Gå til innhold

Hvordan ta Backup?


db

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal ta backup av forreskempel mine dokumenter og legge de inn på den eksterne hardisken.

 

Hvordan fungerer egentli dette med backup? Og hvordan åpner jeg backupfiler osv?

Vis noen hadde tid til og forklare meg dette, hadde jeg vært veldig happy :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste du kan gjøre er å plugge den i med jevne mellomrom og dra over de filene du vil ha sikkerhetskopi av, så kobler du den fra igjen. Det finnes diverse programmer som vil gjøre dette automatisk, men jeg har lest varierende kritikk av de jeg har vurdert, så jeg tar meg heller det lille bryderiet med å kopiere over de filene jeg ikke vil miste med jevne mellomrom.

 

Da vil "mine dokumenter" som du har kopiert over på den bærbare disken se ut, og fungere akkurat på samme måte som filene på dataen din.

Lenke til kommentar

Symantec har et produkt som kan ta en sikkerhetskopi av hele harddiskpartisjoner. Programmet heter Symantec Ghost (dvs de er mulig de fortsatt kaller det Norton Ghost).

 

Jeg bruker dette programmet selv for å ta sikkerhetskopi av Windows-partisjonen min. Når Windows da blir ustabilt etterhvert, tar det meg bare noe sånt som 15 minutter å få Windows tilbake til den tilstanden den var i før problemene oppstod.

 

Programmet koster riktignok penger, dvs noe sånt som 400,- eller deromkring, men det synes jeg det er verd. Du kan kjøpe det på www.symantec.no, eller evt på www.symantec.com. Det er faktisk mulig det er billigst på symantec.com pga dollarkursen osv, det er jo bare å kjøpe det som nedlastingsversjon uansett. :)

 

Edit: skriveleif

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Har brukt det programmet selv faktisk:)

Ghost disk fra norton.

Men da kan man ikke ta backup når man har mye på maskinen, eller tar jeg kansje feil...

Vis man lagrer det på ekstern HD så. men ikke plass på en dvd cd vis man har mye innpå:)

Endret av db
Lenke til kommentar
Men da kan man ikke ta backup når man har mye på maskinen, eller tar jeg kansje feil...

Vis man lagrer det på ekstern HD så. men ikke plass på en dvd cd vis man har mye innpå:)

Nja, man må jo ha plass til selve backupfilen et sted selvsagt, så du har jo fårsåvidt rett. Du kan forøvrig automatisk splitte opp backupfilen i mindre filer i Ghost da, slik at de passer inn på flere CDer.

 

I mitt tilfelle er det jo uansett greit nok, siden Windows-partisjonen min er på 15GB eller noe sånt. Backupfilene mine lagrer jeg på en annen harddiskpartisjon, og de tar som regel rundt 2,5-3GB (Windowspartisjonen er ikke full altså, den bruker ca 6-7GB ukomprimert).

 

Det du evt kan gjøre er å ha dokumentene dine på en egen partisjon på harddisken din, så vil ikke backupfilen bli så stor den heller. Ghost tar nemlig kun backup av hele partisjoner (eller evt hele disker), dvs du kan ikke ta backup av bare enkelte filer på en partisjon så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det første man må bestemme seg for er hvor man skal lagre backup. Det er helt avgjørende for hvilken sikkerhet man får og hvor mye det koster.

Det enkleste er å kopiere til en annen partisjon på samme disk. Men det gir jo nesten null sikkerhet, blir disken defekt så forsvinner alt.

Man kan ha en annen disk i samme PC. Er noe bedre, men fremdeles lite sikkert.

Man kan lagre over nett på en annen PC. Er litt bedre, men hvis huset brenner så er alt borte.

For best sikkerhet bør man bruke et flyttbart medium, som CD, DVD, eller tape. Mediumet bør da lagres på en annen plass.

Har man hurtig bredbånd kan man vurdere å kjøpe backupkapasitet på nett.

 

Edit: ser nå at dette ble litt off-topic.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...