xminator Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Hurra, jeg mister snart bredbåndet mitt. En lokal tilbyder har kjørt wireless ett par år nå og slutter med det til nyttår. Greit nok, det var ustabilt som pokker og kvaliteten var utrolig varierende. Men det var Bredbånd når det virket og det gjorde de jo på en måte stort sett. Sympati settes under punkt 1) 2) Hvilke tilbydere finnes på ISDN. Det jeg har sett til nå er jo svindyrt. 150 timer fra Telenor er vel det beste, men det blir jo nesten 500 kroner månden for 5 timer dagen med redusert hastighet. Og da er ikke den timen utover den ene timen man normalt sitter over tatt med. 1800 ekstraminutter til 15 øre stykk. 270 kroner ekstra månden. Vi er nå oppe i 800 kroner månden. Og hva om det blir drittvær hele vinterene? 4 helger, 8 dager med 8 timer utover de 6 timene dagen. Nye 3840 minutter - 576 kroner månden. 1400 kroner månden for internett er i stiveste laget. Så finnes det bedre ISDN internett for storbrukere? 3) Hva skal egentlig til for å få ADSL. Hvor mye koster det *faktisk* for Telenor (eller noen andre) å klargjøre en sentral for ADSL. En ting er sikkert, det kommer ikke noe her uten at jeg betaler for dette selv - eller kommunen legger penger på bordet. Så derfor spør jeg igjen - er det noen som vet hvor mye det faktisk koster å bygge ut en sentral?
bo1e Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Du kan jo ta en titt på http://telepriser.no/ Vet ikke om du finner noen god løsning, men lykke til
steveak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 (endret) Øhhh...Hva med nordisk mobiltelefon (http://www.nordiskmobiltelefon.no/). Eller Netcom/Telenor EDGE (regner med du er utenfor UMTS?). Netcom tilbyr jo 24/7 oppkobling til 499,-/mnd. Hastigheten er vel ikke så verst, jeg får rundt 200k med EDGE tilkoblingen min. Har ekstern antenne i tillegg. Nå bruker jeg ikke denne "døgnet rundt" da jeg har dsl hjemme, men tilkoblingen virker veldig stabil. Blir uansett billigere enn ISDN/Analog særlig hvis du surfer mye. Personlig synes jeg NMT virker veldig spennende, har vært nevnt her på forumet i endel tråder i det siste. Søk! -S Fra NMT's sider: Bredbånd - Bredbåndsabonnement som fungerer overalt - Maksimal datahastighet 2,4 Mb/s - Meget enkel installasjon, fast telefoniabonnement er ikke nødvendig - Meget lett å ta med seg Endret 7. november 2005 av steveak
Thorvald Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 he he, er det INO (bkk) du har? For og bygge ut en sentral så koster det ca 300.000 kr. Så noen kunder må det jo til før de vil bygge ut.
xminator Skrevet 7. november 2005 Forfatter Skrevet 7. november 2005 Har ikke dekning for Netcom. Telenor kom noe uventet med mobildekning her i vår. Og surfing på telenor mobil er enkelt og greit dyrt. Og har de fått fikset latenstiden på mobilt internett? Sist jeg testet var det typisk nesten 1 sekund ping på telenor mobilt internett. Ikke akkurat noe ideelt når man vil fjernstyre kunders servere vha ssh.
agvg Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Har ikke dekning for Netcom. Telenor kom noe uventet med mobildekning her i vår. Og surfing på telenor mobil er enkelt og greit dyrt. Og har de fått fikset latenstiden på mobilt internett? Sist jeg testet var det typisk nesten 1 sekund ping på telenor mobilt internett. Ikke akkurat noe ideelt når man vil fjernstyre kunders servere vha ssh. 5116569[/snapback] Du har en 24/7 ISDN-mulighet som koster rundt 800,- +MVA, dette er nesten et "hemmlig" produkt som du vil finne lite info om. http://nsn.no/ og spør etter smalbåndsaksess
steveak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 (endret) Spørs jo hvor mye du bruker på oppringt da. For min egen del begynte regningen å overstige 1500-2000 krone i måneden da jeg brukte oppringt. Synd du ikke har Netcom, men Telenor mobil er ikke så aller verst. Du betaler aldri mer enn et visst beløp i måneden selv der (rundt 500-lappen hvis jeg ikke husker feil) og ringer du veldig lite en måned får du (til forskjell fra Netcom) lavere regning enn fastbeløpet. TN har høstkampanje, 469,- pr.mnd (ekskl.mva) - fri bruk. http://www.telenor.no/bedrift/hostkampanje05/mobiltkontor/ Du skal ikke være mye på nett med ISDN før det blir veldig, veldig dyrt. Pingtiden er vel naturlig nok ikke i kablet-klassen men jeg fjernstyrer i alle fall maskinene hjemme helt greit via EDGE jeg! Bruker Macintosh og kombinasjonen Timbuktu Pro/Apple Remote Desktop. Pingen vil nok også (som hastigheten) avhenge av signalstyrken. Denne kan forbedres KRAFTIG med ekstern antenne. Jeg har en YAGI 12dbi sak som er skrudd på veggen og det gjorde susen for både hastighet og "responsen" uten at jeg har målt det noe særlig med ping. Spørs jo hva du prioriterer da. Muligheten til 24/7 er et av de sterkeste fordelene med bredbånd spør du meg (gjelder også mobilløsningene). Har ikke dekning for Netcom. Telenor kom noe uventet med mobildekning her i vår. Og surfing på telenor mobil er enkelt og greit dyrt. Og har de fått fikset latenstiden på mobilt internett? Sist jeg testet var det typisk nesten 1 sekund ping på telenor mobilt internett. Ikke akkurat noe ideelt når man vil fjernstyre kunders servere vha ssh. 5116569[/snapback] Endret 7. november 2005 av steveak
xminator Skrevet 7. november 2005 Forfatter Skrevet 7. november 2005 Spørs jo hvor mye du bruker på oppringt da. For min egen del begynte regningen å overstige1500-2000 krone i måneden da jeg brukte oppringt. Synd du ikke har Netcom, men Telenor mobil er ikke så aller verst. Du betaler aldri mer enn et visst beløp i måneden selv der (rundt 500-lappen hvis jeg ikke husker feil) og ringer du veldig lite en måned får du (til forskjell fra Netcom) lavere regning enn fastbeløpet. TN har høstkampanje, 469,- pr.mnd (ekskl.mva) - fri bruk. http://www.telenor.no/bedrift/hostkampanje05/mobiltkontor/ Du skal ikke være mye på nett med ISDN før det blir veldig, veldig dyrt. Pingtiden er vel naturlig nok ikke i kablet-klassen men jeg fjernstyrer i alle fall maskinene hjemme helt greit via EDGE jeg! Bruker Macintosh og kombinasjonen Timbuktu Pro/Apple Remote Desktop. Spørs jo hva du prioriterer da. Muligheten til 24/7 er et av de sterkeste fordelene med bredbånd spør du meg (gjelder også mobilløsningene). Har ikke dekning for Netcom. Telenor kom noe uventet med mobildekning her i vår. Og surfing på telenor mobil er enkelt og greit dyrt. Og har de fått fikset latenstiden på mobilt internett? Sist jeg testet var det typisk nesten 1 sekund ping på telenor mobilt internett. Ikke akkurat noe ideelt når man vil fjernstyre kunders servere vha ssh. 5116569[/snapback] 5116705[/snapback] Kampanjetilbud er jo akkurat det, kampanjer. Masten min har edgestøtte (har en W800, så har ikke fått testet dette, men dekningskartet viser Edge). Ser jo ut som en grei løsning det der. Hva er den faktiske prisen på dette, dvs, pris utenfor tilbudsperiode? Hvilke pingtider får du på dette produktet (for eksempel mot VG)? Jeg bruker jo ikke nettet "bare" til ssh, det er jo kun i krisetilfeller, mesteparten av "idle" tiden min er onlinespill. Hadde samme erfaringen med isdn-regninger som deg, og det er dette kombinert med ikke 24/7 som er mye av grunnen til at jeg trenger alternativer. Samtidig vil jeg ikke binde meg for lenge heller siden kommunen jeg bor i har som mål å oppfylle bredbånd til "alle". Takker for 800kr 24/7 Isdn tipset også. Står høyt oppe på listen over alternativer. For om isdn er smalt er det jo som oftest veldig stabilt. Flere tips mottas med takk, og jeg er spesielt intressert i å høre mer om hva det koster å oppgradere en sentral. Hardware? Linje til sentralt? Er det ett telenor datterselskap som selger pakkeløsninger og svindyr akksess til ett annet telenor datterselskap? Hva betyr det egentlig når en sentral er "klargjort for adsl"? Eller for at en annen aktør skal komme inn i en sentral.
steveak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 (endret) Tror ikke Telenor setter OPP prisen igjen. De har ikke for vane å gjøre det. De kaller det kampanjetilbud, men det er på grunn av at det er lettere å selge. Har til dags dato ikke opplevd at Telenor har satt iverk prisreduksjon for en begrenset periode. Til det er de nok for store og tungrodde. Du kan gå ut i fra at den faktisk prisen er den som står en god stund fremover. Hvis noe, går prisen ytterligere ned om et års tid tenker jeg. Endret 7. november 2005 av steveak
xminator Skrevet 7. november 2005 Forfatter Skrevet 7. november 2005 Tror ikke Telenor setter OPP prisen igjen. De har ikke for vane å gjøre det. De kaller det kampanjetilbud, men det er på grunn av at det er lettere å selge. Har til dags dato ikke opplevd at Telenor har satt iverk prisreduksjon for en begrenset periode. Til det er de nok for store og tungrodde. Du kan gå ut i fra at den faktisk prisen er den som står en god stund fremover. Hvis noe, går prisen ytterligere ned om et års tid tenker jeg. 5116906[/snapback] Det er jo det man kan håpe på. ca 500 i månden går jo å svelge. Fullpris ser ut til å være 1100 kr/månden. Kampanjeprisen ligner jo litt på den man har i Netcom, så det kan være en tilpasning. Har sett ping-tider for UMTS (rundt 300-350ms til VG - omtrent som med dialup), er Edge omtrent på samme nivå? Finnes det ett USB-adapter som leser PC-Card?
steveak Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Her er noen PING'er. Du kan nok ut fra at EDGE er noenlunde det samme: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t458894.html
agvg Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Flere tips mottas med takk, og jeg er spesielt intressert i å høre mer om hva det koster å oppgradere en sentral. Hardware? Linje til sentralt? Er det ett telenor datterselskap som selger pakkeløsninger og svindyr akksess til ett annet telenor datterselskap? Hva betyr det egentlig når en sentral er "klargjort for adsl"? Eller for at en annen aktør skal komme inn i en sentral. 5116737[/snapback] Tja, Telenor Networks/Jara er det selskapet som eier infrastukturen og bygger ut hvis TN selv ønsker og tilby ADSL, der må alle inkl Telenor Online leie seg inn hvis de ønsker og tilby xDSL via Jara, så har du den andre måten hvor en eller annen leverandør leier plass i sentralen til sitt eget utstyr og da står de mye friere med hensyn til linjelengde og hastighet. NGT, Catch og endel andre bruker denne metoden.
xminator Skrevet 7. november 2005 Forfatter Skrevet 7. november 2005 Flere tips mottas med takk, og jeg er spesielt intressert i å høre mer om hva det koster å oppgradere en sentral. Hardware? Linje til sentralt? Er det ett telenor datterselskap som selger pakkeløsninger og svindyr akksess til ett annet telenor datterselskap? Hva betyr det egentlig når en sentral er "klargjort for adsl"? Eller for at en annen aktør skal komme inn i en sentral. 5116737[/snapback] Tja, Telenor Networks/Jara er det selskapet som eier infrastukturen og bygger ut hvis TN selv ønsker og tilby ADSL, der må alle inkl Telenor Online leie seg inn hvis de ønsker og tilby xDSL via Jara, så har du den andre måten hvor en eller annen leverandør leier plass i sentralen til sitt eget utstyr og da står de mye friere med hensyn til linjelengde og hastighet. NGT, Catch og endel andre bruker denne metoden. 5117721[/snapback] Takker for svar. Telenor kundeservice var kjapt med svar, sentralen min er ikke utbygget (surprise ), og ingen planer om utbygging. Mobilt kontor ble foreslått. Ble også lovet at man skulle sende forespørsel til en planlegger for pris (kunne ta tid og det var ikke alltid de svarte i det hele tatt) Noen sier det koster flere hundre tusen. Andre sier det er ett kort til ti tusen. Er det rart man blir forvirret. Uansett vil jo tjenestekvaliteten med en adsllinje være en helt annen enn på mobilt internett, så det er jo å foretrekke. Det som irriterer meg mest er at det ikke ligger noe økonomisk insentiv for utbygger til å faktisk bygge ut. De tjener jo mer på meg som isdn-kunde...
agvg Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Noen sier det koster flere hundre tusen. Andre sier det er ett kort til ti tusen. Er det rart man blir forvirret. Uansett vil jo tjenestekvaliteten med en adsllinje være en helt annen enn på mobilt internett, så det er jo å foretrekke. Det som irriterer meg mest er at det ikke ligger noe økonomisk insentiv for utbygger til å faktisk bygge ut. De tjener jo mer på meg som isdn-kunde... 5117851[/snapback] Det er nok endel mer enn titusen, det som er avgjørende er om det ligger fiber til sentralen eller ei, eller for alternative leverandører at det ligger eller kan legges fiber fra andre enn TN inn i sentralen. Tror du kan regne grovt rundt 1000,- pr kunde/port i utbyggingskostnader for DSLAM som er det utstyret ADSL-modemet snakker med på sentralen. Dette var hvertfall ca prisen for ett år siden så det kan ha blitt billigere.
xminator Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 Du vet, 1000kr kunde/port sier meg ikke så mye. Som ikkekyndig ville jeg da ha sagt: Det er jo bare meg, så hva er problemet? Regner med at det var en null for lite eller kanskje minimum 200 porter?
xminator Skrevet 8. november 2005 Forfatter Skrevet 8. november 2005 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=492413 Nordisk mobiltelefon virker jo absolutt intressant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå