Gå til innhold

Fotokompendium på norsk


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

På side 11 står det at linsen har som funksjon "og styre lysstråler". Det skal være "å styre lysstråler". Er selvfølgelig bare småpirk men det er litt irriterende uansett.. . Er forsåvidt flere slike feil.

på side 13 står det "speiltele: En tele som har" og det er det stopp...

 

På side 16 står det "Tiden oppgis i hundredels sekunder. 125=1/125 sekund." Hvor kommer hundredels sekunder inn i bildet? Det er oppgitt som en brøk. "1/x sekunder eller x/1 sekunder (x sekunder).

Det står på samme side at alle kamera har bulb-funksjon. Dette gjelder ikke digitale kamera (jeg vet at dette er skrevet for analoge kamera, men kan være verdt å bemerke uansett)

 

 

Forsåvidt uhyre godt lesestoff!

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hei,

 

Bra at du påpeker slike feil, er litt nazi på slikt selv. Leste gjennom kompendiet selv nylig (og det er ikke gjort på noen år), og fant flere småfeil.

 

Morsomt å se at folk faktisk leser det jeg har skrevet.

5310635[/snapback]

edit(la ikke til noe tekst selv :woot:: Morsommere at folk faktisk gidder å skrive det ;)

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Dette er vel noe av poenget med dette forumet; at vi eldre og erfarne kan videreføre noen av våre kunnskaper til yngre og uerfarne fotografer. Synes selv det er artig å delta på denne måten, og synes det er glimrende at noen gidder å skrive et helt kompendium for å dele sine erfaringer. Har ikke lest det selv, men bravo for innsatsen. Flott!

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Hei, og takk til alle som laster ned.

 

Har nå oppdatert litt ved at jeg har lagt til en oppskrift (tutorial) på hvordan man utfører en komplett farge/kontrast-behandling i Photoshop ved hjelp av fem adjustment layers. Den ble skrevet for at fattern skulle kunne bruke den, derfor er den enkelt beskrevet.

 

Last ned:

Word: five_essential_adjustments_layers.doc.

6671174[/snapback]

 

 

Kunne du gjort om papirformatet til A4 - 210x297 (norsk stardard)?

Den PDFen du har lagt ut, ligger i LETTER-format - 215x279

Alle printerne mine er A4 og når jeg bruker auto-size i Acrobat, blir teksten en del mindre enn originalformatet.

Lenke til kommentar
Hm... Det vist ejeg ikke, skal prøve å få rettet på det. Har du lastet ned doc-versjonen da (zip-fila)? Denne kan vel enkelt printes?

6671591[/snapback]

 

Word-dokumentet er A4.

Foto-kompendiet ditt er forresten helt greit skrevet. Fortsett å utvikle det - det er bra.

Det vil alltid være noen "synsere" som har noe å komme med.

 

Så jeg skal pirke litt, jeg og.

Ser at du ikke er konsekvent i terminologien din;

f.eks. "Objektivet byttes ut til ei telelinse."

Et objektiv er sammesatt av flere linser.

En linse kan være konkav eller konveks, men er kun ett element.

 

Stå på - noen går foran og tar ett initiativ.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste nylig gjennom kompendiumet (noe jeg ikke har gjort på noen år), og jeg ser at det kanskje trenger en oppfriskning. Språket må fikses litt på, samt at hele greia virker svært tørt.

 

Hvis noen har lyst til å ha seg et prosjekt så ønsker jeg hjelp fra dere. Jeg ønsker meg bilder som kan erstatte alle disse tørre word-strektegningene. Jeg vil tro at dette kan være svært lærerikt for den som hiver seg på jobben (spesielt den delen som omhandler komposisjon).

 

Jeg stiller ingen krav til kvalitet, men jeg har noen forutsetninger:

- Jeg står fritt til å velge hvilke bidrag jeg benytter meg av.

- Jeg får bruke bildene gratis.

- Jeg får gi bildene en runde gjennom photoshop hvis jeg ønsker (da med godkjennelse av resulatet).

- Fotografen blir kreditert i kompendiumet.

- Jeg skal ikke under noen omstendigheter tjene penger på disse bildene (salg av kompendium etc.)

 

Svar gjerne i denne tråden hvis du har eller tar bilder du tror vil passe inn i kompendiet. Fortell meg også hvor du hadde tenkt å ha bildet.

 

Håper noen tar utfordringen og hiver seg på.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...