Gå til innhold

Ny spill PC til rundt 15000 kr


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpe PC med en pris på rundt 15.000. Jeg har skjerm, tastatur og mus fra før. Dataen skal brukes til spill og jeg ser ikke bort ifra at jeg skal klokke litt i tillegg.

 

Har satt opp et oppsett så det hadde vært fint om dere hadde noen kommentarer til det.

 

Alle komponentene er valgt ut fra www.databutikken.com.

 

Prosessor:

AMD Athlon64 X2 4400+

Pris: 3970 kr

Skjermkort:

Geforce 7800 GTX 256 MB PCI-e fra Asus, Point of view eller PNY Verto

Pris: Cirka 4000 kr

Minne:

Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb

Pris: 2637 kr

Harddisk:

Maxtor DiamondMax 10 6L200M0 200Gb S-ATA

Pris: 653 kr

Hovedkort:

MSI K8N Diamond, Socket 939

Pris: 1367 kr

PSU:

HIPER Type-R Black 580W Modular ATX 2.2

Pris: 810 kr

Kabinett:

ASUS TA-211 Miditower

Pris: 427 kr

DVD-Brenner:

NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R

Pris: 346 kr

 

Totalpris: 14210 kr

 

Vurderer et Geforce 7800 GTX 512MB skjermkort isteden for 256MB, men må evt se om prisene faller litt da det er litt dyrt per dags dato.

 

Takker for alle svar :)

Endret av Gourmeten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke ta 2 stk 36gb raptorer, da 1 74gb er raskere og mer stillegående.

 

harddisk kjan du ellers velge ut i fra størelse/behov. opm du klarer deg med 200gb så velger du det, og har dermed mer å bruke på resten av maskina. desuten er harddisker det som er enklest å oppgradere senere etter behov.

 

ellers så ser oppsettet veldig bra ut, bortsett fra at jeg hadde droppa dobbelt kjernecpu. blir for lite utnytta enda, og spesielt i gaming maskiner så er det bortkasta. kjøp heller en 3700/4000+ cpu med en bra kjøler og overklokk (om du er av den typen) så får du en bra maskin

 

ellers så kan jeg opplyse om at nec har en 3550 brenner ute nå (har støtte for dual layer + OG - nå, gamle hadde bare +), og så hadde jeg kikka på et annet hovedkort, som asus sli premium eller sli32

Lenke til kommentar

har den maxtor disken og jeg er ikke trygg på den i det hele tatt :nei: og for guds skyld ikke raptor :nei: dyr lite plass og bråkete. det er en disk som yter like bra som raptor og er myyye større, flere på forumet har linka til den, men jeg husker ikke hvilken.

 

 

ville også kjøpt en 3800+ og klokka den opp til 4400+ er jo bare et par taste trykk og 2K er spart, og de kan du jo bruke til det nye 512mb gtx....

 

 

 

Fant disken jeg snakka om

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Dere har et poeng der, etter å ha lest litt virker det som det er litt lite støtte for Dual Core i spill nå for tiden.

 

Likte forslaget om heller å bruke pengene på GTX 512 MB :D

 

Hva med denne CPU'en?

http://www.databutikken.com/no/default.php...Id=ATH64SD4000R

 

Og da kanskje dette hovedkortet:

http://www.databutikken.com/no/default.php...Id=ASA8N-SLIPRE

 

Og da evt denne harddisken?

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...=3302&__redir=1

Endret av Gourmeten
Lenke til kommentar

tror du må gå for dualcore, blir mere om mere relevant i tidan som kommer.. regner med at ting blir anderledes etter jul :yes:

 

du må tenke slik at det er fett med en cpu på 2,4ghz, da må jo 2 stk være dobbelt så fett. atlså X2. vet ikke om du har peiling på overklokking, det er uhyre enkelt, det er som jeg sa over snakk om bare litt triksing og mixing og du har en X2 på 2,5 ghz på begge kjærnene. gjerne høyere.

 

 

liker hdd og hovedkortet, det er myyyye stillere enn det du linka til før.

 

og selvfølgelig 7800 gtx 512 mb som scorer søte 9600 poeng i 3d mark 05

Lenke til kommentar

Legger ved et oppgradert utkast til datakjøpet:

 

Prosessor:

Omtalt nedenfor

Skjermkort:

Geforce 7800 GTX 512 MB fra POV

Pris ca 5700 kr

Minne:

Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb

Pris: 2637 kr

Harddisk:

Hitachi Deskstar T7K250 250Gb

Pris: 917 kr

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Premium, Socket 939

Pris: 1477 kr

PSU:

HIPER Type-R Black 580W Modular ATX 2.2

Pris: 810 kr

Kabinett:

ASUS TA-211 Miditower

Pris: 427 kr

DVD-Brenner:

NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R

Pris: 346 kr

 

 

Er veldig usikker på CPU kjøp, synes jeg hører så mye forskjellig i diskusjonen single vs dual core. Står vel mellom AMD Athlon64 X2 4400+, AMD Athlon64 San Diego 90nm 4000+ 2.4GHz 1Mb Boxed eller AMD Opteron 165 Dual Core 1.8GHz Boxed.

 

Bør jeg kjøpe CPU kjøler i tillegg?

 

Takker for alle kommentarer.

Lenke til kommentar

jeg hadde styrt unna hitachi hardiskene. har meget god erfaring med WD, og har raptor selv. jeg synes den funker bra. raskere boot på windows, raskere installasjoner (bruker en del til spill) og bedre loading tid på spill. men som sagt, den koster en del, så det blir opptil hver enkelt om man vil bruke penger på det.

 

støymessig er den ganske stille synes jeg, bortsett fra når den jobber, men det er ikke så ofte. og knatringa plager meg ikke, liker å høre at det er liv i disken. ikke er den så varm heller. en stillegående 120mm vifte holder den på 29 grader hos meg. da den sto i chieftecen med en 21db 80mm vifte så lå den på 22-23 grader

 

jeg kan bare si at jeg angrer ikke. men så har jeg hatt den i over et år, og de nyeste diskene i dag er nok noe raskere enn de som var vanlige for et år sia...

 

men dette med cpu, det er et litt kinkig valg. en ting som er greit å ta med i vurderingen er hvor ofte du bytter den ut. jeg bytter ganske ofte (omtrent 1 gang i året) og så overklokker jeg, derfor kjøper jeg ofte en litt svakere cpu. om du bytter sjelden, så kan det være lurt å kjøpe en kraftigere og mer holdbar cpu, som f.eks en X2.

 

men så kommer jo den nye dual core cpuen fra amd til neste sommer, sokkel M2. så da kan du fort bli sittende der å angre på at du brukte så mye på en cpu for 6 mnder sia som nå er forrige generasjon.

 

i dette tilfellet så ville jeg vurdert muligheten for at du vil oppgradere til M2 når den kommer. hvis ja, gå for en 3700+ eller en 4000+. hvis nei, kjøp en X2 4400+.

 

opteron er for overklokkere. skal du ha en sånn så bør du bytte hovedkort også, da asus kortet har problemer med å kjøre høy mhz på ram og ht på cpu samtidig. er flere som klarer enten veldig høyt på ht på cpu, eller høy mhz på ram, men ikke begge deler samtidig. og jeg synes at du bør helst ha begge deler dersom du går for et system som skal overklokkes.

 

men dette er bare en persons tanker, sikert en haug med folk som ikke er enig med meg ;)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Tror jeg begynner å nærme meg et ferdig oppsett så da hadde det vært greit med en godkjenning, noe vil det sikkert være subjektive meninger om, men hvis det er noe som absolutt ikke passer sammen så hadde det vært fint om dere sa ifra.

 

Prosessor:

AMD Athlon64 X2 4400+

Pris: 4039 kr

Skjermkort:

Geforce 7800 GTX 512 MB fra POV

Pris ca 5369 kr

Minne:

Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb

Pris: 2637 kr

Harddisk:

Western Digital Caviar 250 Gb 7200 rpm

Pris: 899 kr

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Premium, Socket 939

Pris: 1477 kr

PSU:

HIPER Type-R Black 580W Modular ATX 2.2

Pris: 810 kr

DVD-Brenner:

NEC ND-3550 Dual-Layer

Pris: 359 kr

Kabinett:

ASUS TA-211 Miditower

Pris: 427 kr

 

Totalpris: 16004 kr

 

To ting er jeg litt usikker på:

 

- Passer kabinettet til komponentene jeg har valgt?

- Er pakka komplett nå, eller har jeg glemt øvrig kjøling eller noe?

 

Takker for svar :)

Endret av Gourmeten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...