Gå til innhold

Hardware.no: SHG borte fra prisguiden?


Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen har vært oppe mange ganger og hver gang det kommer spørsmål om deres troverdighet kontra økonomi så blir det stille. Kan du kanskje svare på hvilken grunn dere har til ikke å skrive klart og tydelig på forsiden av prisguiden at det er en oversikt som butikkene må betale for å være med på? Ser du at det kan stilles spørsmål ved deres troverdighet ved å gjemme dette bort? Ser du det ukloke i å spille bingo med troverdigheten deres på grunn av noe som i følge dere selv ikke har noen betydning?

5131390[/snapback]

Herregud, for en dødfødt diskusjon. Hvorfor bryr du deg så hardt om det er merket eller ikke? Finnes det en regel på slikt? Så lenge folk finner frem til billige varer, gratis, så burde man være fornøyd. Så klart har Hardware utgifter, noe de prøver å lette ved å ta betalt for å være med i prisguiden. Og når de til og med klart og tydelig informerer om hvor mye butikkene betaler for å være med, er det bare tull av deg å anklage Hardware for noe som ikke et faktum. Vil noen vite mer om prisguiden, leser man gjennom "Om prisguiden".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, for en dødfødt diskusjon. Hvorfor bryr du deg så hardt om det er merket eller ikke? Finnes det en regel på slikt? Så lenge folk finner frem til billige varer, gratis, så burde man være fornøyd. Så klart har Hardware utgifter, noe de prøver å lette ved å ta betalt for å være med i prisguiden. Og når de til og med klart og tydelig informerer om hvor mye butikkene betaler for å være med, er det bare tull av deg å anklage Hardware for noe som ikke et faktum. Vil noen vite mer om prisguiden, leser man gjennom "Om prisguiden".

5131515[/snapback]

 

Heldigvis er det ikke du som avgjør hva som er dødfødt eller ikke.

 

I alle medier finnes det regler for sånt ja. Det heter Vær Varsom-plakaten og punkt 2.6 er utformet slik:

 

"Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet."

 

Resten finner du her:

 

http://www.presse.no/varsom.asp

 

Jeg (og som denne og liknende diskusjonen har vist, også mange andre) mener at ved å ikke merke prisguiden tydelig så bryter man den regelen. Vi etterlyser argumenter for at prisguiden ikke skal merkes tydeligere. Det har det ikke kommet noe svar på.

 

De har opplyst om at de tar betalt i denne tråden og liknende tråder men som sagt tidligere her: det dukker svært ofte opp spørsmål om hvorfor ikke den og den butikken er med i prisguiden og da er det alltid mange som er overrasket over at butikkene faktisk må betale for å være med der.

 

For å understreke det jeg har skrevet tidligere: Jeg lurer først og fremst på hvorfor hw.no handler så uklokt at de velger å gjøre noe som fører til at folk stiller spørsmål ved deres troverdighet. Hvis du har litt fartstid her i forumet vil du se at det langt fra er første gang. Det er en enkel sak å slippe å måtte svare på dette hver gang og det er ved å merke prisguiden mye tydeligere. Så lenge de velger å ikke gjøre det må de forvente at spørsmålet om troverdighet dukker opp igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Så lenge folk finner frem til billige varer, gratis, så burde man være fornøyd. Så klart har Hardware utgifter, noe de prøver å lette ved å ta betalt for å være med i prisguiden

 

vil bare opplyse om at dette ikke er gratis for folk.

hvem tror du må betale når nettbutikkene får høyere utgifter?

 

og prisguiden er millionbutikk for HW.no. den er til for å tjene penger, og ikke for å hjelpe på annet enn deres økonomi. det koster ikke millioner av kroner å drive prisguiden.

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke helt ser problemet med at HW-nettverket krever betaling fra nettbutikkene for å være med i prisguiden. Det er jo liten tvil om at prisguiden bringer inn mye penger, men jeg velger å tro at dette kommer oss, brukerne av HW-nettverket, til gode. Blandt annen i form av bedre tester, nyheter, og en bedre prisguide.

:)

 

Selv om jeg mener betalingsinformasjonen absolutt er bra tilgjengelig for alle brukere, hadde det selvsagt vært en mulighet å plasere dette litt lettere tilgjengelig, slik at noen av kverulantene her kanskje kunne blitt litt mer fornøyde, og vise "troverdighet" til nettverket igjen.

Lenke til kommentar

Vel, som sagt er det i så fall mange "kverulanter" her. Og det er nå en grunn til at pressen har laget regler for å unngå denne typen problemstillinger. Hvis du har lest hele tråden vil du også få med deg at det dreier seg om merkingen, ikke først og fremst at de tar betalt eller ikke. Som en annen påpeker her også: Før eller siden er det uansett du og jeg som sitter igjen med regninga til butikkene.

 

Det spiller forsåvidt ikke noen rolle om du mener betalingsinformasjonen er bra tilgjengelig. Som jeg har skrevet flere ganger er folk like overrasket hver gang dette dukker opp og det tyder jo på at merkingen ikke er god nok.

 

Og for siste gang: det er ikke forbudt å være ukloke, men jeg synes jo det er trist at de ikke ser verdien av å holde en ren linje i alle slike saker.

Lenke til kommentar
Vel, som sagt er det i så fall mange "kverulanter" her. Og det er nå en grunn til at pressen har laget regler for å unngå denne typen problemstillinger. Hvis du har lest hele tråden vil du også få med deg at det dreier seg om merkingen, ikke først og fremst at de tar betalt eller ikke. Som en annen påpeker her også: Før eller siden er det uansett du og jeg som sitter igjen med regninga til butikkene.

 

Det spiller forsåvidt ikke noen rolle om du mener betalingsinformasjonen er bra tilgjengelig. Som jeg har skrevet flere ganger er folk like overrasket hver gang dette dukker opp og det tyder jo på at merkingen ikke er god nok.

 

Og for siste gang: det er ikke forbudt å være ukloke, men jeg synes jo det er trist at de ikke ser verdien av å holde en ren linje i alle slike saker.

5131696[/snapback]

 

Vel, jeg sier jo forsåvidt innlegget mitt at prisguiden kan vurdere å gjøre merkingen bedre... :)

 

Det ideelle hadde selvsagt vært at prisguiden hadde vørt gratis for både butikkene og brukerne, jeg har imidlertid problemer med å forestille meg at produktbredden i så fall kunne vært like bra, da HW-nettverket antageligvis ikke ville kunne sett seg råd til å bruke så mye ressurser på den.

Lenke til kommentar
Vel, jeg sier jo forsåvidt innlegget mitt at prisguiden kan vurdere å gjøre merkingen bedre... :)

Det er akkurat argumentet for å ikke gjøre merkingen bedre vi savner. At de ikke har noen argumenter annet enn at "vi ser ikke noen grunn til å merke det annerledes" fører kun til spekulasjoner om om hvorfor de har valgt å gjemme det bort. ;)

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen har vært oppe mange ganger og hver gang det kommer spørsmål om deres troverdighet kontra økonomi så blir det stille.

 

Først av alt, beklager at jeg ikke kan sitte oppe til alle døgnets tider og svare på dine innlegg her i forumet. Jeg forsøker å svare så fort jeg kan, men jeg har både fritid og andre ting som skal gjøres på jobben enn å svare på dine innlegg.

 

Den merkingen som er der kvalifiserer ikke som tydelig. Regelverket som alle medier forholder seg til er at det skal være en tydelig merking som er plassert i sammenheng med den betalte oppføringen. Hvis man ikke tilfeldigvis klikker på "Om prisguiden" vil man aldri se det. At dette spørsmålet dukker opp så ofte og så mange er like overrasket hver gang de får vite at man må betale for å være med tyder på merkingen ikke er tydelig nok.

 

Man betaler ikke for oppføringen i vår prisguide, men for trafikken man får fra den. Det betyr at dersom man har ugunstige priser, eller andre grunner til at man ikke får noen effekt av å være med så betaler man heller ingen ting, og da er det galt å si at det er en betalt oppføring.

Dessuten er det ikke mulig å kjøpe seg bedre plassering eller tydelighet, slik det ofte er andre steder.

 

Hvis jeg er interessert i å finne ut noe om en tjeneste så klikker jeg alltid på "Om oss" (eller tilsvarende) for å lese mer om nettsiden.

Lenke til kommentar

Du bør kanskje lese alle innleggene og ikke hoppe til konklusjoner? Jeg siktet ikke til deg og akkurat nå om du ikke fikk med deg det.

 

Hva du pleier å gjøre når du skal finne ut noe om en tjeneste er ikke så interessant, poenget er at mange her ikke har gjort det og denne diskusjonen dukker opp til stadighet. Hvorfor dere da velger en uklok måte å håndtere det på er uforståelig for meg.

 

Og så savner jeg svar på det viktigste spørsmålet da: Har dere noe som helst argument for å ikke plassere merkingen tydelig på forsiden av prisguiden, annet enn at "du ikke ser noen grunn til det"?

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke mulig å kjøpe seg bedre plassering eller tydelighet, slik det ofte er andre steder.

 

5132092[/snapback]

 

 

Ikke ?

Gjelder dette handlevognen også slik som her..

 

 

Edit:

De får tjene så mye de vil, men jeg ønsker en prisguide der jeg finner ting som finnes i butikkene, og når den er en betaltjeneste for  nettbutikkene, føler jeg ikke at prisguiden er så veldig representativ ovenfor den store jungelen av butikker som finnes.

 

Hvilke butikker savner du?

Mvh,

Amund

5129904[/snapback]

 

Microplex.

Det er en veldig aktuell butikk, særlig nå etter at de skal godta VISA som betalingsmåte(og forhåpentligvis fjerning av ekspedisjonsgebyret).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jaja, så er den diskusjonen oppe igjen..

Den vil vel aldri dø hen før HW.no ihvertfall informere kundene sine(oss) at prisene i prisguiden ikke nødvendigvis er representativt for prisene, men kun et veiledningverktøy..

Jeg sluttet å bruke prisguiden da jeg fant ut om dette og oppfordrer alle til å gjøre det samme da hw.no er med på å ødelegge mulighetene for nyoppstartede og billige nettbutikker..

 

De som starter fra bar bakke og ikke slik som netshop der de hadde en god del ressurser til å bruke på markedsføring, vil aldri klare å vise hvilke priser de har...

Lenke til kommentar
Når vi i fjor høst begynte å ta betalt for klikk i prisguiden mener jeg at vi har gjort alle våre lesere en stor tjeneste. Foruten at vi har satset betydelig på å lage en bedre prisguide (mange flere varer, mange flere butikker, mye mer informasjon om hver vare, osv) er det nå en terskel for å markedsføre seg som nettbutikk på internett. Når en butikk må legge ned på grunn av dårlig økonomi er det først og fremst de som har handlet der som sitter igjen med svarteper, og ved å gjøre det litt vanskeligere å etablere nettbutikk mener jeg vi også reduserer antall nedleggelser/konkurser.

Det siste du skriver her har jeg store problemer med å forstå. Det er stadig like enkelt å etablere en nettbutikk (kostnader til etablering av firma, snekring av hjemmeside etc. er fortsatt de samme), men avgiften deres gjør det vanskeligere for disse å få driften til å lønne seg. Dette fører såvidt jeg kan se til en STØRRE andel konkurser, og flere brukere som sitter med defekt datautstyr de ikke får byttet.

 

Og for å dra ting litt langt ut: Hvis dere mener at dette er en stor tjeneste for alle brukerne, hvorfor nøye seg med 1 kr? Hvorfor ikke 10 kr, eller kanskje 100? Da vil vi jo kunne luke ut alle "useriøse" nettbutikker, og kun sitte igjen med de aller største. Dette fører til mye mindre konkurranse i markedet, noe som ikke akkurat kommer forbrukeren til gode... I tillegg vil de gjenlevende butikkene bli nødt til å sette opp prisene ytterligere, for å dekke inn det de betaler i avgift til dere.

 

Men bare for å ha det klart: Jeg er i utgangspunktet ikke imot at dere tar dere betalt på denne måten, det var bare denne argumentasjonen jeg syntes var helt på trynet.

 

Når det gjelder det første du sier, er jeg stort sett enig. Det at dere får inn gode inntekter på prisguiden, fører til at dere jobber hardere med den, slik at det kommer inn flere varer.

 

Men ting kunne vært enda bedre, mener jeg. Det at dere tar et fast beløp pr klikk, vil vel føre til at nettbutikkene i mindre grad lister opp billige varer, siden en større andel av fortjenesten går vekk i klikk-avgift? Ser at det ligger inne en mus til 18 kr. Dersom 1 av 5 som klikker på denne, faktisk kjøper den, vil det for hver mus som blir solgt, gå bort 5 kr i klikk-avgift, noe som sannsynligvis er mye mer enn dekningsbidraget nettbutikken normalt har på musa. Med andre ord taper de sannsynligvis på å ha den liggende der. Dyrere ting er derimot mer attraktivt å legge ut, da klikkprisen er en relativt sett mye mindre del av dekningsbidraget.

 

Så jeg tror det ville ha blitt en bedre løsning om klikk-prisen hadde variert med prisen på varen, i større eller mindre grad. Det hadde kanskje ført til et bredere utvalg av utstyr, spesielt billigere varer.

 

Vel, det var nå min mening, i hvert fall :-)

Lenke til kommentar
Ikke ?

Gjelder dette handlevognen også slik som her..

5132308[/snapback]

Uhm, mulig det er jeg som er teit, men kan du utdype hva du mener her? Kanskje jeg ser meg blind på en kjent side, for jeg ser ikke noe tegn til at noen kan kjøpe seg bedre synlighet ut over den vanlige reklamen fra hardware.no

 

Microplex.

Det er en veldig aktuell butikk, særlig nå etter at de skal godta VISA som betalingsmåte(og forhåpentligvis fjerning av ekspedisjonsgebyret).

5132308[/snapback]

Husker jeg ikke helt feil så har ikke Microplex noe system for eksportering til et format prisguiden kan lese. Tror de har jobbet/lovt å jobbe med dette i lengre tid uten at de har klart det. Hvis de er ferdige med omleggingen (til SAP?) så er det knakje håp i fremtiden, men foreløpig ligger ballen hos de. Dette er informert om før, så søk litt for mer detaljer :)

Lenke til kommentar
Uhm, mulig det er jeg som er teit, men kan du utdype hva du mener her? Kanskje jeg ser meg blind på en kjent side, for jeg ser ikke noe tegn til at noen kan kjøpe seg bedre synlighet ut over den vanlige reklamen fra hardware.no

 

 

Men gjelder dette med å kjøpe seg bedre synlighet i handlevognen også ?

(f.eks. 1000,- for å ha tykk skrift blant butikkene som vises opp)

(se vekk ifra all reklamen som er plassert på høyre og venstre side)

Husker jeg ikke helt feil så har ikke Microplex noe system for eksportering til et format prisguiden kan lese. Tror de har jobbet/lovt å jobbe med dette i lengre tid uten at de har klart det. Hvis de er ferdige med omleggingen (til SAP?) så er det knakje håp i fremtiden, men foreløpig ligger ballen hos de. Dette er informert om før, så søk litt for mer detaljer :)

5132832[/snapback]

 

Hmm, merkelig, siste nytt mtp. Microplex i prisguiden var at de ikke ville betale 1 kr,- per klikk, men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt(får vel snuse litt rundt).

 

Edit: men var visst bare noe snakk fra en forumbruker, du hadde rett her.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Men gjelder dette med å kjøpe seg bedre synlighet i handlevognen også ?

(f.eks. 1000,- for å ha tykk skrift  blant butikkene som vises opp)

(se vekk ifra all reklamen som er plassert på høyre og venstre side)

5132896[/snapback]

Å, trodde du viste til et konkret eksempel jeg :) Skulle vel ikke tro det var noe anderledes i handlevognen enn resten av prisguiden siden reglen om objektivitet skal gjelde over alt.

 

 

Hmm, merkelig, siste nytt  mtp. Microplex i prisguiden var at de ikke ville  betale 1 kr,- per klikk, men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt(får vel snuse litt rundt).

5132896[/snapback]

Ah, da har det kommet nyheter som jeg ikke har fått med meg. Beklager hvis jeg var utdatert og spredde feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Å, trodde du viste til et konkret eksempel jeg :) Skulle vel ikke tro det var noe anderledes i handlevognen enn resten av prisguiden siden reglen om objektivitet skal gjelde over alt.

5133303[/snapback]

 

 

Ta en titt her., så ser du at komplett av en eller annen grunn(penger?) har fått en hendig knapp som ingen(les: ingen) har.

Regner ikke med at dette er en glipp fra deres side hvis alle skulle hatt denne, da det bare gjelder komplett(etter hva jeg har sett).

 

 

Hmm, merkelig, siste nytt  mtp. Microplex i prisguiden var at de ikke ville  betale 1 kr,- per klikk, men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt(får vel snuse litt rundt).

5132896[/snapback]

Ah, da har det kommet nyheter som jeg ikke har fått med meg. Beklager hvis jeg var utdatert og spredde feilinformasjon.

5133303[/snapback]

 

Jeg tok feil her, leste visst bare noe en forumbruker trodde, ikke hard facts.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Ta en titt her., så ser du at komplett av en eller annen grunn(penger?) har fått en hendig knapp som ingen(les: ingen) har.

Regner ikke med at dette er en glipp fra deres side hvis alle skulle hatt denne, da det bare gjelder komplett(etter hva jeg har sett).

5133347[/snapback]

Ah, der var det ja. Kan det muligens være slik at det kun er Komplett som har systemer for å ta imot slike URL-er? Jeg vet ikke om noen andre nettbutikker som har lagt om til SAP i alle fall, så det kan jo være der det ligger. Hvis ikke så kan sikkert noen som kjenner prisguiden forklare bedre.

 

Kul feature er det i alle fall. Håper det kommer for flere butikker :)

Lenke til kommentar

Jeg har for lenge siden forstått at det finnes mange som har sterke prinsipper, grunnen til at dette bare ruller og ruller er for at begge parter på sin måte har rett, derfor blir det også enda vanskliegere å gjøre noe, for som jeg tolker det - da har den ene parten vist seg svakere.

 

kan si meg enig slik:

For jeg ser ingen problemer med slik det er nå, ja den infoen er gjemt men den er der for spesielt intreserte

 

Og slik:

Og ja det er (var) overaskendet å høre 1kr pr klikk men ikke sjokkerendet da det meste dreier seg om penger når du har kokt kål en stund, ikke å komme unna. Men ikke vansklig å si seg enig i at dette burdet være tydligere.

 

Som hvem som slipper prinsippet først av ren utmattelse blir jo spørsmålet.

 

Det er i alle fall slik jeg ser denne saken

 

Edit:for å svare på posten under her . Det var det argumentet jeg tenkte på, som jeg har forstått er også dette kilden?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Vel, hw.no har jo ikke noe prinsipp her bortsett fra amund sitt svar: "jeg ser ikke noen grunn til å endre det". Jeg har etterlyst argumenter for å ikke skrive det klart og tydelig på forsiden av prisguiden men det har fortsatt ingen derfra svart på.

 

For å utfylle litt etter tillegget i posten over: "Jeg ser ikke noen grunn..." er ikke noe argument i seg selv. Det at denne tråden her fortsatt er aktiv tyder jo nettopp på at det er grunner til å vise dette tydelig. Ja, jeg kverulerer litt nå men det er også flere i denne tråden som har etterlyst det samme og det har vært oppe til diskusjon uendelige ganger tidligere. Det samme skjer hver gang: hw.no har ingen argumenter (i hvertfall ikke som de går ut med) og dermed kommer spekulasjonene hver eneste gang. Jeg har hittil ikke deltatt i noen av disse trådene men synes som sagt det er uklokt av hw.no å opptre på denne måten.

 

Jeg ønsker å stole på at hw.no holder en ren linje i forhold til annonsører og redaksjonelt materiale, jeg ønsker at hw.no skal være til å stole på. Slik situasjonen er nå gjør jeg ikke det og tar mye av det som står med en klype salt. Ved å følge noen enkle retningslinjer (som for eksempel de som er spesifisert i pressens Vær Varsom-plakat) vil de gjøre det utrolig mye enklere for seg selv.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...