Gå til innhold

Konflikter mellom SCSI-kontroller og S-ATA

NoXify

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ny topic, nytt problem. Har konflikter mellom S-ATA og SCSI-kontrollere. Se post 12.

Henvender meg til dere som kan litt om SCSI. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvilke biosinstillinger jeg skal bruke for å boote fra SCSI-disk, eller at jeg trenger drivere til SCSI-kortet mitt. Les nedenfor for mer detaljert informasjon:

Komponentene jeg har et Adaptec AHA-2940U2 Ultra2 SCSI - PCI SCSI-kort og en

Hitachi MAG3091MP 9,1gb 10k rpm disk. I tillegg har jeg en Foxconn LVD-kabel, med 3 porter, numrerte fra 1-3 fra nærmest SCSI-kortet og ut til enden.

Disse to komponentene fungerte fint i min forrige pc, hvor de var montert fra Compaq. Jeg har nå flyttet dem over i min "nye" pc med et ASUS A7N8X-E deluxe hovedkort. Det bruker Phoenix Awardbios.

Når jeg booter pcen for å installere Windows XP, velger jeg RAID-boot istedet for SCSI-card-boot i 'Advanced Bios Settings', for å boote fra CD, og installere XP. Pcen booter fint fra CD, og disken dukker opp under formateringen før installasjonen av windows.

Etter å ha installert windows på disken, går jeg inn i bios igjen, og det er her problemene starter. Når jeg velger 'Boot from SCSI-card' under 'Advanced Bios Settings', og setter 'SCSI' som '1st boot device', booter pcen, men der det ville dukket opp en XP-logonscreen, står bare denne teksten:

'Verifying DMI-pool data'

Når jeg prøver med 'Boot from RAID' under 'Advanced Bios Settings', og setter 'SCSI' som '1st boot device', begynner pcen å ville boote fra CD, og siden det ikke er noen CD innsatt, går den videre til disker, og viser meldingen 'No system disk found. Insert a disk and press enter'

Er det noen som vet hva jeg gjør feil? Evt. er det jeg mangler BIOS eller drivere til SCSI-kortet mitt? Da jeg installerte Windows, trykket jeg F6 under installasjonen for å installere SCSI-driver. Men dette så ikke ut til å fungere.

Er evig takknemlig for alle svar :thumbup:

Endret av NoXify
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha støtte for SCSI-kortet under installasjonen, enten fra drivere som følger med XP eller på diskett fra leverandør av kontrolleren. Dersom du får opp SCSI-disken i installasjonsprogrammet skal det funke. Du kan også prøve å deaktivere alle boot-devicer i BIOS for å se om den da går på SCSI-disken hvis du fikk opp denne i installasjonen...det funker i alle fall når jeg vil boote fra SATA-disk.

Skrevet (endret)

Takk for raskt svar ;)

Prøvde dette, med SCSI-card som boot. Da står også teksten 'Verifying DMI-pool data...', før 'No system disk found. Insert a disk and press enter' vises. Med andre ord virker det som om det er SCSI-card som er riktig, ettersom den da finner en systemdisk, men at den ikke kommer videre fra 'Verifying DMI pool data...'

EDIT: En annen ting jeg kom til å tenke på var hvilken connector på LVD-kabelen jeg bruker. Er port 1, 2 eller 3 riktig? Og forresten nevner jeg at jeg har det samme problemet både for FAT-filsystem og NTFS-filsystem.

Noen gode forslag?

Endret av NoXify
Skrevet

Er du sikker på at det var denne disken OS ble installert til? Har du flere disker i maskinen som gjør at du kan ha installert til feil disk?

Skrevet (endret)

Har en 250gb S-ATA tilkoblet, ja. Disken jeg fant under windows-installasjonen, var en 8,46gb disk, med andre ord ville det være nærliggende å tro at disken jeg fant faktisk VAR 9,1gben. Men kan jo prøve en gang med S-ATA-disken frakoblet, takk for at du minnet meg på det :)

Forresten: S-ATA-disken har jeg aldri funnet under windowsinstallasjonen før. Finner den kun i diskbehandlingen i windows.

EDIT: Nei, dessverre gjorde det ingen forskjell om jeg hadde S-ATA-disken tilkoblet eller ikke.

EDIT 2: Og en ting til. Under 'Main'-menyen i bios, finner ikke pcen noen primary eller secondary hdd. Men dette er vel snakk om IDE-disker, eller hva? Og slike har jeg jo ikke...

Endret av NoXify
Skrevet

BIOS finner nok ikke SATA-disker, nei. Du bør laste ned driver for SATA-kontrolleren, og legge denne på en floppy. Last den inn ved å trykke F6 under installasjonen. Har også kludret litt med dette, men det enkleste er nok å koble fra alle andre disker når du installerer slik at du kan være sikker på at den disken installasjonen finner er den riktige.

Skrevet

Mulig du hadde et dikt i surkålspakka der, Elling. :p

Etter å ha prøvd og feilet litt med S-ATA-disken frakoblet, bootet plutselig SCSI-disken :)

Så får jeg se hvordan det da går å installere S-ATA-disken nå, da S-ATA-driverens post-screen vises under installasjon tror jeg jeg allerede har disse driverene.

Mange takk for oppklarende hjelp, Elling! :woot:

Skrevet

Nå har jeg da et nytt problem. Etter at jeg har funnet riktige instillinger for SCSI-disken min, og windows booter og alt er bare fryd og gammen, vil jeg koble til S-ATA-disken min, en Seagate Barracuda 250gb.

Det som skjer når jeg kobler til S-ATA-disken er at pcen fortsatt venter på 'Verifying DMI-pool data'. Hva kan være årsaken til at det blir konflikter her? :)

Skrevet

Jeg ville prøvd å bytte om kanalene diskene er koblet til (SATA1 og SATA2). Vet ikke om dette vil løse problemet, men det er bare en måte å finne det ut på...

Skrevet

Gjorde nok ingen forskjell det heller nei. En kamerat av meg mente det kanskje kunne ha noe å gjøre med IRQ-tildelingen. At S-ATA og SCSI har samme IRQ-nummer og derfor krasjer.

Sjekket IRQ-numrene i Enhetsbehandling, og der får jeg oppgitt at S-ATA kontrolleren er 18 mens SCSI-kortet mitt er 19. Så skulle vel ikke ha noe å si det...

Får bare prøve meg frem i bios, fant nå ut at S-ATA-driveren ikke var installert likevel, men at biosen var det... Så kanskje en ny biosinstilling fungerer nå.

Noen andre som har hatt denne typen problem med SCSI og SATA i samme system?

Skrevet

S-ATAen har bare et par mapper med musikk på seg... Er bare en eneste stor partisjon.

Takk for guiden, skal ta en nærmere kikk på den i morgen. :)

Forresten fungerer det helt fint med en WD 80gb IDE-disk i tillegg til SCSi-en. Alt booter fra SCSI og alt er fint... Det er altså S-ATA som gjør at det blir konflikter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...