Gå til innhold

Hvilken utdanning innen data?


NooN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids se på NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høyskole). Siden du sikkert er for lat til å google det frem legger jeg ved linken her:

 

http://www.nith.no/

 

Ganske åpenlys adresse egentlig. Har selv ikke gått på skolen da jeg forløplig befinner meg på vk2 Almenn, men har planer om å begynne på skolen i Bergen. Finnes et par to tråder om denne skolen allerede så det er jo bare å søke litt så finner du det.

 

De har skoler i Oslo, bergen og Stavanger, noe du kan lese mer om på sidene deres. Veldig hendig for meg ettersom jeg selv bor i Bergen. De har en del spennende linjer der kan det virke som, ikke at jeg har gått på noen av dem. Selv tenker jeg å gå for avansert programmering.

 

Jeg har for det meste bare hørt positive utsagn om skolen. Så kanskje det kunne være noe for deg og. De har hvertfall en del linjer som virker spennende. Dessuten er ikke skolen noe jalla dirt. Du får Bachelor-grader der, og man kan vist også ta mastergrad der i sammarbeid med et eller annet univeristet. Så det virker jo passe bra. Mange privat-skoler som driver med datautdanning får jo på seg jalla-rykter da mange bare opererer med sertifikater.

 

Til slutt må jeg bare få ønske lykke til med valget. *Grue seg til VK2 :ohmy: *

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
går 3.året almenn på vgs nå... føler jeg må begynne å bestemme meg for utdanning.

 

har sett litt på dette:

http://www.hist.no/studier/studietilbud/datadrift/

 

høres interessant ut...

 

vet dere om flere skoler, eller studier som har noe i den retningen...

 

har ikke 3MX, men har 2MX...

 

mvh

5217390[/snapback]

 

Heisann! Synd du ikke har 3MX og VELDIG synd at AITeL (HIST) har begynnt med opptakskrav på drift studiet. Jeg går andre året på dette studiet å det var åpent når jeg søkte fra VGS. :D

 

Når det kommer til timeplanen er det Informatikk 1 året... åsså spesialiserer du deg de 2 siste årene... mye teori (som kan bli ganske gørr etter hvert) å masse gruppearbeid med mye paperpushing... Du vil komme innom fag som Databaser, Visual Basic (programmering) Java Programmering, IT-Intro, Datakommunikasjon, Nettverksteknologi, Novell ++++++

 

Er et interesannt studie men ganske tøft... vil selvsagt anbefale det hvis du vurderer å ta 3MX noen gang.... (kanskje hvis du skal i militæret først ta 3MX der :thumbup: ) Så får du noe annet å gjøre enn å springe tulling i skauen og leke krig med AG3 og rødfis... :p

 

Nå vet jeg forsåvidt heller ikke om du ønsker deg til noen spesiell plass i landet, men jeg vil tørre å påstå at Trondheim er en av landets beste studentbyer ! Så kan dere andre som studerer andre plasser enten være enig eller uenig!

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke valgt NITH, da såvidt meg bekjent ikke er lagt inn noe matte. Dette høres kanskje kjekt ut for de som ikke interesserer seg for matte, men etter hva jeg har forstått så ser fremtidige arbeidsgivere på dette som negativt. Samtidig kan du jo spørre deg selv hvorfor du skal betale for noe som du kan få gratis andre steder.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva arbeidsgivere ser etter, men hvis jeg skulle ansette en programerer ville jeg ikke konsentrere meg så mye på om personen hadde matte på univeristetet/høyskolen, men heller om personen var en flink programmerer. Men som sagt, har absolutt ikke pieling på hva arbeidsgivere ser etter.

 

Jeg tror nesten jeg må sjekke åssen de it-linjene på UIB (Univeristet i Bergen) og HIB (gjett selv) er. Jeg lurer på om jeg kanskje må sjekke ut dem også. Det fine med NITH var jo at jeg slapp matte, noe jeg ikke kan fordra. Hva skal man egentlig med matte når man går på høøyere utdanning. Kan forstå det hvis man skal bli ingeniør, men om man skal bli programerer eller noe slikt kan det da umulig være så viktig?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva arbeidsgivere ser etter, men hvis jeg skulle ansette en programerer ville jeg ikke konsentrere meg så mye på om personen hadde matte på univeristetet/høyskolen, men heller om personen var en flink programmerer.  Men som sagt, har absolutt ikke pieling på hva arbeidsgivere ser etter.

 

Jeg tror nesten jeg må sjekke åssen de it-linjene på UIB (Univeristet i Bergen) og HIB (gjett selv) er. Jeg lurer på om jeg kanskje må sjekke ut dem også. Det fine med NITH var jo at jeg slapp matte, noe jeg ikke kan fordra. Hva skal man egentlig med matte når man går på høøyere utdanning. Kan forstå det hvis man skal bli ingeniør, men om man skal bli programerer eller noe slikt kan det da umulig være så viktig?

5221318[/snapback]

 

vel, det er derfor man ikke ansetter folk som begynner på nith. de går utifra at matte ikke er viktig, når det er en veldig viktig del av programmering. alle kan lære seg et programmeringsspråk, på samme måte alle kan lære seg alle franske ord, men det betyr ikke at du kan skrive en bok på fransk fordet. programmering er problemløsing. hvis du har et problem må du klare å utrykke det gjennom algoritmer og matematikk, siden det er det eneste dataen forstår, og da blir det fort veldig mye verre hvis du ikke kan basic matte.

hvis du vil prøve deg på noen problemer kan du gå til topcoder (algorithm contest, launch arena applet eller noe) og se hvor mange du klarer uten noen særlig matte

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

NooN spurte etter noen lignende studier, og ettersom han refererte til et studie med fokus på drift bør det være ganske likegyldig om han kan regne ut avanserte algoritmer på løpende bånd uten referansemateriale for bruk i programmering eller ikke.

 

Det hjelper lite å være en ubernørd i matte om du ikke klarer å tyde spørsmål og gi et relevant svar deretter. Om du ikke har tenkt å sitte på et bøttekott hvor du kun blir matet med tekniske matte data.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det ikke er relevant med matte dersom man skal jobbe med drift, men jeg spør igjen: Hvorfor betale for noe som man kan få gratis?

 

Å velge den letteste utveien blir nok ikke sett på som positivt. Arbeidsgiver kommer gjerne til å spørre om hvorfor du valgte NITH. "Ehm, nei, jeg gadd ikke ta matte, så derfor betalte jeg heller en formue for å gå på NITH".

Lenke til kommentar

Så får jeg komme med det velkjente faktaet: kun NTNU er NTNU

 

Har du en videre plan utover det å programmere bør du ta deg turen her... det er en grunn til at Google, Yahoo, Fast osv. for det meste rekrutterer fra NTNU. Matematikken er kanskje ikke vesentlig ved enkle programmeringsjobber der du skal lage eksempelvis "lek-og-lær-program" for barn, men hvis du skal lage et program som løser problemer osv så må du være god på å kunne programmere algoritmer. Bildebehandlingsfiltre, simuleringsverktøy, automatisering osv.. er gode eksempler på dette.

 

Med andre ord: har du lyst å lage et program som er mer enn et bra brukergrensesnitt så bør du ta en utdanning der du også lærer matematikk.

Lenke til kommentar
Det er mulig at det ikke er relevant med matte dersom man skal jobbe med drift, men jeg spør igjen: Hvorfor betale for noe som man kan få gratis?

 

Hvem sier man må gå privat for å få en driftsutdannelse som "kun" krever 2MX?

 

Å velge den letteste utveien blir nok ikke sett på som positivt. Arbeidsgiver kommer gjerne til å spørre om hvorfor du valgte NITH. "Ehm, nei, jeg gadd ikke ta matte, så derfor betalte jeg heller en formue for å gå på NITH".

 

Er virkelig NITH et lettere valg? De har kanskje ikke det samme matte fokuset, men de har sikkert noe som fyller tiden istedet.

 

Når det gjelder utdannelser som koster penger er det både og. For det første så bruker man bare opp pengene på svada om man ikke har en skole å gi de til, så man ender opp med samme studielånet uansett ;) For det andre så kan det gi deg en del muligheter en gratis offentlig utdannelse ikke kan. Nå sier jeg ikke at NITH kan gi de mulighetene ettersom jeg ikke har gått der selv eller kan referere til noen som har fått en ekstra boost på karriæren pga av skolen.

 

Jeg hadde nok ikke hatt et såpass høyt lønnsnivå som jeg har nå om jeg hadde gått på NTNU. Ingen ferdigutdannede mastergrad folk jeg kjenner er engang i nærheten (innenfor 100.000kr) å røre min lønn, for ikke å nevne at jeg startet å jobbe lenge før de (som også teller mye). Jeg fikk riktignok 50.000 mer i studielån enn et par av de, menmen.. Det skal jeg overleve.

 

Selvfølgelig slår det fort andre veien og, betaler man for noe som ikke er "hipt" blir man fort fattig. Man må være varsom når man velger utdannelse, er vanskelig å snu.

Lenke til kommentar

1. Hvilken utdanning har du tatt, hvor og når?

CCIE Security, avsluttet 2005

 

2. Hva slags arbeidsoppgaver har du nå?

Design, implementering og konseptutvikling av cisco sikkerhetsløsninger

 

3. Har du en lederstilling?

Nei

 

Hvis ja på 3:

Dette blir feil sammenligningsgrunnlag.

 

Hvis nei på 3:

4. Hvor mye tjener du sånn ca. ?

550-650, avhengig av bonus.

Lenke til kommentar

Du tjener svært bra og har vært heldig med å treffe med spisskompetansen din...

 

Sikkerhet er i skuddet som aldri før, men det finnes også mange andre spesialiseringer man kan gjøre der man kan risikere å bomme totalt på jobbmarkedet. Paradoksalt nok så var det en sikkerhetsekspert i statoil som forklarte meg at kun NTNU var NTNU.

 

Med en bredere og mer omfattende utdanning har man større fleksibilitet, som sivilingeniør står man som regel for en spesialtilpasning av systemer i steden for å levere A-4 løsninger. Jeg driver ikke på med en utdanning innen datateknikk, men jeg vil innbille meg at i alle fall innen programmering vil man stå sterkere om man har utdanning fra NTNU.

Lenke til kommentar
Det er mulig at det ikke er relevant med matte dersom man skal jobbe med drift, men jeg spør igjen: Hvorfor betale for noe som man kan få gratis?

 

Å velge den letteste utveien blir nok ikke sett på som positivt. Arbeidsgiver kommer gjerne til å spørre om hvorfor du valgte NITH. "Ehm, nei, jeg gadd ikke ta matte, så derfor betalte jeg heller en formue for å gå på NITH".

5224335[/snapback]

Skal du jobbe innnen yrker som krever matte så er jo matte et krav ja, men som regel er ikke masse matte et faktum. Så fremt du kjenner til kjente utviklingsbregreper som kjøretidsalgortimer osv. Hvis du ser på annonsene som ligger på aetat, som er generelt mange innenfor utvikling så ønsker de personer med høyskoleutdannnelse innenfor programmering/systemutvikling. Og ikke noe mer enn det, da mange bryr seg pjatt omm du er guru innenfor matte eller ikke så lenge du faktisk kan det du skal kunne og ikke bare kan brilliere med mattekarakterene.

 

Og selv vurderer jeg systemutvikling ved NITH rett og slett fordi det høres ut som et spennende studie. Og til de som lurer så jobber jeg med blant annet drift og systemutvikling på de sidene dere surfer på akkurat nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...