Gå til innhold

overføre bildet til tv skjermen


T homas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
philips hvet ikke om dette hjelper men husker ikke modell og antall tomer(liten 20-25) :blush:

5164478[/snapback]

Vanskelig å svare helt nøyaktig uten å vite modell, men TV-en støtter sansynligvis ikke s-video og har kun en scart. Da trenger du 1 stk s-videokabel, 1 stk "s-video til kompositt"-adapter, 1 stk lydkabel (3,5 mm minijack til phono) og 1 stk scartadapter. Koble sammen PC og TV -> slå på TV og velg scart (EXT) -> slå på PC. Hvis bildet på TV blir sort/hvitt, gå inn i skjermkortinnstillingene og velg PAL B/G på TV-innstillingene under visning.

Lenke til kommentar

Vanskelig å svare helt nøyaktig uten å vite modell, men TV-en støtter sansynligvis ikke s-video og har kun en scart. Da trenger du 1 stk s-videokabel, 1 stk "s-video til kompositt"-adapter, 1 stk lydkabel (3,5 mm minijack til phono) og 1 stk scartadapter. Koble sammen PC og TV -> slå på TV og velg scart (EXT) -> slå på PC. Hvis bildet på TV blir sort/hvitt, gå inn i skjermkortinnstillingene og velg PAL B/G på TV-innstillingene under visning.

5165136[/snapback]

 

hvorfor bruke en lydkabel skal bare.ha bildet

lyden er koblet til en reciver med to cerwin wega høytalere så jeg har lyd nok

Endret av T homas
Lenke til kommentar
Hvis bildet på TV blir sort/hvitt, gå inn i skjermkortinnstillingene og velg PAL B/G på TV-innstillingene under visning.

5165136[/snapback]

 

Koblet en Dell inspiron 9300 til tv'n her om dagen, og fikk bare svart/hvit bilde. Tv'n hadde s-video inngang, så jeg benyttet meg av denne, da jeg fikk svart/hvit bilde tenkte jeg kanskje det var noen feil instillinger, så jeg gikk til pal-instillingene. Prøvde alle mulige pal instillinger, inkludert pal-b, pal-h og pal-g som er de tre norske (?) om jeg husker rett... og ennå satte jeg med svart/hvit bilde. Prøvde også å koble s-video kabelen til en scart for å så koble den til tv'n, sånn tilfelle s-video inngangen på tv'n skulle være dårlig. Men dette ble uten resultater, fortsatt svart/hvit bilde. Noen tips på hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

 

Mener ikke å stjele topic'en din, men dette er noe som har hendt med flere før meg, og jeg tenkte kanskje jeg kunne ta det opp her siden Mr D allerede kom innom det i en tidligere post... :roll: Så er det jo også mulig det hender med deg for den saks skyld, kanskje bare like greit at jeg spør før du gjør det ;)

Lenke til kommentar
Hvis bildet på TV blir sort/hvitt, gå inn i skjermkortinnstillingene og velg PAL B/G på TV-innstillingene under visning.

5165136[/snapback]

 

Koblet en Dell inspiron 9300 til tv'n her om dagen, og fikk bare svart/hvit bilde. Tv'n hadde s-video inngang, så jeg benyttet meg av denne, da jeg fikk svart/hvit bilde tenkte jeg kanskje det var noen feil instillinger, så jeg gikk til pal-instillingene. Prøvde alle mulige pal instillinger, inkludert pal-b, pal-h og pal-g som er de tre norske (?) om jeg husker rett... og ennå satte jeg med svart/hvit bilde. Prøvde også å koble s-video kabelen til en scart for å så koble den til tv'n, sånn tilfelle s-video inngangen på tv'n skulle være dårlig. Men dette ble uten resultater, fortsatt svart/hvit bilde. Noen tips på hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

 

Mener ikke å stjele topic'en din, men dette er noe som har hendt med flere før meg, og jeg tenkte kanskje jeg kunne ta det opp her siden Mr D allerede kom innom det i en tidligere post... :roll: Så er det jo også mulig det hender med deg for den saks skyld, kanskje bare like greit at jeg spør før du gjør det ;)

5170916[/snapback]

Hva slags TV har du?

Lenke til kommentar

Vil bare komme med et lite innspill, kabelen du bruker kan også ha noe å si. Hjalp en kamerat av meg som bare fikk svart/hvitt på tv-en sånn som mamazboy. Stresset rundt med innstillingene uten helt å forstå hva som var gale. Til slutt testet jeg med en annen kabel som jeg bruker selv; bang - farger.

 

Så kabelen kan tydligvis ha noe å si. Kan ikke helt forklare hvorfor, men har erfart dette i alle fall. Kan nevne at hans kabel var kjøpt på clas-ohlson, mens min fulgte med skjermkort...

Lenke til kommentar
Kan jo også legge til at mange nye tver har vga. Det har i hvert fall den nye 37" plasma tven her i huset. Da er det kjempelett å koble til pcen :)

5169026[/snapback]

 

Delvis korrekt. De fleste nye plasmaer har vga inngang.

Vanlige tv'er(bilderør) har ikke dette til vanlig(og eg har enda ikke sett noen med).

 

Og til topic: Det er verd å merke seg at PAL er standarden vi bruker i norden, men den må være satt opp til PAL i begge ender. Det vil si, om tv'n du bruker er satt opp til NTSC på inngangen, og PAL i den andre, får man problem med svart/hvit.

 

Og disse forslagene har eg også brukt når eg har hatt tilsvarende problem:

- bruke en kabel som er beregnet for video(coax)

- bruke en kabel med høy kvalitet

- dersom kabelen er lang, kjøp en kortere

- dersom du har både s-video og composit, prøv begge

- sjekk med innstillingene både på tv'n og på skjermkortet

- mange innebygde skjermkort har denne innstillingen i bios i stede for windows

Lenke til kommentar
Hva slags TV har du?

5170949[/snapback]

 

Var ikke på min tv jeg koblet til, det var ikke min pc engang :roll: så hvilket merke tv'n er husker jeg ikke...

 

Tenkte jeg skulle låne med meg en annen laptop, ta med en ekstra s-video kabel, og teste ut igjen. To pc'er, to kabler, flere tv apparater... feilkilden må jo være hær en plass, håper jeg klarer å luke den ut denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Hva slags TV har du?

5170949[/snapback]

 

Var ikke på min tv jeg koblet til, det var ikke min pc engang :roll: så hvilket merke tv'n er husker jeg ikke...

 

Tenkte jeg skulle låne med meg en annen laptop, ta med en ekstra s-video kabel, og teste ut igjen. To pc'er, to kabler, flere tv apparater... feilkilden må jo være hær en plass, håper jeg klarer å luke den ut denne gangen ;)

5171013[/snapback]

Man bør jo forvente at kabler virker, men det kan være brudd eller dårlig kontakt... Så hvis man har en ekstra så kan man teste for sikkerhets skyld.

 

Bør også sjekke innstillinger / valg på TV. F. eks. så pleier Panasonic å kalle s-videoinngangen for AV3S eller AV4S. Hvis man da velger AV3 / AV4 (uten S) så får man bilde uten farger.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vanskelig å svare helt nøyaktig uten å vite modell, men TV-en støtter sansynligvis ikke s-video og har kun en scart. Da trenger du 1 stk s-videokabel, 1 stk "s-video til kompositt"-adapter, 1 stk lydkabel (3,5 mm minijack til phono) og 1 stk scartadapter. Koble sammen PC og TV -> slå på TV og velg scart (EXT) -> slå på PC. Hvis bildet på TV blir sort/hvitt, gå inn i skjermkortinnstillingene og velg PAL B/G på TV-innstillingene under visning.

 

hvor kommer jeg inn i skjermkort instillingene slik at jeg kan andre til PAL B/G

har nemlig bare sort hvit bilde

Endret av T homas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...