Gå til innhold

TES: hva er dine planer for din oblivionkarakter?


Anbefalte innlegg

Det er vel sikkert også et par av major skillsa som høres fantastiske ut som ikke er like nyttig praksis. Klasseskills og rasebonuser bør vel også samsvare. Det er synd oppbyggingen av karakter må foretas før man begynner å spille, det trenger ikke passe med spillestilen man faktisk ender opp med..

 

Jeg tror jeg får tenke litt på hva ønsker å gjøre og så be noen av dere med überskillz komme med forslag ;) Det blir vel egen underforum for Oblivion hvis spillet lever opp til forventningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk enda en idé til mulig andre karakter.

En Khajiit sjaman.

Ingen våpen, lett armor, masse magi.

Hvis jeg lager og spiller denne skal jeg friske opp på hva som er sjaman magi i de gamle AD&D bøkene mine.

En sjaman har også vanligvis høy speachcraft, skal en lede en stamme spirituelt bør en kunne snakke for seg.

5456663[/snapback]

Kult! Du får si ifra hvis du kommer på flere ting, dette høres interessant ut!

 

jeg er ikke en type som spiller samme spill om og om igjen for å prøve med andre typer folk.

5457333[/snapback]

Det vil nok endre seg med Oblivion. ;)

 

Det er vel sikkert også et par av major skillsa som høres fantastiske ut som ikke er like nyttig praksis. Klasseskills og rasebonuser bør vel også samsvare. Det er synd oppbyggingen av karakter må foretas før man begynner å spille, det trenger ikke passe med spillestilen man faktisk ender opp med..

5457631[/snapback]

Dette har vel alltid vært et problem for newbies, jeg spillte Morrowind i bare noen timer før jeg startet på nytt. Da hadde jeg lært såpass om spillet at jeg fant ut at den kombinasjonen jeg hadde valgt rett og slett ikke fungerte. :p

 

Det blir vel egen underforum for Oblivion hvis spillet lever opp til forventningene.

5457631[/snapback]

Hvorfor skulle det bli det? Det er jo det vi har Elderscrolls-forumet til...

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
det viktigste i  "dual-wield" er ikke at våpene er lette.så klart veier de for mye vil du ikke kunne bruke dem effektivt.

 

men det viktigeste er at de ikke er for lange, å bruke to vanlige corder, i dual-wield er ikke serlig effestivt, en corde og en dolk kan gå.

 

de vanligste man så i virkligheten var 2 små økser. ikke store saker man små greier, da de var lettest å bruke, skal man dual-wielde bør bør helst begge våpene være max like lengre en dine egene armer.

eventuelt et lengre våpen og et kort, selv om det ikke er best.

5441026[/snapback]

Problemet tror jeg mer ligger i animasjon og ikke minst kontroll av sekundært våpen. Du har en blokk knapp og en hit knapp. Du må da ha en angrip2 knapp og animere bruk av dette angrepet med forsjellige moves, selv om du ikke hadde med spesial angrep for venstre våpen. Virker som de har bestemt seg for å satse på kvalitet ikke kvantitet når det gjelder kamp. Ikke kastevåpen eller ambrøster virker også som spyd ikke er med.

Har ikke noen forhold til dual-wield selv, men ser en meget nyttig bruk for dem hvis venstre våpen hadde paralyse eller lignende så kunne du bruke det for å paralysere finden og sverdet til å slå han i hjel med :)

Lenke til kommentar
Jeg klarer uansett ikke skjønne hvordan folk orker å runde spillet flere ganger bare for å teste ut alle typer karakterer, SÅ bra er vel ikke engang Oblivion? ;)

5432748[/snapback]

Shh, hvorfor gidder folk å spille samme CS banen 4000 ganger? :p

 

Jeg har vel "fullført" (mener da hovedoppdraget) morrowind 7-8 ganger? Men det er likevel mange ting jeg ikke har funnet ut om, derfor fortsetter jeg å spille og teste ut flere forskjellige måter ;)

5437024[/snapback]

Også siden du ikke vil løse mer en en liten del av questene den første gangen.

I Morrowind var det tre klaner og du kunne bare være med i en av dem, etter det jeg forsto blir det noe lignende i oblivion. Du lærer også en god del så den andre gangen vil du kansje spille som magiker og lage magiske gjenstander og drikker.

I tilleg kommer det masevis av mods til spillet.

Jeg bare håper at de variere questene for guilds nå så du slipper å gjøre det samme vær gang. Dette blir viktigere i oblivion siden du må være høyt oppe i mage guild for å få lov til å magiske gjenstander og spells.

 

Min første karakter vil sansynligvis være temmelig alround mest tyv trolig men også i stand til å sloss og bruke magi. Hovedformål vil være og lære seg spillet og leke turist besøke de ulike byene, sjekke hvordan fysikken og den nye aien reagerer, vil ha flaks hvis jeg fulføere med han.

Lenke til kommentar
Problemet tror jeg mer ligger i animasjon og ikke minst kontroll av sekundært våpen. Du har en blokk knapp og en hit knapp. Du må da ha en angrip2 knapp og animere bruk av dette angrepet med forsjellige moves, selv om du ikke hadde med spesial angrep for venstre våpen. Virker som de har bestemt seg for å satse på kvalitet ikke kvantitet når det gjelder kamp. Ikke kastevåpen eller ambrøster virker også som spyd ikke er med.

Har ikke noen forhold til dual-wield selv, men ser en meget nyttig bruk for dem hvis venstre våpen hadde paralyse eller lignende så kunne du bruke det for å paralysere finden og sverdet til å slå han i hjel med :)

5462657[/snapback]

Njaaa, enig, men uenig.

Nå snakker vi kun utviklingstekniske utfordringer ved dual-wield, sant?

 

Kontroll over sekundært våpen.

En har en block knapp og en angrip knapp, men det er egentlig ingenting som tilsier at dual-wield ville krevd en angrip2 knapp. Hvis en har muligheten til å bruke to våpen vil en gjerne også bruke to våpen; et angrep er da et angrep med hvert våpen, "chop chop" i steden for bare "chop" :)

Hadde sikkert vært fint å hatt muligheten til å angripe med de to våpnene uavhengige av hverandre, men jeg ser ikke noe stort problem i å "binde" to våpen sammen.

 

Animasjon av sekundært våpen.

Selv om en kriger som bruker to våpen sannsynligvis ville brukt sekundær våpen på en annen måte en primær våpen, vil selve bevegelsene vært like. Det er bare så mange måter en kan stikke med en dolk på. Selv om det ikke er på langt nær så trivielt som det høres ut som, så tror jeg ikke det er uoverkommelig å speilvende våpen animasjonene slik at en bruker de samme animasjonene på begge sider.

 

That said.

Ved dual-wield IRL bruker en spesielle og tilpassede kampstiler. En musketer med kårde og dolk vil aldri angripe primært med dolken. Dolken er opportunist våpenet, våpenet en bruker hvis en åpning kommer; den brukes ikke uavhengig, men som en del av en kampstil. Fra et utviklerteknisk synspunkt tror jeg den store utfordringen ligger her:

Hvordan skal krigeren kjempe med to våpen?

Hvis en driter i dette, krigeren angriper med begge våpen på samme måten og uavhengig av hverandre, blir det som om spilleren spiller med to krigere, en som styrer venstre og en som styrer høyre. En kan også like gjerne tillate alle våpen i begge armer.

 

Ved implementering av dual-wield tror jeg det er et grunnleggende spørsmål: Skal krigeren angripe som om han har kårde og dolk, eller skal han angripe som om han har kårde og som om han har en dolk og så legge disse to sammen?

Ved sistnevnte bør (må) en implementere to angrepsknapper.

Ved førstnevnte klarer man seg med en angrepsknapp, men en må lage gode algoritmer for hvordan krigere angriper med våpnene. Skal han alltid angripe med begge? Hvis ikke når skal han da angripe med sekundær? Skal sekundær gå i blokk når en angriper med primær?

 

Selvom jeg ikke er enig i argumentene dine, er jeg er enig i antagelsen om at Bethseda satser på kvalitet fremfor kvantitet.

 

 

Det paralyse-eksempelet ditt fungerer som smurt for primærvåpenet også. Jeg brukte aldri paralyse-enchantments på våpenene mine i Morrowind (Hruggek Axehand liker ikke magi), men jeg husker at jeg ble paralysert over en viss tid av flere av disse snikmorderne fra Black Brotherhood. those bastards :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er rimelig sikker på at ett langsverd i utgangspunktet er to hånds.

Longsword betyr at hilten er lengre en vanlig ikke sverdet ,

og det er der uttryket "Hand and a half" kommer fra ,

man kan velge om man vil bruke det en hånds eller to hånds.

 

en annen ting , jeg tror også at at et langsverd er "stikke" våpen ikke "hakke".

Jeg VET at ihvertfall claymore og bastard sverd er stikke våpen ihvertfall ,

grunnen til dette er fordi disse sverdene er så tunge at det blir for tungt og svinge de , og fordi de er så lange så er det vanskelig og svinge de i nærkamp!

og man får en vanvittig kraft når man legger 100kg + løpefart på ett sverd ,

Au!

men jeg er i tvil på om langsverd skal stikkes eller svinges med så hvis noen kan avkrefete/bekrefete dette så hadde det vært fint ;)

 

ONTOPIC:

Gleder meg til Oblivion og jeg skal nok spille noe i Assassin stil!

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at ett langsverd i utgangspunktet er to hånds.

Longsword betyr at hilten er lengre en vanlig ikke sverdet ,

og det er der uttryket "Hand and a half" kommer fra ,

man kan velge om man vil bruke det en hånds eller to hånds.

5539648[/snapback]

Longsword er en gruppe med sverd som blir kalt det fordi *fanfare* de har lange sverdblad, i motsetning til shortsword som, ja tenk resten sjøl. Derimot er det vanlig at håndtaket på slike sverd ofte er halvannen størrelse, "Hand and a half", slik at en har muligheten til å bruke det med to hender om en vil.

 

en annen ting , jeg tror også at at et langsverd er "stikke" våpen ikke "hakke".

Jeg VET at ihvertfall claymore og bastard sverd er stikke våpen ihvertfall ,

grunnen til dette er fordi disse sverdene er så tunge at det blir for tungt og svinge de , og fordi de er så lange så er det vanskelig og svinge de i nærkamp!

og man får en vanvittig kraft når man legger 100kg + løpefart på ett sverd ,

Au!

men jeg er i tvil på om langsverd skal stikkes eller svinges med så hvis noen kan avkrefete/bekrefete dette så hadde det vært fint ;)

5539648[/snapback]

VET du at claymore og bastardsword er stikke sverd? Hvilken verden kommer du fra da? Final Fantasy? :p

 

*Fy, olefiver*

 

Sorry duckrayce, jeg mener ikke å være spydig. Men som du sier dette er tunge våpen, hvis en ikke klarer å svinge sverdet effektivt, hvordan skal en klare å stikke effektivt da?

 

Det finnes flere sverdtyper innenfor det som blir kalt longsword, f.eks. claymore, men også sabel blir klassifisert som et langsverd og det kan ikke brukes på samme måten som en claymore.

Vikingsverd er som oftest klassifisert som longsword. Jeg har prøvd et autentisk vikingsverd smidd som vikingene gjorde det; Sarpsborg har et vikinglag. Og jeg kan si at hvis vikingene brukte sverda sine (primært) som stikkvåpen var de mangedobbelt så sterke som norske menn i dag, og de tilbrakte ille mye tid på å slipe sverda slik at de i det hele tatt kunne penetrere.

Det krever mye mer kraft å stikke effektivt med et stort våpen enn å svinge det effektivt. Et annet fortrinn ved å svinge langsverd, som er relativt tunge sverd, er at du kan bruke vekta til sverdet for å øke momentet og anslagskraften, det var jo tross alt ofte mye rustning en skulle gjennom.

 

En kan prøve sjøl. De fleste har ikke et sverd, men svært mange har tilgang til en stor øks; den ha et langt skaft, så øksa er nok litt tyngere enn f.eks. en claymore. Finn deg så et gammel sjul eller en dør i kjellern fattern vil du skal hugge opp eller noe annet du kan ødelegge.

Start å delje løs på "offeret". Ikke tenk på at du gjør større skade på veggen ved å bruke øksa som en øks (svinge), tenk på hvor lett den er å håndtere som stikkvåpen kontra svingvåpen. Beveg deg så mye som mulig, du unnviker angrepene fra fienden (veggen). Se deg ut mål, større skade å få et sverd godt plantet i fjeset enn i lillefingern. Hold på en god stund, du er William Wallace klarer hele englands hær :)

 

Jeg skal garantere at etter å ha testa litt vil du finne det enklere å svinge enn å stikke. Det er en dårlig sammenlikning ja, men som demostrasjon her funker øka greit.

Men uansett snakker vi om primær bruk. Langsverd av alle typer kan stikkes med og kortsverd av alle typer kan svinges på, men primærbruken til langsverd er (som oftest) å svinge. Untakene er kårdetype sverd, som pga lengden oftest puttes under langsverd, de stikker best.

 

BTW: Claymore blir brukt om to forskjellige skotske sverd. Det ene var et skotsk tohåndssverd (1300 til 1700), men noe lettere en vanlige tohåndssverd. Derfor var det raskere i kamp, og et fryktet sverd i kamp. Det andre var kortere enhåndssverd (1800 til 1945 ) med håndbeskyttelse. Det ble tilogmed brukt av noen skotske tropper under landgangen i Normandie på D-dagen.

Claymore v1 ser man i Braveheart.

Claymore v2 ser man i Rob Roy.

Lenke til kommentar

Herlig å lese postene dine olefiver! Kanskje litt for lett å ta ting som god fisk når du skriver sånn (virker som om du vet mye, og da er det lett å godta mer enn man kanskje bør), men jeg har litt erfaring med bruk av sverd og pinner og mye av det passer inn i dine beskrivelser.

Lenke til kommentar

Mye moro å lese om i disse Oblivion-trådene. Masse middelalderhistorie og våpentekniske detaljer. Men nå må vi huske på at dette er et spill med røtter i en verden full av magi og finurligheter. Så hvis det faktisk finnes en alv som snakker med trærne så kan det vel også være en dverg som mestrer et longsword, enten det er stikk eller sving ;)

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at ett langsverd i utgangspunktet er to hånds.

Longsword betyr at hilten er lengre en vanlig ikke sverdet ,

og det er der uttryket "Hand and a half" kommer fra ,

man kan velge om man vil bruke det en hånds eller to hånds.

5539648[/snapback]

Longsword er en gruppe med sverd som blir kalt det fordi *fanfare* de har lange sverdblad, i motsetning til shortsword som, ja tenk resten sjøl. Derimot er det vanlig at håndtaket på slike sverd ofte er halvannen størrelse, "Hand and a half", slik at en har muligheten til å bruke det med to hender om en vil.

 

en annen ting , jeg tror også at at et langsverd er "stikke" våpen ikke "hakke".

Jeg VET at ihvertfall claymore og bastard sverd er stikke våpen ihvertfall ,

grunnen til dette er fordi disse sverdene er så tunge at det blir for tungt og svinge de , og fordi de er så lange så er det vanskelig og svinge de i nærkamp!

og man får en vanvittig kraft når man legger 100kg + løpefart på ett sverd ,

Au!

men jeg er i tvil på om langsverd skal stikkes eller svinges med så hvis noen kan avkrefete/bekrefete dette så hadde det vært fint ;)

5539648[/snapback]

VET du at claymore og bastardsword er stikke sverd? Hvilken verden kommer du fra da? Final Fantasy? :p

 

*Fy, olefiver*

 

Sorry duckrayce, jeg mener ikke å være spydig. Men som du sier dette er tunge våpen, hvis en ikke klarer å svinge sverdet effektivt, hvordan skal en klare å stikke effektivt da?

 

Det finnes flere sverdtyper innenfor det som blir kalt longsword, f.eks. claymore, men også sabel blir klassifisert som et langsverd og det kan ikke brukes på samme måten som en claymore.

Vikingsverd er som oftest klassifisert som longsword. Jeg har prøvd et autentisk vikingsverd smidd som vikingene gjorde det; Sarpsborg har et vikinglag. Og jeg kan si at hvis vikingene brukte sverda sine (primært) som stikkvåpen var de mangedobbelt så sterke som norske menn i dag, og de tilbrakte ille mye tid på å slipe sverda slik at de i det hele tatt kunne penetrere.

Det krever mye mer kraft å stikke effektivt med et stort våpen enn å svinge det effektivt. Et annet fortrinn ved å svinge langsverd, som er relativt tunge sverd, er at du kan bruke vekta til sverdet for å øke momentet og anslagskraften, det var jo tross alt ofte mye rustning en skulle gjennom.

 

En kan prøve sjøl. De fleste har ikke et sverd, men svært mange har tilgang til en stor øks; den ha et langt skaft, så øksa er nok litt tyngere enn f.eks. en claymore. Finn deg så et gammel sjul eller en dør i kjellern fattern vil du skal hugge opp eller noe annet du kan ødelegge.

Start å delje løs på "offeret". Ikke tenk på at du gjør større skade på veggen ved å bruke øksa som en øks (svinge), tenk på hvor lett den er å håndtere som stikkvåpen kontra svingvåpen. Beveg deg så mye som mulig, du unnviker angrepene fra fienden (veggen). Se deg ut mål, større skade å få et sverd godt plantet i fjeset enn i lillefingern. Hold på en god stund, du er William Wallace klarer hele englands hær :)

 

Jeg skal garantere at etter å ha testa litt vil du finne det enklere å svinge enn å stikke. Det er en dårlig sammenlikning ja, men som demostrasjon her funker øka greit.

Men uansett snakker vi om primær bruk. Langsverd av alle typer kan stikkes med og kortsverd av alle typer kan svinges på, men primærbruken til langsverd er (som oftest) å svinge. Untakene er kårdetype sverd, som pga lengden oftest puttes under langsverd, de stikker best.

 

BTW: Claymore blir brukt om to forskjellige skotske sverd. Det ene var et skotsk tohåndssverd (1300 til 1700), men noe lettere en vanlige tohåndssverd. Derfor var det raskere i kamp, og et fryktet sverd i kamp. Det andre var kortere enhåndssverd (1800 til 1945 ) med håndbeskyttelse. Det ble tilogmed brukt av noen skotske tropper under landgangen i Normandie på D-dagen.

Claymore v1 ser man i Braveheart.

Claymore v2 ser man i Rob Roy.

5542908[/snapback]

 

 

takk hadde planer om å skrive noe i den duren selv nå jeg så posten hans, men du gjorde det mye bedre en jeg kunne. ikke nok med at en tungt sverd, er hva du svinger det godt nok, og treffer en skjold kan det godt hende du kløyver det på ett slag, og kan til og med brekke armen på stakkaren som holder skjoldet...

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Longsword

 

"The term "hand-and-a-half sword" is modern, and suggests that the swords are designed for both one- and two-handed use. This is not the case: the impression probably also arose in comparison with the enormous zweihander swords. The type is decidedly intended for two-handed use, while even the regular 13th century "one-handed" arming swords were occasionally used two-handed, when the fighter's shield had become useless, or in the final stages of a fight, when he was too tired to continue one-handed use."

 

vi har begge rett når det gjelder langsverd.

 

var litt dumt av meg og si at jeg VET men jeg er rimelig sikker ,

så istedet for å være spydig og vise til dårlige eksempler med økser kan du jo heller vise til kilder så jeg har ett grunnlag for å tro deg.

 

og du ikke vis til Equipment kapittelet i Players Handbook er du grei.

 

EDIT

ta ett google søk på shortsword.

eller wikipedia.org

http://en.wikipedia.org/wiki/Shortsword

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Art...tion/Shortsword

 

denne off topic diskusjonen var vel ikke om pen `n paper rpg , world of warcraft eller japansk martial arts?

 

 

EDIT2

 

fant denne også :

http://en.wikipedia.org/wiki/Two_handed_sword

Endret av duckrayce
Lenke til kommentar

Jeg har aldri direkte brukt D&D bøkene som kilder, men gjennom min D&D erfaring har jeg plukket opp en del kunnskap. Den kunnskapen er selvfølgelig ikke alltid riktig, det er derfor jeg alltid prøver å være utfyllende slik at folk som leser hva jeg skriver kan vurdere postene mine skikkelig.

That said syns jeg ikke D&D bøker er særlig dårlige. TSR har gjort grundig forarbeid på den virkelige verdenen. Men for å være sikker stoler jeg ikke blindt på dem, og jeg stoler ikke blindt på wikipedia heller.

Litt vanskelig å oppgi kilder da dette er årevis med "fortæring" av bøker på biblioteket, inspirert av generell interesse og en AD&D spill-leder med nært sykelig trang til realisme (post om det HER)

 

Jeg brukte øks eksempelet for å kanskje klare å illustrere overfor personer som ikke har tilgang til middelalderssverd hvordan det er å svinge et langt og tungt våpen. En øks med langt skaft var det nærmeste jeg kom da jeg skrev. Syns f.eks. et (avsagd) kosteskaft ville ha vært for lett.

 

Da jeg skrev innlegget følte jeg for en spøk, dette var min første linje. Så kommer et viktig avsnitt der jeg først unskylder spøken min og erklærer at jeg ikke mener å være spydig i min post:

Sorry duckrayce, jeg mener ikke å være spydig. Men som du sier dette er tunge våpen, hvis en ikke klarer å svinge sverdet effektivt, hvordan skal en klare å stikke effektivt da?
Forresten fikk jeg ikke et svar på spørsmålet mitt i den setningen...

Jeg la vekt på å ikke virke spydig i resten av posten også, men hvis du føler jeg var det: beklager. Syns likevell at den bemerkningen din om at jeg var spydig var unødvendig. Men det var jo spøken min og.

 

Denne OT diskusjonen har sin rot i en diskusjon ang. dual-wield. Starter HER. Jeg kommer med HER.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

offofftopic

Jeg finner ikke ut av "qoute" knappen her ... den blir bare rød og ingeting skjer. menmen.

/offofftopic

 

I større slag og nærkamp ser jeg for meg at det vil være vanskelig og svinge kontrollert med ett sverd på 1.5-2 meter + arm lengde da man har mange folk rundt seg! og sjansen for å dult borti mennesker blir stor , og man vil om ikke miste slaget på fienden miste anslagskraft.

Det jeg mener med stikkinga er at det er lettere å trenge gjennom en rustning ved å stikke, fordi man treffer ett mindre punkt med ett spisst objekt.

ett dårlig eks : prøv å hakke hull i en blikkboks med en stor skarp kniv.

deretter prøver du å stikke hull i blikkboks med en stor spiss kniv.

og kommer du igjennom en mann med ett stort stikk våpen så reiser ikke vedkomne seg igjen med første!

Ett stort sverd har aldri vært lett å håndtere! uansett hvordan man gjør det.

 

På den annen side finnes det sikkert forskjellig sverd med forskjellige bruksmåter så for alt jeg vet så finnes det sikkert to hånds sverd typer til å svinge og hakke med.

 

Vil også beklage for spydige kommentarer (ble litt overivrig )

men vi begynner vel å bli enige ihvertfall. ( tror jeg )

 

Er også gammel rollespiller , har spillt AD&D , D&D , GURPS , Call Of Cthulhu , det meste fra White Wolf (Vampire , Werewolf , Mage osv)

oppgjennom de siste 10-12 åra ;)

så jeg skjønner hvor du kommer fra ;)

Endret av duckrayce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...