Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

et lite spørsmål om Matte:)


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg sitter her og skal ha 2MX prøve imorgen, så har jeg et problem med en funksjon som irriterer meg noe grenseløst:(

og håper noen her kan hjelpe meg!

 

jeg har funksjonen: -1/3x^3 + 2x^2 + 3x - 9

 

Hvordan skal jeg klare å faktorisere denne funksjonen slik at jeg får nullpunktene?

jeg vet jeg må gjøre om til en andregradsfunksjon, men hver gang jeg gjør det( på min måte) får jeg " ingen løsning" :(... håper på raskt svar om hvordan jeg ser dette! svaret skal bli -3 og 3 som nullpunkter^^

 

takk på forhånd:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan løse denne grafisk og ved regning.

 

Ved grafisk regning tar du bare og plotter inn funksjonen i Graph-delen på kalkulator. Så ser du hvor grafen treffer X-aksen. Der har du nullpunktene dine.

Det kan du jo egentlig begrunne.

 

Men ved regning så må du egentlig regne det ut. Og det kan bli tøffere. Hvertfall for meg som har 3MX ser dette meget tøft ut. Mener det skal være en måte å konvertere 3-gradsligninger om til en 2.gradsligning. Men husker ikke måten nå. Så skal man bare regne ut på vanlig måte med a,b,c regelen.

Lenke til kommentar
Denne har du vel ikke forutsetninger for å løse algebraisk i 2MX? Du kan jo kjøre den grafisk...

5081057[/snapback]

 

 

står jeg skal " regne" den ut ^^

 

for å si det sånn så hadde jeg skjønt det hvis det hadde stått bare:

 

-1/3x^3 + x^2 + 3x...... og ikke -9 fordi jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal blasere 9'ern etter jeg har satt x utenfor å gjort om til andregrads funksjon..

 

hvis du vet hvordan så vis gjerne;)

Lenke til kommentar
Du kan løse denne grafisk og ved regning.

 

Ved grafisk regning tar du bare og plotter inn funksjonen i Graph-delen på kalkulator. Så ser du hvor grafen treffer X-aksen. Der har du nullpunktene dine.

Det kan du jo egentlig begrunne.

 

Men ved regning så må du egentlig regne det ut. Og det kan bli tøffere. Hvertfall for meg som har 3MX ser dette meget tøft ut. Mener det skal være en måte å konvertere 3-gradsligninger om til en 2.gradsligning. Men husker ikke måten nå. Så skal man bare regne ut på vanlig måte med a,b,c regelen.

5081091[/snapback]

 

 

hm, høres rart ut:P synes å huska at læreren har gjennomgått det og..

Lenke til kommentar

Hehe Ja, mener jeg fikk det på eksamen ifjor. Tror nok bare jeg forklarte det grafisk selv om oppgaven krevde at jeg skulle regne det ut. Er jo en sjanse å ta. Men var jeg deg så ville jeg ha ringt noen i klassen som kan dette og bare spurt sånn forsiktig. ( Noen kan være litt kjipe og være glade for ditt fall i matte )

Lenke til kommentar
Hehe se et par poster ned ;) Der står svaret ditt mann ;) Merket ikke det.

Den er navnet : Tredje grads ligning

5081139[/snapback]

 

Ah, ser det nå, fnt faktisk en selv også: går sånn

 

x^3 + Bx = c

 

flytt over slik og sett inn i en formel kalt Cardanos formel, orker ikke skrive den opp, vet ikke hvordan jeg lager kvadratrot på Pc'en:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...