Gå til innhold

Hardware.no: SHG borte fra prisguiden?


Anbefalte innlegg

Du misforstår nok litt. Butikkene tjener ekstreme summer på prisguider, det de betaler for klikkene er en liten dråpe i havet. Små butikker som kanskje ikke har det helt store utvalget og kanskje ikke de laveste prisene, vil selvsagt få færre klikk. Det er ikke noe problem for dem å betale det prisguiden koster, ettersom de bare tjener på å være med i prisguiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hm...vil bare påpeke useriøsiteten i det utsagnet.

Ifølge deg er seriøsitet altså avhengig av det budsjett man har til å betale dere.

 

Kjempeflott at du trekker dine egne konklusjoner, og du kan selvsagt tro og mene det du selv ønsker, men det var overhodet ikke dette jeg skrev.

 

En butikk kan utmerket godt være seriøs selv om butikken ikke betaler penger til Hardware, men for å være med i prisguiden må alle butikker betale en lik og rettferdig sum penger (1 kr. per klikk).

 

Dvs, at enhver ny butikk/mindre butikk som ikke kan se seg i stand til å betale for å være med i prisguiden eller omarbeide sitt eksisterende datasystem til å de krav som stilles for deltakelse i prisguiden dermed er å anse som useriøs.

Håper du selv ser at dette er på trynet.

 

Igjen har jeg ikke sagt at en butikk som ikke er med i prisguiden er useriøs, men dersom man driver en seriøs nettbutikk og faktisk ønsker å være synlig i prisguiden så bør ikke 1,- per klikk være hinderet for å være med.

Angående tekniske løsninger så er det utrolig sjelden en butikk må omarbeide sitt eksisterende datasystem for å tilby oss en prisliste. Hvis det er tilfelle er det for deres egen del en enorm fordel om de faktisk omarbeider systemet...

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Har dere en oversikt over hvor mange klikk skal til for å selge et produkt?

Selger du 1 vare for hvert 10 klikk, så kan det nok lønnes, men jeg tenker nok vi snakker om et tall mellom 50-100 klikk for hvert salg.. Om butikken i tillegg skal være billigst, så funker det nok ikke..

 

Menmen, jeg er fornøyd med at man ihvertfall har fått tilgang til denne infoen, så kan man la være å bruke prisguiden.. Men som sagt, det burde stå en liten notis i prisguiden at den ikke nødvendigvis finner billigste produkt, bare billigste blant butikkene som er med i guiden...

Lenke til kommentar
Har dere en oversikt over hvor mange klikk skal til for å selge et produkt?

Selger du 1 vare for hvert 10 klikk, så kan det nok lønnes, men jeg tenker nok vi snakker om et tall mellom 50-100 klikk for hvert salg..  Om butikken i tillegg skal være billigst, så funker det nok ikke..

 

Disse tallene varierer veldig, siden det er mange faktorer som spiller inn når man skal "konvertere" et klikk til salg. Når man først har fått leseren sin oppmerksomhet er det veldig viktig at nettbutikken ser ryddig ut, og at det er enkelt å fullføre kjøpet. På grunn av dette er det tydelig at mange bruker de samme butikkene flere ganger fordi de kjenner butikkløsningen og vet hvordan de skal gå frem for å handle. I den senere tid har vi også registrert at lagerstatus er et veldig viktig element når man handler.

 

Prisguiden kan slik sett ikke garantere for at butikken får salg dersom man er med - det er opp til butikken å sørge for, men vi gir butikken en gylden sjanse. For de aktørene vi har statistikk varierer konverteringsraten fra 0 til 12%. 12% oppnår man svært sjelden, mens alt over 3% anses som meget bra.

 

Menmen, jeg er fornøyd med at man ihvertfall har fått tilgang til denne infoen, så kan man la være å bruke prisguiden.. Men som sagt, det burde stå en liten notis i prisguiden at den ikke nødvendigvis finner billigste produkt, bare billigste blant butikkene som er med i guiden...

 

Vel, på siden "Om prisguide" finner man oversikt over hvilke butikker som er med i prisguiden, og annen relevant informasjon. Ser ikke helt poenget i å fortelle at vi ikke sammenligner priser på butikker som ikke er med, ettersom man raskt kan slå opp selv for å sjekke om butikken er med.

 

En større utfordring enn å dekke alle butikkene i markedet er å finne riktige treff på alle de 25000 produktene i databasen. Butikkene merker produktene meget forskjellig, og det er til tider vanskelig å finne søkekriterier som tar hensyn til alle måter butikkene merker varene. Det aller vanskeligste er når vi opprettet produktet tidlig, og butikkene legger inn produktene i sine varelister etterhvert.

 

Her følger vi opp tips som kommer fortløpende slik at vi forhåpentligvis ikke overser for mange priser/butikker.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Er enig i at det blir problemer når dem merker varene forskjellig, men det bør vel kanskje settes krav til butikkene at dem sjekker prisguiden hvordan dere har merket varene.. Er vel ikke så vanskelig å få en standard for måten varene blir merket når dem legges ut på nett.. Jeg er mer med på en løsning der butikkene ikke får være med i prisguiden på et slikt grunnlag...

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dette ikke er veldig heldig, særlig ikke for SHG, men vi har lagt oss på en veldig klar linje.

5093635[/snapback]

 

Det er vel helst prisguiden det er uheldig for når den billigste aktøren forsvinner periodevis, ettersom det også fører til at troverdigheten til prisguiden forsvinner. Jeg synes at dette burde kunne løses på en bedre måte, sånn at brukerne av prisguiden får bedre forutsigbarhet når det gjelder hvem som er med og hvem som ikke er med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du misforstår nok litt. Butikkene tjener ekstreme summer på prisguider, det de betaler for klikkene er en liten dråpe i havet. Små butikker som kanskje ikke har det helt store utvalget og kanskje ikke de laveste prisene, vil selvsagt få færre klikk. Det er ikke noe problem for dem å betale det prisguiden koster, ettersom de bare tjener på å være med i prisguiden.

5318391[/snapback]

 

Kan du dokumente dette utsagnet? (Tilgang til regnskap/"kjøp basert på klikk"etc).. :)

Jeg kan ikke tro at "butikkene tjener ekstreme summer på prisguider" er reellt.

De som allerede er "konger på haugen".. dvs. Komplett, PS-Data, Databutikken.. Netshop vil tjene akkurat like mye/lite med/uten prisguide.

Kr.1 pr. klikk er altfor mye.. kr.0.05 ville vært "fair", men dette er jo bare min mening om saken.

SHG's "modell"/avtale om å være med inntil en gitt "klikk-cost" er smart.. synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg syns ikke dette virker unfair ovenfor nettbutikkene, og siden de tar samme pris fra alle nettbutikker for den samme tjeneste er det vel ikke så utrolig kritisk å diskutere skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame? hvorvidt det er god reklame eller ikke er vel opp til hvor god pris nettbutikkene kan tilby på en vare i forhold til de andre.

 

et annet moment er at prisguiden til alt overmål har tilstrebet å ha lagerstatus som et moment i guiden. dermed slipper man å klikke for å sjekke det også. ergo har man oversikt over pris og tilgjengelighet uten å måtte klikke seg inn i nettbutikken og således belaste den den dyrebare krona. eneste som kan toppe det er vel at de legger ut frakten for hvert produkt samt om det er mulig å betale med kredittkort. men da blir etterhvert sidene til selve nettbutikken ganske overflødige? :!:

 

for øvrig er det jo en kjensgjerning at selv om dette fremstår som gratis for oss og "kostbart" for nettbutikkene er det vel neppe de ansatte i nettbutikkene som betaler per klikk av egen lomme, dette ligger nok i påslaget butikkene har på varene (aka fortjeneste). så vi betaler likevel. imidlertid har vi vha denne tjenesten den luksus å kunne plukke fra billigste hylle til enhver tid.

 

for å oppsummere er jeg vel fornøyd med dagens ordning ut fra de rammebetingelser som er. men jeg var ikke klar over at det kosta butikkene noe å være med i prisguiden før jeg leste denne posten.

 

og beklager hvis jeg er alt for sein med å poste i tråden, har som sagt ikke lest dette før nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...