Gå til innhold

Nytt midisystem


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-15 17:54, skrev Kjetil J:

Anbefaler du noe annet enn forklart i "overskriften"?

Jeg er jo framtidsrettet, og satser på langvarige kjøp. Selger det gamle......

Hva er baksidene ved et evt. kjøp (av det som står øverst)?


 

Den store fordelen ved Sonar /Maya44 /Miditerminal 2120 oppsettet er at det er billig. Du kan bruke resten av pengene på ny synth, mikser, høytalere, husleie, mat,..du skjønner tegninga. Og hvis du ikke liker det kan du skifte det ut i.o.m. at det ikke koster all verden.

Men siden du sier at du satser på langvarige kjøp vil jeg ikke anbefale det. Det er et typisk nybegynner oppsett. Maya44 er ikke så fleksibelt som de skal ha det til i "reklamen". Det er et alternativ til billige PC-lydkort med bedre lydinspillingsmuligheter. Og du vil mest sansynligvis trenge mer enn 2 MIDI inn/ut etterhvert. Og du vil sikkert ha flere enn 2 analoge inn/ut om en stund. Du må ikke tro på alt de sier til deg i butikken vet du. De vil selge deg varer må du huske. :wink: Har selv opplevd opptil flere ganger å få råd som i ettertid viser seg å være dårlige.

Men det kan være at det holder for deg. Ville nok eventuelt gått for Inca88 for å få en break-out box og litt flere innganger og utganger. Ville også heller ha gått for Cubase SL, (for senere å oppgradere til SX,) men da er jo litt av poenget borte med å velge Audiotrak/Ego-Sys kortene i.o.m. at de er spesielt "optmalisert" for Sonar. Hvis du skal gå for Sonar ser jeg ingen grunn til ikke å gå for Sonar XL som er topp-modellen.

Men jeg tror du får mer igjen for det om en fem års tid om du satser på Steinberg istedenfor Cakewalk.

 

Hvem var det som gav deg dette rådet, og hva var det vedkommende egentlig sa?!?!?! Og hvor mye penger er du villig til å bruke på dette?

Hvis du heller setter opp hvor mye penger du kan bruke, (nei, det er ikke det samme som hvor mye du har lyst til å bruke,) hva du trenger å få for de pengene, (software, lydkort osv.,) og hvor lang tid du har tenkt å gjøre innkjøpene over, er det en mye enklere jobb å finne ut hva som lønner seg.

Vær realistisk, du har vel andre ting du også må bruke penger på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-18 13:57, skrev Winnie Da Puhman:


Jeg tror du får mer igjen for det om en fem års tid om du satser på Steinberg istedenfor Cakewalk.


 

Hvordan det?

 

Quote:


Hvem var det som gav deg dette rådet?


 

Det var leder for Molde Musikk (snakket med ham via mail, og nei, jeg er ikke fra Molde :smile: ).

 

Quote:


Og hva var det vedkommende egentlig sa?!?!?!


 

Her er NØYAKTIG hva han skrev:

 

"Lydkortet jeg anbefaler er MAYA44 med Miditerminator 2120.

Pris kr. 3245,00

 

Dette er et veldig mye brukt kort, og med topp spesifikasjoner.

Se http://www.ibsenstudio.no for mere info.

 

Når det gjelder Cubase SX, anbefaler vi Cakewalk Sonar i steden.

Det ble også anbefalt foran Cubase i siste Musikkpraksis.

Sonar er et topp program, med alle muligheter et moderne program skal ha.

Se http://www.ibsenstudio.no for mere info.

 

Pris Sonar fra kr. 2990,00 til 3990,00. Den dyreste har noen masterings

plugins +++ i tillegg.

 

Håper dette er svar godt nok! Om ikke, så ta gjerne kontakt med oss igjen."

 

Quote:


Og hvor mye penger er du villig til å bruke på dette?


 

Det som trengs. Jeg tar dette meget seriøst, og ser mye mer på det enn som en liten hobby. Men jeg pøser ikke ut 50 store for et lydkort!

 

Quote:


Hvis du heller setter opp hvor mye penger du kan bruke,


 

Ok, jeg kan bruke opp til.......nja.....kanskje kr 20.000-, ville være den store grensa? Men jeg har jo punga godt ut for min kosssteligsste (hehe) RD-700!

 

Quote:


Hva du trenger å få for de pengene,


 

Jeg trenger software, lydkort + evt. miditerminal (eller hva f det heter) og et ikketrykkfølsomt og meget portabelt midikeyboard.

 

Quote:


Og hvor lang tid du har tenkt å gjøre innkjøpene over.


 

Jeg vil som sagt kjøpe det som trengs, gjerne litt mer, og heller oppdatere når jeg TRENGER det.

Mange i dag bare kjøper og kjøper, uten og virkelig vite hva de trenger det til. Noen ting TRENGER man, og noen ting er KJEKKE Å HA. Dagens leksjon :wink:

 

Quote:


Vær realistisk, du har vel andre ting du også må bruke penger på.


 

Tankeverdig.......

Lenke til kommentar

Hei igjen! Har savnet deg fææælt nå en stund! :wink:

 

Leste den artikkelen i Musikkpraksis igår faktisk, og det hørtes veldig overbevisende ut.

Fordelen med SX er at Cubase er en industristandard spesielt i England, så hvis du har tenkt å jobbe litt der eller gå på skole der kan det være lurt å gå for samme plattform. Hvis ting utvikler seg i samme retning som det har gjordt hittill, så er Cubase det eneste "proffe" alternativet pga kompabilitet. Det var det jeg tenkte på da jeg sa at du nok ville få mer igjen for det om fem år.

 

Men så kan det diskuteres om Cubase er fortiden for PC platformen og Sonar fremtiden. Ting kan tyde på det. Jeg må nok si at etter å ha lest den artikkelen i Musikkpraksis ville jeg nok valgt Sonar over SX hvis jeg skulle valgt platform idag. En ting er helt klart prisen, men det virker som om Cakewalk-folka er mer opptatt av brukerne sine og av å ha effektiv kode i bunn enn det f.eks. Steinberg-folka.

 

Sonar er også den eneste av Software produsentene som lager PC-eksklusive produkter, det kan jo absolutt være en fordel. Hvis du velger Sonar nå og det viser seg å være feil for deg kan du jo kjøpe SX senere. Men velg Sonar 2.0 XL, da har du alt du kan ønske deg.

 

Når det gjelder hardware, er det noen ting du bør ha i bakhodet.

Du vil sikkert kjøpe mer eksternt utstyr etterhvert, og spesielt MIDI tingene vil du komme til å ha en fast oppkobling på. Flere MIDI inn/ut altså....

PCI skal riktignok være litt raskere og mer stabilt en USB, men jeg kan ikke si at jeg har hatt de store problemene verken på PC eller Mac med USB interfacene mine.

 

En annen ting er at at DVD eller SA-CD, (eller hva det nå var det het,) vil mest sannsynligvis ta over for CD. Dermed vil du helst ha et lydkort som klarer minst 24bit/96kHz. Det er uansett fordeler med å jobbe i høyere oppløsning enn det du skal ha masteren i (bare pass på å bruke dither. :wink: )

 

Les dette rewievet og se hva du synes. Det selges ikke i denne formen i Norge, (så vidt jeg vet,) men det burde ikke være noe problem å få en musikkbutikk til å bestille en til deg. Delta serien takler fint at du setter flere kort inn i samme maskin av samme serie, så du har gode utbygningsmuligheter.

 

Men jeg lurer veldig på hva du skal med MIDI-planke uten aftertouch.... (Regnte med at det var det du mente da du sa "ikketrykkfølsomt".)

Du kan jo bruke din kossstligste istedet? :wink:

Jeg har Oxgen 8 og er veldig fonøyd med den, det er bare synd at det ikke følger med AC-adapter i pakken.

 

Oppsummert blir det altså følgende:

[*]Sonar 2.0 XL

[*]M-Audio Delta 66, Omni Studio (evt. INCA 88)

[*]M-Audio Midisport 2x2 eller 4x4 USB

 

Sonar XL, Delta 66 + Midisport 2x2 kommer tilsammen på rundt 7'000,- Hør med Molde Musikk om de er enige....det kan være de vet noe om kompabiliteten mellom disse produktene som jeg ikke vet. Men ikke tro altfor mye på hva de sier.. :lol:

 

Quote:


Den 2002-09-24 23:52, skrev Kjetil J:


Jeg vil som sagt kjøpe det som trengs, gjerne litt mer, og heller oppdatere når jeg TRENGER det.

Mange i dag bare kjøper og kjøper, uten og virkelig vite hva de trenger det til. Noen ting TRENGER man, og noen ting er KJEKKE Å HA. Dagens leksjon :wink:


 

Du har visdom som selv Gandalf ville misunne deg...

 

Håper dette veldig lange svaret hjelper. Ellers så poster jeg gjene et or'ntlig langt...helt sant...tuller ikke...du tror meg ikke du...men, jeg mener det...

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-09-25 14:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 14:14, skrev Winnie Da Puhman:

Hei igjen! Har savnet deg fææælt nå en stund! :wink:


 

Ja, jøss! Samme her! :wink:

 

Quote:


En annen ting er at at DVD eller SA-CD, (eller hva det nå var det het,) vil mest sannsynligvis ta over for CD. Dermed vil du helst ha et lydkort som klarer minst 24bit/96kHz. Det er uansett fordeler med å jobbe i høyere oppløsning enn det du skal ha masteren i (bare pass på å bruke dither).


 

Kan ikke du forklare dette litt nærmere?

 

Quote:


Men jeg lurer veldig på hva du skal med MIDI-planke uten aftertouch.... (Regnte med at det var det du mente da du sa "ikketrykkfølsomt".)

Du kan jo bruke din kossstligsste istedet?


 

Du må skjønne det at hele poenget min kosssteligsste, er egentlig bare at den bærer et tangentbord av de mer sjeldne, et med veide tangenter for mest mulig "realisme", og da er det kanskje lurt å skaffe seg et midikeyboard der det er helt simple, tynne keyboardtangenter.

 

Quote:


Oppsummert blir det altså følgende:


[*]Sonar 2.0 XL

[*]M-Audio Delta 66, Omni Studio (evt. INCA 88)

[*]M-Audio Midisport 2x2 eller 4x4 USB



 

Kan du legge til et lite midikeyboard på lista nå?

Hva bør jeg velge av Delta66/Inca88 og 2x2/4x4?

Og hva er egentlig denne Omni-en god for (kommer jeg til å bruke den mye)?

Jeg leste den rewieven, med det er mye av det jeg ikke forstår. Men jeg håper på lære :smile: !

 

 

Quote:


Du har visdom som selv Gandalf ville misunne deg...


 

Jada! Jeg vet det...... :lol:

 

_________________

Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them?

Don't be to eager dealing out death.

 

(smashing pumpkins RULES)

 

***JERVE STUDIOS***

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-09-29 16:43 ]

Lenke til kommentar

Jeg prøvde nettopp ut Cubase SX litt, etter å ha vært en Logic-fan i flere år. Må si at jeg ble gledelig overrasket.. Det er svært annerledes enn tidligere Cubase-versjoner, og inneholder en hel del gjennomtenkte finesser (superenkel tilgang på parametre).

Kan ikke helt se hvorfor Sonar skulle være mer framtidsrettet enn Cubase, sant å si. Hva Musikkpraksis har å si om saken, tillegger jeg liten vekt. Man kan si hva man vil om Steinb0rg, men er det noe de er kjent for så er det innovasjon.

Dessverre kan det se ut som det er et par småbugs igjen i SX, men det er kanskje ikke så rart med tanke på den nye kodebasen.

Aftertouch har ikke med trykkfølsomhet å gjøre bare så det er sagt : )

Lenke til kommentar

Du Winnie, på Procom, med deres priser kommer Inca88, Midisport 2x2, og Sonar 2.0 (ikke XL) på kr6'350,-, og det var vel egentlig det billigste alternativet, og da blir det heller få midi innut, et lydkort som "bare" har 20bit/48kHz, og færre/ingen master-plugins i softwaren. Er dett godt nok? Med all snacks (Delta66 m/Omni, Sonar XL, 4x4 midi), kommer man opp i kr12'000,-!

Kan du svare på både denne og den posten over? Please??

 

Hallo?

Lenke til kommentar

Den store fordelen med Omni Studio er at da slipper du en mikser/pre-amp i tillegg. Men hvis du satser seriøst kommer du til å kjøpe en etterhvert alikevel.

Du har jo sagt før at når du kjøper noe så kjøper du en funksjon, og det er en god regel som jeg synes du fremdeles burde følge.

 

Hvis ikke jeg husker feil, (som det er godt mulig at jeg faktisk gjør,) bruker DVD 24bit/94kHz oppløsning på lyden. Det gir mye mer nyanser, bare se på grafikk, 16 bits er mye bedre enn 8 bits, og 32 bits igjen er mye bedre enn 16 bits osv.

Samplingsfrekvensen (i dette tillfellet 96kHz,) avgjør oppløsningen per bit. Hver bit angir en volumforskjell på 6 dB, dvs. at ved høye oppløsninger blir forskjellene mellom det vi oppfatter som høyt og det vi oppfatter som lavt større. Da er det jo synd hvis DVD eller SA-CD tar over og alt man har laget er i en lavere oppløsning.

Anywho...dette trenger du ikke å ta for mye hensyn til nå, for f.eks. radio-ting gjelder 16 bit/44,1kHz, det du ihvertfall bør tenke over er at lyden forringes litt for hver effekt du legger på lyden. Da kan det være lurt å ta opp og bearbeide lyden i en høyere oppløsning enn du har tenkt at masteren skal være i, for så å konvertere den etterpå. Du trenger ikke å gjøre det sånn men det er verdt å tenke på ihvertfall. Jeg jobber i 16 bit/44,1kHz.og det funker fint.

Det var det tekniske, og for å svare på spørsmålet så tror jeg Inca 88 holder i massevis for deg akkurat nå.

 

Så var det software da.

Jeg synes du skal bruke den 1000-lappen ekstra på å Kjøpre Sonar XL istedenfor Sonar.... :grin: ....hehe...helt seriøst.

Tror du vil være glad for det i ettertid.

Du kan jo eventuelt kjøpe en upgrade senere når du oppdager at du trenger det. Du vil mest sannsynligvis ikke bruke ekstra funksjonene (så mye) de halvåret eller kanskje ikkke før det har gått et år, og vil dermed irritere deg over at du kjøpte XL istedet for den vanlige versjonen, men så plutselig........!!!!!!!!! :smile:

Da er du glad for det da!

Men test ut demoen før du kjøper. Test ut SX demoen også så vet du at du har valgt riktig når du endelig bruker dine hardt opptjente grunker.

 

Så kommer MIDI biten.

Hvor mange inn/ut er litt avhengig av hvor mange eksterne lydmoduler /synther du har planer om å skaffe deg.

Tror nok jeg bare ville gått for M-Audio UNO USB i første omgang hvis det bare er den kossstligsste du vil bruke. Pluss en Oxygen 8 eller evt. en MK-225C som MIDI kontroller.

Hvis du trenger flere inn /ut senere, kan du bare kjøpe et nytt og større interface.

 

Når det gjelder miksere har Behringer noen billige og bra. Ellers så kan du jo se på noen av intrument pre-ampene istedet.

 

Det går litt opp og ned hvor mye jeg kan sitte på nettet, derfor tar det av og til litt tid før du får svar. Har jobbet mye i det siste.

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-09-30 15:54 ]

Lenke til kommentar

En liten kommentar til A_N_K sitt innspill:

 

Legg merke til at jeg sa at jeg mente at Sonar kan være fremtiden for PC-plattformen.

Etter hele denne Logic /Apple tragedien kan du vel ikke med hånden på hjertet si noe annet en at det lønner seg å satse på produkter som er eksklusive for den plattformen man vil jobbe på?

Det er Sonar, og det er deres store styrke.

Jada, Cubase er bra, spesielt SX, men de kan umulig ha en like effektiv kode i bånn som det Cakewalk-folka kan tillate seg?

 

En annen ting som bør tas med i betraktningen er at dagens fjortiser er de som avgjør hva som er morgendagens topp-sequencer. De fleste fjortiser sitter på PC, og da står valget idag mellom Cubase og Sonar. Sonar er billigere, og er den mestsolgte seqencern i verden idag.

Men du har helt rett....SteinbOrg er kjent for å være inovative. Det er deres store styrke.

Slaget står på markedet for pirat-kopier.

Så får vi bare lene oss tilbake å se hva som skjer.

 

Føler meg litt goofy akkurat nå..men, men.. :smile:

Lenke til kommentar

Hei Winnie :]

Quote:


Den 2002-09-30 16:24, skrev Winnie Da Puhman:

Legg merke til at jeg sa at jeg mente at Sonar kan være fremtiden for
PC-plattformen.

Etter hele denne Logic /Apple tragedien kan du vel ikke med hånden på hjertet si noe annet en at det lønner seg å satse på produkter som er eksklusive for den plattformen man vil jobbe på?

Det er Sonar, og det er deres store styrke.

Jada, Cubase er bra, spesielt SX, men de kan umulig ha en like effektiv kode i bånn som det Cakewalk-folka kan tillate seg?


B0rg tror jeg vi kan si prioriterer PC framfor Mac, ikke alle som er helt fornøyd med SX for Mac. Men uansett trenger ikke den underliggende motoren å være ulik fra plattform til plattform, det som er ulikt vil stort sett være GUI-relatert, hvis jeg ikke tar helt feil. Moderne programmer er stort sett skrevet i C++ som i seg selv er plattformuavhengig. SIMD-optimisasjoner brukes i liten grad i selve sequencerne så vidt jeg vet.

Logic Audio hadde fram til versjon 4.5 (tror jeg?) ulik lydmotor på PC og Mac, og det merket man... Etter at de forente de to motorene dog, ble alt bare fryd og gammen (så å si) : ) Men det varte som vi vet ikke evig.. Om du vil snakke ytelse de forskjellige programmene i mellom tror jeg vi må dra fram noen praktiske tester, kjenner ikke til Sonar, men jeg mener faktisk SX sies å være mer effektiv på plugin-siden enn Logic. Dessuten optimiserer de for AMD som er vel og bra : ) Tror de er en slags partner for AMD...

Quote:


En annen ting som bør tas med i betraktningen er at dagens fjortiser er de som avgjør hva som er morgendagens topp-sequencer. De fleste fjortiser sitter på PC, og da står valget idag mellom Cubase og Sonar. Sonar er billigere, og er den mestsolgte seqencern i verden idag.

Men du har helt rett....SteinbOrg er kjent for å være inovative. Det er deres store styrke.

Slaget står på markedet for pirat-kopier.

Så får vi bare lene oss tilbake å se hva som skjer.


Det var det med piratkopier ja.. De offisielle salgstallene sier ikke mye om hvor mange som egentlig bruker den enkelte sequencer.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten og grei mikser pluss to 400w høyttalere (et fint PA-anlegg), så den eksterne lyden er grei. Jeg har også et bra headset (Sennheiser HD25 SP).

 

Jeg trenger fåreløpig bare 2 midi inn/ut, da jeg bare bruker RD-700 pluss et evt. midi-keyboard (min Korg N5 synth har brødrene mine tatt med seg til sine studier i Trondheim).

 

Et av mine prinsipp er at jeg ikke kjøper for FREMTIDEN, jeg kjøper det jeg trenger NÅ. For hvis jeg kjøper noe som VIL BLI BRA I FREMTIDEN, ender jeg opp med at noe helt nytt og bedre har kommet i mellomtiden. Jeg satser heller på et NÅ-kjøp enn et langsiktig kjøp (har jeg sagt det motsatte før? Kan hende, men nå har jeg skiftet mening). Jeg kjøper heller nye ting senere, som jeg da kanskje trenger. Og da får jeg selge det gamle.

 

 

 

Men bør jeg kjøpe Omni/Delta? I så fall, hva er forskjell mellom å kjøpe Delta 66 og Omni seperat enn å kjøpe dem i en pakke?

 

Jeg tenker å kjøpe Sonal XL uansett, for jeg bruker Windows 98, som ikke fungerer med SX. Jeg er glad i W98, og prøver å beholde det lengst mulig.

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøpe Delta 66 og Omni hver for seg er at da blir det billigere i første omgang, og du kan oppgradere når du vil. Hvis ikke jeg absolutt trengte 8 analoge inn /ut, ville jeg heller gått for Delta 66. Synes den gir mer for pengene.

 

Hvis du velger en av de MIDI plankene jeg nevnte trenger du ikke mer enn en MIDI inn /ut. Både Oxygen 8 og MK-225C har USB tilkobling, og da kan du like gjene benytte deg av det. Hvis ikke må du kjøpe 9V nettadapter til dem.

De har bare to oktaver, så de er litt stusselig å spille på hvis du vil bruke begge hendene. Fordelen er at de er enkle å ta med seg. Er som sagt veldig fornøyd med min Oxygen.

 

Spørsmålet er bare hvordan Win98 takler å ha driverne til to MIDI-interfacer installert på samme tid. Kanskje lurt med 2 MIDI inn /ut...?

Lenke til kommentar

Da blir vel mitt oppsett slik:

 

[*]Delta66 - kr4.300

[*]Sonar 2.0 XL - kr4.000

[*]Oxygen8 - kr1.800

 

Pris til sammen: kr10.100

 

Og jeg kan sikkert få ordnet en pakkeavtale med selger, der jeg kanskje kan spare penger på å kjøpe Oxygen8 utstillingsmodell, om de har (jeg har spart på det før).

 

Med Procoms egne priser blir det kr9500, så den veiledende prisen er en del høyere enn "normen".

 

_________________

Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them?

Don't be to eager dealing out death.

 

(smashing pumpkins RULES)

 

***JERVE STUDIOS***

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-10-02 17:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 21:09, skrev A_N_K:

Tror ikke du sparer mye på å kjøpe det utenlands heller, så det er sagt. Kjøp heller med en Midiman Surface One til meg (sikle), hehe.


 

Visste ikke at den hadde kommet på markedet.

Har gått og ventet ganske lenge nå, men så brukte jeg pengene på Oxygen istedet.

Men det er no' fishy her! Den er veldig vanskelig å finne på M-Audio sine sider, og når jeg finner den står det at den kommer snart. Hmmm.... o_o.gif

Tok vel ikke akuratt av, men hadde forventet litt mer av lanseringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...