Gå til innhold

Nytt midisystem


Anbefalte innlegg

Jeg redigerer posten for ordens skyld....

 

Nå er mitt nye midisystem blitt som følgende:

 

 

Datamaskinen:

 

[*] Hovedkort 533MHz, RAID, USB2

[*] 2,26 GHz prosessor 533MHz

[*] Audio-harddisk 120GB :grin:

[*] OS-harddisk

[*] Chieftec kabinett

[*] DDR-minne

[*] Tastatur (deilig) :smile:

[*]Lydkort

 

Eksternt:

 

[*]Midisport UNO USB MIDI-Interface

[*]M-Audio Oxygen8 midiplanke

[*]Roland RD-700 stage-piano'

 

Software (ikke skaffet ennå):

 

[*]Cubase SX

[*]Sonar 2.0 XL

[*]Diverse soft synther

 

 

Takk så langt, mine midivenner! Tusen takk for all hjelpen!

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-11-17 02:28 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvorfor du får blå skjerm når du starter Cubase men du kan prøve i Cubase sitt forum på http://www.cubase.net/

 

Soundfonter er ikke akkurat kjent for å holde høy kvalitet (sånn generelt.) Hvorfor ikke noen soft instrumenter fra Native Instruments istedet? Kontakt (soft sampler) skal være veldig bra og kommer med 4 cd'er med samples (2,5 GB.) Den har støtte for de mest vanlige sample instrument formatene, så hvis du vil kjøpe soundfonter fra Sonic Implants eller andre selskaper kan du importere dem inn i Kontakt.

 

Her kan du høre på mp3 eksempler på samplene som følger med.

 

Vet ikke om dette hjalp deg..?!

Lenke til kommentar

For det første: MIDI er ikke lyd. MIDI er et signal som sendes til og fra en sequenser til et lydinstrument (gitarprosessor, sampler, keyboard etc) som gir informasjon om hvilke 'toner' som skal spilles, i hvilken tonehøyde, lydstyrke, aftertouch etc...

 

Så ikke mix MIDI opp med lyd, det blir litt feil!;)

 

Etter som jeg skjønte ut fra posten din, har du koblet Roland RD-700 opp imot PC-en via MIDI-kabler? Isåfall så trenger du bare et midi/sequenser program til å sende/motta 'noter' mellom keyboard og PC. Lyden som da spilles av, er keyboardets lyder, og ikke de 'fæle' lydene som er programmert inn i lydkortet ditt på PC-en.

 

Hvis du ikke fikk Cubase til å fungere, så burde du enten prøve en annen versjon av Cubase - eller skaffe deg Cakewalk. Detter er egentlig bedre på Wav-redigering/sequensing enn MIDI, men det funker som det skal!

 

Si ifra hvis du fortsatt har problemer, så skal jeg prøve å hjelpe deg!

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker lyden av keyboardet kan du altids prøve Reason (www.propellarheads.se trur jeg)

 

Jeg kjører for tiden Reason 2.0 med midi mot et yamaha keyboard,

 

Har også lasta ned noen spesielle asio drivere for soundblaster live! fra: http://kxproject.spb.ru/down.php

 

som gjør at jeg kun får 5ms i latency(delay om du vill)

 

Er trolig den feteste musikk løsninga jeg har brukt så langt. Med reason kan man gjøre det meste. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det sånn at jeg kan bruke MIDI-signalene til å fortelle PC-en hvilke noter som skal avspilles, men istedet for å bruke MIDI-lydene eller XG-lydene, kunne jeg bruke digitale lydbanker med ekte stereosamplede lyder. Teoretisk sett burde vel det gå an. Jeg har også oppfattet at det er sånn de proffe gjør det. Resultatet av innspillingen blir da enten MIDI ELLER wave, da pc-en avspiller og tar recorder wave-(,raw, eller andre digitale formater)lydene når den får MIDI-signalene. På den andre siden kunne det jo også bli spilt av med de forferdelige MIDI-lydbankene, og man kunne mye enklere redigere det hele, uten å måtte spille inn alt på nytt, som man egentlig ikke kan unngå hvis man spiller en heller alvorlig feil og ikke har ett helproffesjonelt studio til å redigere selve digitallyden.

 

Sjønner ikke helt hva jeg akkurat skrev, men sånn oppfatter jeg mulighetene jeg har.

 

Spørsmålet er egentlig: Hva trenger jeg for å gjøre dette? Etter min teori bare et program som kan gjøre det..... men jeg tar kanskje helt feil.

Lenke til kommentar

Sånn fungerer det:

 

Du bruker en fin og heftig sequencer som du klonker eller tegner inn noter, notelengde osv. inn på et spor som kan lese av MIDI data.

Dette sporet er kan enten være dedikert til MIDI lydene på lydkortet, eksterne enheter med MIDI støtte (f.eks. synth/keyboard/sampler) eller soft instrumenter.

 

Hvis du har tenkt å gjøre proffe ting, vil det lønne seg å investere i enten:

[*]Pro-Tools (får med software når du kjøper lydkort),

[*]Digital Performer (Mac only),

[*]Logic 5 (nylig oppkjøpt av Apple = Mac only),

[*]Cubase SX,

[*]Sonar

 

Alle disse har på en eller annen måte støtte for både eksterne enheter og soft synther/samplere osv.

 

VST er en ting du bør merke deg. Det er standaren som Steinberg (de som lager Cubase) fant opp for å integrere tredjeparts plug-ins i sequecer'n.

Senere har også VSTi kommet, en standard for soft instrumenter.

Sonar har en egen standard, DX (effekter) og DXi (soft instrumenter).

Pro Tools bruker RTAS (effekter) og Direct Connect (soft inst.)

Digital Performer har jeg aldri vært borti, (veldig populær i Statene,) så den vet jeg ikke hva bruker.

 

Hvis du bare vil bruke soundfonter uten noe mer dill dall, bør du bruke ett Creative kort (støtter Vienna softwaren) med Cubase.

Jeg har ikke brukt Cubase siden 5.0, men der var det ihvertfall kjempe enkelt, bare marker MIDI sporet, på "Output" (til venstre på skjermen) velger du "Synth A" eller "Sytnh B", så velger du vilken lyd du vil ha under "Patchname".

 

Det var det, nå bruker du soundfontene istedenfor lydene i lydkortet. Men hvis du istedet importerer dem inn i en softsampler (som f.eks. Kontakt) er det mye mer du kan gjøre med dem.

 

Hjalp det?

Lenke til kommentar

Jeg er fremtidsrettet, og tenker dermed

proffesjonelt. Jeg sjønner at dette er litt mer strev enn forventet, men jeg klarer det fint så lenge jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg har faktisk et Live! Platinum lydkort, men jeg satser ikke på soundfont (magefølelse). Jeg er blitt anbefalt av en kar på Filter i Oslo (bare på ferietur, jeg bor i Ålesund) at jeg burde bruke Cubase. Hvilken verson han nevnte, husker jeg ikke. Det han satte høyest, var den til 10 store norske kroner.

Han sa også at jeg kunne melde meg på nybegynnerkurs i Cubase (Noroff), for å lære alt litt fortere. Om det var generell midi-redigering med bruk av midibanker vet jeg ikke. Det kan jeg jo en god del om.

 

Virker systemet slik at man kjøper programmet, kobler til, får det grunnleggende til å virke, kjøper en cd med digitale lydbanker og bruker dem i stedet for midigeneratorene (eller no' lignende)?

 

Hjelp!

 

_________________

Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them?

Don't be to eager dealing out death.

 

(smashing pumpkins RULES)

 

***JERVE STUDIOS***

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-24 21:05 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-25 12:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 15:53, Kjetil J skrev:

Jeg er fremtidsrettet, og tenker dermed

proffesjonelt. Jeg sjønner at dette er litt mer strev enn forventet, men jeg klarer det fint så lenge jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg har faktisk et Live! Platinum lydkort, men jeg satser ikke på soundfont (magefølelse).


Du bør nok skifte ut lydkortet etterhvert hvis du skal satse proft.

Quote:


Jeg er blitt anbefalt av en kar på Filter i Oslo (bare på ferietur, jeg bor i Ålesund) at jeg burde bruke Cubase. Hvilken verson han nevnte, husker jeg ikke. Det han satte høyest, var den til 10 store norske kroner.


Mest sannsynligvis Nuendo, ( http://www.nuendo.com ) Ligner veldig på Cubase i.o.m. at de er samme selskapet som lager den. Regnes av mange (les: lydteknikere) som det eneste alternativet til Pro Tools.

Quote:


Han sa også at jeg kunne melde meg på nybegynnerkurs i Cubase (Noroff), for å lære alt litt fortere. Om det var generell midi-redigering med bruk av midibanker vet jeg ikke. Det kan jeg jo en god del om.


Noroff ser ut til å arrangere kurs i Lyd-til-Bilde. Vet ikke hvilken software de bruker.

Quote:


Virker systemet slik at man kjøper programmet, kobler til, får det grunnleggende til å virke, kjøper en cd med digitale lydbanker og bruker dem i stedet for midigeneratorene (eller no' lignende)?


Sånn ca.

Jeg vil nok en gang minne om Kontakt, (softsampler fra Native Instruments,) evt. kan du sjekke ut Halion fra Steinberg, (samme selskapet som lager Cubase, Nuendo m.f. + oppfant VST og ASIO.)

Quote:


Hjelp!


Ok... :wink: Bare skriv litt mer her du...

 

[ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-08-29 21:21 ]

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nuendo inne på maskina, men har ikke helt forstått det ennå. Jeg endret oppkoblinga slik at den gikk rett inn i lydkortet via livedrive-en, og prøvde å få maskina til å fatte endringen. Men inne på en sånn meny stod det "off" på midi-in-koblinga, uten at jeg kunne gjøre no'. Men etter at jeg lastet inn en midi-fil og spilte den av, sto det "on". Da kunne jeg bruke de få VST-instrumentene jeg hadde lagt inn, men med en forferdelig latency. Jeg må nok kjøpe et bedre lydkort.

Går det an at jeg kjøper et ekstra lydkort som jeg bare bruker til "musikkmakeriet" mens jeg bruker live-kortet til mp3, spill osv.? Det ville vært fett. I så fall, hvor mye må jeg investere i for å ta helt vekk latency-en? Er det ikke slik at jo mer du recorder, jo kraftigere lydkort må du ha? Jeg har jo tenkt å spille inn flere spor med forskjellige instrumenter og slikt......

 

Jeg ble veldig skremt når jeg først innså hvor mye klei det egentlig var, og jeg betaler heller mer for å slippe alle disse ***** plug-ins og ekstra programmene. Men er det slik, så er det slik.

Målet mitt er bare å få realistiske lyder på sangene mine, og en bedre mulighet til å konvertere til mp3.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-24 15:53, Kjetil J skrev:

Jeg er fremtidsrettet, og tenker dermed

proffesjonelt. Jeg sjønner at dette er litt mer strev enn forventet, men jeg klarer det fint så lenge jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg har faktisk et Live! Platinum lydkort, men jeg satser ikke på soundfont (magefølelse). Jeg er blitt anbefalt av en kar på Filter i Oslo (bare på ferietur, jeg bor i Ålesund) at jeg burde bruke Cubase. Hvilken verson han nevnte, husker jeg ikke. Det han satte høyest, var den til 10 store norske kroner.

Han sa også at jeg kunne melde meg på nybegynnerkurs i Cubase (Noroff), for å lære alt litt fortere. Om det var generell midi-redigering med bruk av midibanker vet jeg ikke. Det kan jeg jo en god del om.


Virker systemet slik at man kjøper programmet, kobler til, får det grunnleggende til å virke, kjøper en cd med digitale lydbanker og bruker dem i stedet for midigeneratorene (eller no' lignende)?


Hjelp!


_________________

Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them?

Don't be to eager dealing out death.


(smashing pumpkins RULES)


***JERVE STUDIOS***


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-24 21:05 ]</font>


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-25 12:42 ]</font>


 

 

Her står det mye rart, for det første er ikke MIDI komplisert, det er logisk ... Du trenger heller ikke kurs på Noroff for å lære det! Det er bortkasta penger .. Cubase SX er veldig enkelt og bruke ...

 

Jeg bruker Cubase SX sammen med Waldorf Micro-Q, Roland JP-8000, Ensoniq ASR-10R sampler og en Mikser.

(Behringer MX2004A)

 

Her er en sang jeg jobber med for øyeblikket :

http://www.lavizh.com/lavizh_-_trance_breeder.mp3

 

_________________

Med Vennlig Hilsen

Frode Røhne - [[email protected]]

 

Kromozon Studios - [http://www.kromozon.com]

 

[ Denne Melding var redigert av: lavizh på 2002-09-01 16:20 ]

Lenke til kommentar

Kjell - stikk innom http://www.harmony-central.com (klikk forum linken når du kommer dit) og du vil finne et forum med profesjonelle og amatører side om side. MIDI er ikke noe hokus-pokus, det er når man har masse utstyr at det kan bli problemer. Med et vanlig hjemmestudio er det greit å sette opp MIDI utstyr, men det er selvfølgelig bra å vite hvordan det fungerer (nærmest obligatorisk). Da forstår du også mer hva manualene til forskjellige instrumenter med MIDI interface snakker om.

 

Det finnes ikke noe system som er 100% fritt for latency med dagens teknologi, men fra 2-3 tusen får du lydkort som har så lav latency med moderat plugin bruk at du ikke vil merke det. Det skal gå fint å ha 2 forskjellige lydkort installert samtidig, men husk på å konfigurere IRQ for kortene slik at de ikke bruker de samme ressursene.

 

Slike ting og mer til finner du masse info om på Harmony-Central. Det er ikke bare å fortelle i en eller to poster her hva MIDI dreier seg om og hvordan det fungerer :wink:

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-09-01 16:03, Kjetil J skrev:

Jeg har faktisk nuendo inne på maskina, men har ikke helt forstått det ennå. Jeg endret oppkoblinga slik at den gikk rett inn i lydkortet via livedrive-en, og prøvde å få maskina til å fatte endringen. Men inne på en sånn meny stod det "off" på midi-in-koblinga, uten at jeg kunne gjøre no'. Men etter at jeg lastet inn en midi-fil og spilte den av, sto det "on". Da kunne jeg bruke de få VST-instrumentene jeg hadde lagt inn, men med en forferdelig latency.


Jeg synes du bør bruke Cubase SX. Jeg tror det er enklere og det er flere som bruker det sånn at det er lett å få hjelp hvis det er noe som ikke er sånn som det skal være.


Jeg må nok kjøpe et bedre lydkort.

Går det an at jeg kjøper et ekstra lydkort som jeg bare bruker til "musikkmakeriet" mens jeg bruker live-kortet til mp3, spill osv.? Det ville vært fett. I så fall, hvor mye må jeg investere i for å ta helt vekk latency-en?


En jeg kjenner bruker lydkortet på hovedkortet sitt til vanlige PC ting og et annet kort til å lage musikk, så da bør det gå.

Med de riktige driverne bør du kunne få brukbar latency med Creative sine kort, men det er klart at det lønner seg med et nytt kort uansett hvis du vil satse seriøst. Gå for et kort med breakout-box, helst fra M-Audio, (Delta serien,) eller RME. Disse kortene skal være enkle å sette opp, enkle å bruke og gir høy lydkvalitet og lav latency. Ellers kan du fint klare deg en stund med Audiophile.



Er det ikke slik at jo mer du recorder, jo kraftigere lydkort må du ha? Jeg har jo tenkt å spille inn flere spor med forskjellige instrumenter og slikt......


Hvor bra audio og midi ytelse du kan få er veldig avhengig av PC'n din. CPU, RAM (min. 512MB), HK og diskene dine (min. 9 ms søketid.)



Jeg ble veldig skremt når jeg først innså hvor mye klei det egentlig var, og jeg betaler heller mer for å slippe alle disse ***** plug-ins og ekstra programmene. Men er det slik, så er det slik.

Målet mitt er bare å få realistiske lyder på sangene mine, og en bedre mulighet til å konvertere til mp3.


Alle nye ting tar det tid å lære seg, men når du har gjort det litt mer, og lært deg litt mer, vil du se på plug-insene og xtra programmene som en styrke. Det er ikke så ille egentlig skjønner du, det bare virker litt overveldene til å begynne med.


Men du trenger strengt tatt ikke noe mer enn Cubase og noen nye drivere til lydkortet ditt. Internett-tilgang er også bra og ha sånn at du får lastet ned samples. That's all... :smile:


Ellers vil jeg anbefale deg å lese litt i Computer Music ( www. computermusic.co.uk ) og følge litt tutorials der. (Det er forressten masse samples på hver CD som følger med bladet.)



Lenke til kommentar

Heisann! Tenkte bare jeg sku tipse litt: Trenger ikke så alt for dyrt ytstyr for å lage lyd m proffsound. Lydkort m ASIO drivere og høy oppløsning - 24 bit/96 kHz er smart, men trenger ikke være dyrt. Selv bruker jeg et Terratec DMX 6fire og d funker ypperlig sammen med Cubase, ekstern synth (Yamaha Cs6x), og diverse softsynther og plugins.

 

Før du går til innkjøp av dyre softsynther og plugins, sjekk hva som finnes av freeware. Selv bruker jeg mye gratis programvare som er vel så bra som mye annet: Winnie da.. kom også m et godt tips: Les Computer Music! Der får du også med gode, gratis softsynther og CM's egen VST-sampler (DS-404)+ tromme sampler (SR-202) etc.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt.

Vil skaffe meg et nytt midi-keyboard for tangentenes skyld (pga. RD-700).

Vil også skaffe meg Cubase SX + lydbanker.

Til slutt vil jeg også ha et ekstra ASIO-lydkort pluss evt. abbonnement på Computer Music.

 

Noen som har noen forslag til cd-er med "generelle" lydbanker? Tenker på en pakke med litt av alt. Greit å ha i starten, sant?

Lenke til kommentar

Du lavizh........kan du forklare nærmere hva slags utstyr du bruker? F. eks. denne Waldorfen?

 

***

 

Jeg kan dessverre ikke laste ned musikken din da jeg ikke har lyd på "internettpc-en"....

"Studiopc-en" har nemlig ikke internett.

Men jeg regner med du driver mest med trance etc..

Hvorfor det?

 

Jeg bare spør, ikke ta deg nær av det.

Har du erfaring innenfor andre musikktyper? Har du tatt noen formell utdanning eller lære?

 

Enn du, Winnie Da Puhman?

Lenke til kommentar

Kan ikke påstå at jeg vet om noen bra lydbanker så jeg lar noen andre svare på det. Personlig ville nok gått for hardware til akkuratt det. (Evt. softsampler.)

 

Når det gjelder MIDI-planke kan du jo se på MK-249c eller MK-361c. Du finner dem under Masterkeyboards hos Procom.

 

Jeg har planer om å skaffe meg et MOTU 828-lydkort(firewire) en gang i fremtiden. Nå bruker jeg riktignok Mac'n min som DAW, men den skal funke fint under Windows også. Drivere på nettet til alle Win-versjoner.

 

Jeg har gått to år på Musikerutdanningen ved NISS og lager litt forskjellig type musikk. Tok vokal som hovedinstrument, men så synes jeg det er så uhordelig morsomt å lage musikk på PC /Mac. :smile:

Lenke til kommentar

Hei! Savnet meg? :wink:

 

Ego Sys /Audiotrak /Sonar oppsettet er helt kurant det. Du får lagd mye musikk på det.

Men du skal være klar over at den personen som rådet deg til det, gjorde det mer utfra at du er såpass fersk fremfor at du vil satse proft.

Du får hele pakka til litt over 6'000,-

Sammelignet med at bare Cubase SX koster 7'000,- og at du må kjøpe et lydkort i tillegg, kan det være lurt sted å begynne.

 

Et par spørsmål bare:

Hva slags musikk lager du?

Hvem jobber du sammen med, planlegger å jobbe sammen med eller håper å jobbe sammen med?

Hva slags oppsett jobber de på?

Vil du ha et hjemme-studio, et progge-rom, et prosjekt-studio eller et produksjons-studio? (Litt overkill med prod-studio akkuratt nå, men jeg spør allikevel.)

 

Du har ikke vært ute å shoppa enda, eller?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 19:51, Winnie Da Puhman skrev:

Hei! Savnet meg? :wink:


 

Å, ja, huff! :wink:

 

Quote:


Et par spørsmål bare:

Hva slags musikk lager du?


 

Jeg lager/kommer til å lage mest.......vel jeg vet ikke helt. Spiller selv xtremt med piano (det ER jo gøy), og prøver først og fremst å bli god på den fronten. Jeg lager da både egen musikk, alt fra klassisk til techno (og rock selvfølgelig), og spiller inn andres musikk *hinter til signaturen*.

 

Quote:


Hvem jobber du sammen med, planlegger å jobbe sammen med eller håper å jobbe sammen med?


 

Jeg jobber litt sammen med broder'n, som mestrer gitaren og bassen. Det er jo greit å ha en av dem. Ellers jobber jeg mye alene, både pga. min interesse, som ikke deles av mange andre, og pga. at jeg liker å jobbe alene. Mine framtidsplaner er å lage musikk til meg selv og til andre. Jeg kan en del om data generelt, og har lyst å prøve å lage musikk til dataspill også. Filmmusikk er jo også kult, hører ofte på LOTR- og Gladiatormusikken.

 

Quote:


Hva slags oppsett jobber du på?

Vil du ha et hjemme-studio, et progge-rom, et prosjekt-studio eller et produksjons-studio?


 

Jeg kjøper først og fremst en funskjon når jeg kjøper utstyr. Se på min RD-700. Jeg ville ha et ekte tangentbord med masse bra lyd. Fikk det. Jeg jobber jo nå på et kjedelig midi-oppsett, som hovedsakelig er grunnen til "oppgraderingen".

Spørsmålet ditt er litt vanskelig å svare på. Det får jeg jo se når jeg til slutt vet hva jeg vil ha.

Anbefaler du noe annet enn forklart i "overskriften"?

Jeg er jo framtidsrettet, og satser på langvarige kjøp. Selger det gamle......

Hva er baksidene ved et evt. kjøp (av det som står øverst)?

 

Quote:


Du har ikke vært ute å shoppa enda, eller?


 

Neida, bare slapp av!

 

_________________

Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them?

Don't be to eager dealing out death.

 

(smashing pumpkins RULES)

 

***JERVE STUDIOS***

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-09-15 17:55 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-09-15 17:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...