Gå til innhold

SPDIF-brakett til Creative X-FI XtremeMusic


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg Creative X-Fi XtremeMusic. Jeg ønsker også å ha en optisk S/PDIF lydutgang. Jeg er klar over at jeg kan legge i en del 100-lapper ekstra å få et eksternt drev med de ønska tilkoblingene. Problemet er at jeg synes det blir veldig upraktisk med tilkoblingene i fronten av maskina. Siden pinnene for SPDIF er tilgjengelig også på XtremeMusic, burde det være mulig å koble til en ekstra brakett til lydkortet som har optisk TOSLINK-utgang, og montere denne bak på maskina.

 

Ser for meg noe lignende som den på bildet her:

spdifBracket.jpeg

 

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe slike braketter, og om det vil være mulig å koble en slik til det aktuelle lydkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får noe slikt til X-Fi-kortene. Men den blir ekstern, og du må ta i bruk Flexi-jacken.. Vil det bli noe stort problem?

(Skulle ikke være så vanskelig å "bygge" den om til intern)

The Creative® Digital I/O Module adds optical and coaxial digital I/O to your Sound Blaster

pic_prod773_lang1.jpg

Håper du finner en slik du er på jakt etter, tho.

5127293[/snapback]

 

Ser man det. Den saken der kan nok gjøre nytten. Takk for tipset!

Men jeg forkaster ikke ideen med en slik brakett enda, så kom gjerne med tips hvis noen vet om noe som kan fungere.

Lenke til kommentar

En slik brakett, som du har limt inn, vil fungere. Bare for å si det.

Jeg blir med på letingen ;)

Jeg ref. til denne tråden: SB X-Fi XtremeMusic - tilkopling av ekstern utgang.

På siste post finner du koblingskjema/oversikt over de "digitale pinsene" på lydkortet, som du nevner.

(Riktignok fra Audigy 2 ZS, men det skal være identisk med X-Fi, som det står)

 

Men hvorfor skal du absolutt ha TOSLink?

Kanskje anlegget ditt bare har TOSLink-innganger?

Eller du ønsker digitale innganger til PC-en også?

Optisk er jo også 100% immun mot støy.. Om det skulle være det.

Men det er Coax også, sålenge den er relativt kort og skjermet (~2 meter)

 

Du vet det helt sikkert. Men jeg slenger det ut, uansett...

FlexiJacken på lydkortet har en Coaxial (SPDIF-signal) -utgang, som er nøyaktig samme signal som TOSLink, bare pass på å bruk rett kabel.

Som denne: 75ohms Coax, med minijack-hann i den ene enden, og coax-hann i den andre.

Lenke til kommentar
Du vet det helt sikkert. Men jeg slenger det ut, uansett...

FlexiJacken på lydkortet har en Coaxial (SPDIF-signal) -utgang, som er nøyaktig samme signal som TOSLink, bare pass på å bruk rett kabel.

Som denne: 75ohms Coax, med minijack-hann i den ene enden, og coax-hann i den andre.

5128155[/snapback]

 

Den Creative duppeditten koster jo bare 200kr inkl. porto, så jeg vil si det er et bedre kjøp.. I tillegg gir optisk utgang galvanisk skille, noe som er svært fordelaktig hvis det skulle skje noe med strømforsyninga i pc'en eller lignende (stereoen dras ikke med i døden).

 

Jeg kjøpte en slik fra Creatives webshop for et par uker siden, og den ble gratis tilsendt til døra. Ingen mva/toll heller. Mulig jeg hadde litt flaks, siden den kostet 205kr, noe som er 5 kr mer enn mva-grensa.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har kanskje hengt meg litt vel mye opp i at jeg skal ha TOSLINK. Grunnen er vel egentlig at jeg har Optisk ut på hovedkortet mitt i dag, og at jeg har en 5 meter lang optisk kabel som går til recieveren. Tenkte det var kjekt å kunne bruke denne også etter å ha kjøpt nytt hovedkort (eller fått nytt i julegave fra dama ;) )

 

Jeg vet også at dersom man skal overføre lyden over lengre avstander så anbefales bruk av optisk kabel framfor coax, men jeg vet ikke hvor lange avstander det er snakk om. Sannsynligvis så vil 5 meter coax fungere like greit. Recieveren min, Denon 3805, har plenty med digitale innganger, så det er ikke noe problem.

 

Siden prisen på de kablene du linka til var rimelig, vil jeg spare penger på å bytte kabel i stede for å kjøpe en slik adapter, men jeg hadde altså håpet på at det gikk an å få tak i en sånn brakett for en billig penge. Det er jo greit å ha muligheten til å ta digitale signaler inn i pc'n også.

Lenke til kommentar

Krislarsen har selvfølgelig et meget godt poeng med at man får galvanisk skille med bruk av optisk overføring. Da slipper man det potensielle problemet med jordingssløyfer som kan gi summing i lyden.

 

Ahh, kjekt å få så mye bra tilbakemeldinger!

 

Siden jeg altså neppe får lydkortet før til jul (dårlig råd nå) så har jeg i alle fall god tid til å finne den beste løsningen før jeg får kortet. Synes det er mer ryddig med en slik brakett enn å bruke den duppeditten fra Creative som blir hengende bak på maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...