Gå til innhold

xfx 7800gtx - småhakking overallt (selv i windows)


Anterialis

Anbefalte innlegg

FAnt ikke noe bedre sted å poste på.

 

Saken er den at når noe beveger seg sakte over skjermen, så rykker det hvert sekund omtrent. Gjelder i spill, og selv i skjermsparingsmodus om det feks. går bilder over skjermen. Da ser man at det rykker. Hva kan dette komme av? Har den seneste driveren (81.85) fra nVidia.

 

Hva kan dette komme av?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke spill hakker/rykker det i? I Black & White 2 er det et veldig kjent fenomen at de nyeste Nvidia-kortene (68xx og 78xx) "rykker". En annen sak er at dette også er et typisk symptom på en CPU som jobber ræva av seg. Når skjermkortet er flaskehalsen går det hele som en ganske treg smørje. Altså det går tregt, men jevnt tregt, om du skjønner. Dette er i alle fall mine erfaringer. Om det er bevist vet jeg ikke. Når CPU er flaskehalsen føles det som om alt går med 1-2 fps. Det går fint i ett til to sekunder, så stopper det opp et halvt sekunds tid, og slik fortsetter det. Når mye skjer på skjermen samtidig blir det kanskje verre og ting stopper opp i ett til to sekunder for så å gå glatt i et halvt sekund igjen. Jeg ville sjekket temperaturene både på skjermkort og CPU. Sørge for at du har god lufting i kabinettet.

 

Er det ingenting å forbedre på det feltet, så prøv å gå tilbake til en eldre Nvidia-driver. Jeg har 6800 Ultra AGP selv men har ikke installert de aller nyeste driverne (81.85) enda. Jeg bruker 81.84 som ble sluppet som en slags beta-driver for B&W2. Den skulle visstnok fikse dette rykke-problemet, men det kan jeg godt bekrefte at den ikke gjorde.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har club3d 7800 gtx. Jeg har samme problemet med generals, zero hour, det "rykker" dette kan da ikke ha noe med prosessoren å gjøre? Spillet går jo bedre på en 3000+prosessor enn på den nye 4000+prosessoren.

 

Jeg formaterte forresten på nytt på søndag, har nå windows xp pro, har ikke prøvd generals etter byttet fra home. Får prøve i kveld eller i morgen.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Jeg opplevde litt "smårykk" i GT Legends her om dagen. Syns det var veldig merkelig fordi FPS-måleren viste godt over 50 fps. Prøvde alt fra Ultra high innstillinger til ultra low uten at det hjalp. Det som viste seg å være problemet var at etter at jeg la inn den siste (beta)driveren 81.87 så er profilen "Global settings" fullt av optimaliseringsgreier som enkelte spill ikke liker. Sjekk "Global settings" profilen din i nvidiapanelet og let etter litt rare innstillinger som kan være slått på. AF og AA er helt greit, men enkelte av de der skumle "optimalize alphatexture"-jallajalla som ingen bryr seg om kan sake problemer for en rekke spill!

Lenke til kommentar
Rare greier. Det skjer ikke i filmer og sånn har jeg nå funnet ut. Men skjer som sagt i skjermsparingsmodus og i spill på filmene på spilla. Er ikke i selve spillet. Har en amd x2 4200+ så kan ikke skjønne ta det er cpu :s

 

Andre forslag?

5126872[/snapback]

 

Dette kommer av din X2 prosessor og er et velkjent problem som jeg har hatt selv på min X2 4200+. Løsningen er:

 

1. Skru av "Cool & Quiet" i BIOS

2. Bruk et program som f.eks "runfirst" til å starte spillet med slik at det får affinitet bare til en kjerne (kjører bare på en kjerne)

 

CD

Lenke til kommentar
jeg har problemer med lav fps og smålagg i Zero houer, maks 41 fps på amd 64 3500+, 7800GTX gs og 2 gb ocz ram, kjører 1600x1200 med alt på maks, V-sync er ikke på etc men det burte ikke være problemet

5125987[/snapback]

 

 

Håper ikke det er problemet, jeg har en bedre prosessor enn deg, og jeg klarer ikke å starte spillet nå... Før jeg formaterte sist gang kjørte jeg på 1280 * 1024, 1 FPS, nesten oftere enn mulig :no:

Lenke til kommentar
Rare greier. Det skjer ikke i filmer og sånn har jeg nå funnet ut. Men skjer som sagt i skjermsparingsmodus og i spill på filmene på spilla. Er ikke i selve spillet. Har en amd x2 4200+ så kan ikke skjønne ta det er cpu :s

 

Andre forslag?

5126872[/snapback]

 

Dette kommer av din X2 prosessor og er et velkjent problem som jeg har hatt selv på min X2 4200+. Løsningen er:

 

1. Skru av "Cool & Quiet" i BIOS

2. Bruk et program som f.eks "runfirst" til å starte spillet med slik at det får affinitet bare til en kjerne (kjører bare på en kjerne)

 

CD

5126978[/snapback]

 

Det funker ikke... Fortsatt samme hakking / lagging, og er uansett hva jeg gjør har jeg funnet ut. MEn er ikke lett å legge merke til. bare om du konsentrerer deg. ser det lett om et fast bilde beveger seg i lik hastighet over skjermen, og sakte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...