Gå til innhold

Hver tredje nordmann kjøper svart, gjør du?


Anbefalte innlegg

Kjøper ikke svarte tjenester selv, og har ikke hørt om konkrete tilfeller der noen jeg kjenner har gjort det. Men hører selvsagt snakk om det over alt. Er dette on-topic? For det har kommet mest kommentarer på hva vi _ikke_ diskuterer. Temaet er fortsatt ullent.

 

Norge har et rimelig komplisert skattesystem. Målet er utjevning, men kompleksiteten gjør systemet urettferdig. Den vanlige skattebetaler mangler oversikt over skatteloven, mens ressurssterke personer finner smutthull og vet hvordan man forvalter pengene på en smart måte (lite til Staten). En velstående person har mest å tjene på å unngå skatter, har størst sjanse til å slippe unna og føler minst at han skylder skatteetaten noe. Forundrer meg ikke om den gruppen er godt representert.

5228213[/snapback]

 

Jepp, helt enig med deg her :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet anser jeg det ikke som umoralsk å unndra seg beskatning. Det er imidlertid hyklersk av sosialdemokrater (det vil si brorparten av Norges befolkning) å være prinsipielt for det høye skattenivået som er, samtidig som de selv unndrar seg beskatning. Det finnes knapt noe mer motbydelig enn slike mennesker, som mener at alle andre enn dem selv skal betale 70 % av sin inntekt i skatt, men som selv mener at de kan gjøre som de vil med pengene sine. Jeg ville ikke ha nølt et sekund med å rapportere slike mennesker til skattemyndighetene.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet anser jeg det ikke som umoralsk å unndra seg beskatning. Det er imidlertid hyklersk av sosialdemokrater (det vil si brorparten av Norges befolkning) å være prinsipielt for det høye skattenivået som er, samtidig som de selv unndrar seg beskatning. Det finnes knapt noe mer motbydelig enn slike mennesker, som mener at alle andre enn dem selv skal betale 70 % av sin inntekt i skatt, men som selv mener at de kan gjøre som de vil med pengene sine. Jeg ville ikke ha nølt et sekund med å rapportere slike mennesker til skattemyndighetene.

5228745[/snapback]

 

Nå er det vel et fåtall om noen som betaler 70% i skatt da og du trenger heller ikke være sosialdemokrat for å unndra deg skatt,det er vel temmelig klart.

Men regner med du da ville anngi alle uansett politisk tilhørighet :ermm:

Lenke til kommentar
Nå er det vel et fåtall om noen som betaler 70% i skatt da

Gjennomsnittsnordmannen betaler 70 % av sin inntekt i skatter og avgifter.

 

og du trenger heller ikke være sosialdemokrat for å unndra deg skatt,det er vel temmelig klart.

Åpenbart ikke, men dersom man er sosialdemokrat er det galt å unndra seg beskatning, all den tid man faktisk støtter et høyt skattenivå.

 

Men regner med du da ville anngi alle uansett politisk tilhørighet  :ermm:

5228841[/snapback]

Jeg ville kun angitt de som støtter et skattenivå likt eller høyere enn dagens, det vil si de som fortjener å få den straffen de mener at andre som unndrar seg beskatning skal få.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du regner,men går utifra at du da tenker på skatter/ avgifter som er innbakt i alt du handler, for direkte skatt på inntekt ligger vel i snitt rundt 30%.

 

Åpenbart ikke, men dersom man er sosialdemokrat er det galt å unndra seg beskatning, all den tid man faktisk støtter et høyt skattenivå.

 

Vel mitt syn er at det er galt uansett sålenge dette er lovpålagt .

 

Jeg ville kun angitt de som støtter et skattenivå likt eller høyere enn dagens, det vil si de som fortjener å få den straffen de mener at andre som unndrar seg beskatning skal få.

 

Pussig tankegang egentlig, en forbryter er vel en forbryter uansett om han er for en lov eller ikke og bryter denne :ermm:

Lenke til kommentar

Pass deg så du ikke krevulerer og ødelegger tråden!

 

[moderator modus]Pass deg så du ikke ødelegger tråden. hold deg til saken og la sarkasmen ligge.[/moderator modus]

 

 

Tilbake til topic; Personlig har jeg aldri og vil aldri benytte meg av eller bruke svart arbeidskraft. Min egen erfaring er at den vanlige mannen i gaten er værst når det kommer til enkel bruk (rørlegger, murer osv), mens de som driver virksomhet til tider er fæl med å misbruke lovverket til egen fordel. Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

Lenke til kommentar
Dette er helt klart forhold som ikke kan forsvares...

5225922[/snapback]

Dette er svært gledelig, da "svart" handel korrigerer de feilene avgifter og offentlige (over)grep mot folks privatøkonomi skaper.

 

Påstand: Å jobbe og betale svart er en høyverdig moralsk handling.

5228670[/snapback]

 

Dette var snakk om personlige varer kjøpt på firmaets regning, dette er underslag og ikke svart handel. Underslag er alvorlig, og etisk forkastelig til og med for dem som mener at svart arbeid er ok.

 

Når vi først snakker om svart arbeid vil jeg gjerne få trekke frem en privat erfaring av dette. Utleieren min hadde i fjor 2 litauere som jobba svart på huset, men de gjorde en så dårlig jobb at kloakken tetta seg igjen flere ganger. Etter flere besøk av pumpebil måtte hele kloakksystemet i huset tas opp, og norske håndverkere måtte gjøre jobben godt igjen. Og der stod utleieren igjen med store regninger og mange timers personlig arbeidsinnsats investert, på grunn av svart arbeid og ingen garantier :D fantastisk fortjent

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
..Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

5229000[/snapback]

 

Merkelig nok, undersøkelser viser at jo høyre skatte-og avgiftsnivå, desto mer skatteundragelser blir registrerert .

 

Skal finne frem noen linker fra forskere og media.. ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Pass deg så du ikke krevulerer og ødelegger tråden!

 

[moderator modus]Pass deg så du ikke ødelegger tråden. hold deg til saken og la sarkasmen ligge.[/moderator modus]

 

 

Tilbake til topic; Personlig har jeg aldri og vil aldri benytte meg av eller bruke svart arbeidskraft. Min egen erfaring er at den vanlige mannen i gaten er værst når det kommer til enkel bruk (rørlegger, murer osv), mens de som driver virksomhet til tider er fæl med å misbruke lovverket til egen fordel. Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

5229000[/snapback]

 

Ja og staten gjør jo en tabbe med sine "skippertak" der de skal ta den og den snekkeren eller rørlegger, elektriker osv for svart arbeid, saken er den at de ikke løser problemet på den måten, de må heller straffe dem som leier svart arbeidskraft.

Og NEI jeg sier ikke dette fordi jeg selv er snekker,men fordi jeg vet hva jeg prater om. Fakta er nemmelig at folk forlanger at du skal jobbe svart og gjør du ike det så tar de en annen, situasjonen er jo blitt betydelig værre etter at vi begynte å importere billige snekkere fra andre land, dette tvinger norske fagarbeidere til å jobbe enda mere svart om de skal ha såpass igjen av et oppdrag at de har til livets opphold .

Greit at det kommer inn arbeidskraft fra andre land , men da burde de annsettes på samme lønn/vilkår som Norske, skulle vært morro å hørt ramaskriket på feks oslo børs om det plutselig kom meglere fra østblokkland som bare tok en tredjedel i fortjeneste av det de norske gjorde, da hadde det blitt ramaskrik tenker jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.

Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

 

Om folk hadde vært mer lovlydige hadde staten måtte ta inn tapte inntekter gjenom noe annent, som f.eks. økte skatter.

Du ser jo selv hvordan "de tenker" når finansdepartementet kommer med forslag om å få flere fotobokser som skal øke inntektene til staten. De satser på å få inn 50 millioner fra å straffe statsborgere. Burde de heller ikke prøvd å minket antall folk som kjører for fort?

Lenke til kommentar
Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.
Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

 

Om folk hadde vært mer lovlydige hadde staten måtte ta inn tapte inntekter gjenom noe annent, som f.eks. økte skatter.

Du ser jo selv hvordan "de tenker" når finansdepartementet kommer med forslag om å få flere fotobokser som skal øke inntektene til staten. De satser på å få inn 50 millioner fra å straffe statsborgere. Burde de heller ikke prøvd å minket antall folk som kjører for fort?

5230086[/snapback]

 

En snekkerlønning er ikke høyere enn en vanlig industriarbeiderlønn.

Husk at om du går til et stort firma og får en annbud på en jobb,beregner firmaet ca 450-500 kr timen for sine snekkere, selv om disse får bare ca 150 kr.

Gjett hvem som tar resten :D

Ja riktig resten går til firmaet minus 25% moms til staten .

Men uansett er det firmaet/firmaeiern som drar av gårde med brorparten.

Så å skylde på snekkern og staten her blir vel litt feil, for om firmaet beregnet 150 kr + moms 37,50 ville jo det bli 187,50 ikke 500 som nå :hmm:

Lenke til kommentar
Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.
Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

 

Om folk hadde vært mer lovlydige hadde staten måtte ta inn tapte inntekter gjenom noe annent, som f.eks. økte skatter.

Du ser jo selv hvordan "de tenker" når finansdepartementet kommer med forslag om å få flere fotobokser som skal øke inntektene til staten. De satser på å få inn 50 millioner fra å straffe statsborgere. Burde de heller ikke prøvd å minket antall folk som kjører for fort?

5230086[/snapback]

 

En snekkerlønning er ikke høyere enn en vanlig industriarbeiderlønn.

Husk at om du går til et stort firma og får en annbud på en jobb,beregner firmaet ca 450-500 kr timen for sine snekkere, selv om disse får bare ca 150 kr.

Gjett hvem som tar resten :D

Ja riktig resten går til firmaet minus 25% moms til staten .

Men uansett er det firmaet/firmaeiern som drar av gårde med brorparten.

Så å skylde på snekkern og staten her blir vel litt feil, for om firmaet beregnet 150 kr + moms 37,50 ville jo det bli 187,50 ikke 500 som nå :hmm:

5230175[/snapback]

 

Du ser jo selv hvor mye saten tar fra deg her. Om saten ikke har hadde avgifts/moms belastet lønningen din hadde du suttet igjen med mer.

"Men uansett er det firmaet/firmaeiern som drar av gårde med brorparten." Det er også firmaet ditt som gir deg jobben, og de som betaler deg, skaffet kontrakten for byggingsarbeided etc.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Når firmaet betaler deg 200kr i timeslønn, så er det jo det du får. Ikke 500. De resterende pengene er penger som "ikke finns" dvs de har ikke noen annen betydning enn at du får den lønna du skal ha, ut i fra moms etc.

En kompis av meg var med i et lite firma, med ca 5-6 snekkere. De merket også at sjefen satte igjen med store summer og til slutt endte det opp med at de kjøpte opp firmate selv. Dette endte med at de fikk ingen oppdrag etc, og til slutt måtte gi opp. Hvor relativt dette er til saken, er opp til hver enkelt og tolke selv.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan du regner,men går utifra at du da tenker på skatter/ avgifter som er innbakt i alt du handler, for direkte skatt på inntekt ligger vel i snitt rundt 30%.

Alle skatter og avgifter er inkludert i beregningen. Inntektsskatt, bilavgift, merverdiavgift, særavgifter, etc.

 

Takk for lommerusket - hr. Statsråd!

 

Unner du deg en brukbar bil - og røyker og drikker - da er du «premiemelkeku» som bidrar til det offentlige med rundt 70 prosent av brutto lønn.

 

Vel mitt syn er at det er galt uansett sålenge dette er lovpålagt .

Mitt syn er at moral og lov ikke er samme sak. En handling kan være moralsk og forbudt på samme tid, og en handling kan være umoralsk og lovlig på samme tid. Å si at alt staten vedtar skal være forbudt samtidig er umoralsk, blir for enkelt.

 

Pussig tankegang egentlig, en forbryter er vel en forbryter uansett om han er for en lov eller ikke og bryter denne  :ermm:

5228930[/snapback]

Ja, forbryter er han uansett, men det betyr ikke noe annet enn at han har brutt en lov som staten har vedtatt. Å bryte en lov kan være moralsk høyverdig dersom loven i seg selv er illegitim.

Lenke til kommentar
Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

5229000[/snapback]

De ville nok heller ha vært høyere. Dersom folk hadde betalt sin skatt med glede uansett hvor høy den var, hadde tross alt ikke politikerne hatt noen grunn til ikke å øke den enda mer.

Lenke til kommentar
Alle skatter og avgifter er inkludert i beregningen. Inntektsskatt, bilavgift, merverdiavgift, særavgifter, etc.
Unner du deg en brukbar bil - og røyker og drikker - da er du «premiemelkeku» som bidrar til det offentlige med rundt 70 prosent av brutto lønn.

Men en gjenomsnittsnordmann har ikke bil, drikker, røyker og har jobb og gjenomsnittsnordmannen har ihvertfall ikke 600.000 i lønn. Så den opprinnelige påstanden din bør moderes en god del, du har selv dokumentert at den ikke stemmer ;)

 

Brutto gjennomsnittslønn for heltidsansatte i Norge er 336.000(Da er ikke deltidsansatte tatt med)

33% av nordmenn røyker

Hvor stor andel som drikker aner jeg ikke

Normen på bil er vel at to deler på en bil

Samtidig brukes ikke 100% av lønnen opp, slik at man kan ikke ta det som grunnlag for hvor mye man bruker på MVA(aner ikke hva BT la til grunn.)

 

Uansett, å hevde at gjenomsnittsnordmannen betaler 70% til felleskassen gjennom skatter, avgifter moms m.m må være uriktig slik jeg ser det.

 

Personlig ser jeg at jeg kommer i denne gruppen;

 

De som er uten bil og fri fra røyk og alkohol bidrar desidert minst til fellesskapet. Da nøyer det offentlige seg med litt under halvparten av lønnen din.
Lenke til kommentar

Vet at mange forlanger at snekkern, maleren, rørleggeren deler regning opp i svart og hvit del.

 

Men det er ikke så utbredt som en kan få inntrykk utav. Dette vet jeg som regnskapsfører gjennom mange år. Problemet med svarte penger er at de stort sett kun kan brukes til fest og morro, hehe, og det er jo som kjent hardt avgiftsbelagt.

 

Det er også meget forenklet å si at en kun kan plusse mva på en snekker, malers timepris, det er faktisk mange kostnader forbundet med det å drive et firma.

 

Ikke minst tap på krav ovenfor kunder, dette er en vesentlig utgift, og ps aviser, telefon, toalettpapir, kaffe, tildels ei flake konjakk i ny og ned er fult lovlige fradrag.

 

Når det gjelder skattenivået, så er det faktisk ikke så avskrekkende som mange vil ha det til.

 

Ligningskontoret har faktisk program som sjekker at en hver skatteyter har nok å lever for, og har du hadd lite å leve for, ja da kan du regne med et lite bokettersyn. Og i så måte har snkkern helt rett det er mye enklere for en med god økonomi å kjøpe "svarte" tjenester en en med dårlig.

 

En annen side av saken er at mange mindre selvstendige næringsdrivende er alldeles håpløst dårlige til å utnytte de skattefordeler de kan ha.

 

Og ps selvstendig næringsdrivende som er enkeltmannsforetak er den mest diskriminerte yrkesgruppe i Norge, når det gjelder rettigheter innefor, sykelønn, pensjon, skade, dagpenger osv.

Lenke til kommentar
Eller norske arbeidere kan sette priser som kan konkurere med det svarte arbeidet. For meg virker det som om både staten og snekkerfirmaer "legger opp" til at svart arbeids lønner seg for begge partene.
Jeg anser det som veldig utbredt og jeg finner det trist ettersom skattenivået ville vært lavere om folk var mer lovlydige.

 

Om folk hadde vært mer lovlydige hadde staten måtte ta inn tapte inntekter gjenom noe annent, som f.eks. økte skatter.

Du ser jo selv hvordan "de tenker" når finansdepartementet kommer med forslag om å få flere fotobokser som skal øke inntektene til staten. De satser på å få inn 50 millioner fra å straffe statsborgere. Burde de heller ikke prøvd å minket antall folk som kjører for fort?

5230086[/snapback]

 

En snekkerlønning er ikke høyere enn en vanlig industriarbeiderlønn.

Husk at om du går til et stort firma og får en annbud på en jobb,beregner firmaet ca 450-500 kr timen for sine snekkere, selv om disse får bare ca 150 kr.

Gjett hvem som tar resten :D

Ja riktig resten går til firmaet minus 25% moms til staten .

Men uansett er det firmaet/firmaeiern som drar av gårde med brorparten.

Så å skylde på snekkern og staten her blir vel litt feil, for om firmaet beregnet 150 kr + moms 37,50 ville jo det bli 187,50 ikke 500 som nå :hmm:

5230175[/snapback]

 

Du ser jo selv hvor mye saten tar fra deg her. Om saten ikke har hadde avgifts/moms belastet lønningen din hadde du suttet igjen med mer.

"Men uansett er det firmaet/firmaeiern som drar av gårde med brorparten." Det er også firmaet ditt som gir deg jobben, og de som betaler deg, skaffet kontrakten for byggingsarbeided etc.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Når firmaet betaler deg 200kr i timeslønn, så er det jo det du får. Ikke 500. De resterende pengene er penger som "ikke finns" dvs de har ikke noen annen betydning enn at du får den lønna du skal ha, ut i fra moms etc.

En kompis av meg var med i et lite firma, med ca 5-6 snekkere. De merket også at sjefen satte igjen med store summer og til slutt endte det opp med at de kjøpte opp firmate selv. Dette endte med at de fikk ingen oppdrag etc, og til slutt måtte gi opp. Hvor relativt dette er til saken, er opp til hver enkelt og tolke selv.

5230552[/snapback]

 

Enten forstår du ikke hva du svarer på eller så ønsker du ikke å forstå, staten tar ingenting fra meg men jeg er pålagt å kreve inn 25% moms i tillegg til min lønn, om så momsen forsvant så hadde jeg nøyaktig det samme igjen.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Når firmaet betaler deg 200kr i timeslønn, så er det jo det du får. Ikke 500. De resterende pengene er penger som "ikke finns" dvs de har ikke noen annen betydning enn at du får den lønna du skal ha, ut i fra moms etc.

 

herregud da mann at det går ann, om du tar utgangspunkt i en snekker annsatt i et firma så tar firmaet kr 450.- + 25% moms for denne arbeideren, de 25% går uansett til staten så det trenger vi egentilg ikke regne på her.

Men av de 450 kr så får snekkeren 150.- kr så går det ca 50 kr(maks) til feripenger,sykeforsikring, dvs totalt 200 kr. Tar du da 450 kr som firmaet tar og trekker fra 200 vil du sikkert se at det er 250 kr igjen og JODA de finnst,det er det firmaet tjener på å leie ut mannen , i tillegg har de store fortjenester på leveransen av det huset han skal bygge. Så hvordan du kan si at de ikke finnst fatter ikke jeg, for det er nettop det mellomlegget som gjør at det blir dyrt å leie folk .

 

 

En kompis av meg var med i et lite firma, med ca 5-6 snekkere. De merket også at sjefen satte igjen med store summer og til slutt endte det opp med at de kjøpte opp firmate selv. Dette endte med at de fikk ingen oppdrag etc, og til slutt måtte gi opp. Hvor relativt dette er til saken, er opp til hver enkelt og tolke selv

 

Har vel med hvor ettertraktet de var da,ryktet sprer seg fort og gjør du en god jobb for en fornuftig pris så går det greit.

Jeg tar faktisk 230.- kr timen + moms for meg og mine annsatte og det holder det,da er alt inkludert og i de 15 årene vi har drevet har vi vel heller det "problemet" at vi må si nei til oppdrag fordi vi har nok å gjøre, det blir sjelden tid til ferie når andre tar den det må vi legge til rolige perioder av året . :)

Lenke til kommentar
Men en gjenomsnittsnordmann har ikke bil, drikker, røyker og har jobb og gjenomsnittsnordmannen har ihvertfall ikke 600.000 i lønn. Så den opprinnelige påstanden din bør moderes en god del, du har selv dokumentert at den ikke stemmer ;)

Du har nok rett i det. Jeg husket tydeligvis litt feil. :innocent: De som har 600.000 i lønn, som nevnes i ingressen, må imidlertid betale 80 % i skatter og avgifter, ikke 70 %, slik jeg forstår det.

 

Uansett, å hevde at gjenomsnittsnordmannen betaler 70% til felleskassen gjennom skatter, avgifter moms m.m må være uriktig slik jeg ser det.

Sant nok. Jeg mener å huske at det var noen informative figurer ved siden av den samme artikkelen i papirutgaven, men den har jeg dessverre ikke tilgang på lenger. Ifølge denne VG-artikkelen betaler gjennomsnittsnordmannen rundt 55 % av sin inntekt i skatter og avgifter, men det er litt uklart hvilke avgifter som er inkludert i beregningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...