Gå til innhold

Truer med å trekke Windows fra Sør-Korea


Anbefalte innlegg

Jeg trakk frem Slackware, for det er der jeg har erfaring fra linux-verdenen. Der er det meningen at ting skal gjøres av bruker. Andre distroer, som Debian, Fedora/Redhat, SuSE osv har tyngre pakkesystem. Avinstallering er intet problem, uansett distro. Det finnes det verktøy for. Og grunnen til at jeg trekker frem Slackware, er at Slackware er en slik distro hvor brukeren må gjøre ting selv. Se bare hvor enkelt, greit og ukomplisert ting gjøres der. Og man trenger ikke å kompilere for å installere, det finnes en drøss med ferdigkompilerte pakker som enkelt installeres. Og det tar mye kortere tid enn de installeringsfilene med windows. Så jeg ser ikke helt den problemstillingen du kommer med. Og fordelen med kompilering, er at da blir programmet optimalisert for den prosessoren man har.

 

Edit: men ja, jeg er enig med deg i at GNU/Linux, BSD og især UNIX krever mer av brukeren. Men det er bare sunt for brukeren at han/hun lærer seg tingene litt grundigere enn med hjernedød peking og klikking.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spennende å se at folk med datakunnskaper og spesielt Linux-folk tror at resten av verden kanskje vil bruke litt tid til å lære seg mer enn klikk-klikk-install prosessen. Hvis folk ikke får en meny med "Installere" når de setter i CDen så tror de at CDen er ødelagt, folk ønsker ikke datakunnskaper, folk leser manualer, folk driter langt i å bruke tid til å lære seg operativsystemet de bruker. Det er en grunn til at det finns datafolk og det ikke fins datafolk.

 

Mange distroer er kjempegode på grafisk grensesnitt, men likevel så har så få folk peiling på å installere diverse programvare og hardware og de ønsker ikke å lære seg det heller, de ønsker å bruke maskinen uten å vite mer. Etter å ha god og bred supporterfaring så vet jeg godt at "folket" i Norge ikke ønsker å bruke tid på datamaskinen, å tro noe annet er naivt. Er enig i at Windows har vært med å fordumme folket når det kommer til den magiske boksen under pulten, men regjeringen burde også pushe på mer kunnskap i skolen og offentlig generelt, f.eks gjøre eBorger til pensum i ungdomskolen evt. vgs.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Er helt enig stigfjel, har vært mang en gang oppegående mennesker som tydelig opplever datamaskinen som et traumatisk mareritt når den ikke virker, men jeg håper at man snart setter en grense på hvor lite folk burde kunne med PC når dem går ut av ungdomskolen, eBorger er jo latterlig enkelt og datakortet burde bli pensum. Det hadde vært fint, men mye av problemene er jo koblet til at brukeren ikke leser manualen de fikk med, et problem som er veldig relevant til Norge, vi er så lat at vi heller bruker penger enn å bare lese 2-3 sider i manualen.

Lenke til kommentar
Det nevnes å kompilere selv vs. bruk av pakkesystemet. Kan de ikke lage alt sånn "litt mer automatisk" så en slipper å tenke så mye på tekniske detaljer for å få ting til.

 

Windows har jo sine eksekverbare install'ere som gjør alt for brukeren. Så er det bare å kjøre avinstallering som regel, og den har jo blitt ganske bra etter hvert. Kanskje litt rusk i registeret og av og til en og annen katalog med litt filer i som blir liggende igjen.

 

Selv har jeg en gang i "forhistorien" installert Yggdrasil ett eller annet Linux. Så litt RedHat, og sett bittelitt på Mandrake.

 

Mandrake var den enkleste av disse å installere, men så var nå RedHat mer forseggjorte greier sett opp imot Mandrake da.

 

Suse har vel bra rykte på seg også på stabilitet.

 

Men de fleste av disse nevnte distroene krever ekspert-kunnskap for å hanskes fullt ut med etter min mening.

5087115[/snapback]

 

Kommer litt ann på pakkesystemet, men hva er mer automatisk en apt-get pakkesystemet... du klikker på det du vil installere eller avinstallere og den tar seg av avinstallering eller nedlastingen og installasjonen og sier ifra når det kommer oppdateringer. RPM synes jeg har mange likheter med EXE filer. I Slackware tror jeg du må kompilere alt selv og fikse dependencies selv.

 

Suse bruker KDE som default, men jeg synes at Gnome virker mer stabilt enn KDE.

 

Selvfølgelig vil du kunne utnytte et os hvis du har ekspert-kunnsakper til det, tror det nok er vannskeligere å lære os-os'er fullt ut, men siden det er open source har du friheten til å gjøre det meste på godt og vondt...

 

Hvis man kun skal bruke os'et til internett surfing, chatting, office relaterte oppgaver, bilderedigering, høre på musikk og brenne cd'er som stort sett er det jeg bruker pc'en til ville jeg turt å påstå at Gnu/Linux er lettere en Windows. Er du derimot avhengig av Windows-only programmer eller bruker PC'en til spill kan det føre til litt ekstra problemer...

Lenke til kommentar
I Slackware tror jeg du må kompilere alt selv og fikse dependencies selv.

5087291[/snapback]

Det stemmer at Slackware sitt pakkesystem ikke tar dependencies. Det stemmer også at mange programmer må kompileres fra source. Men som tidligere sagt, det er ikke så vanskelig. Og man har faktisk blitt litt klokere. Dessuten fins det mange ferdigpakker til Slackware. Men nå har vel denne diskusjonen sporet kraftig av i forhold til topic. Uansett, hvis M$ trekker Windows ut av Sør-Korea hvis de ikke får viljen sin (noe jeg tviler sterkt på) vil jeg se svært positivt på det.

Lenke til kommentar
I Slackware tror jeg du må kompilere alt selv og fikse dependencies selv.

5087291[/snapback]

Det stemmer at Slackware sitt pakkesystem ikke tar dependencies. Det stemmer også at mange programmer må kompileres fra source. Men som tidligere sagt, det er ikke så vanskelig. Og man har faktisk blitt litt klokere. Dessuten fins det mange ferdigpakker til Slackware. Men nå har vel denne diskusjonen sporet kraftig av i forhold til topic. Uansett, hvis M$ trekker Windows ut av Sør-Korea hvis de ikke får viljen sin (noe jeg tviler sterkt på) vil jeg se svært positivt på det.

5087317[/snapback]

 

Når man har lært en ting så er det ikke så vanskelig lenger nei, men det kan høres veldig tungvindt og vanskelig ut for en som aldri har gjort det før og kanskje være en tøff start spesielt med tanke på dependencies. Uansett, er helt enig at det er en god erfaring, men en f.eks pappa som kun betaler reginger ville ikke hatt noen nytte av det.

 

Håper nesten at MS trekker seg. Hvis de gjør det vil Sør-Korea bli et slags forsøksland på andre os'er, gøy å sett om de hadde taklet det. Hvis de takler det vil det være et av de dummeste tiltakene til MS da dette beviser at et land kan fint klare seg uten MS/Windows, tror ikke MS tørr å satse så mye når det kan resultere i ganske "dårlig reklame".

Lenke til kommentar

Synes likevel Windows er mer brukervennlig foreløpig, men så er det jo det jeg har brukt mest som dere påpeker. Når det kommer til manualer så peker man og klikker til man får det til uten manual i Windows, og det går som regel veldig greit.

 

I linux må man lese side opp og side ned i noe som kalles "man -pages" for å kunne få til noe så elementært som å kopiere en fil for eksempel, tenker da på ymse attributter som du kan få bruk for på kommandoene for å få til spesielle ting. Det er veldig tungvint i forhold til pek og klikk, og så må en som sagt lese masse for i det hele tatt finne ut av det. Lesingen slipper en ofte unna når en har pek og klikk systemer.

 

Jeg håper Microsoft får litt på pungen av Korea. :) Det hadde vært litt artig å sett hvilke "bølgeskvulp" det hadde blitt i etterkant. Microsoft må gjerne stå på viljen sin i denne saken, for min del, og jeg støtter deg litt stigfjel. Men tror neppe denne lille saken vil vippe Microsoft av pinnen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Joda, pek-og-klikk er alltid brukervennlig. Men brukervennlighet er mer enn bare at det skal være enkelt å operere. Brukervennlighet går også ut på sikkerhet og stabilitet. Og Windows har et heller tvilsomt rykte når det kommer til disse to kriteriene. Dessuten, kommandolinje blir fort veldig brukervennlig når man kan touch. Kommandoen vil da med tiden sitte i fingertuppene og man jobber mye mer effektivt enn med musa.

Lenke til kommentar

Delvis enklere med touch muligens, men av og til er det fryktelig mye enklere å markere en haug med filer, og spesiellt når en plukker filer med å holde CTRL knappen nede i Windows, for så å dra dem over i den mappen en ønsker.

 

Den elegansen mangler *NIX systemene når en beveger seg i tekstmodus.

Lenke til kommentar
Delvis enklere med touch muligens, men av og til er det fryktelig mye enklere å markere en haug med filer, og spesiellt når en plukker filer med å holde CTRL knappen nede i Windows, for så å dra dem over i den mappen en ønsker.

 

Den elegansen mangler *NIX systemene når en beveger seg i tekstmodus.

5087693[/snapback]

Du glemmer at Linux/UNIX sin kommandolinje er mye mer kraftfull enn MS-DOS ledetekst. Man kan gjøre det like elegant med kommandolinje. Dessuten, man får konstant touch-trening, og det er mye bedre enn å hele tiden bevege musen. Men igjen, vi beveger oss bort fra topic.

Lenke til kommentar
Så noen Linux distro'er har brukervennlighet alà WindowsUpdate når en trenger å lappe på installasjonen for Linux?

5087711[/snapback]

Hva jeg gjør i Slackware når jeg skal oppdatere pakker, dette gjøres som root:

slapt-get --update

slapt-get --upgrade

andre Linux-distroer har tilsvarende verktøy.

I FreeBSD/OpenBSD og Solaris kan ting riktignok være litt mer komplisert. Men dette er operativsystemer som er ment for serverbruk, og ikke for alle og enhver.

Lenke til kommentar

Det går jo an å flytte seg til en egen tråd om Linux kanskje?

 

Ellers vil jeg tro at de i Programmer.no ofte synes det er mer trivelig at det er aktivitet på trådene, enn at de forblir tomme. Noe jeg synes de ser ut til å være rett som det er.

 

Off Topic: Den brukervennligheten har aldri jeg funnet i *NIX shell sine kommandolinjer, bortsett fra kanskje tabulator tasten.

Lenke til kommentar
Linux har jo noe som i mange situasjoner er mer brukervennlig enn stasjonsbokstaver, og det er at du kan "mount'e" harddisker med mer som kataloger rett til rot, og du kan omdirigere stier (path) virtuellt til andre fysiske mapper i fil-hierarkiet.

5087734[/snapback]

Komplett trestruktur gjelder både GNU/Linux, BSD og UNIX System V. Mye greiere å holde styr på enn alle disse katalogene. Og symlinks er igjen med på å gjøre trestrukturen mer dynamisk. Windows leser disse som mapper. Det at man kan mounte partisjoner til forskjellige mapper er igjen med på å gjøre ting enklere for brukeren, da han/hun kan samle tingene sine i en mappe, uansett hvor mye plass ting tar. Man trenger ikke å forholde seg til alskens diskstasjoner. Det at GNU/Linux, BSD og UNIX krever mer av brukeren ser jeg faktisk på som positivt. Det er fordi man ikke lemper på stabilitet og sikkerhet til fordel for pek-og-klikk. Man har en viss grad av pek-og-klikk gjennom X. Men dette går ikke på bekostning av selve systemet. Selve operativsystemet ligger i bunn. X kjører bare oppå operativsystemet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder:

 

"EU har tidligere tvunget Microsoft til å lage en versjon av Windows uten Windows Media Player, samt gitt selskapet en bot på 4 milliarder kroner.

 

Og hva ble resultatet? EU fikk sin egen Windows versjon uten Media Player som INGEN ville kjøpe!

Lenke til kommentar
Off Topic: Den brukervennligheten har aldri jeg funnet i *NIX shell sine kommandolinjer, bortsett fra kanskje tabulator tasten.

5087762[/snapback]

Kan jo ta et par eksempler:

Du nevne tab-tasten, som fungerer som auto-completion av både kommandoer og filer. F.eks. så vil du flytte alle filer og mapper fra /home/bruker til /lager/ting. Da skriver du ganske enkelt "mv * /lager/ting" når du er i mappen /home/bruker. Skal du slette en mappe for godt, skriver du rett og slett rm -r /mappe/søppel. Du får ingen dumme spørsmål som "Er du sikker på at du vil lette mappen søppel?". Alle eksempler på mapper er bare vilkårlige eksempler.

Lenke til kommentar
Når det gjelder:

 

"EU har tidligere tvunget Microsoft til å lage en versjon av Windows uten Windows Media Player, samt gitt selskapet en bot på 4 milliarder kroner.

 

Og hva ble resultatet? EU fikk sin egen Windows versjon uten Media Player som INGEN ville kjøpe!

5087822[/snapback]

Skal sånt bli effektivt, må man slå til FØR en windows-versjon kommer. Da vil slikt faktisk fungere i praksis. Det er håpløst å innføre en ny versjon uten media player når Windows XP har vært i salg i flere år. Mye også fordi folk får et intrykk av at noe i Windows mangler. Det folk ikke er klar over er at brukerne ganske enkelt kan laste ned media player i etterkant. Igjen, jeg står fast med min påstand om at Windows har virket fordummende på folk. Hva EU bør gjøre, er å sette alle kluter inn mot Vista som kommer neste år, og få M$ til å droppe Media Player og eventuelt Explorer fra standardinstallasjonen i Vista. Det vil virke mye mer konkurransefremmende enn det at de lager en ny versjon av XP uten Media Player. Folk vil ikke få samme inntrykk som de har gjort med XP om at noe "mangler". Men M$ fikk svi, og det er det som teller.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan du løse min litt vanskeligere kopieringsoppgave like elegant. Du har for eksempel filene. abcde837u.jpg, iuej28su.gif, si4e9k.exe tror du skjønner tegningen. De fleste filene er gjerne helt unike på navn, og du vil kanskje flytte noen kataloger i samme slengen. I Windows vinduet bruker du elegant CTRL tasten for å plukke akkurat det du trenger og verken mer eller mindre. I Linux tror jeg du har et stort problem med denne oppgaven, hvis du skal unngå en mange leddete kommando syntaks. Hva sier du til det?

 

Selvfølgelig kan du behandle .jpg og .gif filen i dette eksempelet med jokertegn<tegnet-u>.jokertegn, men det var ikke et så enkelt eksempel jeg siktet til. Du må likevel ta spesiellt hensyn til .exe filen utenom som eget ledd, og så har jeg påtenkt mye flere filer i mappen enn de nevnte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...