Gå til innhold

Digital kabel mellom Audigy lydkort og forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge vært på jakt etter en kabel som skal gå mellom surround forsterkeren min og creative audigy(v1) lydkortet mitt. Det er da den digitale utgangen eg vil bruke, som er 3.5", og til digital inn på forsterkeren, som er phono.

 

Eg har pratet med en del lydbutikker om dette, og de sier det ikke er mulig.

 

Eg er ikke helt sikker, men det må da være mulig å få digital lyd ut på en eller annen måte? Forslag? Eller tenker eg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv brukt lang tid på akkurat samme problem, det endte med at jeg kjøpte X-MYSTIQUE 7.1 GOLD fra Danmark, prisen ble totalt 8-900 kr (de trekker dra dansk moms). Anbefales på det varmeste. Kortet har både standard coax og S/PDIF ut... :D

 

Tilbake til ditt problem. Jeg ringte komplett.no og de pleide og ha slike liggende fikk jeg beskjed om, men etter 3 uker ga jeg opp! Fikk også beskjed om å ringe creative i USA. :mad:

 

Det skal gå ann og bruke de "analoge utgangene", og få Dolby Digital på forsterkeren (vha en RCA-RCA og bruke den "digitale" utgangen på lydkortet.), men jeg vet ikke hvor bra det fungerer!.

 

Beklager jeg ikke kan hjelpe mer!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har lenge vært på jakt etter en kabel som skal gå mellom surround forsterkeren min og creative audigy(v1) lydkortet mitt. Det er da den digitale utgangen eg vil bruke, som er 3.5", og til digital inn på forsterkeren, som er phono.

 

Eg har pratet med en del lydbutikker om dette, og de sier det ikke er mulig.

 

Eg er ikke helt sikker, men det må da være mulig å få digital lyd ut på en eller annen måte? Forslag? Eller tenker eg feil?

5088563[/snapback]

 

Jeg regner med at utgangen på Audigyen ikke er optisk .. for da er det jo en slik http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=322087000 du skal ha .....

 

Men, jeg mener jeg leste en tråd for en stund siden der man kunne bruke en vanlig mini-jack til RCA kabel i denne kontakten. - Nå kommer det sikkert en hel haug med "eksperter" og sier du ikke kan bruke en slik kabel til digital lyd .. men hvis det virker er det ikke noe i veien for dette ...

 

Ellers ser det ut som Creative har tenkt at du skal kjøpe et høyttalersett fra dem der denne kabelen antagelig følger med :O

 

 

Her er endel info som jeg fant:

http://alive.singnet.com.sg/tech/digital-io.htm

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg lagde min egen kabel, fungerer flott, du trenger bare en _stereo_ 3.5 jack og en phono-plugg. Jord på 3.5 går mot jord på phono-pluggen. Hvis jeg husker rett så er det det ytterste leddet på 3.5mm som skal gå til phono-pluggen. Siden dette er digitialt, så det ikke så veldig farlig med hvilken type ledning du bruker, vanlig kobber går helt fint.

Lenke til kommentar
Jeg lagde min egen kabel, fungerer flott, du trenger bare en _stereo_ 3.5 jack og en phono-plugg. Jord på 3.5 går mot jord på phono-pluggen. Hvis jeg husker rett så er det det ytterste leddet på 3.5mm som skal gå til phono-pluggen. Siden dette er digitialt, så det ikke så veldig farlig med hvilken type ledning du bruker, vanlig kobber går helt fint.

5088673[/snapback]

 

Vel, jeg ville nå i utgangspunktet brukt en digital kabel hvis jeg først skulle lage en selv .. ;)

 

-Kjøp en billig digitalkabel på Clas, kutt av den ene enden og lodd på en mono mini-jack så har du en perfekt kabel ... (ref siden jeg linket til lengere opp)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har lenge vært på jakt etter en kabel som skal gå mellom surround forsterkeren min og creative audigy(v1) lydkortet mitt. Det er da den digitale utgangen eg vil bruke, som er 3.5", og til digital inn på forsterkeren, som er phono.

 

Eg har pratet med en del lydbutikker om dette, og de sier det ikke er mulig.

 

Eg er ikke helt sikker, men det må da være mulig å få digital lyd ut på en eller annen måte? Forslag? Eller tenker eg feil?

5088563[/snapback]

 

Jeg regner med at utgangen på Audigyen ikke er optisk .. for da er det jo en slik http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=322087000 du skal ha .....

 

Men, jeg mener jeg leste en tråd for en stund siden der man kunne bruke en vanlig mini-jack til RCA kabel i denne kontakten. - Nå kommer det sikkert en hel haug med "eksperter" og sier du ikke kan bruke en slik kabel til digital lyd .. men hvis det virker er det ikke noe i veien for dette ...

 

Ellers ser det ut som Creative har tenkt at du skal kjøpe et høyttalersett fra dem der denne kabelen antagelig følger med :O

 

 

Her er endel info som jeg fant:

http://alive.singnet.com.sg/tech/digital-io.htm

5088646[/snapback]

Jepp Kjetil har ganske rett i flere ting her:

Du kan bruke en rca minijack til phono overgang, og da vil den ene av de to phonopluggene inneholde ett spdif signal. -Og så kommer ekspert kritikken: Man skal egentlig bruke en coax kabel til slikt, altså samme kabel som bilde signal (gjerne gul kontakt hos clas ohlson)

 

Slik som varenr 32-4013 på denne siden: http://www.clasohlson.no/default.asp?COSID...+8%3A42%3A33+AM

 

Så det beste er nok en kort kabel fra minijack til phono (slik som det er bilde av på vare nr 32-3960 på samme side) og deretter et strekk med spdif/video kabel. -Men om det er kort avstand er det jo bare å kjøpe en billig kabel slik som Kjetil anbefalte.

Lenke til kommentar

Jeg har samme lydkort som deg(audigy player) og jeg koblet det digitalt til min forsterker. Det er en elektrisk digital utgang, altså ikke optisk. Jeg brukte en coaxialkabel med en overgang til minijack i den enden som skal inni lydkortet. Lyden ble knallbra, men det er ikke mulig å få surround i spill, kun på film, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag!

 

En overgang fra phono til jack hadde eg ikke tenkt på, og dette har eg liggende også. Når det gjelder å lage kabelen selv er eg litt mer skeptisk, da flere slike "prosjekter" tidligere har resultert i dårlig kvalitet. Men, det er jo digitalt signal.

 

Og når det gjelder at det er coax kabel så var eg egentlig klar over dette, og derfor eg spurte om råd. Men eg skal prøve phono overgang senere i dag.

 

Takk for hjelpen!

 

 

Tenke seg til, den lokale elektrobutikken, som skryter på seg å være best på hjemmekino/bilstereo, skjelte meg ut forran flere kunder fordi eg påsto at en slik kabel måtte eksistere/få til. Det var den dagen de mistet meg som kunde(om de bryr seg da).

Lenke til kommentar

Ja, i og med at det her er snakk om digital overføring av lyd, så er det ett fett hvilken kabel du bruker så lenge det fungerer. Lyden blir ikke bedre eller dårligere med forskjellige typer kabler for å si det sånn, da skal du i såfall ha MYE støy og forstyrrelser underveis langs kabelen, eller evt en veeeldig lang kabel. :)

Lenke til kommentar

dette problmet hadde jeg også, og det kan ikke løses på en ordentlig måte, grunen til dette er at audigy kortene leverer for høy spenning på digital utgangen så normale recivere/forsterkere tålker ikke dette, og gå etterhvert i stykker, du har 3 alternativ.

 

1. kjøpe deg en vanlig minijack til 2Xrca, og håpe på det beste.

 

2. kjøpe en dedikert kabel overføre digitale signaler, altså en minijack til coax kabel. den får du kjøpt på dvshop.no (send dem en mail)

 

3. kjøpe en slik: http://uk.europe.creative.com/shop/product.asp?prod=773 da blir alt trygt koblet, (så sant denne fungerer med lydkortet ditt)

 

dette fikk jeg vite etter en god del jobb med å få det koblet riktig,

jeg kjøpte meg bare et lydkort med optisk utgang og koblet på den optiske inngangen på reciveren,

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Ja, i og med at det her er snakk om digital overføring av lyd, så er det ett fett hvilken kabel du bruker så lenge det fungerer. Lyden blir ikke bedre eller dårligere med forskjellige typer kabler for å si det sånn, da skal du i såfall ha MYE støy og forstyrrelser underveis langs kabelen, eller evt en veeeldig lang kabel. 

 

det blir en merkb ar forskjell med en kabel egnet til bruket, lyden blir bedre med en kabel som er egnet til overføring av digitale signaler og er stabil på 70ohm.

enn på en kabel som er egnet til mono lyd og ligger ustabilt på 50ohm

Lenke til kommentar
det blir en merkb ar forskjell med en kabel egnet til bruket, lyden blir bedre med en kabel som er egnet til overføring av digitale signaler og er stabil på 70ohm.

enn på en kabel som er egnet til mono lyd og ligger ustabilt på 50ohm

5090811[/snapback]

Under MEGET spesielle forhold er det nok teoretisk sett mulig, men i praksis må man være ekstremt uheldig for å oppleve den slags forhold. Husk at dette er et digitalt signal, ikke et analogt et, så det skal veldig mye til for å påvirke signalet nok til at det skal kunne gi noen som helst forskjell.

 

Du har for såvidt rett i at motstanden teoretisk sett kan ødelegge lyden, men sjansene for at det skjer er mikroskopiske. Et digitalt signal består jo kun av strømpulser, hvor strømpulsenes styrke er konstant. Dvs, enten sendes det strøm, eller så sendes det ikke. På denne måten genererer man enten verdien 0 (null, dvs ingen spenning) eller 1 (full spenning). Så lenge spenningen er over en viss verdi, vil det registreres som verdien én i forsterkeren, og er spenningen under en viss verdi, registreres det som verdien null.

 

Støy vil riktignok kunne påvirke strømpulsenes styrke noe, men i praksis blir det snakk om en veldig liten endring (med unntak av under helt ekstreme forhold). På samme måte vil kabelens motstand kunne endre strømpulsenes styrke.

 

Men den eneste måten man kan ødelegge et digitalt signal av denne typen i forbindelse med det vi snakker om her, er dersom man mot alle odds oppnår en motstand som gjør at strømpulsenes styrke svekkes nok til at de blir liggene VELDIG nært grensen for hva som skal til for at signalet blir registrert som verdien 1. Den skal i såfall ligge såpass nært grenseverdien at de små spenningsforskjellene som oppstår som følge av støy vil være nok til å svekke signalet nok til at det blir registrert som null på tross av at det sendes en strømpuls.

 

Ganske urealistisk med andre ord, så jeg tror nok ikke det er noe å bekymre seg for. :)

Lenke til kommentar

Er det sikkert at det er det samme signalet som blir overført via S/PIDF-pluggen og den optiske utgangen? Jeg er usikker, men siden du hører forskjell så tror jeg ikke det kan være det samme.

 

At du hørte forskjell har nok ingenting med at den optiske kabelen kostet 400 for en meter (vanvittig dyr kabel da?!?!) siden det på det optiske kabelen også sendes digitalt. Ikke strøm-pulser men lys-pulser selvfølgelig, og så lenge disse kommer frem til mottakeren i riktig styrke vil det ikke kunne bli hørbar forskjell på optiske kabler.

En optisk kabel tåler vanligvis ikke kraftige bøyer/knekker, men det er jo mulig noen av disse egenskapene er forbedret i den rådyre kabelen din. (noe burde det jo være...)

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...