Gå til innhold

Intel-baserte PB?Trenger desperat svar på noen spm


Anbefalte innlegg

Okey, skal kjøp meg 15" Powerbook (PB skulle visstnok være noen av de kraftigste bærbare maccene(?). Har nettopp solgt den bærbare PC'en. Skulle akkurat til å bestille da jeg leste noe om nye Intel-PowerBooker her i forumet.

Hva vil intel-baserte PB si? Og hva er pratet om mangel på programvare når disse kommer?: Er dette et helt nytt system som ikke kan kjøre mac-programmer?

 

Jeg MÅ kunne kjøre samtlige Adobe programmer fra dag 1 dersom jeg skal vente til de intel-baserte PB kommer. Vil disse nye intel-baserte PB kunne kjøre disse programmene? Og viktigst av alt: Når kan jeg i så fall vente Intel-baserte 15" PB i butikkene? Å vente til vår/sommer blir uaktuelt. Kan vente til senest Februar... I det hele tatt: Bør jeg vente med å kjøpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple kommer til å droppe PowerPC-arkitekturen på prosessorene de bruker. Til nå har det bare vært PowerPC, med G3, G4, G5 og sikkert eldre familier også. Der har man hatt Mac OS som operativsystem. Disse PCene (ja, en Mac er også en PC) har bare kunnet kjøre programvare skrevet til PowerPC-arkitekturen. (Det finnes riktignok emulatorer, men disse har aldri vært noen knallsuksess).

 

Apple tenker nå å gå over til x86-arkitekturen på prosessorene. Av x86-prosessorer har vi Intel og AMD som de største aktørene, hvorav Intel allerede har fått til en avtale med Apple.

 

Disse nye Mac-PCene, med Intel-prosessorer, vil derfor kjøre programvare; operativsystem og alt mulig på x86-nivå. Teoretisk sett (sett ut fra selve prosessoren) skal det da være mulig å innstallere Windows på en Intel-Mac, og at man kan innstallere Mac OS X (for x86) på en hvilken som helst PC. Her blir det imidlertidig lagt sperrer, så folk med normal forståelse på data ikke får innstallert noe annet operativsystem enn akkurat det produsenten vil forbrukerne skal bruke.

 

Adobe-serien har man lenge fått til både Mac OS (PowerPC) og Windows (x86).

Programmene du spør om, finnes egentlig allerede (et hvilket som helst program som passer til Windows..), men det spørs om det blir lagt inn noen sperrer der også, slik at du bare kan kjøre Photoshop for Mac x86 på Intel-Macer, og at man bare kan kjøre Photoshop (standard, til Windows) på maskiner som er tiltenkt Microsoft Windows som operativsystem.

 

 

Noe endelig svar på ditt spørsmål har jeg ikke, hvorvidt du får tak i Photoshop og lignende programvare til Intel-Mac fra dag 1, men Adobe er garantert en veldig stor aktør innen både Windows og Mac OS, så de kommer garantert med noe som fungerer, hvis man da ikke bare kan bruke det som allerede finnes av programvare, altså beregnet for Windows.

 

Intel har hatt stor suksess i bærbare, med sin Centrino-plattform, og Celeron/Pentium M-prosessorer. Dette viser seg vel forhåpentligvis positivt for Apple også, med godt ytende prosessorer som ikke blir altfor varme og ikke trekker altfor mye strøm.

 

 

Edit: Min far kjøpte seg nettopp en ny PowerBook G4 1,67GHz. Han driver masse med noe tyngre bildebehandling, og var godt fornøyd med hastigheten i forhold til hans eldre PowerBook G4 867 MHz (?)

Vil du ha deg en PowerBook nå hadde ikke jeg ventet. Man må vel kjøpe seg nytt etter hvert uansett, når oppgavene blir for tunge for den maskinen man har.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Ok, det jeg trenger å vite er: Vil forskjellen mellom en dagens PB bli gedigen i forhold til fremtidens intel-baserte PB? Da tenker jeg hovedsakelig på batterikapasitet, ytelse o.l. Gidder ikke å vente dersom forskjellen ikke blir altfor stor...

Endret av M@rkµs
Lenke til kommentar

når jeg så filmen fra apple.com når de ga ut infoen om intel mac,så kjørte adobe rimelig bra og jeg tror det ble sakt at de skulle være først ute også med skikkelig x86 verjon..

 

 

ingen linux programmer eller windows programmer kan kjøres på osx

.exe fungerer bare ikke.

det må emuleres..

akuratt som linux gjør med windows apps..

feks wine i linux.

Endret av MKE
Lenke til kommentar
Kjære PiRANhA, hvis du leser hva jeg skriver
men Adobe er garantert en veldig stor aktør innen både Windows og Mac OS, så de kommer garantert med noe som fungerer, hvis man da ikke bare kan bruke det som allerede finnes av programvare, altså beregnet for Windows.

Kjære Playmofetish, jeg leser hva du skriver. Mitt poeng er at det ikke er mulig å bruke eksisterende kode fra et Windows-applikasjon og få dette til å kjøre på Mac OS X (uansett arkitektur, glem ikke at operativsystemet forblir det samme *NIX os'et det alltid har vært).

Lenke til kommentar
ingen linux programmer eller windows programmer kan kjøres på osx

Linux programmer kan kjøre på Mac OS X da sistnevnte er i *NIX familien (start Terminal på en Mac og vips du har tilgang til "alle" de gode gamle *NIX kommandoene). Du kan for øvrig få Macs innebygde XDarwin Xserver til å kjøre Linux-programmer samtidig som den kjører Max OS X. Open source dude, open source.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel egentlig at du i prinsippet kan innstallere Windows7Linux/Mac OS for x86-maskiner på en datamaskin med en x86-prosessor, ikke blande programmer og operativsystemer innbyrdes.

 

Men om noen vet mer om denne hardware-sperren som Apple kommer til å putte i sine Intel-PB, så kom med det, så blir det litt mer mening av denne tråden.

Lenke til kommentar
Hmm....ingen svarer på mine spørsmål :hmm:

5212798[/snapback]

 

Vanlige brukere vil ikke merke store forskjeller, dessuten - hvor ofte tenker du over hvilken prosessor du har i maskinen din? Det er heller ingen som vet helt sikkert når de nye maskinene kommer ut, så her kan det være snakk om 2-3 mnd. i verste fall litt over et halvt år (neste sommer). Trenger du en PowerBook nå (og ja, det er de kraftigste bærbare Macene som finnes) så er det bare å kjøpe, 15" og 17" modellene ble dessuten nylig oppgradert med bl.a. høyere oppløsning.

Lenke til kommentar
Hmm....ingen svarer på mine spørsmål :hmm:

5212798[/snapback]

 

Vanlige brukere vil ikke merke store forskjeller, dessuten - hvor ofte tenker du over hvilken prosessor du har i maskinen din? Det er heller ingen som vet helt sikkert når de nye maskinene kommer ut, så her kan det være snakk om 2-3 mnd. i verste fall litt over et halvt år (neste sommer). Trenger du en PowerBook nå (og ja, det er de kraftigste bærbare Macene som finnes) så er det bare å kjøpe, 15" og 17" modellene ble dessuten nylig oppgradert med bl.a. høyere oppløsning.

5213508[/snapback]

Ahh, takk for svar! Da bestiller jeg faktisk en 15" PowerBook i morgen :)

Endret av M@rkµs
Lenke til kommentar
Hmm....ingen svarer på mine spørsmål :hmm:

5212798[/snapback]

 

Vanlige brukere vil ikke merke store forskjeller, dessuten - hvor ofte tenker du over hvilken prosessor du har i maskinen din? Det er heller ingen som vet helt sikkert når de nye maskinene kommer ut, så her kan det være snakk om 2-3 mnd. i verste fall litt over et halvt år (neste sommer). Trenger du en PowerBook nå (og ja, det er de kraftigste bærbare Macene som finnes) så er det bare å kjøpe, 15" og 17" modellene ble dessuten nylig oppgradert med bl.a. høyere oppløsning.

5213508[/snapback]

Ahh, takk for svar! Da bestiller jeg faktisk en 15" PowerMac i morgen :)

5214242[/snapback]

 

PowerBook er den bærbare, PowerMac er den stasjonære... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...