Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp lite kontornetverk - Oppgave


Anbefalte innlegg

Oppgave i datakommunikasjon – VK 1 – Elektronikk

 

Dere har åtte skoletimer til rådighet.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Det skal leveres inn en skriftlig pent ført besvarelse siste time.

 

Case

 

Implementering av et lokalnett for en liten regnskapsbedrift

STATUS

Oppdraget gjelder en liten bedrift. Det er et regnskapslag med fem ansatte. Det er en nystartet bedrift. Samtidig med at de leier seg lokaler ønsker de å opprette et lite lokalnett.

 

KRAV

De ansatte er avhengige av å ha hver sin faste kontorplass med hver sin arbeidsstasjon. Disse skal være knyttet sammen i et nettverk. Siden de ansatte er avhengige av å kunne overta kunder fra hverandre i tilfelle av sykdom ser de for seg et system der flere kan ha tilgang til de samme filene. Samtidig er det et mål å holde god datasikkerhet.

Bedriften ønsker å knytte seg til Internett. Her er det viktig at sikkerheten ivaretas.

Bedriften har behov for to skrivere, en fargeblekk- og en laserskriver. Det må være tilgang til begge skriverne fra alle arbeidsstasjonene, samtidig som man ønsker å holde støynivået så lavt som mulig. Det må også finnes en sikker backup-løsning for å sikre dataene. Fysisk sett er lokalene godt tilrettelagt, med eget rom hvor man kan plassere skrivere og liknende utstyr.

 

Oppgave:

Lag en løsning for bedriften med skisser av kablingsopplegg, liste over nødvendig utstyr, beskrivelse av systemet, sikkerhetsløsninger osv. med priser på datautstyr, kabler, kablings- og nettverksutstyr, og prøv å anta antall timer på jobben med en pris på dette. Dette må settes skikkelig opp. Det skal settes opp to alternative tilbud: Et med trådløst nett og et med kabel.

Bruk forstørrelsen av figuren på nese side.

Det skal leveres et tilbud med to alternative løsninger. Du bør gi en grunngitt anbefaling for den ene løsningen.

Mål på figuren: Total lengde: 11 m. Total bredde: 6 m. Det er kanaler i veggene og løse plater i taket.

 

Oppsett.jpg

 

 

Siden vi har lov til å bruke ALLE hjelpemidler, så tenkte jeg jeg kunne poste den her. Sånn at noen som kan litt mer om det enn meg kan hjelpe til.

 

 

(Vet ikke om jeg har lagt dette på riktig sted, så en mod må gjerne flytte det)

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en så enkel oppgave at du som går VK1 Elektronikk burde klare den selv.

5162330[/snapback]

Tja, oppsett med server, sikkerhet og backup.

Er vel kanskje det jeg trenger mest info om. Det er ikke så lette greier.

Selv om jeg går på elektronikk, betyr ikke det at jeg kan SÅ mye pc. :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...