Gå til innhold

obligatorisk VS valgfritt 2.fremmedspråk i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig angrer jeg på at jeg ikke benyttet anledningen til å lære flere språk ordentlig når jeg allikevel måtte. Språk er kultur, og kultur bygger sivilisasjon. Det er et fattig samfunn som alene er bygget på 2-gangen og Pytagoras.

 

Det er mye mer som former livet enn tall og geografi, og språkene er instrumentene som formidler det. Språkene er nøkkelen til et samfunn som ikke bare er i stand til å finne opp datamaskinen, men til også lage en verden hvor vi kan benytte den til noe. Det hjelper lite med høyhastighets internett når man allikevel bare er i stand til å forstå naboen.

 

Det er ikke lett å se ut over øyeblikkets behov så lenge man går på skolen, rett og slett fordi skolen i stadig mindre grad bryr seg om å gi elevene visjoner. For meg er det nokså paradoksalt at det er en sosialistisk statsråd som ikke ser verdien av språk og mellommenneskelig kommunikasjon. Jeg kunne spekulere på hvorfor, men det får være til senere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Helt enig Tom Waits. Språk er veldig viktig. Men det hjelper ingen verdens ting så lenge barna/ungdommene ikke er villige til å lære dem. Jeg hadde fransk på ungdomskolen og frem til i fjor på videregående. Det er litt synd å si det, men for meg var det 5 totalt bortkastede år. Jeg synes at det var noe skikkelig dritt å lære seg det, tiden jeg brukte (burde brukt) på faget sto ikke i stil med karakteren jeg fikk. I andre fag så trengte jeg bare å dasse med og alikevel få 4/5/6, mens i fransk måtte jeg jobbe mer, derfor gjorde jeg så lite som mulig og har all grunn til å være fornøyd med at jeg fikk 3 i faget, da jeg langt på vei hadde fortjent 2.

 

Det var min historie og jeg er langt fra den som er mest skolelei av dagens elever. Hva med de som hater skolen og som blir påtvunget enda et språk som de ikke mestrer, eller orker å lære seg? Dessuten vil det også forsterke taperstemplet til alle de som ikke takler for mye teoretisk kjør, og de er det mange av. Selv om dagens samfunn har beinharde teoretiske krav, så er ikke alle født til å mestre det. Hvorfor gjøre det enda værre for de som sliter fra før av?

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor lavt vi kan senke terskelen for å unngå tapere uten at vi samtidig tar fra flertallet behovet for å strekke seg litt. Den sikreste måten å skape tapere er jo tross alt å ikke gi dem kunnskap. Hvis du ikke behøver lære noen ting føler du kanskje ikke at du er en taper så lenge du går på skolen, men det hjelper lite den dagen du er ferdig...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
personligt mener jeg at det er idiotisk å tvinge elever til å lære andre fremmedspråk enn engelsk.

5067171[/snapback]

Mer idiotisk enn å tvinge elevene til å lære musikk og heimkunnskap? Fremmedspråk ser jeg på som nyttig, så om to hadde vært obligatorisk og et 3. valgfritt hadde jeg ikke sett noe galt med det.

 

Synes forresten ikke at det er teoretisk kjør i ungdomsskolen. Sammenlignet med andre land har vi det rimelig slapt. Men for dem som syns det er vanskelig burde det muligens vært mer som før, at man kunne velge en mindre teoretisk yrkesutdannelse hvis man var skolelei. I dag er det jo kamp om disse plassene mens allmennfaglig videregående er åpen for "resten".

Lenke til kommentar
personligt mener jeg at det er idiotisk å tvinge elever til å lære andre fremmedspråk enn engelsk.

Hvorfor det da? :)

5067700[/snapback]

 

meningen med et obligatorisk fag er å ha en standar som alle skal følge, atlså at det er visse standarer for hva man skal ha lært. man kan ikke sette slike standarer for fremmedsrpåk siden mennesker lærer ulike srpåk.

 

persjonligt synes jeg at jeg ikke har noe utbytte av å lære et 2.fremmedspråk, men jeg har forståelse for at noen synes dette er både nyttig og interesant. derfor synes jeg at valgfrihet er det beste alternativet.

 

man kan bruke argumentet om at man lærer mye unyttingt på skolen hvor heimkunskap og musikk er nevnt som eksempler. fremmedspråk skiller seg fra disse fagene ved at det er mye mye vankeligere å lære.

 

jeg forsår ikke hvordan noen kan tape på at det er valgfritt, bortsett fra språklærere da.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at vi ikke har hatt to obligatoriske fremmedspråk på skolen allerede. Språk er viktig, jeg vil gå så langt som å si at det å kunne bruke språk er makt. Det er viktig å gjøre seg forstått på andre språk enn engelsk og norsk.

 

Men jeg ser at man mener at det er for "taperenes" beste de ikke vil innføre dette.

 

Vel, jeg vil heller si at da er det noe galt med lærerne. Har selv opplevd hvor kritisk en bra lærer er for klassen som skal undervises. Det skulle heller vært innført kvalitetssikring av lærere og latt de spesialisere seg mer, slik at de kan få med seg alle i klassen. Når jeg gikk på u.skolen for mange mange år siden så var vi så heldige at vi fikk en lærer som engasjerte og hadde tid til alle og ikke bare de såkalte taperene eller de beste i klassen. De som kom fra min klasse fra barne skolen så var det mange som hadde ekstra timer og slikt. Når de kom på u.skolen så sleit de litt i starten med LG og NG, men det vil jeg si endret seg drastisk nesten fra første stund. Etter julen var det vel ingen som hadde dårligere enn G i klassen våres. Jeg må bare si at den personen var fantastisk til å lære, men da skal det også sies at han hadde hovedfag i matte også fra UiO :)

 

Værre var det med fransk læreren min jeg hadde på u.skolen. Jeg valgte egentlig ikke fransk men vill ha det likevel etter ca. 3 uker inn i skolestarten (var 8 klasse.). Med engang hun fikk vite det sa hun til mine venner at de skulle si til meg at jeg ikke vr ønsket i hennes timer. Værre var det når jeg skulle ha første time, da hadde hun plutslig bestemt at vi skulle ha prøve neste time. Jeg gjorde mitt beste med tanke på at jeg lå litt bak, men klarte å få inn en god M.

 

Det var da det ble verre for meg, det var som hun overså meg i alt. Jeg ble på en måte "straffet" fordi jeg hadde startet der mot hennes vilje (det var klasselæreren og mattelæreren min som la litt god ord for meg hos rådgiver som godkjente det :thumbup: ).

 

Da hun så at jeg fortsatte i 10 (håppet over 9 pga. reform 97 for de som husker den) ble det den værste perioden jeg opplevde. Da hadde hun fått sine favoritt elever som hun hjalp. Når vi hadde tilbakemeldinger (skulle liksom være anonyme) så kunne hun plutslig utbryte: Kristian hva mente du med dette etc. Værst var det vel likeved juletider i 10. Jeg hadde fått tak i info om mulighet til å ta videregående i utlandet, men måtte ha fransk lærerens anbefalinger. Vel, jeg spurte men visste at jeg vill få negativt svar. Neste fransktime så spurte hun sin absolutt favoritt elev om hun ville dette, meg hadde hun ikke ville skrive for.

 

Vel, for at det ikke skal bli så mye OT så gikk jeg ut av Uskolen med en NG (står som en skamplett på vitnemålet mitt :cry: ), mens jeg gikk ut av vk1 med en 5er også i den kombinerte eksamenen. (Gikk ØA så jeg hadde bare to år med språk).

 

Det jeg ville fram til var at det er læreren som er viktig, har man dårlig lærer som hater elever (jeg orket så vidt å gå i timene til slutt) eller ikke klarer å lære bort så vil man få det man kaller tapere.

 

Så det retter hadde heller vært å kvalitetssikre undervisningen og lærerene istedenfor å gå vekk fra obligatorisk 2 språk.

Lenke til kommentar

La oss innse at læringskurven i engelsk er så flat etter barneskolen at videre undervisning er bortkastet. Å lære om australske negere, de engelske skolene og det amerikanske styresettet hundre ganger er rett og slett håpløst. Dessuten er engelsk uansett bare en bedriten blanding av vest-europeiske språk, og med amerikansk dialekt fjerner man den siste rest av interessant særpreg. La oss også innse at fransk er en simpel avart av middelalderlatin hvis læringskurve alltid er flat, og franskmenn er late og ekle og spiser vonde oster. Man kan likegodt lære seg klasisk latin med en gang, så får man inn litt språklig dannelse. Jeg skulle ønske det var obligatorisk latin på ungdomsskolen, eller i det minste tysk - da hadde jeg sluppet å kaste bort fem år på fransk. (Det var en lettelse å begynne med russisk på videregående og føle at man faktisk lærte noe.)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvor lavt vi kan senke terskelen for å unngå tapere uten at vi samtidig tar fra flertallet behovet for å strekke seg litt. Den sikreste måten å skape tapere er jo tross alt å ikke gi dem kunnskap. Hvis du ikke behøver lære noen ting føler du kanskje ikke at du er en taper så lenge du går på skolen, men det hjelper lite den dagen du er ferdig...

 

Geir :)

5067551[/snapback]

 

Det finnes andre fag enn tysk/fransk/spansk som er vel så viktige og som ikke er så "tunge". Dessuten lærer man ikke språket godt uansett, bare ved å gå på skolen. Vedder på at jeg kunne lært mye mer enn en elev som får 6 i tysk muntlig, hadde jeg bodd i Tyskland i 1-3 måneder.

 

[edit] Hadde btw også en elendig fransk lærer. Men hun var ikke noe spesielt ond mot akkurat meg. Det gikk mer utover alle andre. Hun var nettopp kommet ut fra psykiatrisk behandling (ja, seriøst) og hun virket ganske så forvirret til tider. En gang jeg sa noe helt uskyldig, en standardfrase elns, som ikke var frekk i det hele tatt, så tok hun helt av. Hun virket ganske paranoid til tider. Hvis det ble bråk i timen og selvsagt ble det bråk i timen av og til. Vi snakker tross alt om u.skolen her. Så rablet det helt for henne og hun travet rasende ut av klasserommet og kom ikke tilbake før neste time. Det hele endte med at vi måtte bytte lærer og vi fikk lært ekstremt lite. Hun nye var ok, det samme kan sies om fransklæreren på VGS.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Det finnes andre fag enn tysk/fransk/spansk som er vel så viktige og som ikke er så "tunge". Dessuten lærer man ikke språket godt uansett, bare ved å gå på skolen. Vedder på at jeg kunne lært mye mer enn en elev som får 6 i tysk muntlig, hadde jeg bodd i Tyskland i 1-3 måneder.

5074113[/snapback]

Hvilke fag mener du det er? Og hvorfor mener du de er vel så viktige?

 

Jeg er helt enig i at man lærer språk best der det snakkes, men det er alltid greit å ha grunnlaget på plass.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det finnes andre fag enn tysk/fransk/spansk som er vel så viktige og som ikke er så "tunge". Dessuten lærer man ikke språket godt uansett, bare ved å gå på skolen. Vedder på at jeg kunne lært mye mer enn en elev som får 6 i tysk muntlig, hadde jeg bodd i Tyskland i 1-3 måneder.

5074113[/snapback]

Hvilke fag mener du det er? Og hvorfor mener du de er vel så viktige?

 

Jeg er helt enig i at man lærer språk best der det snakkes, men det er alltid greit å ha grunnlaget på plass.

 

Geir :)

5074178[/snapback]

 

Sosialkunnskap for eksempel. Er et vel så viktig fag. Der lærer man ikke om språk. Men man lærer masse om andre kulturer, noe som for mange kan dette bidra sterkt til å fjerne en rekke fordommer mot andre kulturer. Kjenner en som var veldig imot alt som hette innvandring før, men nå har hun endret synet ganske så drastisk og har et mye mer nyansert syn på ting. Dessuten lærer man masse om hvordan samfunnet er bygget opp. Faget tar opp mange ting vi møter i det daglige liv, som vi kanskje burde være mer reflekterte over.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Trådstarter legger til grunn at det er politikerne som skal bestemme hva elevene skal ha av fag på grunnskolen. Jeg er uenig i dette standpunktet, da jeg synes det bør være opp til foreldrene til den enkelte elev og velge skole, og opp til den enkelte skole å legge opp undervisningen slik den finner det mest hensiktsmessig og for å maksimere eiernes avkastning.

 

Da kan barna til Sv'ere og andre sosialister gå på egne raddisskoler og ha en slik timeplan;

*Kjeramikk

*Musikk; Afrikanske trommer

*Kunst og Håndtverk, idag Vev

*Feminisme

*Språk; Urdu

*Den "fornyede"/forminskede gangtabellen

*Heimkunnskap

*Mobil-kunnskap

*Solidaritet

*Folkeretten/FN-kunnskap

*Menneskeverd; Idag: "Noen barn er brune som et nystekt brø'.."

 

Mens barn av fornuftige, rasjonelle og oppegående individer kan gå på en skole som har blant annet disse fagene;

*Filosofi

*Matematikk

*Fysikk

*Historie

*Gym (ikke frøken gym, men bli-svett-gym)

*Kjemi

*Biologi

*Norsk

*1.fremmedspråk; Engelsk

*2.fremmedspråk; Tysk, evn. Fransk, Spansk, Russisk etc

 

Å hvor herlig det hadde vært å ikke måtte gå på en skole full av tapere, raddisunger og 68'lærerer!

Lenke til kommentar
Å hvor herlig det hadde vært å ikke måtte gå på en skole full av tapere, raddisunger og 68'lærerer!

5074457[/snapback]

Å, hvor herlig det var å gå på den videregående skolen i med høyest karaktersnitt i landet. For ikke å glemme best resultat i Abel-konkurransen. Og gjett hvilket parti som vant skolevalget. ;)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Ragnar, er det så vanskelig å holde seg litt seriøs? Synes hele den lange posten din var et totalt unødvendig bidrag.

5074473[/snapback]

Jeg er av den oppfatning at den norske enhetskolen er useriøs til de grader, likeså er politikere, lærere og elever.

Ser dere ikke at alle disse spørsmålene om hva slags skole vi vil ha, enten det er snakk om skolemat, språkopplæringe, timeantall eller karakterer koker ned til det faktum at ingen er fornøyd med skolen slik den er idag. Det er ikke en god skole for noen, og alle er tapere.

Foreldre ønsker sine barn det beste i livet, men det er vanvittig stor forskjell på hva foreldre mener er til beste for seg og sine. Den norske enhetsskolen burde ha vært død og begravet for lenge siden, da den siden 70-tallet ikke har utdannet, men fordummet og ødelagt en generasjon av barn.

 

La sosialistene få sin skole, hvis foreldrene vil kan ungene få

3 varme måltider, gjerne kalkun, indefilet, og muslimmat i lange baner

tipptopp utstyr

så mye fremmedkultur de bare vil

operasjon dagsverk hver dag

0 matematikk

0 historie, eller bare historie om ww2 hvis det er å foretrekke

2 eller 102 skoletimer i uken

...

Jeg bryr meg overhodet ikke hva de gjør med sine unger, så lenge ikke jeg må betale for det tullet de finner på og sende mine barn i den samme taperskolen.

 

Hele tråden obligatorisk vs. valgfritt er meningsløs, da den bygger på gale premisser og dermed bare er fordummende.

Lenke til kommentar
Å hvor herlig det hadde vært å ikke måtte gå på en skole full av tapere, raddisunger og 68'lærerer!

5074457[/snapback]

Å, hvor herlig det var å gå på den videregående skolen i med høyest karaktersnitt i landet. For ikke å glemme best resultat i Abel-konkurransen. Og gjett hvilket parti som vant skolevalget. ;)

5074517[/snapback]

Det var SV, ja. Kanskje ikke så spennende å gjette på dette, for det er som vanlig irrelevant at det er mange akademikere i sosialistenes rekker. :)

Lenke til kommentar
Å hvor herlig det hadde vært å ikke måtte gå på en skole full av tapere, raddisunger og 68'lærerer!

5074457[/snapback]

Å, hvor herlig det var å gå på den videregående skolen i med høyest karaktersnitt i landet. For ikke å glemme best resultat i Abel-konkurransen. Og gjett hvilket parti som vant skolevalget. ;)

5074517[/snapback]

Det var SV, ja. Kanskje ikke så spennende å gjette på dette, for det er som vanlig irrelevant at det er mange akademikere i sosialistenes rekker. :)

5074556[/snapback]

 

Det som derimot er relevant er jo at SV opplever akademikerflukt. Lurer på hvorfor.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article515662.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...