Gå til innhold

Nytt midisystem


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-10-07 20:18, skrev A_N_K:

Quote:


Den 2002-10-07 15:22, skrev Hobbes:

(..) men når vst 3.0 kommer, kommer det også et nytt cubase.


Det var jo liksom poenget. Takk, Apple!

 

???????? :???:

Tror jeg gikk glipp av poenget her.

 

Anyway: Gruer meg veldig til AU blir standaren for Logic, den er visstnok bedre men det spørs om alle selskapene som lager VSTi nå gidder å lage både DXi, VSTi 3.0 OG AU ting.

 

Hvorfor skal Apple og Emagic på død og liv være så sære?!? Hadde det gjort så mye å tenke litt mer på brukerne..?

 

Begynner å bli rimelig lei Emagic nå, så hvis jeg tjener nok penger innen desember-lønna tror jeg at jeg seriøst skal vurdere SX crossgrade på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-08 18:56, skrev Winnie Da Puhman:

???????? :???:

Tror jeg gikk glipp av poenget her.


Poenget var kun at når VST 3.0 kommer ut vil Cubase oppdateres for å støtte standarden (ikke så rart), i motsetning til Logic...

Quote:


Anyway: Gruer meg veldig til AU blir standaren for Logic, den er visstnok bedre men det spørs om alle selskapene som lager VSTi nå gidder å lage både DXi, VSTi 3.0 OG AU ting.


Hvorfor skal Apple og Emagic på død og liv være så sære?!? Hadde det gjort så mye å tenke litt mer på brukerne..?


Begynner å bli rimelig lei Emagic nå, så hvis jeg tjener nok penger innen desember-lønna tror jeg at jeg seriøst skal vurdere SX crossgrade på nytt.


Vet ikke om AU gjør så stor forskjell egentlig, kanskje litt enklere å bruke for utviklerne, men trenger vi virkelig enda en standard :_

Steinberg ser heldigvis ut til å være interessert i å lytte mer til utviklerne i forbindelse med VST 3.

Lenke til kommentar

Emagic har jo gått ut og sagt at de satser på det proffesjonelle markedet, og at det var en av grunnene til at de lot seg kjøpe opp av Apple.

Jeg tipper det er derfor de dumper VST-standarden til fordel for AU.

De har vel uansett vært med på å utvikle AU sammen med Apple i.o.m. at den er integrert i Jaguar, så da er det klart at de heller vil bruke den.

 

Det jeg er mest bekymret for er prisen.

Hvis AU skal bli det nye "proff" standarden, er det nok konsumentene som må betale for det.

TDM plugs f.eks. koster jo det dobbelte av VST plugs.

Jeg har virkelig ikke økonomi til dette...!

 

Men jeg lurer litt på hva Hobbes har tenkt å gjøre.

Før eller senere blir jo Logic 5.3 urgammelt.

Lenke til kommentar

Hva iMagic gjorde lar seg uansett ikke forsvare, samme hva slags latterlig grunn de kommer med. Prisen på AU blir sannsynligvis det samme som andre formater, (Cr)Apple kommer neppe til å kreve noen lisens for å si det sånn. TDM blir jo noe spesielt, mulig at Digi på sin side har en slags lisens?

Lenke til kommentar

TDM plugs pleier visstnok å høres bedre ut enn sine VST-tvillinger.

(Kan ikke utale meg om saken egentlig i.o.m. at jeg ikke har hatt mulighet til å teste både VST og TDM versjonene av en og samme plug-in.)

Selskapene vet nok at TDM brukere har betalt maaaaaaaaaaaaaaassssssssse penger for lydkortene sine, og gjerne betaler en god del mer for å få sine favoritt plugs til å utnytte sine overprisede systemer.

 

Fant ikke noe info på Digidesign sine sider om lisens for TDM standaren. Tipper nok at de mest sannsynligvis har det, om ikke annet for å holde prisen oppe sånn at brukerne tenker: "Oi, så dyr den er! Den jo være bra!"

 

Ser ut til at Emagic har startet en egen liten revolusjon...søtt.. Minner liksom litt om bolsjevikene. Ja,ja... Vi får se hvordan det går om et par år.

 

Har du tenkt å fortsette å jobbe på PC? Jeg vet at du sikkert kommer til å kjøpe SX /crossgrade, men du er jo egentlig en liten Logic-fan.

Hvis det f.eks. viser seg at Logic om noen år blir veldig mye bedre enn Cubase...sikker på at du ikke kanskje skifter til Mac da? Bare lurer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-09 22:37, skrev Winnie Da Puhman:

TDM plugs pleier visstnok å høres bedre ut enn sine VST-tvillinger.

(Kan ikke utale meg om saken egentlig i.o.m. at jeg ikke har hatt mulighet til å teste både VST og TDM versjonene av en og samme plug-in.)

Selskapene vet nok at TDM brukere har betalt maaaaaaaaaaaaaaassssssssse penger for lydkortene sine, og gjerne betaler en god del mer for å få sine favoritt plugs til å utnytte sine overprisede systemer.


Det finnes noen ekstremt bra plugs til DSP-systemer, men dette har nok mest med inntjeningsmuligheter, Pro-Tools betjener et lukrativt marked. Dessverre er ikke marginene de beste innen VST... Det er slett ikke umulig at Digidesign tyner de leverandørene som vil inn på dette markedet.

Powercore eller UAdio gir nok langt mer bang for buck.

Quote:


Har du tenkt å fortsette å jobbe på PC? Jeg vet at du sikkert kommer til å kjøpe SX /crossgrade, men du er jo egentlig en liten Logic-fan.

Hvis det f.eks. viser seg at Logic om noen år blir veldig mye bedre enn Cubase...sikker på at du ikke kanskje skifter til Mac da? Bare lurer.


Det er mye jeg ikke vet om tiden framover, men en ting kan jeg si deg, aldri Mac!! Ideelt sett kunne jeg tenke meg å sitte i Linux, jeg vet det jobbes på en audiodistribusjon (Agnula), men det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg.

Akkurat nå konsentrerer jeg meg uansett om programmering, synes faktisk det er mest morsomt å surre med egne kreasjoner : ) Dermed er jeg ikke fullt så avhengig av andres produkter heller... Artisten Oval fikk visst også laget sitt eget software på bestilling også leste jeg, så er han selvholdt, hehe.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva Agnula prosjektet gikk ut på.

Greit nok at den inneholder masse audio software, men så da? Jeg kan vel egentlig ikke tenke meg å jobbe med mesteparten av softwaren de listet der.

 

Leste halvparet av den artikelen om Oval, men kan ikke si at jeg misunner han softwaren. Sært design på det grafiske grensesnittet der. :smile:

Burde jeg ha hørt noe av det han har lagd?

 

Hvis jeg fikk bestemme selv hvordan musikksoftwaren min skulle være ville jeg helst hatt en blanding av PT /Ardor, Logic /SX og Traktor /SpiralLoops.

 

Kan man forressten lappe sammen de programmene man finner på Freshmeat.net til å bli et stort programm med alle de funksjonene man liker?

Man må vel kunne programmere en del for å få til noe sånt. Har kjøpt en ny C++ bok, men jeg har ikke tid til å engasjere meg i å lære det akkuratt nå.

Så da så..

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-10-11 21:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 21:11, skrev Winnie Da Puhman:

Skjønte ikke helt hva Agnula prosjektet gikk ut på.

Greit nok at den inneholder masse audio software, men så da? Jeg kan vel egentlig ikke tenke meg å jobbe med mesteparten av softwaren de listet der.


Mye av poenget er vel å bryte høna/egget-situasjonen, dvs. å skape en velegnet plattform for multimediaarbeid. GNU/Linux har jo potensialet, men ofte er det pes å sette opp. Det vil nok ta en stund før vi eventuelt ser profesjonelle fullstendige programmer av den grad vi ser på Windows/Mac, men dette er i alle fall en begynnelse.

Quote:


Leste halvparet av den artikelen om Oval, men kan ikke si at jeg misunner han softwaren. Sært design på det grafiske grensesnittet der. :smile:

Burde jeg ha hørt noe av det han har lagd?


Hehe, tror ikke musikken hans er noe mindre sær. Har ikke hørt så mye selv, men jeg tror at Oval har hatt mye å si for utviklingen av den såkalte glitch-genren (laget musikk med kun maltrakterte cd'er osv.).

Quote:


Hvis jeg fikk bestemme selv hvordan musikksoftwaren min skulle være ville jeg helst hatt en blanding av PT /Ardor, Logic /SX og Traktor /SpiralLoops.


Kan man forressten lappe sammen de programmene man finner på Freshmeat.net til å bli et stort programm med alle de funksjonene man liker?

Man må vel kunne programmere en del for å få til noe sånt. Har kjøpt en ny C++ bok, men jeg har ikke tid til å engasjere meg i å lære det akkuratt nå.

Så da så..


Det er selvfølgelig en mulighet for å føre sammen funksjonene fra en rekke ulike åpenkilde-programmer, men det vil sannsynligvis være mye arbeid i seg selv.

Men du kan jo kanskje ta utgangspunkt i en underliggende plattform (server), som tar seg av midi/audio/dsp. Jeg vet det eksisterer en sånn, men jeg husker ikke hva den heter, dermed kan du bygge ulik funksjonalitet oppå der. Bare ikke vent å få til noe sånt over natten...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-10-12 13:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 13:23, skrev A_N_K:

Mye av poenget er vel å bryte høna/egget-situasjonen, dvs. å skape en velegnet plattform for multimediaarbeid. GNU/Linux har jo potensialet, men ofte er det pes å sette opp. Det vil nok ta en stund før vi eventuelt ser profesjonelle fullstendige programmer av den grad vi ser på Windows/Mac, men dette er i alle fall en begynnelse.


 

Håper det BLIR enklere å sette opp.

Spørsmålet er vel om de vil kunne klare å følge utviklingen i musikk-teknologi bransjen. Det er jo forsåvidt ikke så viktig i seg selv, men det er det som er avgjørende for om det blir en hit blandt proffesjonelle. Som du sier er jo poenget å bryte høna eller egget diskusjonen.

 

Quote:


Det er selvfølgelig en mulighet for å føre sammen funksjonene fra en rekke ulike åpenkilde-programmer, men det vil sannsynligvis være mye arbeid i seg selv.

Men du kan jo kanskje ta utgangspunkt i en underliggende plattform (server), som tar seg av midi/audio/dsp. Jeg vet det eksisterer en sånn, men jeg husker ikke hva den heter, dermed kan du bygge ulik funksjonalitet oppå der. Bare ikke vent å få til noe sånt over natten...


 

Tipper det nesten er mer tidkrevende enn å lage alt fra scratch. Kunne vært en ide å legge TSE3 i bunn kanskje? Uansett så er ikke programmering helt det jeg holder på med.

 

Hva med MAS, RTAS eller DC støtte under Linux? Det jo mange plug-ins og soft-instrumenter som også kommer i disse formatene. Eller TDM.. :smile: Hehe..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 18:01, skrev Winnie Da Puhman:

Håper det BLIR enklere å sette opp.

Spørsmålet er vel om de vil kunne klare å følge utviklingen i musikk-teknologi bransjen. Det er jo forsåvidt ikke så viktig i seg selv, men det er det som er avgjørende for om det blir en hit blandt proffesjonelle. Som du sier er jo poenget å bryte høna eller egget diskusjonen.


Tror ikke operativsystemer trenger å være så veldig nyskapende egentlig, det vi trenger er en stabil plattform velegnet for realtime multimedia, som samtidig er forholdsvis lett å sette opp. Det var dette som skulle skjedd med Beos, men dessverre...

Quote:


Tipper det nesten er mer tidkrevende enn å lage alt fra scratch. Kunne vært en ide å legge
i bunn kanskje? Uansett så er ikke programmering helt det jeg holder på med.


Det var noe a la det jeg tenkte på faktisk. Men denne andre motoren har i alle fall audiofunksjoner, husker ikke helt om den har midi. Uansett, det kunne være noe å bygge på.

Quote:


Hva med MAS, RTAS eller DC støtte under Linux? Det jo mange plug-ins og soft-instrumenter som også kommer i disse formatene. Eller TDM.. :smile: Hehe..


Uff.. Kan vi ikke bare holde oss til VST : ) Dessverre er det ingen VST-støtte for Linux foreløpig, det finnes en patch, men den er uoffisiell.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 17:45, skrev Winnie Da Puhman:

Quote:


Den 2002-10-11 23:42, skrev Kjetil J:

Jeg har nå kjøpt Oxygen8, og neste skritt blir vel Waveterminal 2496 og et 1x1 USB midi-interface. Skal kjøpe ny PC nå, og bestiller lykort og interface i samme pakka.


 

Kult. Når får du det?

 

Ting tar tid.....men jeg prøver å få til noe før jul. Da har jeg kanskje bredbånd også.....

 

Og da får jeg den perfekte PC!

Men noen måneder senere er den vel bare skitt (igjen :lol: )!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-13 00:20, skrev Kjetil J:

Ting tar tid.....men jeg prøver å få til noe før jul. Da har jeg kanskje bredbånd også.....


Og da får jeg den perfekte PC!

Men noen måneder senere er den vel bare skitt (igjen
:lol:
)!



 

Sånn er livet. "It's the circle of life..."

(Jeg bør vel egentlig unngå å dra Disney inn i dette.. :smile: )

 

Selv må jeg gå ned på kravene med min maskin, må ta ut min fine 1000MHz CPU og sette inn min gamle 450MHz. GØY...(not!)

 

Hvorfor tar det så lang tid før du får DAWen din?

Har du bestilt den alt? Isåfall var det en veeeeldig lang ventetid.

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-10-13 00:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Selv må jeg gå ned på kravene med min maskin, må ta ut min fine 1000MHz CPU og sette inn min gamle 450MHz.


 

Jøss......åffår då då?

 

Quote:


Hvorfor tar det så lang tid før du får DAWen din?


 

Neimen......jeg trodde du hadde fått det med deg! Ting TAR tid! :lol:

 

Quote:


Har du bestilt den alt?


 

Nei, sorry.....

Jeg bestiller ikke over internett. Bruker fattern's firmas datalevrandør. Jeg har nemlig 2 pc-er som skal tukles med. Den eldste skal delvis puttes inn i den nyeste, og deler fra den nyeste skal inn i den som kjøpes.

 

 

Her er nåværende specs:

 

[*]533MHz buss hovedkort m/usb 2.0

[*]Pentium4 533MHz buss (det blir vel minst 2GHz)

[*]Minimum 512MB DDR-RAM el. evt. RD-RAM

[*]Radeon 8500 64MB (hentes fra min nåværende PC)

[*]2 harddisker: En gammel på 40GB, og en ny på min. 20GB (se min nye post på "lagringsmedier")

[*]Waveterminal 2496

[*]plusspluss

 

Jeg kommer til å kjøre Win2000, og bruke både SX og Sonar.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-13 00:56, skrev Kjetil J:

Her er nåværende specs:



[*]533MHz buss hovedkort m/usb 2.0

[*]Pentium4 533MHz buss (det blir vel minst 2GHz)

[*]Minimum 512MB DDR-RAM el. evt. RD-RAM

[*]Radeon 8500 64MB (hentes fra min nåværende PC)

[*]2 harddisker: En gammel på 40GB, og en ny på min. 20GB (se min nye post på "lagringsmedier")

[*]Waveterminal 2496

[*]plusspluss



 

Er det den maskina du skal skifte ut?!?!?!!!!

Voffåre! Mama mia! Grandiosa!! :eek:

Hadde jeg hatt en så bra PC hadde jeg vært danset mange rare danser som ingen hittil verken har sett eller vil se!!!

 

Du tuller ikke sant? Det er maskina du skal kjøpe, er det ikke?

 

Må bytte ut CPU'n av maskina mi pga....se tråd.

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-10-13 01:05 ]

Lenke til kommentar

Phew...!! Du må ikke skremme meg sånn! :wink:

Høres ut som en bra maskin.

 

Du bør vurdere Western Digital Caviar Special Edition 7200RPM m/8MB cache som HD. (De raskeste IDE disken per idag.) Og du bør ha to av dem. Alle seriøse sequencere anbefaler at du har en HD til system og en til audio.

 

Gå for et dual boot system hvis du vil bruke den til spill og andre ting, og gå til anskaffelse av Ghost.

 

Jeg burde kanskje heller ha postet den inn på den nye fine posten din, men, men...nå er den her istedet. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...