Gå til innhold

Hvor/Hvilken headsetforsterker til AKG-K501


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe meg et AKG-K501 headset, men pga veldig høy impedans vet jeg ikke hvor optimalt det blir på min gamle Pioneer VSX-609.

Spørsmålet mitt er hvor jeg finner headsettforsterkere og hvilke gir mye for pengene?

Det beste hadde vært om den har både optisk (minijack eller JIS F05, hvilken spiller ingen rolle) og analog inngang med mulighet for å bytte mellom de to kildene. (på den måten kan jeg koble til begge lydkortene mine på en gang)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det kan bli vanskelig å finne en hodetelefonforsterker med optisk inngang, da den også må ha innebygget DAC. Signalene som går gjennom den optiske kabelen er digitale, altså ikke vanlige analoge signaler.

 

Jeg bruker selv Musical Fidelity X-can v2 til mine Sennheiser HD580. Er sånn passe fornøyd med den. Rega Ear er et litt rimeligere alternativ, som for gode omtaler. Koster ca 2000.

Lenke til kommentar

Hifi center kjeden kan skaffe en hodetelefonforsterker fra Pro-ject. Tror den heter headbox eller noe slikt. Har ikke hørt den selv, men har lest på flere seriøse forum at den ikke er allverdens.

 

Hpx.no har et lite utvalg hodetelefonforsterkere. Begynner på Rega Ear til 2000 og oppover. Tror nok du vil komme langt med f.eks Rega Ear.

Lenke til kommentar

Hva med Meier Audio Aria?

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

 

Det virker som en lovende forsterker til en fornuftig pris. Kjekt å kunne plugge den rett i PC'en via USB og kunne bruke den som et lydkort.

 

Eller eventuelt Meiers PortaCorda MkII USB, den har også en glimrende USB DAC.

 

Du sier du vil heller gå for en hodetelefon med lav impedanse i stedet for å kjøpe en dyr forsterker. Jeg har prøvd en god del hodetelefoner nå, og de dyre modellene forbedres merkbart med en forsterker, stort sett uavhengig av impedanse. Ja, du får høyere lyd med lavere impedanse, men ikke bedre lyd. Et høykvalitets-element trenger mer strøm for å yte sitt beste.

 

Den helt nye AKG K701 er bare 62 ohm, men er allikevel såpass ineffektiv at det ikke anbefales å bruke den uten egen forsterker. Du får nok høy nok lyd direkte fra en MP3-spiller, men utnytter bare en brøkdel av potensialet i hodetelefonen.

 

Det koster nok å værra kar... ;-)

Lenke til kommentar
Total $848.00

Uten porto og moms...

 

Jeg har lagt hele 120 ohm headset planen langt opp på hylla.

 

EDIT:

 

Det virker som en lovende forsterker til en fornuftig pris. Kjekt å kunne plugge den rett i PC'en via USB og kunne bruke den som et lydkort.

 

Eller eventuelt Meiers PortaCorda MkII USB, den har også en glimrende USB DAC.

Problemet med det er at jeg trenger EAX og jeg vil da måtte bytte om standard lydkort i Windows for å få DD/DTS ut til forsterkeren på 5.1 systemet. Dersom den hadde tatt standard TOSLink kunne jeg bare splittet det optiske signalet og tatt lyd fra samme kilde.

Uansett ser det ut som om headsetforsterkere er reservert for de litt mer audiofile (og pengesterke) enn meg, så jeg får vel holde meg til hva mine lydkort/reciever/minidisc kan drive.

 

Du sier du vil heller gå for en hodetelefon med lav impedanse i stedet for å kjøpe en dyr forsterker. Jeg har prøvd en god del hodetelefoner nå, og de dyre modellene forbedres merkbart med en forsterker, stort sett uavhengig av impedanse. Ja, du får høyere lyd med lavere impedanse, men ikke bedre lyd. Et høykvalitets-element trenger mer strøm for å yte sitt beste.

Det største problemet er ikke lydkvalitet men volum. På min minidisc og HDJ-1000 er 20 halvhøyt vanlig lyttevolum men med 501 var det knapt lyd på 30 (maks), så det kan være at mine lydkort og reciever heller ikke greier å drive det.

 

Det koster å være kar ja. :cry:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...