Gå til innhold

Hvilket hovedkort/Ram skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg skal skifte ut en del i kassa mi.. Dvs det blir vel stort sett kun strømforsyninga og lagrings enheter igjen :) ..

 

Driver en del med videoredigering og raring/zipping som støttes av dual core prosessorer, samt at jeg ønsker ikke å ligge helt i bakleksa når det gjelder spill (selv om det stort sett er strategi det går i)..

 

Jeg tror jeg går for noe slikt:

 

-AMD X2 3800+

-2GB Ram PC3200 Dual Channel (Overklokkingsvennlig sådant -Forslag?)

-X800 256mb skjermkort -Helst passivt kjølt (ASUS Extreme AX800 Silencer)

-Socket 939 basert hovedkort

 

Prosessor og Skjermkort er mer eller mindre spikret. Det jeg trenger litt hjelp med er hvilket hovedkort og minne jeg bør gå for.

 

Hovedkort (HK):

Når det gjelder hovedkort har jeg ikke noe særlig specs utenom at jeg vil ikke ha noen unødig viftestøy -helst passiv og med flest mulig Sata koblinger slik at jeg kan sette opp RAID (da minimum 4 og helst 6 Sata koblinger). Jeg kikket litt på Asus A8N-SLI PREMIUM, og det så greit ut med passiv kjøling og greier, men nå har jeg ikke noe større behov for SLI iom at jeg går for et Radeon basert kort slik jeg forstår det. :hmm:

Men det er vel ikke noe i veien for å putte et Radeon kort på et SLI HK som dette eller??

Jeg er åpen for alternativer her, dersom noen har noe å foreslå. -Ja, og så må HK være overklokkingsvennlig.

 

RAM:

Bør ikke krype for langt opp over 2000 lappen når det gjelder pris, og må kunne overklokkes..

 

 

Jeg har bygget en del PC'er før, men jeg må innrømme at jeg er kraftig i bakleksa for tiden.. Så jeg er muligens litt på glattisen her. Alle kommentarer og rettledning mottas i alle tilfelle med takk :thumbup:

 

Fhj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RAM:

Bør ikke krype for langt opp over 2000 lappen når det gjelder pris, og må kunne overklokkes..

 

Skal du ha overklokkingsvennlig minne til rundt 2000kr får du ikke mer enn 1GB, går derimot opp ca. 500kr blir det andre boller.

5219041[/snapback]

 

Men det bør man da kunne akseptere. :cool: Hvilken type kan anbefales?

Er det forresten mulig å få noe ekstra juice ut av 3800+ X2 ved overklokking?

 

Fhj

Lenke til kommentar
Den rammen der er veldig god på stock timings. Men den klokker ikkje spesielt godt.

 

Eg vil annbefale en Opteron 165 CPU. Helt klart det beste kjøpet av AMD dualcore.

 

Til overklokking er kanskje det nye DFI nF4 SLI-DR Expert det beste valget blandt hovedkort. Men Asus-kortet er ett godt kort det også.

5219113[/snapback]

 

Klokker Opteron bedre enn Athlon eller?

 

Hva med Radeon kort på SLI hovedkort? Går det greit?

 

Fhj

Lenke til kommentar
Ja, Opteron klokker høyere enn Athlon da effektforbruket er lavere. Og, ja, Radeon går fint på SLi HK, men ikke forvent å kjøre 2xRadeon kort i SLi :p

 

Men ikke gidd å kaste bort penger på et sååå dyrt hovedkort.

5219361[/snapback]

 

Ja, jeg stusset litt på det med prisen på disse hovedkorta. Det er jo nesten en 500lapp bare i SLI som jeg ikke har bruk for.

Men er det noe som kan anbefales av hovedkort av en billigere type? Jeg må forøvrig ha RAID med 4-6 Sata koblinger.. :whistle:

 

Mvh Fhj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...