Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilkobling av kondensatorbatteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kondensator fungerer litt som et ekstra batteri og skal kobles som det, egentlig som nevnt ovenfor. Du kobler "det ekstra batteriet" pluss på pluss, minus på minus, helst så nerme den forsterkeren som trekker mest strøm som mulig.

 

Når du skal koble til kondensatoren første gang, eller har koblet bort hovedstrømskabelen er det noe du må ta hensyn til. Kondensatoren må i likhet med et batteri lades opp før bruk. Problemet med dette er at kondensatoren suger til seg strømmen den lades opp med vanvittig fort. Derfor kan du ikke bare koble den rett til, det blir som om du kortsluttet pluss og minus et øyeblikk.

 

En enkel måte å lade opp kondensatoren på er å koble alt klart, men IKKE SETTE PÅ PLUSSLEDNIGEN PÅ KONDENSATOREN. Fest ledninger til ei 12v 5w lyspære. Så kobler du ene ledningen fra pæra til pluss på kondensatoren, den andre ledningen fra pæra kobler du til plussledningen som egentlig skal inn på kondensatoren. Lyspæra vil da lyse og fungere som en ladestrømsbegrensning. Når lyspæra slutter å lyse er kondensatoren ladet opp. Da er det bare å sette plusskabelen på plass på pluss på kondensatoren.

 

Hjalp dette? :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

du kan bruke det ja ( husk riktig + og - ), men du må ha enten motstand i serie eller lyspære... kondensatoren er nesten rent kortslutning når den ikke er oppladet og strøm trekket ved oppladning er veldig stor, derfor motstand eller lyspære i serie ;) , dog du vil nok få rundt 16volt over kondisen når du bruker en "standar" batterilader men ca 14 volt om du bruker et switch mode batterilader. Bruker du et motstand som er mindre en 100ohms så vil kondisen lades opp fortere men samtidig gå mer strøm med resulterende mer varme i motstanden, da må du bruke gjerne 2watts motstand og holde den med et tang ;) "eneste" farlig ved å ikke bruke motstand/lyspære er at det ginistrer ganske så bra og hovedsikringer risikerer å brenne og du får en fin sveise merke på kontaktene... :whistle:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Hehe... ser for meg at nyttårsaften kommer tidlig hvis jeg ikke bruker motstand!! :!:

 

Men nå har det seg jo sånn at kondensatorbatteriet fulgte med bilen som samboeren min kjøpte, og jeg har ikke en motstand... får man kanskje kjøpt en sånn i en vanlig elektrosjappe eller må jeg innom den nærmeste bilstereoforhandleren og kjøpe en motstand?

 

(Har aldri gjort dette før) :blush:

Lenke til kommentar
Vi snakker om en stk vanlig kondensator, ikkesant? En sylindrisk sak. Jeg kom til å tenke på om du kanskje hadde forveksla en kondensator med et gelé-batteri, som ofte ser ut som det er bygd opp av seks kondensatorer :)

5208887[/snapback]

 

Ja vi snakker om en helt vanlig kondensator til bilstereobruk, hvordan det?

 

Alt jeg skulle fram til er hvordan man kobler det til pga at det ikke fulgte med noen bruksanvisning på den jeg har, dessuten har jeg aldri koblet en kondensator før så jeg trengte bare noen råd ang. det... Har selv et Optima redtop gelebatteri i motorrommet som ser ut som tre kondensatorer slått ilag(så jeg skjønner hva du tenkte :roll: ), + at jeg skal bruke den kondensatoren jeg snakket om til subforsterkeren, det er en Autoleads 1,5 farads digital sak.... Å jeg takker for alle svar for nå kan jeg koble den opp rett! :thumbup:

post-46403-1133005755_thumb.jpg

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...