brannmannsam Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 Har ganske nytt system med asus a8n, 7800gt og amd x2 prosessor. Men hardisken min er en gammel 120gig ide. Jeg synes pcen er treg til å åpne porgrammer som f.eks firefox, ad-aware, nlite osv. også ganske treg på oppstart. kan det det være hardisken som gjør dette? Vil det gå fortere med en sata 300 MBps harddisk?
Stigma Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 Det finnes massevis av programmer til å måle ytelsen på harddisk. Dersom du kjører en test i en eller flere av disse, så kan vi få noen måletall å basere svaret på. Mange slike programmer her: http://www.benchmarkhq.ru/english.html?/be_hdd.html Ja, en treg harddisk kan forårsake problemene du nevner (men det kan hundre andre grunner også). Nei, en ny S-ATA harddisk vil neppe gå merkbart fortere enn din gamle 120gig IDE. Så lenge din gamle disk er en 7200rpm disk med 8mbit cache (ganske standard), så vil det være meget lite å hente på å kjøpe en ny disk, rent ytelsesmessig. -Stigma
Simen1 Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 Hvis harddsiken er rimelig full eller det er lenge siden du har defragmentert eller innstallert windows så kan det være problemet. 120GB-disker er ikke så mye tregere enn nye disker. Utviklingen har gått ganske tregt på den fronten. Det viktigste for ytelsen er at disken er 7200rpm. Hvis den i tillegg har 8MiB (Megabinær Byte) med cache så er det også en fordel. Om harddisken er IDE ATA100 eller ATA133 eller SATA-150 eller SATA-300 har liten betydning på ytelsen. Dette er bare teoretiske tall for transferrate over kabelen (grensesnittet). Men i virkeligheten klarer ingen normale harddisker noe særlig over 60 MB/s i lesing fra selve platene. Dvs. at disken i seg selv er flaskehals og om grensesnittet takler 100 eller 300 MB/s spiller ingen rolle. Stigma: Jeg regner med du mente 8MiB og ikke 8 millibit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå