Gå til innhold

Kjøp av kontor pc Rimelig


Anbefalte innlegg

Har tengt å få min mor opp på nett til julegave.

Så her trengs det ikke noe all verdsns til pc, kun så hun kan lære å bruke nettbank og legge inn digitale bilder på sikt.

Er det noen som har en anels hva som vil være et fornuftig kjøp til det bruket ??

 

Ser det er en brukbar en her på anbefaling (studenten), men den kommer vel også opp i 6-7000kr.- med skjerm og programvare. men det virker jo som en bra marskin.

Eller er det like enkelt å kjøpe studenutgaven på en av nettbutikkene ?

Eller Pusse opp en brukt ?

Hva vil vere det mest fornuftige valget her med tanke på pris og kvalitet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerm: Nye LCD-skjermer starter gjerne på knappe 2000,- (17"). Ellers er det mange fine CRT-skjermer rundt om kring på forskjellige bruktmarked. Det kan til og med være det er fullt mulig å få en gratis fra noe slags bedrift som bytter til LCD-skjermer. Hvis man skulle være heldig å snuble over noe sånt.

 

Mus og tastatur: Det aller, aller billigste er gjerne ubehagelig og skrøpelig å bruke. Mus fra Keytronic og Creative har en veldig plastikkfølelse. Logitech er min personlige favoritt, og Microsoft har nok også en del bra. Av tastatur er Logitech også en favoritt, men også Keytronic, som typisk kjedelige tastatur, men veldig behagelige å skrive på.

 

Kabinett: Her skulle det rimeligste duge, MEN: Jo billigere man velger, jo skrøpeligere er det. Et Q-Tec kabinett med Q-Tec strømforsyning er fryktelig billig, men totalvekten er ikke mye over f.eks vekten av min Tagan-strømforsyning alene. Dessuten er de skranglete, harddisker kommer nok til å få hele kabinettet til å vibrere, samt at strømforsyningene til Q-Tec visstnok skal være ganske bråkete. Strømforsyningene fra Q-Tec har også et veldig frynsete rykte, så det er ikke noe jeg og mange andre vil anbefale i det hele tatt.

Jeg vil anbefale In-Win-kabinett, av den grunn av at de er helt enkle, med gode og støysvake strømforsyninger, god og solid byggekonstruksjon, og en passe lav pris.

 

De tre elementene over er det moren din faktisk kommer til å oppleve, og å ta på. Komfort på mus/tastatur og skjerm er nok viktigere enn innmaten i en PC som skal brukes til heeelt enkle oppgaver.

 

Av innvendige komponenter, kan man nesten basere seg på de billigste som finnes. Minimum 512MB RAM selvfølgelig, og en Intel Celeron D-prosessor, eller AMD Sempron som utgangspunkt.

Selve kabinettet med innmat kan man lett få til 4000,- for en veldig brukbar PC.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hvis budsjettsutgangspunktet var at student-PCene til de forskjellige nettbutikkene blir for dyre når de kryper opp mot 6-7k med skjerm og operativsystem, tror jeg ikke det er noe vits i en Mac mini, selv om den selvfølgelig er kjempestiling og søt. Man kan kjøpe billig mus og tastatur til Mac mini, men det er nok mange som faller i fella underveis i nettbestillingen av en Mac mini, og bestiller knalldyrt mus og tastatur fra Apple. Slenger man på litt større harddisk, og/eller mer RAM og trådløst nettverkskort, blir det fort dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...