endrebjo Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg kom plutselig til å tenke en liten tanke her. Flesteparten av dagens harddisker har to eller flere plater, og dermed faktisk fire eller flere armer/hoder også. Disse armene/hodene er hektet sammen, og beveger seg derfor helt likt. Men hva om man hadde laget én arm-motor pr. plate (eller kanskje pr. side av hver plate) slik at armene kunne ha bevegd seg uavhengig av hverandre. Ytelsen på fragmenterte filer og multitasking-ytesen ville jo ha skutt i været om man kunne lese/skrive fra forskjellige plasse på harddisken samtidig. Platene snurrer jo med en konstant fart uansett. Er dette noe som forskes på, eller er det store svakheter i idéen som gjør det uaktuelt å gjennomføre det? Bare en liten tanke. Endret 6. november 2005 av endrebjorsvik89
Hårek Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Det vil vel bli problematisk å finne plass til mange flere motorer. Og prisen vile sikkert øke merkbart. Mener å ha sett bilde av en disk med to separate sett armer, for mange år siden. Så noen har nok tenkt på det, men det slo tydeligvis ikke an.
efikkan Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Jeg har mer tro på flash-disker og lignende.
endrebjo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg har mer tro på flash-disker og lignende. 5114792[/snapback] Hvordan skal de da få dagens pris på flashminne på ca. 500 kr pr. GB ned på et nivå som 3,5 kr pr. GB? Levetiden på vanlig flash-minne er vel også begrenset til x antall lesinger/skrivinger hvis jeg ikke tar feil (disker pleier vel å holde i 4-5 år).Prisen på RAM er enda høyere (ca. 700 pr. GB). Endret 6. november 2005 av endrebjorsvik89
Kent (StudioFreya) Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Vil tro at du får større feiltoleranse og hastighet ved å kjøre flere disker i Raid0 enn å ha ett lesehode for hver plate.
Black Star Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Jeg har mer tro på flash-disker og lignende. 5114792[/snapback] Hvordan skal de da få dagens pris på flashminne på ca. 500 kr pr. GB ned på et nivå som 3,5 kr pr. GB? 5114816[/snapback] Akkurat det samme tenkte de nok om harddisker en gang i tiden også. Jeg tror også flashminne er fremtiden, men det vil så klart ta litt tid før det blir billig nok til å være et reellt alternativ. Om flashminne koster litt mer enn harddisker pr. gigabyte, vil de fortsatt være interessante til krevende oppgaver, og å ha en systemdisk bestående av flashminne, samt lagringsdisk som vanlig harddisk, vil nok være noe de fleste som er interessert i ytelse vil gå for.
endrebjo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Skrevet 6. november 2005 Vil tro at du får større feiltoleranse og hastighet ved å kjøre flere disker i Raid0 enn å ha ett lesehode for hver plate. 5114826[/snapback] Det er jo nøyaktig samme prinsippet, så hvorfor ikke implementere det i diskene istedet?
Kent (StudioFreya) Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Vil tro at du får større feiltoleranse og hastighet ved å kjøre flere disker i Raid0 enn å ha ett lesehode for hver plate. 5114826[/snapback] Det er jo nøyaktig samme prinsippet, så hvorfor ikke implementere det i diskene istedet? 5114837[/snapback] Ikke helt. Med flere lesehoder per disk så vil du få flere bevegelige deler per enhet i stedet for mange enheter med få bevegelige deler og dermed høyere sannsynlighet for at det skal gå galt. Alt som kan gå galt, går galt var det en ikke så ukjent Murphy som sa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå