Gå til innhold

Bygge eller kjøpe?


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har nå tenkt å bygge pc i lang tid. Har sett på deler og veit egentlig akkurat hva og hvordan jeg vil ha det. Jeg har lest mye og tror jeg veit ganske bra hvordan jeg bygger. Men er jo veldig i tvil da om jeg skal bygge selv eller kjøpe en data med selvvalgte komponenter på komplett. Det høres morsomt og spennede ut. Litt gøy er det jo å ha bygget en pc selv! :)

 

Så det jeg lurer på er om det er/kan oppstå mye trøbbel ved bygging av egen pc? Jeg tenker på at det er litt dumt å få problemer. En sitter liksom litt si saksa når en sitter med skutrekkeren og ikke får maskinen til å starte.

 

Så jeg spør dere hva som er lurest. Kjøpe eller bygge. Noen av komponentene er ikke på komplett. Nå er det slike komponenter som en spesiell kul PSU og kabinett og et hovedkort som egentlig er ganske lik det som går ann å velge. Så det blir jo ikke noe ytelsesforskjel egentlig.

På shg har de alt. Men der står det at "sette sammen pc"-varen er ikke på lager.

En veldig vesentlig ting er at du får 3 års garanti ved kjøp av ferdigbygget.

 

Dette er det oppsette jeg har satt opp:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=19065

 

På shg.no:

post-46831-1131211928_thumb.jpg

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du først skal plukke ut dine egne deler er jo all moroa ute hvis du får shg til å bygge den for deg  ;)...

5109428[/snapback]

 

Ja du sier noe. Men det skal være en familie pc. Altså faren min er jo ganske nøye med at den fungerer om du skjønner. ;) Men jeg har jo utrolig lyst å prøve da. Men jeg har jo ikke gjort det før. :ermm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Jeg har bygget min egen pc. Og i tillegg har jeg vært inne i min egen og andres pcer mange ganger og satt i noen nye cd-brennere og hd osv osv... Det er ikke så veldig vanskelig hvis man bare er forsiktig og holder tunga rett i munn. De fleste deler passer jo kun et sted og hvis de passer flere steder pleier det å være en grei sak å finne ut av det. Men du MÅ være forsiktig!!

 

Da jeg bygget min første pc var jeg ganske spent husker jeg. Jeg husker jeg måtte bruke mye makt for å få på plass CPU-kjøleren. Brukte en skrutrekker til å presse ned klemma som skulle feste det hele, og brykte MYE makt. Plutselig glipper skrutrekkeren og siden jeg nærmest ligger på den kjøres den ned i HKet. Husker ikke om det ble noen synlige merker på det, men var i hvert fall passe nervøs da det endelig var klart til å slå den på. Ba en stille bønn før jeg trykka på knappen. Heldigvis gikk det bra.

 

Jeg tror kanskje det at det som er den største kilden til feil er deler som kanskje ikke er heeelt kompitable med hverandre. At alle delene går sammen bør du være helt, helt sikker på før du bestiller. Hos meg så var det slik at minnet mitt ikke funka 100% med HKet. Bare 99,99%. Så jeg var plaget med en del bluescreener og sånt før jeg fant ut åssen man oppgraderte BIOSen. Og etter å ha oppgradert den har pcen min vært min beste venn! :p Så selv om ting ser mørt ut er det ofte ting fungerer mye bedre sammen bare man innstallerer de rette driverne eller ny BIOS.

 

Men jeg vil absolutt anbefale å prøve å bygge selv. Riktig nok får du ingen garanti på at pcen virker, men det er utrolig lærerikt! Og hvis du bare har litt over minimum av tekninsk innsikt og ser forksjell på et HK og en HD går det nok greit!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet med å bygge selv er at du ikke har garanti på HELE PCen. Men garanti og reklamasjon gjelder for hver komponent. Det er derfor lurt å ha kunnskap om komponenter når du bygger selv. Hvis noe ikke funker så må du vite hvilken del som er defekt, og gjerne hva som er feil. Men en gang må jo bli den første, og du har jo dette forumet som kan hjelpe deg med det meste :)

Lenke til kommentar
Riktig nok får du ingen garanti på at pcen virker, men det er utrolig lærerikt!

5109529[/snapback]

 

Jo det er egentlig her probleme ligger. Skulle gjerne hatt den garantien. :ermm: Men har jo fått inntrykk av at det er veldig enkelt å bygge pc. Etter alle de hjemmepc-bladene og andre ting jeg har lest! :) Så spørsmålet er jo om dette er riktig?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Jo det er egentlig her probleme ligger. Skulle gjerne hatt den garantien. :ermm: Men har jo fått inntrykk av at det er veldig enkelt å bygge pc. Etter alle de hjemmepc-bladene og andre ting jeg har lest! :) Så spørsmålet er jo om dette er riktig?

5110768[/snapback]

 

Er du nevenyttig da?

Har du 15 tommelotter og ikke vet hva som er bak og frem på en skrutrekker så ville jeg ikke ha bygget.

Jeg har bygget og skrudd mye PC og jeg greier ikke og se hva som er så fantastik morsomt med og bygge selv, det er en 15 - 20 minutters monteringsjobb.

Det er en fordel med og la den bli bygget hos selgrer, er det en defekt komponent noe som ikke er særlig uvanlig kan han tusle inn på lageret og bytte den mens du må feilsøke stresse og sende og det tar masse tid.

Lenke til kommentar
Hvis du først skal plukke ut dine egne deler er jo all moroa ute hvis du får shg til å bygge den for deg  ;)...

5109428[/snapback]

 

Ja du sier noe. Men det skal være en familie pc. Altså faren min er jo ganske nøye med at den fungerer om du skjønner. ;) Men jeg har jo utrolig lyst å prøve da. Men jeg har jo ikke gjort det før. :ermm:

5109473[/snapback]

Ville ikke bekymret meg, i utgangspunktet er det ganske idiotsikkert(i utgangspunktet kan du ikke koble noe feil), dvs du skal være ganske uheldig for at det ikke funker. Det vanskeligste er som regel å koble ledningene fra kabinettet til HKer(av/på knapp etc), men dette lar seg også løse ved å lese i manualen til HKet :)

 

Noe annet viktig er å passe på at kroppen ikke er full av statisk elektrisitet, som regel er det nok at du passer å ikke stå f.eks ett syntetisk teppe eller liknende... Ellers kan du kjøpe armbånd. Gir du komponentene støt kan du ende opp med å ødelegge dem helt eller i verste tilfelle bare skade dem og få ett ustabilt system.

Lenke til kommentar
Ville ikke bekymret meg, i utgangspunktet er det ganske idiotsikkert(i utgangspunktet kan du ikke koble noe feil), dvs du skal være ganske uheldig for at det ikke funker. Det vanskeligste er som regel å koble ledningene fra kabinettet til HKer(av/på knapp etc), men dette lar seg også løse ved å lese i manualen til HKet :)

5111632[/snapback]

 

Etter og ha ytet førstehjelp til endel slike GDS-prosjekter er det åpenbart ikke så veldig idiotsikkert, folk gjør de utroligste ting ut av noe som for litt tekniske er helt logisk og selvforklarende.

Lenke til kommentar
Problemet med å bygge selv er at du ikke har garanti på HELE PCen. Men garanti og reklamasjon gjelder for hver komponent. Det er derfor lurt å ha kunnskap om komponenter når du bygger selv. Hvis noe ikke funker så må du vite hvilken del som er defekt, og gjerne hva som er feil. Men en gang må jo bli den første, og du har jo dette forumet som kan hjelpe deg med det meste  :)

5109560[/snapback]

Jeg er oppe i den problemstillingen der nå. I fjor bygget jeg en htpc, og nå virker det som om hovedkortet (socket A, m-atx) er i ferd med å feile. Det mister stadig vekk kontakten med diskene. Nytt tilsvarende hovedkort med socket A er det umulig å skaffe så da må jeg kjøpe et hovedkort med en annen cpu-sockel og da sitter jeg der med en prosessor og minnebrikker som jeg ikke får brukt. Hadde jeg kjøpt en ferdig bygget PC hadde det vært leverandøren sitt problem, men siden jeg har kjøpt løse komponenter er det jeg som sitter med problemet og må kanskje kjøpe både hovedkort, CPU og nye minnebrikker :(

Lenke til kommentar

Det er jo som du selv har påpeket både fordeler og ulemper med å bygge selv.

 

Fordelen er at, som mange sier, det kan være både gøy og lærerikt, desverre kan lærepengen fort bli ganske dyr.

 

Selv har jeg bygget flere maskiner, og jeg ser ikke bort fra at jeg kjøper ferdig montert nestegang. Sparer mye tid og får bedre garanti. Har man først plugga i en HD og satt i en CPU, så har man jo stort sett "sett og gjort alt", og da er det ikke så spennende, bare kjipt når/viss det ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min første PC, men etter å ha byttet litt deler, og fiklet litt i Bios, samt lest noen guider på nettet så bygde jeg min som jeg har i dag. Og hadde absolutt ingen proglemer med noen av delene (heldigvis).

 

Men hvis/når du bygger, vær sikker på å ha mulighet for å komme deg på nettet, slik at du kan spørre om ting her på Hardware om noe går galt, tar vanligvis ikke mange minuttene før svarene kommer.

 

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Ja....Jeg tror kanskje jeg går for å kjøpe pc. Siden det er mer sikkert. Men er det noen andre webshopper enn komplett, netshop og shg som du kan velge egne komponter de skal sette sammen? Shg.no har jo alle varen jeg er på jakt etter, men har på følelsen av at du ikke får noen garanti i f.eks i 3 år som på komplett. Er dette riktig? De har heller "ikke varen på lager", rart. :hmm:

Komplett og netshop har ikke alle komponentene jeg vil ha. På komplett kan du heller ikke velge noen logitech tastaturer som jeg synes er bra.

Takker for alle svar! :)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Shg.no har jo alle varen jeg er på jakt etter, men har på følelsen av at du ikke får noen garanti i f.eks i 3 år som på komplett. Er dette riktig? De har heller "ikke varen på lager", rart. :hmm:

5112113[/snapback]

Er det noen som vet noe om dette? Evt. har erfaringer med bygget PC hos shg?

Lenke til kommentar

Bygg det selv... og bygge en legobil er 10 ganger vanskligere.

bygde selv min første pc i 14 års alderen, og da hadde jeg 0 peiling på hardware, og den durer og går fortsatt (foreldra mine tok over den).

har man IQ over 40, så bør man greie og bygge en pc.. det er vanskligere og gjøre noe feil enn og gjøre det riktig.. selvførgelig har alle ting et unntak.. f.eks en fyr jeg så som hadde skjært av en del av et 7800GTX kort for og få det til og passe i en vanlig pci port.. lol. men da stemmer vell ikke antall kromosoner i kroppen heller.

Man kan seff støte på mindre problemer, men problemer er til for å løses!

Og til slutt.. sjansen for og få defekte komponenter man må sende inn igjen, er selvførgelig der.. men % sjanse for at det skjer er vell omtrent det samme som 12 rette i tipping.

 

EDIT: men hvis du er av den klønete nærvøse typen, som helst ikke bør være i nærheten av ømfintlige dyre ting, så kan det jo være greit og få noen til og bygge det også.. + at du får den såkalte "bestemors" garantien hvis noe skulle skje.

Endret av Sir Samuel
Lenke til kommentar
Problemet med å bygge selv er at du ikke har garanti på HELE PCen. Men garanti og reklamasjon gjelder for hver komponent.

5109560[/snapback]

 

Men da har man en garanti da. :) Hva innebærer denne garantien for komponentene? Hva er det man har garanti for? Jeg tenker på hvilke situasjoner du får garanti for. Jeg kjenner en som bygde denne pc'en som jeg sitter på nå, og jeg husker at han sa (litt humoristisk) at man kunne i prinsippe kaste prosessoren ned fra tredje etasje å få en ny på garanti. ;) Kan dette stemme?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Problemet med å bygge selv er at du ikke har garanti på HELE PCen. Men garanti og reklamasjon gjelder for hver komponent.

5109560[/snapback]

 

Men da har man en garanti da. :) Hva innebærer denne garantien for komponentene? Hva er det man har garanti for? Jeg tenker på hvilke situasjoner du får garanti for. Jeg kjenner en som bygde denne pc'en som jeg sitter på nå, og jeg husker at han sa (litt humoristisk) at man kunne i prinsippe kaste prosessoren ned fra tredje etasje å få en ny på garanti. ;) Kan dette stemme?

5142205[/snapback]

Jeg vil si at man skal være rimelig frekk og heldig for å få det gjennom.

 

Under normale omstendigheter får man ikke noe på garantien dersom det er snakk om innstallasjonsfeil/brukerfeil, noe blant annet å miste den fra ett vindu eller en feilmontert vifte er(var ett problem for mange på AMD CPUer for noen år siden). Dvs dersom butikken ser at delen er mishandlet, så kan de nekte å erstatte. Garantien dekker i hovedsak komponentsvikt, f.eks dersom ett skjermkort, HD eller liknende slutter å fungere under normal drift eller liknende. Men selvsagt; det er alltid lov å prøve seg, så lenge man forstår når man skal gi seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...