agvg Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 NextGenTel opplyser at selskapets førsteprioritet er valuta for pengene, ikke kundeservice. - Man må se på hva man får og hva man betaler for, sier informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel. Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=280406
Scortech Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Med den innstillingen saa er det ikke rart..lol
Pixi Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Der har man svaret på hvorfor det er dårlig kundeservice.. :!:
bjarters Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Håper jeg aldri får problemer med ngt linjen min. Sliter vel kraftig visst det hender.......
Zeph Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 (endret) Markedsdirektøren sier videre at målet er å gjøre kundene så selvhjulpne som mulig. Han innrømmer samtidig at det ikke er bra å ha et stort antall misfornøyde kunder over tid. Ja...for det er jo mykje kundane kan gjere når feilen ligg alle andre stader enn i PCen. Dette utsagnet var rett og slett tåpelig. I eit firma som NGT, med så mange klager, kan dei ikkje komme og sei at kundane skal være mest mogleg sjølvhjulpne... NextGenTel opplyser at selskapets førsteprioritet er valuta for pengene, ikke kundeservice. Det skal vel strengt tatt ingen Einstein til for å analysere seg fram til samme konklusjon. Dersom NGT ikkje vil hjelpe deg når du har problemer og kundeservice er nedprioritert bør dei opplyse om dette på lik linje med sin superraske fart. Dei burde fått dagbøter av forbrukerrådet til det er tatt tak i problemet. Endret 16. november 2005 av zeph
Ozelot Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 NextGenTel opplyser at selskapets førsteprioritet er valuta for pengene, ikke kundeservice. Det skal vel strengt tatt ingen Einstein til for å analysere seg fram til samme konklusjon. Dersom NGT ikkje vil hjelpe deg når du har problemer og kundeservice er nedprioritert bør dei opplyse om dette på lik linje med sin superraske fart. Dei burde fått dagbøter av forbrukerrådet til det er tatt tak i problemet. 5161312[/snapback] Vel..hvilken ISP har kundeservice som prioritet 1 ? Jeg har forstått det sånn at kundeservice og billig linje er to motstridende faktorer som sjelden kommer i samme pakke(om aldri). Telenor er vel den som er rikest av ISP`en her til lands(ren gjetning da jeg regner med at all den leien de får inn fra de forskjellige andre ISP`ene, gjør bra i pengekassen) og de er ikke akkurat best på kundeservice(revva hos de fleste jeg har pratet med). Det utsagnet her synes jeg ikke var idiotisk fra NGT, bare "uheldig"(dumt).
agvg Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Det utsagnet her synes jeg ikke var idiotisk fra NGT, bare "uheldig"(dumt). 5161737[/snapback] Men mye kan ISP gjøre for og lette på trykket, NGT sine løsning med PPPoA og tvungen router/modem skaper nok endel mer pågang enn de som leverer reint modem og tildeler IP via DHCP.
Zerge Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Sjefen for catch sa en gang at privatkunder overhodet ikke var prioritert, derfor også de stive prisene for sdsl i sin tid. Dette var rett og slett fordi det ikke var noe særlig å tjene på hver enkelt kunde. Slik er det jo i dag og, regnestykket er rimelig klart. Linjeleie fra Telenor ca. 170,- Så kommer de direkte utgiftene med tanke på båndbredde. Her betaler isp'ene en fast sum for leie av mørk fiber, samt oppkobling mot nix for nasjonal transit. Det som derimot ofte blir et problem er global transit. De fleste tilbyderne av dette leverer såkalte flexi-ports. Dvs. at en ISP betaler en fast sum i leie av en port med en viss hastighet, og et tilleggsgebyr på gjennomsnittlig bruk. La oss si en 100Mbit port mot utlandet koster 4000,- i mnd, pluss 600,- mnd for hver gjennomsnittlige Mbit. Dette er overhodet ikke urimelige priser for en mellomstor ISP! Hvis så en enkelt privatkunde klarer å generere en gjennomsnittlig trafikk på 1Mbit/s mot utlandet, ja så koster han ISP'en 600+170+andel av alle andre utgifter. Brått blir det ikke så veldig lukrativt for en ISP å drive med privatkunder? Regnestykket kan gå opp hvis man regner med et stooort volum kunder, samt at alle disse i gjennomsnitt ikke genererer så mye global transit. Det mest geniale noen kunne finne på å lage ville være en proxy server for p2p nettverk!
Zenit Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 Hvis så en enkelt privatkunde klarer å generere en gjennomsnittlig trafikk på 1Mbit/s mot utlandet, ja så koster han ISP'en 600+170+andel av alle andre utgifter. Brått blir det ikke så veldig lukrativt for en ISP å drive med privatkunder? Regnestykket kan gå opp hvis man regner med et stooort volum kunder, samt at alle disse i gjennomsnitt ikke genererer så mye global transit. Bra innlegg Zerge, selv om jeg er litt uenig i regnestykket ditt. ISP-ene overbooker tross alt linjer for privatkunder langt mer enn for bedrifter, noe som gjenspeiles i blant annet prisen. Hadde vært moro å få noen realistiske og bekreftede tall for å se hvordan det egentlig står til. Men jeg tviler på at en ISP går ut med slikt. Det mest geniale noen kunne finne på å lage ville være en proxy server for p2p nettverk! 5161805[/snapback] Det tror jeg finnes allerede, har i hvert satt sett flere p2p programmer med støtte for peercache Aner dog ikke hvor mye det brukes i praksis og om det i hele tatt er så fantastisk. Ut ifra det jeg har lest så lønner det seg for bredbåndsleverandører å skaffe nye kunder enn å satse på å beholde de gamle. Jeg tviler på at NGT er noe bedre på det området enn andre. NGT har alltid satset på forholdsvis lave priser og høy oppetid. Spesielt sistnevnte er jeg veldig fornøyd med. Mitt inntrykk er at ks til NGT er ganske bra, _hvis_ man først kommer gjennom køen. Men det er ikke akseptabelt å vente i 40 - 60 min
frodeste Skrevet 16. november 2005 Skrevet 16. november 2005 NextGenTel opplyser at selskapets førsteprioritet er valuta for pengene, ikke kundeservice. - Man må se på hva man får og hva man betaler for, sier informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel. Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=280406 5161222[/snapback] Et slikt sitat viser at selskapet ikke skjønner sammenhengen mellom kundestøtte og leveranse. En god kundestøtte er faktisk en investering som på sikt også vil gjøre leveransene bedre og dermed behovet for kundestøtte mindre. Holdningen de har går ikke bare på privatmarkedet med også bedriftsmarkedet. Det er mulig at NGT kunne oppføre seg slik i et marked som tørstet etter billig bredbånd. Slik er det ikke lenger. Det finne alternative leverandører som har god kundeservice til omtrent samme pris. Jeg skulle gjerne fått hatt et møte med ledelsen i NGT og fortalt dem om fordelen med innføring av arbeidsprosesser for god kundeservice og hvordan dette ikke bare ville spart dem for utgifter, men skaffet dem flere kunder. Personlig er jeg rimelig sjokkert over hvor lenge kundene vil akseptere en slik oppførsel fra et selskap. Jeg begynner å skjønne at han som var ansvarlig for kundeservice sa opp. Frode Stenstrøm www.stenstrom.no
Zeph Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Eg har hatt NGT i eit år no, utan nevneverdige problem, men skulle eg få det, og at det vil ta veker og månader hadde eg skifta ISP omgåande. Det er ofte så lite som skal til. Har lest fleire erfaringar frå folk som ikkje har fått kontakt, der NGT brukte veker på å finne ut at det var ein feil i deiras system. Telenor er betre synest eg, der oppgjer du sjølv kva feilen er automatisk sånn at kundebehandlarane er best mogleg forberedt på kva som er problemet. Ikkje alle har like god kompetanse der heller, men du får raskare kontakt, eit presist svar og dersom dei seier "Vi ringer dei opp igjen når problemet er undersøkt", så gjer dei faktisk det. Når eg skal kjøpte ny hardware så nyttar eg Netshop, på grunn av gode erfaringar med serviceavdelinga. Eg har fleire mindre heldige erfaringar med andre nettbutikkar og det ville ikkje falle meg inn å handle frå dei. NGT har mange kunder, men fleire tenker seg om 2 ganger i dag. Prisaforskjellen er ikkje skremmande stor, og mange vil spandere 50-100 kroner meir for eit abonnement i eit selskap med godt rykte enn i NGT som er på værstingtoppen. NGT har hatt ein ekstrem vekst sidan dei kom, og eg har liten tru på at dei ikkje har ressursar til å forbetre kundeserviceavdelinga.
Zerge Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 ISP-ene overbooker tross alt linjer for privatkunder langt mer enn for bedrifter, noe som gjenspeiles i blant annet prisen. Hadde vært moro å få noen realistiske og bekreftede tall for å se hvordan det egentlig står til. Men jeg tviler på at en ISP går ut med slikt. Det er klart at linjer blir overbooka, hvis ikke hadde ikke en eneste ISP overlevd (utenom global transit leverandørene: ) Jeg skulle nok gjerne sett den dagen hvor en ISP går ut og smeller tallene på bordet ang. overbooking, men det skjer nok aldri :/ Poenget igjen er jo det at det ikke er mye å tjene på privatkunder med mindre man klarer å selge masse ekstratjenester. Det er derfor de fleste tilbydere nå tilbyr "totalpakker" med flere produkter slik at man kan øke fortjenesten pr. kunde. Faktumet er jo det at bredbåndsmarkedet i Norge er nesten mettet med tanke på tilgangen. Med det mener jeg at tilgangen på bredbånd ligger mellom 80-90% nå, og følgelig vil allerede de fleste av de potensielle kundene ha anskaffet seg bredbånd. Siden fortjenestemarginene til norske ISP'er er så lave som tidligere nevnt blir det derfor en jakt på å kapre kunder fra andre tilbydere. Det er derfor vi ser økende hastigheter og totalpakker i større omfang nå enn for ikke mange månedene siden. Derimot går denne jakten på kundene utover de postene som det kan kuttes i, nemlig support. I en rosenrød verden skal jo alt fungere, og ting fungerer jo og når det en gang har blitt gjort riktig. Problemene slik jeg ser det oppstår hovedsakelig når folk bytter produkt. Hvem har vel ikke opplevd litt startproblemer? Derfor vil jeg kunne påstå at bredbåndstilbyderne i Norge egentlig vikler seg inn i en ond sirkel. Det å tilby kunder billigere/raskere linjer, samtidig som de VET at man egentlig bør kalkulere inn ekstra support den første tiden, gjør at man får negativt omdømme som igjen direkte gir utslag i lavere sannsynlighet for å tilegne seg nye kunder. Telenor er vel slik jeg ser det den eneste ISP'n som faktisk har skjønt dette, og de vet at kundene faktisk verdsetter skikkelig support når de først trenger det. Jeg har aldri selv hatt internett fra Telenor (på prinispielt grunnlag,) men de gangene jeg har hjulpet venner for å fikse en linje har jeg alltid blitt forbauset over hvor effektivt de egentlig er organisert. En kundekonsulent har faktisk makt til å kunne gi kompensasjon, noe som øyeblikkelig gjør at kunden føler seg fornøyd. Det er klart at det i første omgang fører til tap for Telenor, men snakk om effektiv markedsføring! Alt i alt vil det blir spennende å se hvordan bredbåndsmarkedet utvikler seg. Tydelig er det i alle fall at kundene etterhvert skjønner at det ikke er vits i å løpe etter den billigste tilbyderen (noen som husker Kvalito?, men at de faktisk bør satse litt på kvalitet.
AndersT2 Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Det er en ting NGT kunne lært av en annen dårlig kundebehandler, UPC, det er å få muligheten til å legge igjen telefonnummeret, slik at de ringer opp igjen. Da slipper man å betale for venting i 40-60 minutter, samt at samtalen ikke koster en krone. Det fungerte meget bra den gangen jeg måtte bruke den. Men må legge til at jeg aldri har ventet over 5-8 minutter hos NGT, samt fått de svarene jeg trenger. Men syntes Telenor er mye bedre på dette området.
agvg Skrevet 20. november 2005 Forfatter Skrevet 20. november 2005 Alt i alt vil det blir spennende å se hvordan bredbåndsmarkedet utvikler seg. Tydelig er det i alle fall at kundene etterhvert skjønner at det ikke er vits i å løpe etter den billigste tilbyderen (noen som husker Kvalito?, men at de faktisk bør satse litt på kvalitet. 5179764[/snapback] Dette tviler jeg på, folk flest ser blindt på pris og intet annet.
Angelboy Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 kanskje finne en mellomløsning for det går ikke an å holde på slik som telenor holder på .. masse support og sykt høy pris ... det er ikke noe nytt at NGT har gode priser på sine produkter og ja de fleste har faktisk ikke problemer og hvis de har problemer så blir det ordnet opp i til slutt ...
Zerge Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Dette tviler jeg på, folk flest ser blindt på pris og intet annet. 5179809[/snapback] Vel, det er her jeg mener du tar feil. Etter min mening forandrer markedet seg mer med hensyn på kvalitet oppmot kvantitet. Dette fordi prisene er presset til et minimum. Det er klart at man fremdeles kan konkurrere på hastighetene, men da blir brått det mindre ISP'ene skviset ut til fordel for de størreø Naturligvis er dette kun min egen vurdering:)
agvg Skrevet 20. november 2005 Forfatter Skrevet 20. november 2005 Det er klart at man fremdeles kankonkurrere på hastighetene, men da blir brått det mindre ISP'ene skviset ut til fordel for de størreø 5182057[/snapback] Og de små blir blir slukt, av de større er Bluecom oppkjøpt av Catch, Catch er oppkjøpt av Ventelo, NGT regner man med blir oppkjøp, Chello er vel også til salgs. Jeg tror at de små må finne en meget sær nisje skal de overleve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå