Gå til innhold

Guide: Frå DV-kamera til PC - USB vs. firewire


Anbefalte innlegg

Kan vel kanskje spørre her...

Har ett Sony Dcr-hc94e, men har klart å miste cd'n som fulgte med...Og da kommer jeg jo ikke så langt, når jeg kobler til kommer det funnet ny usb devise, men kommer jo ikke lengre en det...Noen som veit hvor jeg kan laste ned "software" slik at daten min finner cam'et ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Ah, kjekt med stickies, men jeg føler at guiden bør nevne om dette er relevant for hdd-kameraer (dvs. kameraer med hard disk) og DVD-kameraer.

Jeg blir veldig overrasket dersom det er tilfelle for hdd (og forsåvidt også DVD), men etter å ha lest litt på dette forumet og søkt litt, begynner tvilen å krype innover; ingen nevner dette som en fordel for hdd vs dv...

Lenke til kommentar

Du har rett i det, men det vert nemnt i ein parantes kva slags kamera det gjeld for. Likevel, eg har uansett ein eller to andre ting eg hadde tenkt å leggje til, so eg skal få lagt til dette i same slengen.

 

Berre so det er sagt, det gjeld ikkje for HDD- og DVD-kamera. Dei som bruker firewire er DV-kamera, HDV-kamera, Digital8-kamera og (kanskje, eg er eigentleg ikkje heilt sikker, må sjekke det) MicroMV-kamer. Eg har forresten sett at mange (dei fleste?) HDD- og DVD-kamera ikkje har firewireutgang i det heile, dei baserer seg fullt og heilt på USB.

Lenke til kommentar

Ble tipset om å lese denne da jeg ble litt frustrert i en egen tråd her.

 

Problem: Jeg HAR ett av de nye nye panasonic kameraene hvor det funker med USB. Men det funker ikke!! Ingenting skjer. jeg har lastet ned TRE redigeringsprogram, men det ene sier at jeg ikke har noe kamera koblet til(det har jeg jo!!) og de to andre sier egentlig ingenting...bare ikke mulig å finne ut hvordan man laster ned på det.

 

Hvorfor må ting være så vanskelig?

Når jeg skal legge inn bilder fra digitalkameraet mitt bare popper det opp ett vindu også er det bare å sette igang.

 

Argargarg! Blir gal her!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei.

 

 

Jeg sitter med et Sony Dcr handycam og prøver å få overført videoen via USB.

Men får det ikke helt til, bruker ScenalyzerLive, og har satt kameraet på Play/VCR.

 

Får absolutt ingenting opp i ScenalyzerLive, pcen finner ikke no kamera eller film.

 

Hva gjør jeg?

7526246[/snapback]

 

Heisann!

 

Jeg har akkurat samme problemet - MEN jeg bruker en 4/4 Firewirekabel. Jeg har et Sony DCR HC23-kamera, som jeg etter mye om og men har funnet kabelinngangene til, deretter fikk jeg kjøpt meg kabel, fått meg programmet magix movie silver.

 

Så kobla jeg til kameraet, satte på play, åpna programmet - og ingenting skjer. Jeg vet ikke hvordan jeg får DV-filmen i kameraet til å bli en faktisk fil som kan overføres - og magix har ikke noen capture-funksjon, ser det ut til.

 

Jeg har altså Firewire, men det har likevel ikke løst noen problemer. Kameraet registreres på pcen, men jeg aner ikke hvordan jeg skal overføre filmen til pcen!

 

Hjelp hjelp, værsåsnill!

Lenke til kommentar

Magix har garantert mogelegheit for å overføre video, men akkurat kor du finn den kan eg ikkje seie, då eg ikkje har brukt det noko sjølv. Les i hjelp-filene, so finn du det sikkert ut. Mest sannsynleg kjem den ikkje opp automatisk.

 

Eit alternativ er å bruke eit anna program til overføringa, som Scenalyzer, nemnt i fyrsteposten, eller WinDV.

Lenke til kommentar

Har man et kamera med HD, bør man jo kunne overføre filene til PCen med USB. Da trenger man jo ikke å overføre realtime, siden det er en vanlig filoverføring. Har vært borti dette. Noe av problemet med det hameraet var at filene hadde etternavnet .MOD, og det skjønte ikke redigeringsprogrammet (Vegas) hva var. Løste det ved å ikke bruke utforskeren i Vegas, men dra filene direkte fra mappen de lå i, og inn i arbeidsflaten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Det er ikkje alle program som støtter overføring via USB. Bruk MotionDV, som følgjer med kamera, so trur eg det skal fungere.

 

 

Jeg har samme problem som sessan, 08/02-2007.

 

Sitter med Panasonic NV-GS-280, firewire.

Ny maskin med Vista, og medfølgende program (SweetMovieLife/Imovie4) er ikke tilpasset dette.

Får heller ikke den som kan lastes ned fra Panasonic sine sider (den oppgraderte til Vista) til å funke.

 

Lastet ned trialversjonen av ScenalyzerLive 4.0, men programmet klarer ikke "spore" opp kameraet mitt når det er tilkoblet med firewire.

 

Har du forslag til løsning?

 

Mangler jeg driver? hvordan finner jeg evt. ut det?

Takk for en god guide!

Lenke til kommentar
Har du prøvd Moviemaker med firewire? Kamera står i avspelingsmodus? Ein treng ikkje noko fleire drivarar enn den til firewirekortet.

 

Forsøkte nå, se resultat på vedlagt bilde. Har sjekket status på firewire. Den skal fungere.

Kameraet er skrudd på, "PC CONNECTION MODE"

Ser det er flere her som har eller har hatt samme problem. Merkelig at dette skal være så vanskelig...

 

Dog ser jeg ikke kameraet i "min datamaskin"post-80562-1192303391_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...