mr messenger Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Hei.. Jeg skriver en artikkel om hvordan PCen fungerer.. Da lurer jeg på om AGP er på vei ut av markedet? akkurat nå skriver jeg om Hovedkortet. Hva er forskjell på AGP 4x og 8x og i forhold til PCI Express?
radiated Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 AGP er definitivt på vei ut, bare se på antall AGP-kort vs. PCIe på komplett.no som tilbys. ATI og nVidia har ikke gitt ut sine toppkort i AGP-versjon, og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det heller. På budsjettmarkedet vil nok AGP henge igjen en stund, men ikke for alltid. Forskjellen på PCIe og AGP overlater jeg til mer teknisk begavede folk der ute :-) (eller google)
Simen1 Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Forskjellen på AGP og PCI-express er flere: * Formen på sporene er endret * Effektforsyningen er økt fra 25W til 75W gjennom porten på hovedkortet * Bussteknologien er endret fra enkeltledere (AGP) til dobbeltledere med lav spenning (PCI-e) per signalleder * Bussteknologien er endret fra half duplex (toveis - en vei av gangen) til full duplex (toveis - begge veier samtidig) * Båndbredden er endret: AGP x1: 66MHz x 32bit = 0,266 GB/s AGP x2: 66MHz * DDR * 32bit = 0,533 GB/s AGP x4: 66MHz * QDR * 32bit = 1,066 GB/s AGP x8: 66MHz * ODR * 32bit = 2,133 GB/s PCI-e x1: 250MHz * ODR * 1bit = 0,250 GB/s (begge veier samtidig) PCI-e x2: 250MHz * ODR * 2bit = 0,500 GB/s (begge veier samtidig) PCI-e x4: 250MHz * ODR * 4bit = 1,000 GB/s (begge veier samtidig) PCI-e x8: 250MHz * ODR * 8bit = 2,000 GB/s (begge veier samtidig) PCI-e x16: 250MHz * ODR * 16bit = 4,000 GB/s (begge veier samtidig) PCI Express Explained! A Look at PCI Express
Stigma Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 AGP er definitivt på vei ut. Ikke fordi den må det av tekniske grunner enda, men fordi de store produsentene vil ha det slik tydeligvis. Bare det faktum at både Nvidia og ATI har valgt å ikke slippe de nyeste kortene sine på noe annet enn PCI-E format sier jo sitt. Man kan nok se langt etter nye AGP kort på den fronten. Fremtidens hovedkort vil enten ha PCI-E for nye skjermkort, eller integrerte grafikkkort (for arbeids-maskiner, servere osv.) -Stigma
mr messenger Skrevet 27. november 2005 Forfatter Skrevet 27. november 2005 Tusen takk for svar alle sammen Hva vil det si at den er parallell og seriell ? Jeg kan ikke ta med alt Simen1 sier men henvise til det viktigste. hvertfall Etter det Simen sier så forstår jeg nå at PCI Express er mye raskere port enn AGP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå