Gå til innhold

Hvilken utdanning innen data?


NooN

Anbefalte innlegg

Problemet er dog at NTNU krever Matte 3MX og fysikk 3FY på de fleste fagene sine. Jeg kommer mest trolig ikke til å ta noen av disse fagene, da jeg ikke har kapasitet til å klare disse fagene. Kanskje tar jeg dem som privatist, men det vet jeg ikke enda.

 

Uansett, jeg har fryktelig lyst til å bli et eller annet innen for programmering. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen andre jobber enn med data. Jeg er rett og slett ikke kappabel til å forestille meg noen andre jobber.

 

Jeg prøver å lær meg 3D-Design nå, og kunne tenkes at jeg kunne fått meg en jobb innen det feltet. Jeg vet rett og slett ikke. Er det noen som har noen gode alternativer til datafag som kan studeres i Bergen?

 

*Sjekke opp NNU for å sjekke realfagskrav*

 

Edit: Har lest litt nå og funnet ut at NTNU "kun" krever 2FY når det kommer til fysikk. I matte kreves det 3MX. Det vil si at jeg da blir nødt til å ta 2MX og 3MX som privatist. Er det verdt det? Det hørtes jo litt interessant ut Informasjonstek, mm. på NTNU, men er altså ikke sikker.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig ville jeg ikke valgt NITH, da såvidt meg bekjent ikke er lagt inn noe matte. Dette høres kanskje kjekt ut for de som ikke interesserer seg for matte, men etter hva jeg har forstått så ser fremtidige arbeidsgivere på dette som negativt. Samtidig kan du jo spørre deg selv hvorfor du skal betale for noe som du kan få gratis andre steder.

5221086[/snapback]

 

 

For å komme inn på følgende linjer hos NITH:

Avansert programmering

Spill- og opplevelsesprogrammering

Databaser og informasjonshåndtering

Nettverk og sikkerhet

må man ha 2MX. Så ja de har matte.....

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

At de krever 2mx trenger vel ikke være synonymt med at det er matte på pensum, men jeg går ut i fra at du vet hva du prater om siden du går der selv. Er du sikker på at det er matteforelesninger på Driftstudiet?

 

Ueland: Hm. Nå er jeg litt usikker på hva du mener, men hvis du tar f.eks forkursmatte, så har du bare én eksamen og et pensum. Du tar ikke først 1mx, så 2mx og så 3mx, men alt er rørt sammen i ei mølje. Dette er også uavhengig av hva matte du har hatt tidligere.

Lenke til kommentar

Nå tok jeg faktisk 1MX, og fikk tre da. Vet ikke hva som gikk feil jeg. Fikk jo 5 på matten på ungdomsskole. Uansett, går det ann å ta 2MX og 3MX på et år? Jeg vet igrunne ikke hva som er lurt å gjøre jeg. Er fryktelig usikker på videre utdanning her. Folk sier jo så masse forskjelligt. Er til å bli forvirret av!

Lenke til kommentar
At de krever 2mx trenger vel ikke være synonymt med at det er matte på pensum, men jeg går ut i fra at du vet hva du prater om siden du går der selv. Er du sikker på at det er matteforelesninger på Driftstudiet?

 

Drift? Tenker du da på nettverk og sikkerhet?

 

Du har vel delvis rett.

De som tar Ingeniør har eget mattefag.

For IT har de ett fordypningsfag som heter Algoritmer og datastrukturer som vel er det med mest matte.

Men må understreke jeg er på førsteåret og har ikke studert planen på 2 og 3 så mye enda.

Lenke til kommentar

Siden jeg har gått over fire år på NITH har jeg noen kommentarer jeg vil komme med! :)

 

Selv tenker jeg å gå for avansert programmering.

Det virker som om NITH har fjernet dette valget! :hmm: Det er i så fall veldig synd!

 

Personlig ville jeg ikke valgt NITH, da såvidt meg bekjent ikke er lagt inn noe matte

NITH har matte. Såvidt jeg kan se nå gjelder dette bare for "Ingeniør Datateknikk" og "Bachelor Informasjonsteknologi - Spillprogrammering". Men, jeg mente de hadde dette for Avansert programmering også.... :hmm:

 

vel, det er derfor man ikke ansetter folk som begynner på nith. de går utifra at matte ikke er viktig, når det er en veldig viktig del av programmering. alle kan lære seg et programmeringsspråk, på samme måte alle kan lære seg alle franske ord, men det betyr ikke at du kan skrive en bok på fransk fordet. programmering er problemløsing. hvis du har et problem må du klare å utrykke det gjennom algoritmer og matematikk, siden det er det eneste dataen forstår, og da blir det fort veldig mye verre hvis du ikke kan basic matte.

For det første: Man ansetter folk fra NITH! Veldig mange av de jeg tok bachelor med har fått seg jobber. Selv fikk jeg meg toppjobb før jeg er ferdig som master (uten å sende en søknad engang).

 

All kan kanskje lære seg et programmeringsspråk, men som du sier: Ikke alle kan lære seg programmering. Får man gode karakterer i programmering fra NITH så kan man programmere, man kan ikke bare syntax! Selvom man ikke har matte.

 

Når det er sagt så synes jeg matte allikevel ville vært en fordel, men ikke en nødvendighet! :)

 

Hvorfor betale for noe som man kan få gratis?

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg skulle ønske jeg fikk det jeg fikk fra NITH gratis, men var, og er, ikke overbevist om at man får det andre steder!

 

Med andre ord: har du lyst å lage et program som er mer enn et bra brukergrensesnitt så bør du ta en utdanning der du også lærer matematikk.

Jeg har da laget langt mer avanserte ting uten matematikk som en del av utdannelsen min. :)

 

Du har forresten også Noroff i Bergen, men det koster masse penger

Så var det jo dette jalla-ryktet som Orresnei nevnte! ;)

 

 

Spør gjerne om det er ting med NITH dere lurer på, og kommenter gjerne ting dere er uenig i! ;)

Lenke til kommentar
Eh. Ja. :p Det stemmer. Gidder ikke editere.

5238787[/snapback]

Forvirrende sleiping :p

 

Dersom NITH velger å åpne avansert programerings-linjen igjen så har jeg et spørsmål der. Hva er det egentlig man lærer på den linjen. Står at man bruker java på sidene til NITH, men lærer du andre programeringsspråk? Og eventuelt andre ting?

Lenke til kommentar

Slik avansert programmeringslinjen var lagt opp så hadde vel man et fag med VB.Net og resten java. Men, når man lærer å programmere i et språk så er det stort sett greit å lære seg andre språk!

 

Men, man lærer veldig mye mer enn programmering. Jeg mener å huske at den linjen var lagt opp veldig likt som jeg valgte å legge opp min bachelor (gjennom valg- og fordypningsfag). Da får man en fin balanse mellom systemutviklingsfag, databasefag, datateknikk og prosjektfag m.m. Sistnevnte er en av styrkene til NITH, etter min mening, at man faktisk får mye praktisk erfaring med å jobbe i prosjekter.

 

:)

Lenke til kommentar

Ser at de har kommet med Webkommunikasjon blant annet, og det faget har mange likheter. Og med tanke på at jeg kun driver og utvikler mot nett selv skal jeg inrømme at det frister litt. Web er tross alt det viktigste mediet i den elektroniske verden og vil nok forbli det og.

 

Forøvrig har og HIO en anvendt datateknologilinje som jeg jeg garantert skal søke på som førstevalg ;)

Lenke til kommentar

ueland: tør jeg spørre hvorfor du velger hio fremfor uio? den linjen du nevnt er f.eks ikke godkjent for å evt gå to år til for å få mastergrad.. personlig hadde jeg valgt en av http://www.uio.no/studier/program/inf-prof/presentasjon/

disse studiene hvis du først har bestemt deg for å bo i oslo. på de tekniske studiene der (f.eks avbildning og sim.vis) er det ofte også så få som søker at alle kommer inn.

Lenke til kommentar
ueland: tør jeg spørre hvorfor du velger hio fremfor uio? den linjen du nevnt er f.eks ikke godkjent for å evt gå to år til for å få mastergrad.. personlig hadde jeg valgt en av http://www.uio.no/studier/program/inf-prof/presentasjon/

disse studiene hvis du først har bestemt deg for å bo i oslo. på de tekniske studiene der (f.eks avbildning og sim.vis) er det ofte også så få som søker at alle kommer inn.

5242512[/snapback]

Det som stopper meg er kravet om 2mx som et minimum. Det får jeg ikke tatt før sommeren siden jeg tar 1Y nå, altså det som trengst for å kunne jobbe med 2mx matten.

 

En annen mulighet er jo å ta TRES ordningen ved ingeniørutdanningen og, men hvor hardt det blir er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...