Gå til innhold

Har disken min takket for seg?


Mixy89

Anbefalte innlegg

Hei hei godt folk :)

 

Idag tror jeg at det var min 120 GB disk som tok kvelden. Eller dvs. jeg har hatt mistanke en stund nå :(

 

Anyway, jeg har nå den siste uken måtte formatere 3 ganger (! på en uke, ja!) og gjorde det da siste gangen på onsdag. Idag tok jeg en helt vanlig økt på PC'en, bestående av litt spilling, surfing etc. Ikke noe stort nytt.

 

Men når jeg da går fra PC'en min, og lar den stå på i kanskje 1 time alene. Så går jeg opp på rommet, og ser til fortvilelse ett fryst bilde. Ettersom dette da ikke er første gangen, så bruker jeg svenskeknappen, og booter.

 

Problemet kom først når jeg kom der den laster windows XP, etter en stund, fikk jeg en blue-screen med følgende feilmelding (hvis dette sier noe til noen av dere ^^)

 

0x000000ED (0x863707B8, 0x00000006, 0x00000000, 0x00000000)

 

Jeg har også hatt problemer med denne disken før ettersom jeg har hatt store problemer med å få den på. Jeg vet ikke ojm dette er selve harddisken, eller om dette er hovedkortet, men harddisken ble i alle fall ikke funnet.

 

De andre gangene jeg har måtte formatere denne uken, så har jeg bare kommet til der den laster windows, så booter den. Når jeg da booter fra CD, så står det at det ikke er noe operativsystem på disken.

 

 

Jeg er nå forberedt på å måtte kjøpe meg en ny disk, men først vil jeg ha noen svar^^

 

1. Skyldes dette disken, eller kan det være andre steder problemet sitter, isåfall, hvor?

2. Hvordan kan jeg feilsøke, og se om det er disken?

3. Hva slags disk bør jeg skaffe meg? Jeg trenger en disk som skal kjøre operativsystemet mitt, og alle mine programmer. Jeg har også en annen ekstern disk, med alle andre filer etc. Men ettersom dette er USB 2.0, egner den seg ikke for XP, eller andre operativsystem.

4. Bør jeg da kjøpe en 10000 RPM 74,7GB disk? Jeg har nok plass til det andre jeg har, på den andre disken.

5. Burde jeg kjøpe ett kabinett til denne streike-disken, og vise den tilitten ved å la den oppevare ting som jeg kan avse? :p

 

 

Der hvor jeg spør om hva jeg "bør" gjøre, så ber jeg om din mening, og hva du hadde gjort.

 

Desverre er denne disken ganske gammel, og jeg har derfor veldig lite info om den. Vennligst også husk at dette er ett uforutsett punkt i budsjettet, og skal helst være billigst mulig. Alt over 1500 kroner er uaktuelt.

 

 

Takker for alle svar.

 

 

PS, trenger dere mer info, bare skyt spørsmål, så svarer jeg etter beste evne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igår kveld, søkte jeg etter denne feilmeldingen på microsoft sine sider. Dette viste meg at jeg hadde bare en 40 pin IDE kabel, noe jeg var klar over. Derfor ¨byttet jeg IDE kabelen som jeg bruker til harddisker med den kabelen jeg bruker til DVD brennerne mine, som er 80 pin.

 

Dette førte til at jeg fikk samme feilmelding, med ett annet nr i andre parameter. Deretter resatte jeg BIOS, og fikk enda ett nytt tall i andre parameter.

 

Det var først da jeg tok "load optimized defaults" at jeg fikk no nytt, da kom den til der hvos j eg m å velge hvordan XP skal startes, og der stoppet den. JEg kommer meg ikke videre uansett hva jeg gjør. Det er også denne feilen jeg har hatt de andre "gamle" gangene jeg fortalte om.

 

 

Igjen takker jeg for kloke svar ^^

 

 

EDIT:

 

Senere på morgenen, tok jeg mot til meg, åpnet kabinettet, og tok ut alle unødige komponenter. OG forsøkte å starte med:

En RAM brikke

En HDD, systemdisken så klart

0 CD/DVD drives

 

Resultat ver bare at jeg kom enda kortere :S Jeg kom til den vinduet etter BIOS'en lissom, der hvor man evt. laster fra CD. Der fikk jeg beskjeden:

 

SYSTEM DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

 

Dette begynner å gå meg på nervene, og fra mitt syspunkt, så peker fremdeles alt mot at det er noe galt med denne disken... eller?

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Igår kveld, søkte jeg etter denne feilmeldingen på microsoft sine sider. Dette viste meg at jeg hadde bare en 40 pin IDE kabel, noe jeg var klar over. Derfor ¨byttet jeg IDE kabelen som jeg bruker til harddisker med den kabelen jeg bruker til DVD brennerne mine, som er 80 pin.

 

Dette førte til at jeg fikk samme feilmelding, med ett annet nr i andre parameter. Deretter resatte jeg BIOS, og fikk enda ett nytt tall i andre parameter.

 

Det var først da jeg tok "load optimized defaults" at jeg fikk no nytt, da kom den til der hvos j eg m å velge hvordan XP skal startes, og der stoppet den. JEg kommer meg ikke videre uansett hva jeg gjør. Det er også denne feilen jeg har hatt de andre "gamle" gangene jeg fortalte om.

 

 

Igjen takker jeg for kloke svar ^^

5229498[/snapback]

 

har hatt lignende problemer på en 30 GB disk på win 98.

Men dette er en disk som man kan ta ut og inn av PC,n.

problemene startet med at den hørtes ut som en CD stasjon som loadet og plutselig hengte den seg opp.

Måtte restarte og det kom en diskanning av seg selv som tok ca 4-5 timer, men disken er fortsatt sånn.

Dette har skjedd mange ganger..

 

Vi tror det er en fysisk feil på disken, har nesten ikke innstallert noe på den. Bruker den kun som skrivemaskin nå, har fått oss ny så :thumbup:

 

Men skjer noe av dette på deg og så er det antagelig en fysisk feil på hardisken din

 

Dessverre, men lykke til :cool:

Lenke til kommentar

Høres for meg ut mer som et typisk minneproblem (RAM) enn harddisk...

 

Jeg ville begynnt med å ta ut så mye RAM som mulig, prøve med bare en brikke om gangen, og sjekke 2 forskjellige brikker. Får du samme probelemt da så kan du nok utelukke RAM. Det finnes også mange gode RAM-testere som sjekker for deg automatisk derosm det er for stress å gjøre det manuellt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Høres for meg ut mer som et typisk minneproblem (RAM) enn harddisk...

 

Jeg ville begynnt med å ta ut så mye RAM som mulig, prøve med bare en brikke om gangen, og sjekke 2 forskjellige brikker. Får du samme probelemt da så kan du nok utelukke RAM. Det finnes også mange gode RAM-testere som sjekker for deg automatisk derosm det er for stress å gjøre det manuellt.

 

-Stigma

5229544[/snapback]

 

Hmmm.... ja, kanskje det er RAM'et, jeg oppdaterte forrige post, der jeg sa noe om dette. JEg har prøvd må ta ut så mye som mulig, men har bare prøvd den ene. Kan prøve den andre senere, nå må jeg rekke bussen ^^

Lenke til kommentar

De fleste HD-fabrikanter har en support-side der du kan laste ned diverse verktøy for helsesjekk osv. av diskene. Ofte må du da lage en floppy og boote fra den. Etter hvert har det også blitt vanligere med nedlastbare CD-images som du kan brenne og boote fra.

 

Hvor stabil er forresten PC'en din hvis du kobler ut HD'en? Boot et eller annet fra CD/DVD (Linux LiveCD? UBCD?) og se om ting virker stabilt da. Gjør det det, så er disken hovedmistenkt i saken.

 

Ettersom du selv medgir at disken er gammel, ville jeg seriøst ha vurdert å slå en tjukk spiker tvers gjennom den og sende den til den store lagringsplassen in the sky.

Lenke til kommentar
De fleste HD-fabrikanter har en support-side der du kan laste ned diverse verktøy for helsesjekk osv. av diskene. Ofte må du da lage en floppy og boote fra den. Etter hvert har det også blitt vanligere med nedlastbare CD-images som du kan brenne og boote fra.

 

Hvor stabil er forresten PC'en din hvis du kobler ut HD'en? Boot et eller annet fra CD/DVD (Linux LiveCD? UBCD?) og se om ting virker stabilt da. Gjør det det, så er disken hovedmistenkt i saken.

 

Ettersom du selv medgir at disken er gammel, ville jeg seriøst ha vurdert å slå en tjukk spiker tvers gjennom den og sende den til den store lagringsplassen in the sky.

5229923[/snapback]

 

 

Ja, har vurdert dette de siste timene nå. Isåfall regner jeg med at det blir en 10000RPM disk, og at jeg da kjøper ett HD kabinett til den gamle, så den kan kobles ut etc. Er jo også ganske greit med en ekstern disk...

 

Hmmm... Og dette med bilder av disken, som brennes ut har jeg også hørt om, og jeg har lyst til å prøve dette. Formatere en siste gang, og bare innstalere alt av drivere og oppdateringer, og så brenne den ut. Men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg gjør dette, noen som vet?

 

Nå har jeg også prøvd and re RAM brikker, uten hell. Det har blitt prøvd 4 forskjellige brikker nå, så det kan vel utelates at det er noe galt med RAM'et.

 

Jeg har også nå prøvdå boote fra UBCD, uten hell... igjen.

 

Dette med ny systemdisk haster jo litt, iom at jeg bruker PC'en min mye. Derimot kan jo dette HD kabinettet vente en stund.

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg desperat fram med mange mulige måter ^^ Nå har jeg også funnet ut litt mer. Jeg mangler visst filen "<Windows root>\system32\hal.dll" Og den er da tydelighvis nødvendig for å laste XP.

 

Den ber meg også om å re-innstalere denne filen, noe som ville være enkelt, hvis jeg bare hadde vært i XP, men det er jeg jo ikke ^^ Uansett, noen som vet hvordan jeg innstalerer denne filen på nytt?

 

Når jeg nå får på PC'en igjen(med eller helst uten ny systemdisk), blir det nok til at jeg ta en siste formatering, kun for ordens skyld, og for at jeg da når jeg har innstaler, patchet og oppdatert alt som trengs, tar ett bilde av PC'en systemdisken slik at jeg kan gjenopprette den igjen til det punktet, uten å legge inn oppdateringer etc etc. Men dette vet jeg ikke hvordan jeg gjør, derfor trenger jeg litt hjelp. JEg vet at dette kanskje ikke er beste stedet på forumet å få svar på akkurat dette, men siden jeg allerede har en tråd som handler om ødelagte harddisker, så hvorfor ikke? :) Anyway, noen som vet hvordan jeg gjør dette? LAger ett sånt image?

 

EDIT: Jeg kjørte også en "CHKDSK" som sa at det var en eller fler feil på disken.

 

- Fredrick A.K.A. Mixy89

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Diskimage: Ghost, DriveImage, partimage, dd. (De to siste ligger på knoppix cd'n)

 

Som andre har foreslått: kjør en livecd og sjekk stabilitet med hd frakoblet. (Knoppix, UBCD, ...)

For meg høres det ut som et ram eller hk busproblem.

5235202[/snapback]

 

Som sagt så har jeg kjørt UBCD på PC'en, og da virket den stabil.

 

Hvor kan jeg skaffe knoppix, og er det gratis?

 

Og hvordan funker det norton ghost programmet? Når jeg lager ett image av disken, blir det lite nok til å få ut på en DVD? (Skjønner at dette selvfølgelig avhenger av hva jeg har på PC'en, men lissom med XP pro, og alle oppdateringer til det). Og hvordan opretter jeg det igjen lissom? Lager jeg en boot-DVD som gjenopretter?

Lenke til kommentar

Okey, nå er jeg inne i XP.

 

Men det er fra en annen disk :( Jeg satte inn een ny disk, formaterte den og innstalerte XP på denne.

 

Jeg har tenkt til å formatere den andre systemdisken min, en siste gang, men før jeg gjør det, er det en spesiell fil jeg skal ha tak i ^^ Denne filen ligger desverre under mine dokumenter på den gamle disken, og "d:/documents and settings/Fredrick Is not accesable"

 

Noen som vet om den fila er tapt for evig og alltid, eller hvordan jeg evt. kan hente denne fila. Det er en savegame fil til NFS most wanted, og jeg har ikke lyst til å gi slipp på den (formaterte bort den jeg hadde forrige gang, fordi jeg ikke hadde noe valg :( Det var leit nok som det var, nå har jeg kommet lenger enn det jeg var på den gamle saven, og jeg nekter å bare slette den.

 

Det må være en måte jeg kan komme inn der på ! Jeg har jo passordet etc. etc. Det var jeg som lagde brukeren, jeg er brukeren :p

 

Takker for alle svar.

 

Uff den der ble skrevet litt for fort trur jeg :p Sorry for alle trykkleifer

Lenke til kommentar
Her kan du laste ned knoppix:

 

http://www.knoppix.net/get.php

5235483[/snapback]

 

Har lastet det ned nå, men har ikke hatt tid til å teste det ennå, men kommer til å gjøre det ^^ takk for linken :)

 

Driver også å laster ned erd commander i håp om at det kan fikse problemet med den fila jeg ikke klarer å skaffe :p Andre tips er også velkomne ^^

 

Ser ut til at jeg kommer til å formatere nå en siste gang, så lager jeg ett image, og kjører heller fra det neste gang. Hvis disken fremdeles krangler, så må jeg nok kjøpe en ny, eller ønske meg til jul :)

 

Men trenger fremdeles den ene fila i mine dokumenter da, så hjelp er fremdeles velkommen ^^

Lenke til kommentar

Mixy89: "Og hvordan funker det norton ghost programmet? Når jeg lager ett image av disken, blir det lite nok til å få ut på en DVD?"

 

Spiller ingen rolle. Hvis Ghost trenger mer enn en DVD, så finner den ut av det selv. Dessuten, du kan boote fra de DVD'ene Ghost lager og derfra kopiere image fra DVD til harddisk. Du kan også sjekke at ikke imaget på DVD'en har blitt korrupt, mm. (Gjelder Ghost 2003 - kan ikke snakke for de andre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...