Gå til innhold

Norton Ghost image på maskiner med lik hardware

jass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 10 maskiner (XP pro) med identisk hardware og har tenkt å bruke Ghost 8. Poenget er å lage backup av systempartisjonen slik at vi kan tilbakestille maskinene etter at brukerne har rotet det til.

Det er to partisjoner på maskinene. På D:\ ligger imagene til alle spillene, og her vil også imaget av C:\ kommer til å ligge.

Ghost er nå instalert på alle maskinene og er medlem av samme workgroup via en switch, men med gamelt og rotet windows.

Spørsmålet er:

"Må jeg installere windows, drivere, osv på hver enkelt maskin og deretter lage backup image på hver maskin. Eller, kan jeg fikse en maskin slik jeg vil ha den, lage backup image, og så overføre dette imaget til D partisjonen på de respektive maskiner for så å tilbakestille samtlige maskiner ved hjelp av dette ene imaget?"

Litt knotete forklart, men håper dere fatter tegninga.

Jeg er klar over at alle maskinene vil få samme cd-keyer, navn på datamskin osv, men dette gjelder i utgangspunktet kun windows, brukerkontoer og andre generelle instillinger. Litt kjipt å måtte gjøre dette 10 ganger istedenfor en, hvis det er mulig.

Etterpå installerer jeg spillene og lager en ny backup hvor maskinene får sine respektive cd-keys, datamaskin navn , osv.

På forhånd takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er:

"Må jeg installere windows, drivere, osv på hver enkelt maskin og deretter lage backup image på hver maskin. Eller, kan jeg fikse en maskin slik jeg vil ha den, lage backup image, og så overføre dette imaget til D partisjonen på de respektive maskiner for så å tilbakestille samtlige maskiner ved hjelp av dette ene imaget?"

----

Det letteste ville være å klargjøre en maskin helt. Med alle driver og programmer som du kan bruke felles key på. Her hvor jeg jobber så har vi en lisens som lovlig kan brukes på alle maskinene vi har på bruket.

Så installer alt du kan, evnt antivirus og andre programmer som ikke ligger i Windows. Ta så snapshot av maskinen og lagre imaget. Hvorfor ikke bare sette opp Ghost på serveren(regner med at du har en server) for så å deploye imaget fra serveren istedet for å lagre dette lokalt på hver maskins <D:\>? Slike image kan gjerne bli store og du vil vel neppe bruke mer enn nødvendig diskplass.

Skrevet

Takk for svar

Hvorfor ikke bare sette opp Ghost på serveren(regner med at du har en server) for så å deploye imaget fra serveren istedet for å lagre dette lokalt på hver maskins <D:\>? Slike image kan gjerne bli store og du vil vel neppe bruke mer enn nødvendig diskplass.

5161976[/snapback]

Vi gjorde det på den måten tidligere, men da hadde vi bedre drifting av serveren og resten av maskinparken. Serveren er gammel, ustabil og skal byttes ut i næremeste fremtid.

Disse 10 maskinen trenger ikke tilgang til serveren og det skal ikke lagres noe særlig med data på dem. De skal brukes til surfing, spilling, og annet småarbeid.

Jeg vil gjøre ting enklest mulig, slik at de flesteparten av de ansatte kan ghoste maskinene etterhvert som behovet melder seg.

Men det du sier er at man faktisk kan bruke det ene "snapshotet" på resten av maskinene.

Vil det ikke finnes unik informasjon i hardwaren som også lagres på hardisken, f.eks mac-adresser og lignende? Eller tar jeg helt feil?

Skrevet
Det med mac adresser har lite å si, slikt bli autodetected ved oppstart uansett..

5163510[/snapback]

Alltid noe nytt. Hva skjer hvis man bytter systemdiskene mellom to identiske maskiner? Ville det godt greit? Kun ut av nysjerrighet. :hmm:

og selvfølgelig; takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...