Gå til innhold

Guide: Frå DV-kamera til PC - USB vs. firewire


Anbefalte innlegg

Avspelingsmodusen, som i den modusen du bruker når du ser på opptaka på LCD-skjermen, eller TV-en. Ikkje PC Connection mode, om eg forstår rett.

 

 

Ok....greit tips, men får samme feilmelding.

Forsøkte å skru av/på kameraet med ny innstilling, ut/inn med firewirekabel, av/på med programmet mm,

 

Tror problemet må være at maskinen ikke finner kameraet, da det ikke funker i scenalyzer heller?

Endret av Christian_EOS
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, har lånt meg et Panasonic NV-GS120 kamera, men det ser ikke ut til å være en firewire inngang på dette kameraet. Det er ikke spesielt gammelt, eneste innganene som er på dette kameraet er: AV out, Ekstern mic, og en port som ligner på firewire, men det her en usb. En slik port du finner på f.eks Nokia 5200.

 

Hva skal jeg gjøre her? oO

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg har søkt og søkt på nettet og i manualen til mitt Panasonic nv-gs230, men ikke kunnet få klarhet i hvorvidt det er kvalitetsforskjell ved å bruke usb 2.0 eller firewire (dv-ut)ved overføring fra kamera til pc (dv-kabel fulgte ikke med, kun usb).

 

Jeg er så langt veldig skuffet over bildekvaliteten på kameraet og skjønner ikke de gode omtalene det har fått. Bildekvalitet og lyd er det viktigste syns jeg. Så langt ser det dårligere ut enn et 10 år eldre Panasonic-kameraet jeg har.

 

Nå håper jeg bare at noen skal si at ved overføring med firewire blir alt bedre, men det gjenstår å se!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Før helga kjøpte jeg meg et Canon HV30 HD-kamera. Den bruker MiniDV-kassetter og overfører videoen via Firewire (USB-linken brukes kun til stillbilder). Etter mye googling har jeg kommet fram til følgende programmer/pakker (alt dette er freeware/opensource):

- ffdshow, http://sourceforge.net/projects/ffdshow

- HDVSplit, http://strony.aster.pl/paviko/

- QuickTime Alternative, http://www.filehippo.com/download_quicktim...ternative/?2615

- MPEG Streamclip, http://www.squared5.com/

 

ffdshow er codec-pakke som brukes av HDVSplit. Hvis du prøver å kjøre HDVSplit og får denne beskjeden:

"INFO: No more data is received from camcoder. Capture stopped."

så kan installasjon av FFdshow løse problemet.

 

HDVsplit brukes for å overføre filmene fra kameraet til PCen. Den vil automatisk splitte filer hvis den detekterer sceneskifte. Hvis båndet har et langt opphold som ikke inneholder noe data, vil den stoppe å overføre. Da må du i så fall spole litt til du treffer mer data. Ellers holder det å trykke på "record", også går alt av seg selv. Jeg unngår å bruke preview-funksjonen fordi den ser ut til å tryne programmet. Hvis du drar firewire-pluggen ut mens programmet kjører, tryner den også.

 

QuickTime Alternative er en gratispakke som brukes av MPEG Streamclip. Hvis du kun skal bruke Streamclip til å konvertere m2t-filer til mpeg-filer, trenger du ikke denne. Skal du derimot eksportere til avi, QuickTime eller andre formater samt reskalere må du ha pakken. Egentlig kreves QuickTime Pro som koster penger, men Alternative-pakken er gratis.

 

MPEG Streamclip brukes blant annet til å konvertere m2t-filer til mpeg-filer. Du kan riktignok bare rename m2t-filer til mpg og åpne dem i Media Player. Slik jeg forsto det er ikke m2t nøyaktig det samme som mpg. I mitt tilfelle førte det til at m2t-filer hakket, mens den konverterte mpeg-filen var normal. For å konvertere flere filer om gangen, klikk på List->Batch List også er resten selvforklarende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-3t93k9

Du kan ikke gi et tips på et av programmene vi skal bruke for å overføre video? Har Ulead video 9, men får bare erroren "Failed to build preview graph".

 

Vil bare ha et enkelt program så fort som mulig. (Gratis)

 

EDIT: Leste selvfølgelig ikke siste innlegget i posten.. :-/

 

Takk :)

 

EDIT2: Juppi :D Fikk det til! Stor takk til Torbjørn og bb79!

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Her er greia. Jeg har et Sony dcr-trv33e. Det er gammelt, og jeg har bare USB til det. Uansett ... jeg får ikke til å få inn det som er på kassetten på dataen. Det fra minnekortet får jeg til, men ikke kassetten. Det virker som om dataen ikke finner kassetten i det hele tatt. Har prøvd alle alternativene, men ingenting funker (utenom minnekortet).

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

For det ikke helt til. Har ett kamera, litt usikker på hva det heter men tror det er Sony DCR-TRV33E fra 2003. Jeg har den kabelen som følger med men datan finner rett og slett ikke "devicet". Finner det bare når jeg tar fra memory stick, men jeg vil ta kasset inn siden jeg husket at meg og en kamerat gjorde det.

Hjelp, anyone?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette var utrolig interressant.

I likhet med mange har jeg flerfoldige timer med gamle opptak, fordelt på gamle VHS kassetter, VHS-C og Super VHS. I de siste årene har jeg brukt ett digitalt videokamera med Mini DV kassetter.

Mye av dette er uerstattelige opptak som jeg er svært redd for.

For noen år siden anskaffet jeg meg en Philips DVD-Recorder både med firewire inn og S-VHS/Composite inn. Jeg fikk da overført alt dette og brent de på vanlige DVD plater. Jeg brukte da høy oppløsning og fikk 1 time på en vanlig DVD plater.

Disse opptakene har jeg både på de nevnte kassettene, på harddisken på DVD rekorderen og på de brente DVD platene.

Jeg har ikke gjort noe mer med dette og ønsker å redigere dette videre på min datamaskin. Jeg har ikke gjort dette fordi jeg er usikker på kvaliteten på de brente platene. Jeg håper noen kan hjelpe meg med å fortelle hvilket format som nå ligger på DVD platene. Antar at dette er MPEG2 da disse kan avspilles på vanlige DVD spillere. Det jeg lurer på nå er om jeg har tapt noe på kvaliteten ved å gjøre det på denne måten. Bør jeg heller investere i ett TV-kort til datamaskinen med firewire og S-VHS inngang og gjøre jobben på nytt. Får jeg da allikevel MPEG2 kvalitet eller vinner jeg noe på kvaliteten. Bedre decoding eller noe slikt?

Kanskje er kvaliteten godt nok på de gamleste opptakene, men hva med de digitale DV kassettene som nå ligger på brente DVD plater?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei..

 

Jeg er kvinnfolk og fullstendig grønn på videokameraer og PC generelt. Så her må dere virkelig forklare ting som om jeg var en 10-åring. :p

 

Problemet mitt er:

Jeg var på en 70`års dag og for anledningen fikk jeg lånt et kamera av merket Panasonic NV-GS3/Panasonic NV-GS3EG. Jeg kom hjem og plugget den inn i laptopen min via en S-video kabel, men ingenting skjedde. (hadde håpet det bare skulle være plug and play, men det var det altså ikke.) Så nå sitter jeg her og googler meg i hjel på hva jeg kan gjøre, hvilke instillinger og hva det nå en skulle være, uten at jeg blir nevneverdig smartere av det. Jeg skal få videoen overført til laptopen min, som forøvrig er en ACER som kjører Windows Vista.

 

Vet ikke om dette blir rett tråd for spørsmålet, men håper dere kan hjelpe til med å utvide min intellektuelle pc-video horisont her, (eller mangel på den sådan).

 

På forhånd takk..

Lenke til kommentar

Den S-videokontakten på pc-en er nok kun en utgang. Tror ikke mange Acer-pc-er har FireWire-inngang, men du kan jo se etter, for det er det du burde hatt. Du trenger derfor en FireWire-kontroller og en FireWire-kabel. Da får du redigeringsvennlige filer. Disse filene er på hele 13Gb/t. Hvis du ikke har tenkt å redigere kan du bare importere fra kameraet i f. eks mpeg2. Et annet alternativ er å kjøpe en videoinngangsadapter. Den lagrer rett i mpeg2, tror jeg. Skal du da redigere, kan du få noe kvalitetstap mot for den første løsningen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Okei! Flott tråd forresten, men jeg sitter med et svært nervepirrende problem her.

 

Vi har mediaprosjekt på skolen, også fikk vi lånt oss et kamera av typen

Sony Handycam DCR-HC26E. Vi har prøvd og overføre videoen vår fra kamera til pc på 3 pc'er, vi har brukt Firewire. Ingen av pcene registrerer at kamera er koblet til, vi har kamera på capture mode, men redigeringsprogramma og pcen registrerer fortsatt ikke kameraet.

 

Håper noen kan hjelpe oss med dette VELDIG FORT for vi skal levere imorgen.

 

Redigeringsprogram som er prøvd til å overføre:

 

Sony Vegas Pro 9

Windows Movie Maker

 

Vær så snill svar FORT! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...