Gå til innhold

Integrert nForce4-ethernet -> ustabilt


thoering

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har hatt to nForce4 Ultra-kort nå en stund, først Asus A8n-E, nå Epox 9NPA+. Ved begge kortene har jeg opplevd at det integrerte nettverket har fungert utilfredsstillende. På førstnevnte fant jeg at nedlastede filer ofte ble korrupte, noe som bedret seg når jeg avinstallerte nVidias Active Armor, dog remote desktop-forbindelser brøt fremdeles med jevne mellomrom, hvilket indikerer ustabilt nett. Jeg hadde ikke Asus-kortet lenge før jeg byttet til Epox, og med dette kortet fant jeg etter endel prøving og feiling at det rett og slett ikke var mulig å bruke det integrerte nettverket. Ikke bare fikk jeg korrupte filer, men maskina frøs og restartet. Prøvde noen eldre drivere som fungerte bedre (dvs fikk ihvertfall ikke maskina til å fryse), men har ennå ikke opplevd stabilitet over tid med noen drivere. For øyeblikket bruker jeg PCI-nettverkskort, da funker alt ypperlig. Så, jeg har hatt to nForce4-kort, på begge har onboard gigabit vært helt håpløst. Det jeg lurer på er om andre har hatt samme problemene med nForce-hk, og om det er noen måte å løse problemet..?

 

På forhånd takk :-)

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes endel tråder rundtomkring ang. onboard NIC's, men man kan vel generelt si at onboard nic's suger - bokastavelig talt - kjør på eget pci kort fra f.eks. 3com da i 99% av tilfellene yter dem også bedre - om du ligger opp mot max av hva kortet teoretisk skal klare, og/eller får du også lavere latency.

Lenke til kommentar

Tror ikke integrerte løsninger er dårlige, men de bør komme fra annerkjente produsenter. Selv ville jeg aldri funnet på å bytte ut min CSA Intel Pro/1000 mot et PCI-kort ;) Så lenge brikken er av kjent merke, og brikken benytter PCIe eller CSA, ser jeg ingen grunn til å kjøpe et ekstra kort.

Lenke til kommentar
Finnes endel tråder rundtomkring ang. onboard NIC's, men man kan vel generelt si at onboard nic's suger - bokastavelig talt - kjør på eget pci kort fra f.eks. 3com da i 99% av tilfellene yter dem også bedre - om du ligger opp mot max av hva kortet teoretisk skal klare, og/eller får du også lavere latency.

5150510[/snapback]

 

 

Sannhet med modifikasjoner. Mange onboardkort gir deg bedre ytelse enn du noen gang vil få på den slitne pci-bussen.

Lenke til kommentar

Har to kamerater som sliter med samme problem. Nedlasta filer blir korrupte. Nforce = huff!

 

Selv har jeg intel CSA - mest stabile og problemfrie kortet jeg har hatt noen gang.

 

*Tenke meg om minst 5 ganger før jeg vurderer et hovedkort med nforce brikkesett av noe slag grunnet problemer med IDE og Nettverk*. Hvorfor kan ikke intel begynne med brikkesett til AMD CPU? Da hadde man hatt både beste CPU og beste brikkesett :p

Lenke til kommentar

Har også hatt store problemer med det integrerte NIC'et på mitt Epox 8RDA6+ Pro (nForce2 Ultra 400 Gb)... Ved liten til middels load på nettverket fikk jeg bluescreens med en gang. Har testet både eldre og nyere drivere. Orket ikke eksperimentere for mye så jeg smalt inn et eldre 3Com PCI-kort jeg hadde liggende, og har ikke opplevd noen problemer siden.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Mitt forrige system var Intel-basert, i865pe-chipset. Nettverket der var av CSA-typen, hadde aldri noe problem overhodet. Hvordan fungerer PCIe-nettverkskort? Ser at Norek lagerfører et Sunsway PCIe gigabit kort, ytelsen burde være brukbar over PCIe-bussen? Har noen bruksområder der hvor 100mbit faktisk blir uutholdelig seint...

Lenke til kommentar

Har også hatt problemer med det integrerte nettverkskortet på mitt Asus A8N-E. Merket ingenting til det annet enn at jeg kontinuerlig mistet forbindelsen og reconnectet på en server jeg skulle motta en datastrøm fra. Testet med et PCI-basert nettverkskort, og da gikk alt glatt. Ringte MPX og fortalte om problemet, og de sendte sporenstreks et pci-basert nettverkskort som kompensasjon. Stjerne til MPX. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke merket noen problemer med nettverket på mitt Premium-kort. Dersom du bare trenger en nettverkstilkobling anbefaler jeg sterkt å bruke Nvidia-porten, og ikke den der Marvel-greia (husker ikke akkurat merkenavnet). Trodde det var det samme da jeg installerte, men merket at ting gikk veldig hakkete når jeg lastet ned, og det ordnet seg da jeg flyttet kabelen til Nvidia-porten. Koble ut Marvel i BIOS, så er du sikker på å få riktig.

 

Det samme gjelder SATA. Bruk helst Nvidia-portene, siden de ikke går gjennom PCI-bussen, og derfor er raskere.

Lenke til kommentar

Ja, jo, det er jo noen triks for å få Nforce 4 til å bli mer stabilt, om du har problmer:

- Under installasjon av NForce driver, IKKE installer "Nvidia firewall and network manager". Den lager bare krøll og er ofte vanskelig å få avinstallert.

- Skru av Checksum Offload på nettverkskortets drivere.

 

1. Go to "Start" > "Control Panel". 
2. Double click to open "Network Connections". 
3. Right click on your network adapter and go to properties (should be labeled as "NVIDIA nForce Ethernet Controller"). 
4. Click on "Configure" and go to the "Advanced" tab. 
5. Select "Checksum Offload" and choose disable in the window to the right. 
6. Click on Ok.

 

- Skru av alt på "Power Management" under "NVIDIA nForce Ethernet Controller" properties også.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

CrZy_T og enl: 1. han spurte da vitterlig om et hk som er nforce basert - da ofte marvel eller realtek - som begge har mye problem rundtomkring, 2. jeg forsto han spørsmål slik at han skulle ha tilgang til internet og ikke LAN - til internet holder et 100Mbit kort for aller fleste av oss, og med et 100Mbit kort er ikke pci bussen noe problem - derimot ved bruk av Gbit kort OG LAN med Gbit - vil pci bussen kunne bli en flaskehals, 3. jeg sa 99% siste % er dere med gode nic chipset onboard ;)

Lenke til kommentar

Krapfoss, tester disse innstillingene nå. Har ikke installert firewall og network manager, heldigvis. Kjører remote desktop nå, forbindelsen der har typisk falt ut etter et minutts tid, men ser lovende ut nå (10min and counting...). Fant dette om checksum offload:

With checksum offload enabled, the adapter performs the cycle-intensive process of calculating the CRC, instead of the host CPU, thereby improving overall system performance.

Kan jo være noe i dette, at nForce-chippen gjør en dårlig jobb med CRC og at fungerer bedre når den slipper denne jobben. Har neppe alt for mye å si for ytelsen til prosessoren at den må ta over denne prosessen, så kjappe som CPU´ene er i disse dager.

Endret av thoering
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjenner ikke noe til de andre merkene, men Asus A8N legger inn ny firmware i Nvidia lan kontrolleren med bios 1008 (gjelder A8N-E) Mulig det kan gjøre noe til eller fra for dere med problemer?.

Har ikke merket noe problemer i det hele tatt med onboard chips (Marwell og Nvidia) på noen av mine hk, bruker de på alle sammen. Har dog aldri innstallert Active Armor som jeg også har hørt veldig mye stygt om...

Kan ikke si jeg savner pci kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...