Gå til innhold

Nybygg av Dual CPU PC. Ideas? (budsjett 25'000)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg er usikker på er må det hovedkortet ha slik registrert ram, hvis det må ha det så er den rammen dyrere enn vanlig ram.

Det vannkjølingssettet vil jeg anta ikke er for 2 CPUer og neppe for 2 skjermkort heller slik at du må nok ha en ekstra av CPU og skjermkort kjøler. Jeg kan ikke se hvorfor en 500GB disk skulle gi noe problem med stabilitet. Det eneste problemmet er at hvis den skull ta kvelden så mister du alt på den. Har du flere mindre så vil du bare miste det som er på en av dem, så sant ikke noe tar ut begge da, men man bør jo ha backup.

Lenke til kommentar
En ting jeg er usikker på er må det hovedkortet ha slik registrert ram, hvis det må ha det så er den rammen dyrere enn vanlig ram.

Det vannkjølingssettet vil jeg anta ikke er for 2 CPUer og neppe for 2 skjermkort heller slik at du må nok ha en ekstra av CPU og skjermkort kjøler. Jeg kan ikke se hvorfor en 500GB disk skulle gi noe problem med stabilitet. Det eneste problemmet er at hvis den skull ta kvelden så mister du alt på den. Har du flere mindre så vil du bare miste det som er på en av dem, så sant ikke noe tar ut begge da, men man bør jo ha backup.

5230393[/snapback]

--OT fjernet av moderator--

Neida, jeg har backupløsning på ekstern disk.

Ang vannkjøling ville jeg egentlig ikke kjøre spes vannkjølt på GPU as of now men heller kjøpe en ekstra cpu del.

:)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Om jeg bygget et så "dyrt" system så ville jeg har brukt 1. Raptor disken eller 2 Raid oppsett.

Bruker selv raid nå og kommer nok till å fortsette med dette. Dette gir en enorm forsjel ved innlasting av Windows, programmer og spill.

5230642[/snapback]

Ikke dumt egentlig, kjøre på med to 74gb raptor disker i raid. Men da må jeg ha ihvertfall en 300 gb disk vedsiden av.

Det blir 1k over budsjett i tilfelle. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du med dual cpu? Regner med dette er en gamer pc, siden du skal kjøre 2x 7800 i SLI..

Hadde du valgt dual core hadde jeg skjønt det.. (Selv om FX prosessoren til AMD med en kjerne fremdeles gir den beste ytelsen i spill).

Har du andre nødvendige behov som gjør at du MÅ ha to prosessorer?

/Espen

Lenke til kommentar

for å vere helt ærlig..så gjer du en TABBE ved å kjøpe det hovedkortet der.ut i fra en test eg leste. så hadde et iwill hovedkort (husker ikkje modellen) 25% bedre ytelse nesten, med opteron 248 mot det du valgte hadde med opteron 252..visst du snakker med noken som har peiling på workstations, som f.eks www.pyton.no eller www.nextron.no så vil dem garantert anbefale deg å ikkje kjøpe msi hovedkortet, og heller å gå for et hovedkort fra Tyan eller Iwill..koster rundt en 4000 dei hovedkorta..men da får du i det minste noke som yter BRA + er DØNN stabilt... =) just my advice =)

Lenke til kommentar

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

Varenr.: 310299

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1495 1495

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 309862

Lagerstatus: 100+ stk på lager 4350 4350

XFX GeForce 7800GTX 512MB GDDR3 XXX, PCI-Express, Dual-DVI/HDTV/ViVo, Retail

Varenr.: 315241

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 2 stk 2005-12-10 6695 13390 2stk

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Varenr.: 307913

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 950 1900

2 stk

Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 KIT Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs

Varenr.: 309845

Lagerstatus: 8 stk på lager 1895 1895

Hiper Strømforsyning ATX 580W Blå, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin

Varenr.: 308851

Lagerstatus: 500+ stk på lager 995 995

Antec Performance One P180 Miditower, Aluminium Sølv (Uten Stømforsyning)

Varenr.: 311800

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1195 1195

sum litt over 25000,-

Dette er et dualcore-oppsett, i motsetning til det du nevnte som er et med 2 separate CPUer. Selvfølgelig er det waste of money med 2 skjermkort, så du kutter ned 6500kr med å kjøre ett kort i stedet for 2 i SLI.

Da får du også råd til en fin skjerm, DVD-brenner og litt stillere kjølesystemer.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Dette er ikke et dual-core system, men et dual-CPU system. Dessuten har du tydeligvis ikke helt greie på komponentene, for til Opteron må du alltid bruke Reg-ECC minne.

Hvis du ikke har helt spesielle behov bør du heller gå for et dual-core system ala Athlon 64 X2 eller Pentium D. Skal du kun spille skytespill kan du like godt gå for single-core og spare et par tusenlapper.

Lenke til kommentar
hvorfor ha dual cpu når man kan dualcore? du kjører jo ikke akkurat dobbelkjerne men dobbel cpu..

Opteron 250 er vel ikke dualcore?

5230833[/snapback]

Ehm, skriveleif var innom. Jeg har bare brukt en del tid på å lese litt rundt på andre tråder ang dualcore. Dermed ble Dual cpu ganske enkelt dualcore i det slitne hodet mitt. Retter retter retter ... :whistle:

Viktig:

Denne pc'en skal ikke bare spilles på. Den skal også kjøre tunge 3d-film rendringer, musikkrendringer osv.

For å vere helt ærlig..så gjer du en TABBE ved å kjøpe det hovedkortet der.

Ok, jeg skal se på Iwill osv. Men dette var det eneste jeg fant med 2x16 pci-x på div websalg.

Ang skjermkort, så er planen å kjøre to kort i SLI modus.

Håper dette hjalp til å nøste opp noen tråder...

Endret av Bingokongen
Lenke til kommentar
Dette er ikke et dual-core system, men et dual-CPU system. Dessuten har du tydeligvis ikke helt greie på komponentene, for til Opteron må du alltid bruke Reg-ECC minne.

Hvis du ikke har helt spesielle behov bør du heller gå for et dual-core system ala Athlon 64 X2 eller Pentium D. Skal du kun spille skytespill kan du like godt gå for single-core og spare et par tusenlapper.

5231222[/snapback]

Rettet litt på teksten. Beklager feilen o-store :tease:

Lenke til kommentar

ang ram..du må jo huske på at kver cpu har sin egen minnebank..så da blir ikkje det 1gb ram fordelt på 2 cpuer..så eg vil anbefale å kjøpe 2gb ram.og ha 1gb ram på kver cpu..er ganske greit når en cpu køyrer windows..og den andre styrer BF2 når du spiller..da er jo begge avhengi av endel ram..vertfall BF2 suger masse ram =)

http://www.nextron.no/main.php3?PI=11&PNO=11664

her er et hovedkort eg vil anbefale =) eller Iwill sitt..har samme modell navn...koster meir..men det er stor forskjell på MSI og Tyan\Iwill

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det waste of money med 2 skjermkort, så du kutter ned 6500kr med å kjøre ett kort i stedet for 2 i SLI.

Da får du også råd til en fin skjerm, DVD-brenner og litt stillere kjølesystemer.

5231138[/snapback]

Takk for forslag til oppsett :thumbup: , men det er nok ikke det jeg leter etter. mht at denne pc'en også skal kjøre en del tunge oppgaver som 3d film-rendring osv. :)

Jeg innrømmer at jeg er litt for lite belest på SLI, så jeg spør rett ut. Hva er dårlig med det?

Ang Minne, var jeg ikke klar over at det krevet Reg-ecc. Og det sprekker jo budsjettet litt. Uoverkommelig er det da uansett ikke.

Lenke til kommentar

det er ingen praktisk grunn til å kjøpe dual cpu nå. Dualcore er like bra

kjøper du f.eks ett Asus kort med 32 SLI lanes får du 16x på hver grafikk kort på en dualcore løsning, ikke trenger du reg. ram heller da.

SLI med 2x7800GTX er ikke så bra fordi du dobler utgiften uten å doble ytelsen. trenger du virkelig SLI hvis du ikke skal spille?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...