Gå til innhold

Nytt skjermkort (AGP), eller nytt hk+skjermkort?


Memphis88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har

AMD 3400+ når (socket 754)

GeForce FX 5900

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe X800XL (AGP) på komplett når de får inn igjen det, eller om jeg skal kjøpe et nytt hovedkort (til socket 754) og så kjøpe et PCI-Express kort.

 

Selfølgelig vet jeg at det er PCI-E det kommer til å gå i i fremtiden, men det jeg lurer på om det er bedre å kjøpe et AGP kort nå, og heller oppgradere til socket 939 og et nytt skjermkort om et år eller so, eller om jeg skal kjøpe nytt hk og PCI-E skjermkort med en gang?

 

Ikke kom med forslag til ny prosessor, nytt hovedkort og nytt skjerkort nå, for som fattig student har jeg ikke råd til det :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp deg asrock sitt hk som støtter både pci-e samt agp

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=54611

 

da kan du bruke både det skjermkortet du har nå, evnt bytte ut til pci-e når du føler for det. koster rundt 500kr hos shg.no så kjøper du en venice 3200+ som koster 1200 kr. dette blir 1700kr tilsammen, mens et x800xl agp kort koster 2795kr hos komplett, med andre ord så har du 900kr igjen tilgode. selg prosessoren din for si 700 kr og da har du noe som ca 1800 kr til å kjøpe et X800GTO kort som duger i massevis!! er en tråd her på forumet som omhandler nettopp det. billigste x800gto koster forresten 1500kr

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=492150&hl=

 

moddet til 16 pipelines og litt overklokking fikk dette kortet over 6.5k i 3dmark05, noe som er høyere enn ATI'S X850XT PE

 

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ml#3d_mark_2005

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar

Hmm, høres ikke så gale ut det der...

 

Men det jeg tenkte var å kjøpe 7800 GT no, og så har epox dette hovedkortet for socket 754 med støtte for PCI-E og SLI (uvanlig kombinasjon i grunn).

 

Kanskje også kjøpe et til 7800 GT og kjøre det i SLI oppsett når jeg får nok peng.

 

Men for å ha 2x 7800 GT, så må jeg vel nesten ha en bedre prosessor?

Lenke til kommentar

Hvis du er en skikkelig hardcore gamer, så kan du kjøpe det 7800GT kortet ja, men husk at hvis du skal utnytte det skikkelig, så bør du ha en kraftig prosessor til å gå sammen med den, minimum en a64 3500+ evnt en 3700+ som vil være et bedre valg. hvis ikke så kjøper du det X800GTO kortet, som sagt så er det utrolig billig og veldig oc vennlig, hvis du så på scoren det fikk i 3dmark er det mildt sagt imponerende. Sli tror jeg ikke du kommer til å trenge nei, og den dagen spill blir så krevende at du trenger å kjøre SLI så har allerede 7800GT kortet blitt "gammelt" og det har kommet haugevis med nye skjermkort som både yter bedre og som vil koste mindre enn det du kommer til å betale for 2 7800GT kort. hvis du derimot er fattig student som du skrev i 1 post, så er den anbefalingen jeg skrev i første posten min en svært billig og bra løsning, som du vil få mye ytelse av :thumbup:

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke ventet til M2 kommer ut, det blir for lang tid og DDR2 er ikke noe spesielt kjappere enn dagens DDR1 brikker, de er kun billigere å produsere, og vil nok komme til å bli standard senere engang. Jeg ville som sagt solgt prosessoren din, og kjøpt de delene som jeg anbefalte til deg tidligere i tråden. Ikke bare er det billig, men du kommer til å få en god del ytelse skal jeg love deg! hvordan kan du si usæl-usæl at han ikke kommer til å få bedre ytelse? et softmoddet X800GTO kort for jo høyere 3dmark enn et X850XT PE kort som koster over tre tusen kr?!

Lenke til kommentar

Det finnes mye mer å bry seg om enn 3DMark-score når man handler HW. Egen økonomi bør prioriteres mye høyere...

 

Dersom du har 1500,- kr å bruke, så kan du jo kjøpe et X800GT, som kan overklokkes ganske bra, og vil gi deg bra ytelse også i FEAR.

 

Hvis du har 2300,- kr, så kan du kjøpe et socket 754 PCI-e HK, og et X800GTO, og softmodde skjermkortet. Det vil gi deg mye bedre ytelse, men det forutsetter jo at softmoddingen er vellykket.

 

Selv så spilte jeg meg gjennom FEAR med et X700 (non-pro), og syntes at det fløt bra nok. Det jeg ikke fikk skrudd på av kvalitetsinnstillinger savnet jeg heller aldri (dvs maks volumetric lights, og soft shadows). Jeg var lykkelig og uvitende... :!:

 

EDIT: hehehe, jeg mener selvfølgelig REDD og uvitende :cool:

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Som student så er du vel søkkrik etter nyttår igjen? Kanskje du skal spare pengene til da, og skifte til socket 939... Jada, jeg vet at det ikke er det du vil, men siden du muligens skal skifte hovedkort, så er det jo kun CPU som mangler for å foreta en større/bedre oppgradering.

 

Vent til januar med å oppgradere - til 939. Du vil være glad for det i februar, det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...