Gå til innhold

"FRP har skylden for den dårlige integreringen"


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen nå howzer... men sier jeg at det ikke er bra med splittelse? sier jeg at alle må føre samme politikk? NEI

 

Jeg bare konstaterte at det var den eneste begrunnelsen som finnes for utsagnet som diskuteres, men den kan også sies om andre partier som ikke har hatt regjeringsmakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å drive diskusjonen litt i riktig retning så kommer jeg med noen tall her: 50% av alle voldsforbrytelser i Oslo begås av innvandrere, 70% av alle kvinner på mottakene for kvinner som blir utsatt for vold i hjemmet er kvinner (og dette tallet øker når du ser på antallet som bor der 75% og antallet barn 80%), 33% av all kriminalitet i Norge blir begått av innvandrere (som utgjør ca. 5% av befolkningen) og 3/4 av alle somaliere e arbeidsløse. Dette er de faktiske tallene og selv om de kan varriere så er jo innvandrere overrepresentert innenfor negative ting. Dette varierer jo selvfølgelig innenfor de forskjellig gruppene som kommer fra forskjellige land og disse tallene ser nok verre ut i andre land men noe må alikevell gjøres når en gruppe mennesker er så ovverrepresentert innenfor alt som er negativt...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvor du vil hen nå howzer... men sier jeg at det ikke er bra med splittelse? sier jeg at alle må føre samme politikk? NEI

 

Jeg bare konstaterte at det var den eneste begrunnelsen som finnes for utsagnet som diskuteres...

5225664[/snapback]

Det synes jeg var en dårlig konstatering! ;)

5225705[/snapback]

 

Da etterlyser jeg argumentasjon for dette...

 

De sittende regjeringspartiene har måttet samarbeide litt her og litt der med aller partiene og ikke fått en helhetlig politikk. FRP har vært et av disse partiene. Kan du argumentere for at dårlig integrering og lite helhetlig politikk ikke henger sammen?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvor du vil hen nå howzer... men sier jeg at det ikke er bra med splittelse? sier jeg at alle må føre samme politikk? NEI

 

Jeg bare konstaterte at det var den eneste begrunnelsen som finnes for utsagnet som diskuteres...

5225664[/snapback]

Det synes jeg var en dårlig konstatering! ;)

5225705[/snapback]

 

Da etterlyser jeg argumentasjon for dette...

 

De sittende regjeringspartiene har måttet samarbeide litt her og litt der med aller partiene og ikke fått en helhetlig politikk. FRP har vært et av disse partiene. Kan du argumentere for at dårlig integrering og lite helhetlig politikk ikke henger sammen?

5225835[/snapback]

Nei, det kan jeg ikke argumentere for sånn uten videre, men det er heller ikke det jeg prøver på!

 

Men, du konstaterte med at det bare finnes en begrunnelse, jeg mener det finnes flere. Se f.eks. mitt første innlegg i denne tråden: 5190349[/snapback]

 

edit: ordnet litt...

Endret av krister461
Lenke til kommentar
De som skaper verdier i norge ar i all hovedsak arbeidstakere, å legge opp til en politikk der hoveddelen av de verdiene en arbeidstaker skaper går til andre er å stjele penger".

Kan du fortelle meg hvordan folk kan bli arbeidstakere hvis ikke det er noen som kan skape arbeidsplasser? Mener du at Røkke med de tusenvis av arbeidsplassene han har skapt ikke har skapt noen verdier i det hele tatt? Arbeidsplasser er ikke verdifulle?

 

Høyresiden støtter også opp om yrker som ikke skaper verdier i det hele tatt (feks aksjespekulanter og valutaspekulanter, eller for å dra det litt lengre, reklamebransjen).

Hvordan skaper ikke reklamebransjen verdier? Du vet vel at det er mennesker som er ansatt i reklamebransjen? Det er arbeidstakere som du er så opptatt av hvor enorme verdier de skaper i forhold til de som ansetter dem. Eller mener du at de som er arbeidstakere i et reklamefirma ikke er arbeidstakere likevel?

 

Når det gjelder "aksjespekulanter", så kan vi vel like gjerne legge ned hele børsen, da. Hva skal vi med noe slikt som gjør at bedrifter kan hente inn penger fra "aksjespekulanter" slik at de kan utvide og ansette flere arbeidstakere? Flere arbeidsplasser? Nei, hvem trenger det da?

 

I norge er det bare et gitt antall ressurser å fordele, både høyre og venstresidens fordelingspolitikk er tildels uavhengig av hvem som skaper ressursene.

Hva får deg til å tro at mengden ressurser er konstant?

 

 

Ikke heng deg opp i hvilke arbeidsgrupper som skaper ressurser nå da, la oss feks ta valutaspekulanter, som de fleste vil være enig i ikke skaper noen ressurser for samfunnet, hvem som skaper hva er ikke relevant. Jeg sa dessuten at "arbeidstakeren i hovedsak er de som skaper verdiene" ikke noe om at alle som er arbeidstakere skaper det, eller at alle skaper like mye. Eller at alle som ikke er det ikke skaper verdier. La oss heller komme til saken siden du ikke tok tak i essensen av spørsmålet:

 

På et gitt tidspunkt så har norge tilgang på en viss mengde ressurser:

Er du da enig i denne påstanden: både høyre og venstresidens fordelingspolitikk er tildels uavhengig av hvem som skaper ressursene

 

Ja eller nei?

 

 

Og hva legger du i å skade andre? Kun fysisk skade?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Påstår du fortsatt at "aksjespekulanter" ikke skaper noen verdier? Hva er poenget med spørsmålet ditt om ressurser? Høyresidens fordeling av ressurser går ut på å skape verdier, der venstresiden bare omfordeler det kapitalistene allerede har skapt.

5227516[/snapback]

 

Jeg skrev: "Det er kanskje greit å påpeke at også høyresiden er svært så glad i å ta penger fra de som skaper verdier, og overlate det til de som ikke skaper verdier, eller skaper lite."

 

Du skrev: "Dette er blank løgn, og nok et eksempel på sosialistenes forakt for fakta"

 

Dette er hva jeg vil fram til: høyresiden har også en fordelingsmodell som er delvis uavhengig av verdiskapningen. En uunngåelig konsekvens av dette er at alle ikke får så mye eller lite penger som ressursene de skaper tilsier (om man skulle hatt en fordeling basert på ressursskaping). Dermed "tar" også høyresiden penger fra de som skaper verdier. (det er bare at de ikke tar fra de samme, og gir til de samme som venstresiden, dvs ihvertfall ikek i samme grad)

 

Det er ingen motsetning mellom "venstreside" og kaptilisme, eller likhet mellom høyreside og kapitalisme.

 

Dessuten vil jeg si det er en forenkling å si at høyresidens fordeling består av å skape ressurser, det er to forskjellige ting, først skaper man ressursene, så fordeler man de. Fordelingen kan innvirke på skapingen og motsatt, men høyresiden har sin egen fordelingspolitikk, ingen(?) i norsk politikk er vel så naive at de har som mål å kun skap mest mulig verdier, og ikke bryr seg noe om fordelingen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener.

 

Hvem er det høyresiden "tar fra" noe som helst?

5229694[/snapback]

 

Høyresiden fører en politikk der lønna man får ikke kun er avhengig av verdiene man skaper, det må du da være enig i? En forsker som vinner nobelprisen og sørger for at norge finner mer olje, slik at samfunnet tjener milliarder kan tjene mindre enn en valutaspekulant som kun skummer fløten. Høyresiden fører ikke en politikk der man får lønn utifra hva man bidrar til samfunnet (det gjør ikke venstresiden heller).

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå ser jeg fortsatt ikke hvor høyresiden tar noe fra noen.

5230143[/snapback]

 

Høyresiden krever skatter og avgifter, men det å ta fra noen består ikek av bare dette, også fraværet av en fordelingspolitikk er å "ta" fra de som skaper mest ressurser. Om noen får en dødlig dose gift, og du har motgift enkelt tilgjengelig, og ikke gir motgiften, så vil de aller fleste si at det er dårlig moralsk. Å ikke gjøre noe er også en handling, eller mener du feks denne regjeringen bare kan si "vi har ingen innvandringspolitikk, så den er ikke dårlig"?

 

Etthvert samfunn der dine inntekter ikke er en direkte konsekvens av hvilke ressurser du bidrar med vil per def "ta" fra noen. De færreste ønsker seg et samfunn der det ikke "tas" noe fra noen dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Høyresiden i Norge i dag vil kreve inn skatter og avgifter, men i langt mindre grad enn venstresiden, så å komme med at "høyresiden tar fra noen" blir bare tåpelig siden venstresiden gjør det, bare mye, mye verre.

 

ATWindsor: Jeg henger fortsatt ikke med på logikken din (eller mangel på sådan?). Ressurser er ikke en størrelse som er konstant og som aldri kan gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Høyresiden i Norge i dag vil kreve inn skatter og avgifter, men i langt mindre grad enn venstresiden, så å komme med at "høyresiden tar fra noen" blir bare tåpelig siden venstresiden gjør det, bare mye, mye verre.

 

ATWindsor: Jeg henger fortsatt ikke med på logikken din (eller mangel på sådan?). Ressurser er ikke en størrelse som er konstant og som aldri kan gjøres noe med.

5230433[/snapback]

 

Ressurser er ikke en konstant størrelse, men vi kan bestemme (ihvertfall i stor grad) hvordan de ressursene vi til enhver tid innhenter fordels. Skatter og avgifter er ikke det eneste som spiller inn på fordelingen av ressurser,og prøv å hold innhenting av ressurser, og fordeling av disse som to forskjellige begreper.

 

La oss si jeg finner opp noe som tilfører norge ressurser i verdiområde titalls millarder, og dette gjør jeg som forsker ansatt et sted, da får ikke jeg titalls milliarder av kroner. Hverken med en høyreside eller venstreside i regjeringen.

 

For å kondensere det ned: Ingen partier i norge i dag har en politikk som gjør at antallet penger du tjener kun bestemmes av hvor mye ressurser du skaffer til samfunnet, det er vel ikek så vanskleig å forstå?

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, men det betyr da ikke at noen tar noe fra deg, bortsett fra skatten da selvsagt.

 

Når det gjelder å finne på noe som tilfører mye ressurser, så er det jo da du bryter ut og danner et eget firma for dette.

5231462[/snapback]

 

Det betyr at man har et system der det man tjener ikke er avghengig kun av det du tilfører av ressurser. Er det å drepe noen å ikke gi en forgiftet person motgift når du enkelt kan gjøre det? Jeg vil si det. Å ikke gjøre noe er også en handling. Jeg spør igjen, om regjering sa at "vi har ingen innvandringspolitikk" og heller ikke hadde det, ville det da vært umulig å kritisere innvandringpolitikken "fordi de ikke gjør noe"?

 

Hele systemet er lagt opp på en lik måte at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom det du tilfører av ressurser og det du får igjen av penger. Det er ikke bare skatter og avgifter, men lover, det faktumet at vi bruker kapitalisme som system og mye annet som bestemmer.

 

Om du kommer på en god ide når du jobber, så er det vel arbeidsgiveren din som eier ideen? Dette gjelder jo uansett om det er høyre eller venstresiden som sitter i regjering.

 

Om du tenker litt mer nøye igjennom politikken, og hva den innebærer, så finner du kanskje ut at ting ikke er så svart/hvitt som du later til å tro.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...