er min, så det burde ikke være noe problem sånn sett. Jeg har prøvd litt frem og tilbake med oppsett av kabler og jumpere, men finner ikke den rette. Har prøvd å sette den ene ATA disken som master, men det overkjørte SATA diskene og maskina ville ikke boote. Tidligere har jeg hatt to DVD brennere på hovedkontakten på hovedkortet (Den blå) så de skuffene kommer opp som master i bios, men enda begge hd'er er tilkoblet den andre kontakten, så vises bare den ene, som Slave. Og har jeg en som Master, vil ikke SATA'ene starte windows... Jeg har vurdert å (håper dere skjønner det her) : På hovedkontakten, den blå, koble til en brenner og en hd, for så å merke av brenneren som master, og hd'en som slave, og det samme på sekundær kontakten. Tror dette er det eneste alternativet jeg ikke har prøvd enda. Også har jeg heller ikke prøvd å sette jumperen på CS (Cable Select..?) for jeg er litt usikker på hva dette er. Skjønner noen hva jeg mener? Kort fortalt, jeg vil ha to stk SATA disker og to stk ATA disker til å fungere på samme maskin men får det ikke til Håper noen kan gi meg et raskt svar, eller tips. Takker for alt jeg får. Endret 2. desember 2005 av Foe_of_Good
Blacki Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 (endret) Funker helt flott på min pc. Har 1 stk SATA og 2 ATA disker som står sammen. Mulig at det kan ligge noe bootblokk på ATA disken som lager krøll. Men det blir bare ren gjetting fra fra meg. Er vel mange ting som kan være orsaken. Uannsett så skal det ikke være noe problem å blande slik.. Edit: etter å lest gjennom posten di en gang til så er det vel meget mulig at det er en boot blokk på de ATA diskene som kan lage problemet. Selv om du har formatert diskene og det har vært win på dem før så vil det ligge en boot på den dsiken som var c:. Er ihertfall min erfaring. Bruker selv PQmagic til å fikse på slikt. Endret 2. desember 2005 av Blacki
Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Skrevet 2. desember 2005 Var jo det jeg også trodde, men her blir det bare krøll. Fatter ikke hva det kan være, skulle jo ha vært temmelig Plug&Play. Noen som vet om det kan være noe med BIOS?
Hårek Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Det er helt vanlig at bootrekkefølgen i BIOS blir forandret når man setter inn en PATA disk. Min BIOS har en egen boot meny (F8) og den må jeg bruke når jeg har forandret diskoppsettet, neste gang jeg booter så husker BIOS riktig rekkefølge. Det er nok forskjell fra på BIOS fra PC til PC, men du får studere menyene for boot rekkefølge.
Magic Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 ok, du har installert windows på S-ATA disken? Pass på at boot-rekefølgen i bios har den harddisken med windows listet som primær boot-disk og hvis det er slik at du skal installere windows på at SATA disk, pass på at ingen andre harddisker er tilkoplet under installasjon av windows, andre enn SATA disken.
Demogorgon Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 jeg har samme problem med min raptor som ikke vil bootes fra. gode råd virker å være dyre. jeg har ikke fått noe til enda.
Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Skrevet 2. desember 2005 Satte opp Bootrekkefølge slik at den bare skulle prøve fra hardisker. HD1, Hd2 og Hd3. Det er en hel haug med andre valg der også, bla hd4, floppy, lan osv.. Men jeg finner liksom ingen alternativ som sier "Bruk SATA først" om dere skjønner hva jeg mener. Men er dere enige om at begge ATA diskene skal stå uten jumpere, altså som slave? Det høres i alle fall riktig ut for meg. I bruksanvisningen til HK'et står det, and I quote ; Primary (Blue) / Secondary (Black) IDE Connectors (40-1 pin PRI_IDE1 and SEC_IDE1) The primary and Secondary IDE connectors support the IDE harddisk ribbon cables suplied with the motherboard. Connect the cable's blue connetor to the motherboards primary IDE connector (recomended) or the secundary IDE connector. Connect the opposite end of the cable to your UltraDMA133/100/66 device (hard disk drive). If a second hard disc drive is connected, you may reset its jumper to Slave or Master/Slave mode. Non-ultraDMA133/100/66 devices should be connected to the secundary IDE connector. BIOS supports specific device bootup. Quote end Men det står liksom ikke så mye om jumperstillinger når man har Sata som hoveddisker fra før..
Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Skrevet 2. desember 2005 ok, du har installert windows på S-ATA disken? Pass på at boot-rekefølgen i bios har den harddisken med windows listet som primær boot-disk og hvis det er slik at du skal installere windows på at SATA disk, pass på at ingen andre harddisker er tilkoplet under installasjon av windows, andre enn SATA disken. 5241619[/snapback] Windows er allerede på en S-ATA disk, 80GB stor, sammen med en annen på 200. Det eneste jeg vil gjøre er å sette inn to eldre P-ATA som jeg har diverse ting på, siden den maskina som de stod i har paja. På disse to er det ingen windowsfiler i det hele tatt, uten om kanskje en sytemfil eller to, men det er jo vanlig. Og det skal jo gå å flytte over en lagringsdisk eller to fra en maskin til en annen uten å formatere.
Sutekh Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Men er dere enige om at begge ATA diskene skal stå uten jumpere, altså som slave? Det høres i alle fall riktig ut for meg. 5241668[/snapback] ATA-diskene skal settes opp som normalt. Det vil si hvis de står alene på hver sin kontroller skal begge være master. Hvis de står på samme kontroller, må den ene være master og den andre være slave. S-ATA- og P-ATA-kontrollerne har ingen ting med hverandre å gjøre, og P-ATA-disker må settes opp med vanlige jumperinnstillinger uansett om det står S-ATA-disker i maskinen eller ikke. Og selv om en disk er satt opp som slave, så skal vel fremdeles jumperen sitte på? Den skal bare sitte i en annen posisjon enn hvis disken er master. Slik er det i hvert fall med de to gamle ATA-diskene mine. Når det gjelder BIOS-instillingene dine, så skal det virke å bare sette opp bootrekkefølgen slik at SATA-disken med Windows på er først (vel, evt. etter floppy, da). Mulig det kan hjelpe å oppdatere bios, selvfølgelig. Cable Select sier enkelt og greit at diskene selv skal detektere hvilken som er master og hvilken som er slave. På DELL-rælet jeg har her på jobb har flatkabelen en blå kontakt som skal settes i hovedkortet, og en grå og en svart kontakt til diskene. Hvis begge diskene står på Cable Select så blir automatisk disken som er koblet til den grå kontakten master, og den som er koblet til den svarte slave. Eller omvendt, jeg husker ikke helt i farten
Polarbastard Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Foe_of_Good Hvis du får "NTLDR"-feil, så tyder det på at du har feil bootrekkefølge i bios. Sjekk nøye at det virkelig er bootdisken som står som bootdisk 1. Jeg har selv hatt dette "problemet" når jeg har resetta biosen. Da må jeg manuelt sette s-ata disken som bootdisk, ellers får jeg beskjed i oppstartsfasen at "NTLDR is missing".
Omnikron Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 (endret) ok, du har installert windows på S-ATA disken? Pass på at boot-rekefølgen i bios har den harddisken med windows listet som primær boot-disk og hvis det er slik at du skal installere windows på at SATA disk, pass på at ingen andre harddisker er tilkoplet under installasjon av windows, andre enn SATA disken. 5241619[/snapback] Windows er allerede på en S-ATA disk, 80GB stor, sammen med en annen på 200. Det eneste jeg vil gjøre er å sette inn to eldre P-ATA som jeg har diverse ting på, siden den maskina som de stod i har paja. På disse to er det ingen windowsfiler i det hele tatt, uten om kanskje en sytemfil eller to, men det er jo vanlig. Og det skal jo gå å flytte over en lagringsdisk eller to fra en maskin til en annen uten å formatere. 5241683[/snapback] Tror jeg har helt samma oppsett som deg nesten. Har et Asus A7N8X-E deluxe hovedkort, barton 2500+ og en S-ATA disk og en P-ATA disk. Windows er installert på S-ATA disken. Kjente igjen alle de boot alternativene du ramsa opp. Jeg setter min første boot på SCSI jeg så fungerer det. Bruker ikke HD1, HD2 osv. Andre i bootrekkefølgen er CD-ROM. Ellers ingenting. Rett over boot valg kan du vel velge mellom SCSI card eller RAID. Her har jeg SCSI card. S-ATA delen tror jeg blir oppfattet som SCSI av systemet. Fungere i alle fall for meg! Lykke til EDIT: Når det gjelder P-ATA diskene har jeg aldri hørt om å kjøre de uten jumpere Er det ikke bare å kjøre alt på cable select? Skal fort fungere da hvis du ellers gjør som jeg skrev Endret 2. desember 2005 av Omnikron
Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Skrevet 2. desember 2005 Prøvde nettopp på det jeg enda ikke hadde prøvd, å sette opp med en DVDrom og en ATAhd på hver kontroller, med Rom'en som master og hd'ene som slave. Funka ikke. NTLDR missing. Har som sagt to stk ATA disker, en maxtor og en seagate, og begge skal faktisk være uten jumper i slave-mode, tro det eller ei. Mens på brennerne er det det jumpervalg for slave. Så noe rart i Post screen, og måtte ta bilde av det for å i det hele tatt rekke å lese hva som stod... Primary IDE channel no 80 conductor cabel instaled Secondary IDE channel no 80 conductor cabel instaled Men de var innstalert, ikke noe feil. Alt kom frem i post screen, Begge ATA disker, begge brennere og begge SATA. Så kommer jeg til slutten, og får NTLDR missing. Sukk.. Får prøve å bytte om på blå og svart kontroller, legge inn med jumpere på Master/slave og sette den på SCSI i BIOS. Mener å allerede ha gjort dette, men får prøve igjen. Ang "Rett over boot valg kan du vel velge mellom SCSI card eller RAID. Her har jeg SCSI card. S-ATA delen tror jeg blir oppfattet som SCSI av systemet" som Omnikron sa, så mener jeg det står e valg mellom SATA eller SCIS, ikke RAID. Men det kan være en glipp fra meg. Skal prøve det du sa, så får vi se. Takk for alle svar så langt
flabben2k Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Vel når jeg installerte winxp på min sata disk som er en 74g raptor, så koblet jeg strømen til alle vanlige ide hardisker av. Så når windows var installert så koblet jeg ide hdr tilbake og får jeg ntdlr eller noe. Det jeg bare trenger å gjøre er å restarte pcen og jeg har et Epox hk og når den starte opp når man ser ka slags cpu og kor mye ram du har osv,, så kan jeg trykke på f8 eller en annen knapp husker ikke akkuart nå, men jeg får opp BOOT meny, der jeg kan velge hvilken hd jeg skal boote fra. Så velger jeg bare 74g raptorn. Så se etter om du kan få opp bootmeny i starten når du slår på pcen. Ellers er det bare å kjøre de vanlige hdene i master mode hvis dem står i lag med cdrom, eller master på en og slave på den andre hvis du har begge hdene på samme kabel.
Foe_of_Good Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Skrevet 2. desember 2005 Omnikron + kunskap = Min helt for i kveld Det funka det du sa. Da er begge hd'ene inne, og alt startet. Vel, nesten alt.. Så at det var en kjapp beskjed om en 80 conductor igjen, og jeg mangler en dvd rom. Men dette er ingen krise med det første, og lar seg sikkert lett fikses (not ) Tror jeg skriver ned bruksanvisningen din til en senere anledning, kommer sikkert til å rote til dette en annen gang også. Vil takke alle for sine innspill, min mor og min far, produsenten og manager'n min, og selvsagt fansen ! Alltid hatt lyst til å si det... Problem løst !
Omnikron Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Omnikron + kunskap = Min helt for i kveld Det funka det du sa. Da er begge hd'ene inne, og alt startet. Vel, nesten alt.. Så at det var en kjapp beskjed om en 80 conductor igjen, og jeg mangler en dvd rom. Men dette er ingen krise med det første, og lar seg sikkert lett fikses (not ) Tror jeg skriver ned bruksanvisningen din til en senere anledning, kommer sikkert til å rote til dette en annen gang også. Vil takke alle for sine innspill, min mor og min far, produsenten og manager'n min, og selvsagt fansen ! Alltid hatt lyst til å si det... Problem løst ! 5242209[/snapback] hehe fantastisk, alltid moro å hjelpe
Demogorgon Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 det er bra noen av oss finner løsninger. her funka det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå