Gå til innhold

Guide: Frå DV-kamera til PC - USB vs. firewire


Anbefalte innlegg

Jeg driver i det små og digitaliserer opptak på dv-kassetter for familie og venner, som har enda mindre kunnskap om dette enn undertegnede. Siden jeg er og vil forbli amatør så er det uaktuelt å investere i dyrt utstyr. Hittil har jeg overført filmene gjennom en (tungvindt) prosess ved overspilling til en (stue-)harddiskopptaker, brent ut opptaket på dvd og kopiert filene fra dvd-romstasjonen til harddisk på PC for eventuelt en enkle redigering. Dette har fungert og kvaliteten har ikke blitt for mye forverret gjennom denne prosessen. Det er ikke store volum av kassetter dette gjelder og derfor har denne litt tungvindte prosessen fungert sånn noenlunde.

 

Jeg skal nå i gang med noen nye dv-kassetter som skal gjennom prosessen. Eigeren av disse kassettene har et dv-kamera (jeg har ikke kamera selv, bruker "klientenes" kamera), JVC gr-dvl145, og dette har en dv-utgang. Jeg har ikke prøvd dette før, men siden jeg i utgangspunktet tror at jeg har det som trengs så vile jeg prøve dette.

 

Jeg har et PCI-kort i PC, men "kontakt" for firewire (6-pin). Jeg har en firewirekabel 4 pin til 6 pin.

Jeg kjører Windows 7 og driver ble automatisk innstallert ved første tilkobling.

Jeg satte kamera i avspillingsmodus, brukte nettstrøm ikke batteri, og både Windows Moviemaker og Adobe Premiere Elements ser ut til å finne kameraet, men de finner ikke media på kameraet.

WMM sier at det mangler kassett, Premiere Elements reagerer ikke på noe med unntak at den har funnet hvilket videokamera jeg har tilkoblet.

 

Så derfor trenger jeg litt hjelp, hvis mulig. I utgangspunket så har jeg tre feilkilder som jeg vil ha vurdert, og sikkert noen som jeg ikke har tenkt på.

 

KABEL: er den "god" nok?

 

DRIVER: er driver som Win 7 finner den rette? Jeg har søkt på nettet etter drivere, men hos JVC finner jeg ingen og jeg er skeptisk til nettsider som ber meg laste ned et tredjepartprogram for å få driveren som angivelig er den rette for meg. Har dere eventuelt linker til "Sikre" sider for drivernedlasting?

 

PCI-kort: Dette (eldre) kortet har to eksterne og en intern Firewire-kontakt. I tillegg har den en strømkontakt som jeg antar er for å kunne få ekstern strøm fra strømforsyningen. Jeg har ikke koblet til strøm, kan det være problemet? Jeg har ikke sett nødvendigheten siden både avspiller (DV-kamera) og opptakere (PC) burde gi nok strøm.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å heller starte ein ny tråd om emnet, vil tru det er større sjanse for å få svar då.

 

Foretrekker hvis mulig å bruke eksisterende tråder som er relativt relevante (tematisk) når det gjelder postinger!

 

Problemet er også løst. Feilen låg i PCI-kortet med firewirekontakter. Hadde heldigvis et annet kort som bl.a. også tar firewire, så nå fungerer alt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...