Gå til innhold

Ny stillegående PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ble lei av hardware og falt helt av lasset i 2003 en gang, men nå er det på tide å bygge ny PC.

 

Har satt sammen et forslag nedenfor. Jeg er allergisk mot viftestøy, så pri 1 er sillegående, pri 2 er pris og pri 3 er ytelse. Hva tror dere om denne:

(Priser og modeller hentet fra komplett.no)

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Varenr.: 307202

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 1450 1450

 

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

Varenr.: 310299

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1495 1495

 

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Varenr.: 118498

Lagerstatus: 100+ stk på lager 845 845

 

 

Nexus Breeze Kabinett, Reduserer Støy, Perfekt luftflyt, m/400W Strømforsyning

Varenr.: 311520

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1595 1595

 

 

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Varenr.: 302883

Lagerstatus: 500+ stk på lager 950 950

 

 

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 314090

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 395 395

 

 

Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3, PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Varenr.: 312856

Lagerstatus: 19 stk på lager 1865 1865

 

 

Thermalright XP-90C CPU-Cooler Socket 478/754/939/940 (uten vifte)

Varenr.: 309502

Lagerstatus: 27 stk på lager 449 449

 

 

Miljøgebyr: 0

Totalt: 9044

 

 

Jeg vet det kanskje er litt lite RAM og HD, men jeg planlegger å kjøpe mer når jeg trenger det. Det jeg egentlig lurer på er om dette er en grei "mye-for-pengene"-PC? Holder det med denne heat-pipe-vifta på den cpu'en jeg har valgt? passer vifta på hovedkortet jeg har valgt? Får jeg plass til skjermkortet?

 

En annen ting: Er det dumt å kjøpe et hovedkort som ikke støtter DDR2? Er vanlig DDR på vei ut? Så vidt jeg kan se er det bare Intel-brikkesett som støtter DDR2 og P4 er jo "gammel" teknologi, så det virker litt dumt å gå for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel kjøpt cpu uten vifte når du førs skal kjøpe en kjøler til cpu i tillegg! Men det kan jo hende BOXED-versjon er like billig som den uten vifte ?

 

Mange som maser om at TwinMos er dårlig ja, men jeg har hatt mine i snart tre år. duger som juling når du ikke klokker osv.

Endret av royerling
Lenke til kommentar
Mulig Nvidia har bedre ytelse, men jeg finner ingen vifteløse nvidiakort som har bedre ytelse og koster mindre enn det X800-kortet ovenfor.

Kjøleløsningen jeg har valgt til CPU'en egner seg nok ikke til overklokking, så da tror jeg TwinMos RAM'en holder.

5161807[/snapback]

 

 

Du skjønner de fleste på dette forumet er så og si hardcore overklokkere og derfor rakker de ned på billig ram. Jeg derimot er ikke det og har selv Twinmos ram angrer ikke et sekund, de er gode minnebrikker og yter bra. :)

 

EDIT: boxed viftene til AMD CPU`ene (939) er meget stillegeående ihverfall i forhold til Pentium 4 så du taper ingeting ved å beholde boxed vifta.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

stőy er favoritt omrádet mitt :yes: alt anna enn 12 cm vifter er nesten blasfemi.... skal du ha det stille. sá derfor XP-120. min kjőres med 11 dB silenX vifte pá halv hastighet 680 o/min. null problem og da med somme cpu som du overklokka til 2,5 ghz

 

ville ogsá gádd for en samsung disk, du blir og ende opp med at det er denn som lager mest lyd.

 

skjermkortet du har bestillt er stőykilden i systemet. du burde kjőpt en ny kjőler eller et HIS kort fra netshop. med iceqII kjőleren. regner med det skal soft moddes? LINK

 

 

OG TIL SLUTT silenX FRA VENDUR er dyrt men jeg synest det er verd det.

Lenke til kommentar

Jeg overklokket til den store gullmedaljen før, men fant etterhvert ut at jeg brukte alt for mye tid på å skvise et par % mer ytelse ut av PC'en. Nå vil jeg ha en stabil og mest mulig lydløs PC. For meg er det blitt mye viktigere enn å ha høyst score i 3dmark.

Har forstått at Athlon 64 CPU'ene er ganske overklokkingsvennlige, så jeg ser ikke bort fra at jeg prøver å skaffe meg et par hundre mhz ekstra. Bør jeg gå for PC3500 RAM da?

Lenke til kommentar
stőy er favoritt omrádet mitt :yes:  alt anna enn 12 cm vifter er nesten blasfemi.... skal du ha det stille. sá derfor XP-120. min kjőres med 11 dB silenX vifte pá halv hastighet 680 o/min. null problem og da med somme cpu som du overklokka til 2,5 ghz

 

XP-120? Hvem er det som har den (merke?)

 

ville ogsá gádd for en samsung disk, du blir og ende opp med at det er denn som lager mest lyd.

 

OK. Skal vurdere Samsung i stedet

 

skjermkortet du har bestillt er stőykilden i systemet. du burde kjőpt en ny kjőler eller et HIS kort fra netshop. med iceqII kjőleren. regner med det skal soft moddes? LINK

 

Hæ? Hvordan kan et skjermkort uten vifte være støykilden i systemet? Hvis det kan softmoddes, så er det kult. Har du link til oppskrift?

 

OG TIL SLUTT silenX FRA VENDUR er dyrt men jeg synest det er verd det.

5162088[/snapback]

 

Skal disse brukes som kabinettvifter?

Lenke til kommentar

Jeg er også allergisk mot viftestøy, skal derfor prøve å komme med noen greie råd til hva du kan gjøre for å få en stillegående maskin. I dag har jeg et meget stille system med pentium-m prosessor, men det tror jeg ikke at du er ute etter. Jeg er ikke fullt så opptatt av pris dessverre, men vi får se hva det blir til.

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Bra valg, AMD har mindre varmeutvikling enn P4. Jeg vil anbefale deg en Thermalright XP120 kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302128&cks=PRL. Den får også plass på det hovedkortet du har valgt. Ikke glem bra kjølepasta.

 

Du trenger en 120mm vifte, f.eks. Papst 4412FGL. Den holder høy kvalitet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302082&cks=PRL Her står det en rating på 26dBa, men ikke la deg lure av dette, det er praksis som teller. Denne viften er veldig stillegående på 7v, har en slik selv. Du trenger da enten en enkel zalman-viftekontroller til 50 spenn, eller en overgang til 7v.

 

Alternativet er en enda bedre vifte som kjører fint på 12v, f.eks. Nexus Real Silent. Men da må du kutte litt plast mellom hjørnene for å få den festet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313123&cks=PRL

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

Jeg vurderer også det kortet fordi det ikke har chipsetvifte. Asus er generelt et utmerket valg.

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Helt ok. Siden vi snakker om stillegående system er det tvilsomt at du skal overklokke :)

 

Nexus Breeze Kabinett, Reduserer Støy, Perfekt luftflyt, m/400W Strømforsyning

Jeg hadde funnet meg et kabinett uten PSU. Dessverre har jeg ingen gode forslag til et alternativt kabinett, men gå for et i stål da det vil gi deg mindre vibrasjoner. Vibrasjoner skaper nemlig mye støy, og det er nesten ikke til å unngå med f.eks. et par disker i kabinettet.

 

Forslag til en PSU med meget bra viftestyring kan være en Seasonic S12 500W:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314763&cks=PRL

Den er litt dyr, men jeg mener at den er verdt hver eneste krone. En bra PSU kan overleve flere PC-er.

 

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Helt ok valg. Har én av disse selv (160GB). Jeg ville anbefalt å ha én ekstra harddisk da det er essensielt å ha OS på egen disk for best ytelse. Her blir det selvfølgelig en avveining mellom ytelse og støy.

 

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Helt ok brenner.

 

Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3, PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Jeg hadde heller kanskje valgt et kort fra nvidia, f.eks. 6600gt. Men det blir smak og behag. Det som er viktig er støyen fra skjermkortet. Her hadde jeg gått for en Zalman 700Al-CU vifte. Skal også passe til det kortet du har valgt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306462&cks=PLC

 

Jeg har denne kjøleren på mitt skjermkort og den er veldig stillegående på 7V og kjøler veldig bra. Det er som natt og dag i forhold til den som fulgte med. Tempen på mitt kort ligger på maks 58 grader. Det følger med en liten overgang som lar deg kjøre på enten 12 eller 7V.

Lenke til kommentar

du må legge ved link når du lager handle liste :yes: da hadde jeg sikkert sjekka og fått med meg at skjermkortet var passivt kjølt. EN TRÅD OM GTO er litt usikker men tror den kan moddes til 850XT.

 

viftene kan brukes over allt. men det kan du jo investere i etterhvert som de andre viftene går deg på nervene :yes:

 

og den cpu kjøleren får jeg ikke skrytt nok av det er nok verdens beste kjøler

Lenke til kommentar

OK. Har laget deleliste

 

- Ingen vifte på chipset eller skjermkort.

- 120 mm vifte på CPU (16,5 dB) -Holder denne til en Athlon 64 3200+?

- 120 mm kabinettvifte

- "Lydløs" strømforsyning med i Nexus-kabinettet.

 

Har endret til Samsung-disk og litt bedre RAM i tilfelle jeg får lyst til å overklokke.

Endret av LemonDog
Lenke til kommentar
ble jo fort en tusen lapp dyrere nå :yes: men ser meget bra ut, kan være du også har bruk for vifte styring men det ser du når du får ting opp. flytter ganske mye luft de viftene

5162827[/snapback]

 

Har en Zalman Fanmate liggende sammen med masse annet stæsj.

Hva tror dere jeg får for min gamle maskin?

 

Chieftec Dragon kabinett med Fortron/Source PSU (120 mm vifte)

Asus P4B-533v HK

2,8 Ghz P4

1 GB Kingston PC3200 DDR RAM

Hercules ATI Radeon 9800 Pro 128 MB DDR skjermkort

1*120 og 1*200 GB Seagate ATA-133 disker.

NEC 3510 DVD-brenner

Pioneer 16X DVD-spiller

2*80mm Pabst kabinettvifter (12 dB)

Silent CPU-kjøler med 80mm Pabst (22 dB)

 

Vurdere å beholde RAM'en og den største disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...