Gå til innhold

Hvordan slå av X-server?(instal skjermkortdriver)


arna

Anbefalte innlegg

Har lastet ned drivere til skjermkortet mitt fra Nvidia og lest i manualene som ligger ute + google men får ikke noe direkte svar på hvordan man får exit X slik at jeg kan installere drivere.

 

Får feilmelding: "You appear to be running an X server, please exit X before installing. For further details, please see section INSTALLING NVIDIA DRIVER in the README available on the linux driver download page at www.nvidia.com"

 

Har prøvd ctrl+alt+f1(ut i konsoll) men samme feilmelding her også... forslag?

 

Edit: Gjelder ett Geeforce 6600 kort

Endret av arna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig fikk jeg det til! Skal si jeg har googlet mye siste timene hehe:) Men takk for hjelpen

 

Det som gjorde at jeg fikk "drept" x-serveren var å ta "ctrl + alt + f1" og så logget jeg inn som root og skrev "init 1" (siden denne dreper prossesser og "init 3" legger til.

 

Når jeg hadde fått stoppet serveren kunne jeg bare kjøre installconf filen under /etc/X11 og fikk det jammen meg til å fungere til slutt :) Men sliter litt med en ting foreløpig though: Får ikke høyere oppløsning enn "1024*768" og den vil ikke godta 32bit farger, men bare 24bit..

Har dette noe med linux å gjøre eller må jeg jobbe videre med denne saken?

 

 

PS: (Hvis andre sliter med lignende (installere nvidia drivere kan jeg sikkert legge ut en kort punktlig guide på det)

Endret av arna
Lenke til kommentar
Men sliter litt med en ting foreløpig though: Får ikke høyere oppløsning enn "1024*768" og den vil ikke godta 32bit farger, men bare 24bit..

Har dette noe med linux å gjøre eller må jeg jobbe videre med denne saken?

5119695[/snapback]

Sliter du selv etter å ha gjort det Lassie foreslo HER ?

 

Vel, jeg antar at du fulgte nVidias oppskrift slik at xorg.conf er satt opp skikkelig. (tenker på: fjerne load dri og load GLCoresamt sette inn load glx)

 

Det som gjenstår å prøve er å finne HorizSync & VertRefresh for skjermen din. Dette skal egentlig ikke spille inn, siden X skal være lur nok til å finne't sjøl men... jeg gjør ihvertfall alltid det for sikkerhets skyld.

Da en titt i manualen til skjermen din, evt. på produktsidene på nettet.

Så gjør du det motsatte av det Lassie forslo igjen :) med dine verdier

altså:

 

før:

#HorizSync 30-107

"VertRefresh 48-120

 

etter:

HorizSync *dine-verdier*

VertRefresh *dine-verdier*

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...