Gå til innhold

De rødgrønnes løftebrudd (flertall)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper intenst det ikke har sammenheng med dette:

 

Politisk finte fra Telenor

 

I erklæringen fra Soria Moria lover den rødgrønne regjeringen landsdekkende bredbåndnett innen utgangen av 2007. Men i statsbudsjettet er det bare satt av 3 millioner kroner til utredning. Ukebrevet Mandag Morgen skriver i dag at det kan skyldes et brev Telenor sendte regjeringspartiene mens de forhandlet på Soria Moria.

 

Mandag Morgen oppsummerer tilbudet fra Telenor slik: "Gi oss et mer vennligsinnet konkurranse- og reguleringsregime, så skal vi ordne jobben med å sikre bredbånd til hele landet".

 

Telenor ønsker at regjeringen overprøver (eller trenerer) en eventuell avgjørelse i Post og Teletilsynet i saken om hvor mye konkurrerende teleoperatører må betale for bruk av kobberlinjene, samt nekter Energiverkene å overta BaneTele, for å hindre at Telenor får en reell konkurrent også på linjenettet for bredbånd. Til gjengjeld skal Telenor skaffe bredbånd til alle. Hvor mye staten skal betale for det, sies ikke, men et tall på 3 milliarder har svevet i luften...

 

Altså: Beskytt vårt monopol mot konkurranse, og gi oss tre milliarder kroner, så skal vi hjelpe dere å oppfylle valgløftene deres.

 

Det er så frekt at det godt kan lykkes. :no:

 

De har jo klart det tidligere, når Venstre hadde samferdselsministeren (Skogsholm) fikk de omgjort Post og Teletilsynets vedtak om at de måtte selge nett-tilgang til Robert Hercz' Teletopia til en reell markedspris og ikke utnytte sitt monopol. Det monpolet betydde reelt at du og jeg og alle andre i Norge betalte dobbelt så mye for hver SMS vi sendte enn nødvendig for å dekke Telenors kostnader. Hercz måtte gi seg, men utviklingen gikk sin gang, og idag har vi et utall leverandører.

 

Det var 2 og 1/2 år siden, og da bestemte jeg at jeg ikke skulle stemme Venstre igjen. Men det gjorde jo allikevel denne gangen, uten at det hjalp... :blush:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tidenes største løftebrudd

 

I første punkt under samferdsel i Regjeringens egen Soria-Moria erklæring står det følgende ”Regjeringen vil øke satsningen på samferdsel i tråd med Stortingets vedtak under behandlingen av Nasjonal Transportplan”

 

– Når Regjeringen kun bevilger 400 av de lovte 2000 millionene til samferdsel, har man med ett pennestrøk gjort NTP til et ubrukelig dokument, som ikke er verdt mer enn papiret det er skrevet på, sier Sandberg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten bump for å poste et nytt "løftebrudd":

 

Taper titusener på løftebrudd

 

De rødgrønne krevde at tusener av langtidsstudenter måtte få slettet ekstragjeld de fikk av Kvalitetsreformen. Men det var før de kom i regjering.

 

I fjor krevde de rødgrønne partiene at den daværende regjeringen i statsbudsjettet tilgodeså alle studenter med kombinasjonen cand. mag-grad og mastergrad. Så sent som 7. september i år var tidligere utdanningsminister Trond Giske (a) igjen på banen i studentavisen Universitas:

"Det alvorligste er fjerningen av ordningen med avskrivingen av deler av studielånet etter fullført høyere grad. Dette alene tilsvarer tap på opp i mot 55 000 kroner for den enkelte student."

 

Da de rødgrønne partiene leverte sitt første statsbudsjett i høst, var langtidsstudentene likevel ikke tilgodesett med en krone. Nå møter langtidsstudentene som kjemper for å få ettergitt studielån, veggen hos den nye Regjeringen.

 

"På grunn av tiden gått siden overgangsordningen ble etablert, har Regjeringen ikke funnet å kunne prioritere en endring i overgangsordningen," er svaret fra Utdanningsdepartementet bare et par måneder etter Trond Giskes bastante uttalelser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Løftebrudd kommer med hver en regjering. Poenget folkens, er den retningen landet drives. Løftebrudd er valgfleskbrudd. Bevisste velgere baserer ikke seg på valgflesk, men retningen et partis tradisjon tilsier.

5289157[/snapback]

Men hvis et parti - som SV - aldri har sittet i posisjon før, og "tradisjonen" i deres tilfelle er faktisk nokså identisk med valgflesket , hva skal den bevisste velger da gjøre? Si at nei, nå skal de i regjering, så nå kan vi for første gang ikke tro på deres utsagn...

 

Snekker'n: Hvis det ikke ble laget tråder om løftebrudd for 4 år siden, og jeg antar at du hinter til at det skjedde løftebrudd den gangen også, så må forumets daværende sosialister med flere ha vært tiltaksløse.

 

Ja, løftebrudd kommer med alle regjeringer, men det betyr ikke at det er noe vi bare skal akseptere. Det må være kurant å holde politikerne ansvarlig for sine løfter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Snekker'n: Hvis det ikke ble laget tråder om løftebrudd for 4 år siden, og jeg antar at du hinter til at det skjedde løftebrudd den gangen også, så må forumets daværende sosialister med flere ha vært tiltaksløse.

 

Nå var jo jeg borgerlig på den tiden da så jeg vet ikke, men jeg tror heller det har med det at folk flest vet at det blir endel valgflesk og dermed tar det med et smil, dog registrerer jeg at det er en betydelig større "heksejakt" på gang når det er en sosialistisk regering enn når den er borgerlig.

 

Men hvis et parti - som SV - aldri har sittet i posisjon før, og "tradisjonen" i deres tilfelle er faktisk nokså identisk med valgflesket , hva skal den bevisste velger da gjøre? Si at nei, nå skal de i regjering, så nå kan vi for første gang ikke tro på deres utsagn...

 

SV som de fleste andre har vel sine saker de drømmer om å få gjennomført, men som de må innse at de ikke får oppfylt.

Det gjaldt vel for feks Venstre også første gang de kom i regering vil jeg tro.

Altså det må være en første gang for alle :hmm:

Lenke til kommentar
Løftebrudd kommer med hver en regjering. Poenget folkens, er den retningen landet drives. Løftebrudd er valgfleskbrudd. Bevisste velgere baserer ikke seg på valgflesk, men retningen et partis tradisjon tilsier.

5289157[/snapback]

Men hvis et parti - som SV - aldri har sittet i posisjon før, og "tradisjonen" i deres tilfelle er faktisk nokså identisk med valgflesket , hva skal den bevisste velger da gjøre? Si at nei, nå skal de i regjering, så nå kan vi for første gang ikke tro på deres utsagn...

5289236[/snapback]

 

Trenger ikke å ha vært i regjering for å ha en tradisjon å vise til. Følger man et parti over lengre tid - ikke bare mens det er valgår - vil en meget vel kunne orientere seg om hvordan partiet vil handle når det kommer til makten.

 

De som klager over løftebrudd røper bare hvor elendig de orienterte seg før valget.

Lenke til kommentar

alle regjeringer som skal bli valgt til regjering, må love mer enn de kan holde. Imidlertid synes jeg det norske folk burde ha lært siden AP skilte statoil og telenor fra staten, og siden de har lovt både høyere arbeidsledighetstrygd (som skal bli litt over nivået på en barneskolelærers lønn pa), og samtidig senke arbeidsledigheten fra 11% til 10%. Sosialistene er også mot privatisering. Privatisering er positivt for arbeidsplasser, men sosialistene klarer vel å lage noen arbeidsplasser selv.. de kunne jo for eksempel latt dem jobbe som oksygenforbrukere for staten eller no sånn..

Lenke til kommentar
SV som de fleste andre har vel sine saker de drømmer om å få gjennomført, men som de må innse at de ikke får oppfylt.

Det gjaldt vel for feks Venstre også første gang de kom i regering vil jeg tro.

Altså det må være en første gang for alle  :hmm:

5289870[/snapback]

Enig med deg der, Snekker'n. Og jeg klandrer dem ikke for å være realistiske i posisjon, men for å late som de var urokkelige i opposisjon, og gi deres velgere inntrykk av at de skulle være det i posisjon. Poenget midt følger under.

 

Og ja, Venstre har helt opplagt gjort det samme. Og jeg lovet som nevnt i en annen tråd meg selv å ikke stemme på dem etter det, fordi de sviktet på en sentral kjernesak. (Slik ble det ikke, jeg stemte på dem allikevel. Men det er off-topic.)

 

Trenger ikke å ha vært i regjering for å ha en tradisjon å vise til. Følger man et parti over lengre tid - ikke bare mens det er valgår - vil en meget vel kunne orientere seg om hvordan partiet vil handle når det kommer til makten.

Men poenget mitt var at SV over lenger tid har stått på de samme fanesakene og vist den samme urokkelighet i sine prinsipper. Det er ingenting i SVs fortid som indikerte at de ville jenke på kravene i posisjon, og når de da gjentok den samme urokkelighet i valgkampen så har deres velgere ingen grunn til å tro annet enn at de mente alvor.

 

De som klager over løftebrudd røper bare hvor elendig de orienterte seg før valget.

5289932[/snapback]

Mener du det? Har velgerne seg selv å takke for at SV ikke holder sine løfter? Så når et parti lover og ikke holder er det velgernes feil? Bør SV's velgere takke og bukke uansett hva partiet nå finner på i posisjon og tenke at dette burde jeg skjønt? I så fall, burde de da stemt noe annet?

 

Det var faktisk det som skjedde. De som klager over løftebrudd orienterte seg stort sett helt utmerket før valget, og stemte derfor ikke SV fordi de visste at dette kom til å gå galt. Derfor fikk SV et elendig valgresultat og Ap som talte dem midt imot flere ganger i valgkampen et godt.

 

Eventuelt gjorde de som meg og stemte borgerlig... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Enig med deg der, Snekker'n. Og jeg klandrer dem ikke for å være realistiske i posisjon, men for å late som de var urokkelige i opposisjon, og gi deres velgere inntrykk av at de skulle være det i posisjon. Poenget midt følger under.    Og ja, Venstre har helt opplagt gjort det samme. Og jeg lovet som nevnt i en anne tråd meg selv å ikke stemme på dem etter det, fordi de sviktet på en sentral kjernesak. (Slik ble det ikke, jeg stemte på dem allikevel. Men det er off-topic.)

 

Nå tok jeg venstre som et eksempel da,men dette gjelder vel for alle.

Hadde vært morro sådan og sett FRP i regering :)

En ting til er vel at det blir ekstra vanskelig å oppfylle sine løfter når en er med i en flerpartiregering der en må ta hensyn til de andre .

Har selv skiftet "side" ikke akkurat pga løftebrudd da ,her var det heller den ukritiske skattepolitikken til forrige regering som gjorde utslaget .

 

 

og samtidig senke arbeidsledigheten fra 11% til 10%. Sosialistene er også mot privatisering. Privatisering er positivt for arbeidsplasser, men sosialistene klarer vel å lage noen arbeidsplasser selv.. de kunne jo for eksempel latt dem jobbe som oksygenforbrukere for staten eller no sånn..

 

Tja vet ikke jeg,arbeidsledigheten synker den og det ser det ut som den skal fortsette med :innocent:

 

Arbeidsledigheten i Norge kan gå sterkt ned neste år, viser en prognose fra Aetat. Etaten tror det kan bli skapt 30.000 nye jobber i 2006.

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5318237.html

 

Vi må nesten 10 år tilbake i tid for å finne noe lignende i Norge
:cool: Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...