Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finner nettverket, men ikke maskinene


Anbefalte innlegg

har fått det trådløse nettverket sånn halveis opp å gå nå (adhoc-nettverk med to maskiner uten router): begge maskinene finner nettverket og har klart og koble seg til og begge maskinene har god signalstyrke, men de finner ikke hverandre! når jeg går inn på 'mine nettverkssteder' og velger 'vis datamaskiner i arbeidsgruppen' så skjer det ingenting. han leiter littegrann og så kommer det intet opp på skjermen. den ene maskinen finner seg selv, mens den andre ikke finner noen. har noen en anelse om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, jeg nærmer meg nå. status er som følger: server-maskinen finner klient-maskinen. klarer å gå inn fra servern på de mappene som er delt på klienten. når jeg pinger så klarer servern å pinge klienten (192.168.0.2), men ikke seg selv (192.168.0.1). klienten finner ingen maskiner, og klarer bare å pinge seg selv, men ikke servern. hvordan kan det ha seg at begge maskinene klarer å pinge klient-ipen, mens ingen klarer å pinge server-ipen?

har slått av windows-brannmuren som dere sa. ellers funker alt bra, begge maskinene kobler seg opp til arbeidsgruppen, og begge kortene melder at forbindelsen er utmerket.

Lenke til kommentar
Har du satt fast ip på maskinene eller får de ip automatisk?

5109266[/snapback]

 

har satt fast ip på de. servern har 192.168.0.1, klienten har 192.168.0.2. men det blir vel feil å kalle det server og klient i et peer-to-peer nettverk. "servern" er i hvertfall den maskinen som er kobla opp mot nett.

Lenke til kommentar

jeg kommer stadig nærmere målet! hele nettverket funker nå utmerket. grunnen til at servern ikke eksisterte var at jeg hadde glemt å slå av norton brannmuren. :blush: trodde det bare var windows-brannmuren som ødela for nettverket, men norton hadde også ei sperre på.

 

MEN jeg har enda ett problem. og det er at internett ikke funker på klienten. har fulgt alle prosedyrer på dette. deler internett-koblinga på det nettverkskortet som har internett-linja på servern, og på klienten tar jeg en sånn veiviser for nettverk og velger at jeg skal koble til internett via en annen maskin. noen grunn til at dette ikke skal funke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...