Gå til innhold

Feil hastighet på minne i Win(DDR333)


Ramboy

Anbefalte innlegg

Har nå fått meg 512 MB PC333 DDR-SDRAM fra Apacer. Problemet er at jeg får oppnevnt feil hastighet på minne i Windows. SiSoft Sandra sier at den kjører på 2xFSB(133x2=266). Dessuten gir den riktig navn på hovedkort, men feil navn på brikkesett (KT266). Jeg tenkte på at problemet kunne være driverrelatert siden jeg ikke reinstallerte Windows etter å ha satt i nytt HK. Men mitt forrige hovedkort var MSI K7T Turbo, og den hadde ikke det brikkesettet.

 

Dessuten får jeg en lav Memory Bandwidth score i SANDRA, faktisk svært lik PC2100-referansen.

 

Noen som har vært borti noe lignende, og har noen råd?

 

P.S Hvis noen har noen erfaringer med minnet (Apacer) setter jeg pris på det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bør du ha installert VIA 4in1 drivere etter at du byttet H.K, slik at systemet bruker

riktige drivere til riktige enheter. For det andre

bør du sjekke minnehastighets-innstillinger i BIOS, det kan stå på til å kjøre kun 133Mhz...Og prøv å laste ned siste versjon av Sisoft Sandra dersom du ikke har det

Lenke til kommentar

Brukte VIA4in1 driverne som fulgte med på CD'en. Regner med at den oppdaterte de gamle da, men skal prøve å fjerne driverne, for så å legge inn nyeste versjon. FSB'en står på 133Mhz, og individuell minnehastighetsinnstilling finner jeg ikke i BIOS.

Har siste versjon av SiSoft Sandra. Forøvrig viser BIOS'en "DDR=333Mhz" i oppstarten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 22:41, Ramboy skrev:

Har nå fått meg 512 MB PC333 DDR-SDRAM fra Apacer. Problemet er at jeg får oppnevnt feil hastighet på minne i Windows. SiSoft Sandra sier at den kjører på 2xFSB(133x2=266). Dessuten gir den riktig navn på hovedkort, men feil navn på brikkesett (KT266). Jeg tenkte på at problemet kunne være driverrelatert siden jeg ikke reinstallerte Windows etter å ha satt i nytt HK. Men mitt forrige hovedkort var MSI K7T Turbo, og den hadde ikke det brikkesettet.


Dessuten får jeg en lav Memory Bandwidth score i SANDRA, faktisk svært lik PC2100-referansen.


Noen som har vært borti noe lignende, og har noen råd?


P.S Hvis noen har noen erfaringer med minnet (Apacer) setter jeg pris på det også.



 

Det at minnet heter noe med PC333 vil bare si at minnet er spesifisert for å kjøre på den hastigheten, men det krever at en har et hovedkort som også kan kjøre på den hastigheten...

 

Minnet i seg selv kjører på den hastigheten hovedkortet kjører på og windows har ingen innvirkning på dette (men etter bytte av hovedkort anbefales det på det absolutt sterkeste å re-installere windows!!! ellers risikerer en at windows blir VELDIG ustabilt)

 

Hvis du har et KT266 hovedkort tviler jeg at det vil fungere noe særlig å kjøre på 166 (333) FSB...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 19:04, Ramboy skrev:

HK'et er MSI KT3 Ultra2 basert på VIA KT333 brikkesettet. Den kan kjøre med DDR333. Correct me if I'm wrong ---



 

MSI sier at det kan det ja, men via (som jo har laget brikkesettet) sier at det ikke gjør det :wink: husker desverre ikke hvor jeg leste dette. (Mulig min kilde er HELT på jordet! Og nei, jeg blander ikke med KT4 chipsettet...)

 

Glemte nesten det viktigste. Tror ikke dette med støtte for div ram brikker har noe å si egentlig, men måtte bare legge det til :wink:

 

OG!!

Formater for guds skyld. Hvis ikke blir det kaos :wink: Hvis du ikke vil miste data: lån disken til en kompis :wink:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-08-29 19:33 ]

Lenke til kommentar

ikke for å være slem eller noe men en liten ting er det egentlig lurt å si "formater" når en skal gi råd? det er jo strengt tatt ikke nødvendig å formatere c:(eller hvor enn det er instalert).

med tanke på at ikke alle tar backup... og glemmer seg

*snakker av erfaring* :sad:

 

edit.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: halcyon på 2002-08-29 19:52 ]

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke lyst til å formatere, det blir så fryktelig mye og konfiguere på nytt igjen.

 

Xvani: Hva? Det har jeg aldri hørt om. Jeg leste ihvertfall på VIA sine sider, her, at den skulle gjøre det.

 

Skal prøve det s_M_p anbefaler, og rapportere i denne threaden etterpå.

Lenke til kommentar

Hva med å legge inn en nyere versjon av sisoft? det kan jo tenkes at den versjonen dere har er eldre enn via brikkesettet, og da vil den ikke skjønne så mye.

 

Nå skal det også være sagt at kt333 gir ikke så mye mer minneytelse enn kt266a selv om det er pc2700 og pc2100.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 12:03, _diablito_ skrev:


Minnet i seg selv kjører på den hastigheten hovedkortet kjører på og windows har ingen innvirkning på dette (men etter bytte av hovedkort anbefales det på det absolutt sterkeste å re-installere windows!!! ellers risikerer en at windows blir VELDIG ustabilt)


 

Dette er vel et problem som hørte til Win9x det da. Med Win2k og nyere holder det bare å avinstallere gammel driver-software og fjerne samtlige enheter fra Enhetsbehandling før du skrur av for siste gang. Selv Win98 klarer sånt rimelig bra .. bare du husker å fjerne alle tinga FØR du skifter hardware'n ...

Lenke til kommentar

Last ned WCPUID. Så ser du hva som står under "system clock". Hos meg står det 170 fordi jeg har klokket litt over spesifiserte 166.

 

På mitt EPoX 8K3A+ (KT333) så mener jeg at jeg selv kan velge om pc2700-rammen min skal gå på 133 eller 166 (multipliseres selvsagt med to..) Husker ikke helt; mulig den gikk på 333MHz automatisk.. hmm.

 

_________________

MSI GeForce 2MX400 64MB

Creative SB 128 PCI Vibra

Aopen CD-RW 20x/10x/40

Logitech Keyboard Deluxe Access

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-30 22:54 ]

Lenke til kommentar

Har nå prøvd følgende:

 

[*]Endret i "SDRAM Frequency" i "DRAM Timing". Den sto på noe annet (altså ikke HCLK +33) men det endret jeg, uten at det skjedde noe.

[*]Nyeste drivere er installert. Ingen endring. Sannsynligvis hadde jeg de nyeste på CD'en.

[*]Oppdaterte SiSoft Sandra. Brikkesettet på "Mainboard Inforamtion" ble oppdatert og riktig, men "Memory Bandwidth" testen gir likevel like dårlige resultater på minnebåndbredde.

[*]Jeg tok backup av C-disken ved hjelp av Ghost, og installerte Windows på nytt. Etter driverinstallasjoner m.m. viser Sandra samme minnebåndbredde som før.

Her er forøvrig resultatet fra Sandra til min PC:

Memory Bandwidth:

Int Buffered aEMMX/aSSE: 1864

Float Buffered aEMMX/aSSE: 1685

 

Til sammenligning ligger min båndbredde på linje med PC2100 RAM.

Hva bør jeg gjøre nå? Kan det være noe galt med rammen? Bør jeg sende den tilbake igjen? Jeg har jo i teorien ikke fått det jeg har betalt for, når minnet ikke klarer høyere enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...