Gå til innhold

Hvor er flaskehalsen i mitt system?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For tiden bruker jeg alt jeg tjenet (ikke mye altså) på å handle pc, har kjøpt inn en del deler, og den er straks oppegående. den skal først og fremst brukes som den er, kanskje overklokkes med tiden.. men glem det..

 

kan noen fortelle meg hva de tror er flaskehalsen i mitt system?

 

AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester

ASUS A8N-SLI Premium

2x Western Digital Raptor 73,4 GB operativdisk(er)

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024)

Cooler Master Real Power 550W

midlertidig XFX 6200 turbocache.

og dette kommer etterhvert:

et X1800XT 512mb, ev. et 7800gtx 512mb fra en brukbar produsent

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA lagringsdisk

Viewsonic VX924 3ms lcd

 

Som dere ser har jeg ikke kjøpt inn alt ennå, så jeg kan fortsatt endre litt på opsettet..

 

selvsagt er det det midlertidige skjermkortet som stopper opp nå, men som sagt så er det bare midlertidig...

 

Jeg ser at cpu'en har falt hvertfall 800 kr i pris siden jeg kjøpte den i oktober.. det er ganske surt. men lurer selv på om det kanskje er det svakeste ledd..

 

Datamaskinen skal hovedsakelig brukes til spill.

 

Er takknemlig for alle svar med rellevanse:)

Endret av Frostax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPUen er vel ikkje akkurat direkte dårlig da...:p

Den er bra den.

5075801[/snapback]

 

Det er en helt topp CPU :thumbup: men duger vel forløpig mest til programmer og multitasking. Men i ganske nær fremtid vil nok spill også utnytte 2-kjerne CPUer. Jeg ville heller gått for en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308955&cks=PRL eller kanskje en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309484&cks=PRL De er litt billigere en x2-4200+ og gir nok bedre ytelse i spill. Og heller oppgradert til en x2-CPU når de blir aktuelle og billigere. Men smag og behag....4200+ er en dugelig CPU :)

Endret av digitalplacebo
Lenke til kommentar

ok... nå har jeg allerede kjøpt den her da.. og er gått øangt over 2 uker så får ikke levert den tilbake...

 

viss den er langt fra bra nok kan jeg jo altids finne på noe, men har noen en formening om hvor mye "for dårlig" den er for å matche systemet?

 

f.eks. hvor kraftig x2 cpu ville vært passende i dette oppsettet?

 

Slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om det er vits i å bruke mer penger på cpu når jeg ennå har masse utgifter igjen på den? :)

Lenke til kommentar
:) bare behold CPUen du. Den er bra nok. Det er små ytelses forskjeller vi snakker om. Og den vil funke utmerket til video/musikk rippnig o.l. Hvis du er fornøyd med det den presterer så er den god nok. Jeg tenker mere på skjermkortet ditt X1800XT eller 7800gtx. Det er veldig kraftige og bra skjermkort og for å yte maks må CPUen stå i forhold. Og jeg mener en 4000+ vil yte litt mer enn x2-4200+ i spill. Men jeg har ikke testet selv.
Lenke til kommentar

Flaskehalsen din er prosessoren, den matcher ikke systemet i det hele tatt...

Jeg sier ikke at den er dårlig, men det matcher rett å slett ikke et 7800 med 512minne...

btw; Jeg er temmelig overbevist om at doom 3, wow, q4 osv trekker nytte av 512 mb minne på gpuen. Om ikke, bare GLEM å kjøp det, for da er det max waste av pener, siden det kommer til å komme mange billigere kort med 512 når den tid kommer.

7800 kommer jo til å synke litt i pris snart også spår jeg. Men om 512 kan brukes av spill, så LØP Å KJØP.

Lenke til kommentar
raskere minne? pc3200 er ikke så bra lengre..

5085053[/snapback]

lol, pc3200 er raskt nok, ein drar da null nytte av pc3500->+++ med mindre ein overklokker, fsben går jo på 200 orginalt så kvifor bruke f.eks pc4000 brikker når dei kjem til å gå på 400MHz likevel?

brikkene har timings på 2-3-3-6-T1 som kunne vore betre, MEN forskjellen er så liten utan overklokking at det ikkje er verdt å kjøpe anna ram.

Lenke til kommentar

ok.. klarer å ta meg råd til et 7800gtx512 på neste lønn så da blir det det.. er meningen at når pc'n er komplett så skal jeg slippe å drive med evinnelige oppdateringer for at den skal henge med (ei beite hvertfall)

 

btw: viss du setter doom 3 på ultra high quality tror jeg de kalte det. benytter det 512 mb.. en pc jeg hadde for ca ett år siden med ett x800pro kort bynte å lagge en sjelden gang på ultra high, og leste meg til slutt frem til at det var pga at det var beregnet for 512mb..

(og spillet er jo over ett år gammelt..)

Lenke til kommentar

med et 7800gtx evnt et x1800xt kort vil nok prosessoren være flaskehalsen. Skjermkortet kommer ikke til sitt fulle potensiale før du er oppe i FX57 evnt en framtidig FX59 prosessor er på markedet. Per idag er det som regel ikke skjermkort som er flaskehalsen når man skal bygge en splitter ny high end pc, men som regel prosessoren

Lenke til kommentar
men her igjen big sturl, i liket med X2-prosessor kommer spill til å dra nytte av det i framtiden.

5080771[/snapback]

Mhm, akkurat i tide til at disse delene er utdatert...

 

Ville heller spare pengene, gå for et 256MB kort, evt. et GT kort, og bruke pengene til overs til vannkjøling på shg.no (880kr) og klokke prosessoren til 2,6GHz.

 

:yes::yes::yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...