Gå til innhold

Farlig å brenne cd'er...?


Lynx

Anbefalte innlegg

Titta litt på dinside i dag morges, og der står det om den nye eksterne brenneren til Plextor (48X). Det jeg reagerte litt på var at Plextor har forsterket fronten på brenneren som en beskyttelse fordi dårlige cd'er kan eksplodere!!!

 

Plextor 48/24/48U Retail

inkluderer Manual, brennerprogram, splintvest, hjelm og førstehjelpsutstyr :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke fordi den brenner , men fordi rotasjonshastigheten er høy , og cd'en "exploderer" ikke (lær definisjonen på explosjon) , men kan rives/sprekke pga påkjenningen (G-kreftene) ved hør hastighet.

 

det kan skje (meget skjeldent) med gamle sprø cd'er. , gjerne med kraftig ripe/hakk i kanten.

Lenke til kommentar

la oss alle kjøpe plextor brennere og fjerne de ekstra kraftige frontene, slik at vi er beskyttet i en eventuell krig!!

 

kaste plextor brennere etter fienden :smile:

 

tvilsomt effektivt

 

 

e vesst litt overtrøtt, treng søvn, fantasien jobber overtid..... :/

Lenke til kommentar

En annen ting som kan nevnes her er brenning av audio cd'er. Det er noen som sier at audio ikke skal brennes på mer enn 12x hastighet eller no sånt, ellers kan ett-eller-annet gå i stykker eller bli dårlig. Husker ikke helt detaljene der, men dette må vel være tull?

Lenke til kommentar

Men samme om cd'ene eksploderer eller blir rivi fra hverandre pga G krefter... Store muligheter for at noe maskinvare tar kvelden sammtidig... (Hadde en kammerat som "overklokka" vifta i psu'en... Det spruta plastbiter ut i hele rommet!! (og psu'en var ikke demontert når det skjedde), tenk da hva en cd kan gjøre... :eek: )

 

Når det gjelder brenning av audiocd'er.... Jeg brenner alle mine cd'er på 24X... (audio og annet), ikke noe problem der...

Det går vel mere på at det kan hende at vanlig cd spillere kanskje ikke greier å lese dem (for dårlig feilkorrigering)..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 12:28, cyclo skrev:

Hmm. Har opplevd det på lavere hastigheter enn 48x

Var med MMORE plater før det gikk opp for oss at disse platene var ubrukelig dårlige. Det som skjedde var at platene "sprakk" i flere mindre biter


 

Lol.. Dårlige?? MMORE er jo alt annet enn dårlige da.

 

MMORE og TDK er de to beste CD typene som jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Mmore er "billigcd'er", og er mer eller mindre det samme som Prostore og Smartbuy (samme produsent), men jeg må si at erfaringsmessig er jeg veldig fornøyd med Mmore, kjøper heller det enn TDK og Verbatim (Dette er kun pga. prisen da..).

(Men jeg kjøper ikke Prostore, selv om det er samme produsent. Fordi den gangen jeg prøvde prostore knela brenneren som måtte inn til rep. og det skapte en aldri så liten "fobi" mot det merket... :- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...